Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svarer du på e-poster som kommer sent på dagen/kvelden, når du er hjemme og har fri?

Sjefen min jobber nok en del på kveldstid. Noen ganger sender han e-poster med ting som "Hvor er referatet fra møte X? Blir du med på møte Y?" Ting som jeg kan svare på tidlig neste morgen men som jeg føler jeg burde svare på selv om det er på kveldstid og selv om det ikke er påkrevd at jeg har tilgang til e-postkontoen på telefonen. Hvis jeg ser det litt seint så er klokka sånn 21-22 og da har det ikke så mye å si?

Mannen min er der at han mener at jeg ikke bør gjøre noe som helst utenom arbeidstid. Til nøds om jeg har med PC hjem og jobber noen timer innstemplet. Ikke noe gratisarbeid.

Hva burde man gjøre?

Anonymkode: 8af6f...5e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svare på epost i arbeidstida. At sjefen jobber (sannsynligvis betalt?) på kveldstid er ikke ditt problem.

Anonymkode: 14296...ef7

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom jeg får mld fra sjef eller kolleger sent på kveld så føler jeg det er innafor å vente til neste morgen med å svare, ja.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Man burde slutte å sjekke jobbmail om man ikke har tenkt å gjøre noe med dem før neste dag.

Skulle ønske det var like lett å slutte å sjekke privat Facebook, Messenger og sms der det også kommer spørsmål utover kvelden. Har jeg sett det klarer jeg ikke gi slipp før jeg har tatt stilling til hva det nå enn er..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor å vente til dagen etter ja.

3-4 av oss på jobb, er litt sånn, sitter og surfer og har epost, teams o.l. oppe og da kan jeg fort svare på epost - men aldri følt at jeg må eller bør svare. Om du føler på dårlig samvittighet bør du slå av varsel om epost fra den kontoen når du er ferdig på jobb :) Da slipper du å forholde deg til det før dagen etter. Om det er noe som er veldig viktig eller haster kan vel sjefen ringe.

Anonymkode: 18fee...6c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hender jeg jobber på kvelden og sender e-poster, men jeg forventer ikke svar (prøver å huske å skrive det, for jeg har skjønt at andre kan bli stressa av å få jobbmail på kvelden). Jeg sjekker valigvis ikke jobbmail utenom arbeidstid om jeg ikke har tenkt å jobbe.

Anonymkode: 6759b...d1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Svare på epost i arbeidstida. At sjefen jobber (sannsynligvis betalt?) på kveldstid er ikke ditt problem.

Anonymkode: 14296...ef7

Jeg kan jo også stemple inn for et kvarter om så er, men det handler mindre om det og mer om dårlig samvittighet og følelsen av at jeg burde være tilgjengelig.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt innafor å vente til dagen etter ja.

3-4 av oss på jobb, er litt sånn, sitter og surfer og har epost, teams o.l. oppe og da kan jeg fort svare på epost - men aldri følt at jeg må eller bør svare. Om du føler på dårlig samvittighet bør du slå av varsel om epost fra den kontoen når du er ferdig på jobb :) Da slipper du å forholde deg til det før dagen etter. Om det er noe som er veldig viktig eller haster kan vel sjefen ringe.

Anonymkode: 18fee...6c5

Det var lurt, kanskje det går an å tidsinnstille begrensning på varslene.

AnonymBruker
Skrevet

Er helt innafor å svare neste dag. Det hender at jeg skriver et svar på kvelden, men legger inn slik at mailen ikke sendes før klokken 08 om morgenen. 

Anonymkode: 066ed...f2e

AnonymBruker
Skrevet

Portugal har nylig innført en lov som gjør det ulovlig for arbeidskjøpere å kontakte arbeidere for å få dem til å svare på jobbeposter etter arbeidstid. Et eksempel til etterfølgelse.

Anonymkode: 54dca...edf

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Portugal har nylig innført en lov som gjør det ulovlig for arbeidskjøpere å kontakte arbeidere for å få dem til å svare på jobbeposter etter arbeidstid. Et eksempel til etterfølgelse.

https://www.euronews.com/next/2021/11/08/portugal-makes-it-illegal-for-your-boss-to-text-you-after-work

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt alt av eposter fra jobb ligge, og logget ut fra jobbmailen, på kveldstid. Det handler om å lære seg selv og andre vaner om at du ikke er tilgjengelig på epost på kveld. Lærer du omgivelsene og deg selv det motsatte, så vil du deretter bli plaget av dette i fremtiden. 

Ikke svar, og logg ut! 

Anonymkode: 31df0...db1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte alltid… Både kollegaer og kunder. Jeg sendte mailer selv også- men ulike spørsmål. 
Nå er jeg sykemeldt pga sterk angst og det knyter seg i magen med tanke på mailer osv. Nå har jeg en psykisk sykdom fra før, så sier ikke at dette skjer alle, men mitt tips er, la mailene ligge. Ikke les jobbmail på kveldene. Logg helt av. 

Anonymkode: d8473...9ad

AnonymBruker
Skrevet

Noen arbeidsplasser forventer at du svarer relativt raskt, uansett når på døgnet det er, så om det ikke er noe problem, så ville jeg bare svart det ut. 

Anonymkode: 6296a...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å svare i min forrige jobb, men det er fordi den jobben hadde mye fleksibilitet, og derfor var jeg også veldig fleksibel. Men det er nok ingen som forventet at man skulle svare på kveldstid.

Anonymkode: 00dbd...a9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Svarer du på e-poster som kommer sent på dagen/kvelden, når du er hjemme og har fri?

Sjefen min jobber nok en del på kveldstid. Noen ganger sender han e-poster med ting som "Hvor er referatet fra møte X? Blir du med på møte Y?" Ting som jeg kan svare på tidlig neste morgen men som jeg føler jeg burde svare på selv om det er på kveldstid og selv om det ikke er påkrevd at jeg har tilgang til e-postkontoen på telefonen. Hvis jeg ser det litt seint så er klokka sånn 21-22 og da har det ikke så mye å si?

Mannen min er der at han mener at jeg ikke bør gjøre noe som helst utenom arbeidstid. Til nøds om jeg har med PC hjem og jobber noen timer innstemplet. Ikke noe gratisarbeid.

Hva burde man gjøre?

Svarer ikke på slikt etter arbeidstid. Kan svare kunder om det var noe viktig og jeg har tid, men aldri sjefen. Han får planlegge bedre enn som så. 
Jobber jeg på kvelden og sender mailer, så setter jeg tid på utsendningen så kolleger og kunder slipper å få dem på kvelden. 

Anonymkode: 3276b...c89

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer alltid på morgenen.
De gangene jeg selv sitter og skriver jobbmail sent på kvelden så forventer jeg selvfølgelig ikke noe svar før neste arbeidsdag.

Anonymkode: 18c6c...14a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Før var det litt status å svare på mail og være tilgjengelig til alle døgnets tider.  Nå er det tegn på dårlig selvledelse og ubalanse jobb/fritid.

Så ville ventet til normal arbeidstid. Ingen som forventer at man skal være tilgjengelig 24/7. Den som svarer på tlf eller mail som velger å være tilgjengelig. 

Anonymkode: c1723...cb4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det før, men sluttet nå. Hvis du svarer på e-post på kveldstid, viser du at du ikke respekter din egen tid, så de skal begynne å gjøre det samme. 

Anonymkode: 68803...be7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2022 den 23.33):

Veldig bra. Vår sjef kan også finne på å ringe (!) oss på kveldstid 

Anonymkode: 68803...be7

Skrevet

Jeg svarer ofte på e-post, men ikke alltid. Og det er ikke forventet at jeg svarer på noe. Nå er jeg mellomleder og har bare rektor over meg. Jeg forventer aldri svar samme dag om jeg sender e-post på kvelden. Må jeg ha svar ringer jeg. Det er svært sjeldent. Da handler det som regel om alvorlige saker rundt elever. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...