Gå til innhold

Angst for krig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke nyheter lengre. I dag kom jeg over ett russisk propaganda innlegg  oversatt til norsk. Skremmende hva de tror på der over. Jeg måtte rett og slett ta meg en vival (jeg klarer ikke roe ned når jeg er alene hjemme på kveld og natt). Det farlige er hvis NATO går inn eller rettere sagt hvis P bestemmer seg for at NATO er inne. Hans verdensbilde og selvbilde er ganske forvridd. Så ham var 79 år, hvor mange år kan han ha igjen før han sparker i bøtta si?

Og, jeg regner med at noen jobber skjult med å komme nert nok innpå til at de klarer å ta livet av Putin.

Anonymkode: d67c9...a0c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å være helt ærlig ofrer jeg det veldig lite energi på krigen i Ukraina. 

Anonymkode: 13de1...ac3

Skrevet

Jeg tenker litt motsatt. At vi bør ta tyren ved hornene og risikere at Russland bruker atomvåpen, som det er langt ifra sikkert at de vil ty til (men praktisk å kunne true med det). Så redd er jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det mulig med storkrig. Fordi om de har store deler av hærstyrkene i Ukraina hindrer ikke det en verdenskrig. Russland har fortsatt det største atomvåpenarsenalet i verden. Og de har sagt at føler de sin eksistens truet vil de ta dem i bruk. 

Anonymkode: 373f1...864

Men det er ingen som truer Russlands eksistens. NATO kommer aldri i verden til å angripe Russland, NATO har jo til og med vært krystallklare på at de ikke vil gå inn i Ukraina engang. Heldigvis.

Kommer aldri i verden til å bli krig i Norge på mange, mange år.

Anonymkode: fc8a6...421

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg ser mitt eget liv sett utenfra, er jeg tross alt bare et støvfnugg i universet, og uansett hva enn som skjer, kommer jeg til å måtte si farvel til denne verden en dag.

Så redd er jeg ikke, og det tror jeg ikke andre burde være heller, for både begynnelse og slutt er en del av helheten livet består av, og når man ser en vakker blomstereng der blomstene strekker seg mot sollyset som varmer landskapet en sommerdag, vet man at når vinteren kommer, vil skjønnheten og duften deres være borte, og kulden og tussmørket senke seg.

Men der og da er det ingen grunn til å bekymre seg for fremtiden; man får ta det som det kommer, dag etter dag, og sette pris på det man har i stedet på å fokusere på overfladiske ting som ikke gir noen mening - kort sagt gjøre det beste ut av øyeblikket man lever i, for denne dagen, dette øyeblikket er det siste i sitt slag, og kommer aldri tilbake igjen.

Derfor er det ingen grunn til å la angsten ta overhånd, for alle de uoversiktlige farene vi kunne frykte i verden rundt oss, er så uendelig små i den store sammenhengen, og etter hvert som tiden går, vil alt det som i våre øyne fortoner seg som betydningsfullt, svinne hen; om 100 år vil det vi opplever nå, være historie; om 200 år vil dette være noe som var for lenge, lenge siden, og om 300 år vil hele verden vi kjenner, tilhøre en helt annen tid som sakte forsvinner i historiens endeløse horisont; i glemselen.

Og kampen om disse små tingene som folk er villig til å ofre hele livet for; kampen om penger, rikdom, berømmelse, makt, ære; kampen for å komme først i køen og dytte andre unna seg - den kampen er totalt meningsløs i den store sammenhengen. Fra tid til annen kommer det mennesker som vil legge verden under sine føtter, og med krigens brutalitet gå løs på andre, slik romerne gjorde det, eller slik Djengis Khan gjorde det, etterfulgt av andre krigere, men alt som er igjen av de storslåtte drømmene deres idag, er ruiner. For 80 år siden var en annen mann ved navn Adolf på høyden av sin karierre og den tyske hæren virket uovervinnelig, før visjonen om Germania og tusenårsriket ble bombet i fillebiter, og han selv endte sine dager i en klaustrofobisk bunker.

Nå har man fått enda en som vil opprette et imperium i form av Putin, men alt man kan si om ham er at han er en stjerneidiot som burde vite bedre enn å bruke de siste årene av livet sitt til å spre vold og hat, for hadde han tenkt seg litt om og åpnet en historiebok, hadde han innsett hvordan det har gått med andre som innbilte seg at de kunne vinne ved hjelp av maktbruk før skjebnen til slutt vendte seg mot dem.

Slik at verken Putin eller en storkrig er noe å være redd for; man får bare ta det som det kommer uten å la angsten kaste skygger over tilværelsen; da mister man bare den dyrebare, uerstattelige tiden livet vårt består av; hver dag, hvert øyeblikk man lever har en verdi som man først vil kunne forstå dersom man blir riktig gammel og ser bakover, mot en fortid fylt av muligheter man ikke tok vare på.

Så ikke vær redd, for det er ingenting å være redd for; ute venter blomstene på sommeren, og over oss skinner stjernene.

- Brian

Endret av - Brian
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men tror dere helt ærlig at ting blir bra igjen? Problemet mitt er at jeg tror alt går til helvete men det virker som ingen andre tror det og at det bare er en konflikt der nede. Hvis det bare er meg så er det helt supert for det hjelper meg med bekymringene, er verre om alle rundt også er like bekymret egentlig. 

Anonymkode: 62c10...4e1

Jeg tror ikke på noen storkrig med ato mvåp en. Banker russerne på døra mi vil jeg invitere de på lapskaus og kake. Er det matmangel får de fiskemiddag. For hva annet kan jeg gjøre? Vil aldri vise min frykt hvis den dagen kommer. Synes synd i de stakkars  unge soldatene som ikke engang visste at de skulle i krig. 

Det som er litt skummelt er at vår "kjære" Stoltenberg inviterer Finland og Sverige med i N a t o. Det fjerner buffersonen de fungerer som overfor Russland. Men Stoltenberg er jo ikke riktig klok. Helt virkelighetsfjern han der. 

Krigen kommer ikke hit, og den startet fordi valget i Ukraina ble kuppet i 2014 ved hjelp av u s a. 

Anonymkode: d41fa...8f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men tror dere helt ærlig at ting blir bra igjen? Problemet mitt er at jeg tror alt går til helvete men det virker som ingen andre tror det og at det bare er en konflikt der nede. Hvis det bare er meg så er det helt supert for det hjelper meg med bekymringene, er verre om alle rundt også er like bekymret egentlig. 

Selv om du er overbevist. Hva hjelper det å gå og tenke på det?

Ingenting. Si atombomben sprenger rett over påske. Det eneste du da har oppnådd er å ødelegge en fin påske for deg selv. 

Anonymkode: f7cbb...35b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig er det mulig med storkrig. Fordi om de har store deler av hærstyrkene i Ukraina hindrer ikke det en verdenskrig. Russland har fortsatt det største atomvåpenarsenalet i verden. Og de har sagt at føler de sin eksistens truet vil de ta dem i bruk. 

Atomkrig er ikke noen langvarig opplegg. Det er en lang smell og så blir det mørkt. Er det atomkrig som kalles storkrig? Jeg så mer for meg noe lignende som andre verdenskrig. En verdensomspennende konvensjonell krig, det kommer ikke til å skje, med mindre Nato går til angrep på Kina.

Anonymkode: ef582...0b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tror det blir storkrig. Ettersom russerne kommer til å bli mer og mer desperate og dermed brutale..så har ikke NATO annet valg enn å involvere seg. Blir ikke redd nei. Vi skal jo alle dø en gang uansett 

Rent objektivt er sjansen for en storkrig ca. null..Statsdannelsen Russland overlever ikke en utvidet krig Det eneste bekymringsverdige i situasjonen, i tillegg til den humanitære biten er de  ekstra klimagassutslippene krigen skaper...får håpe privatbilismen er stoppet opp i en sånn grad at økningen er minst mulig!

AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (9 minutter siden):

Rent objektivt er sjansen for en storkrig ca. null..Statsdannelsen Russland overlever ikke en utvidet krig Det eneste bekymringsverdige i situasjonen, i tillegg til den humanitære biten er de  ekstra klimagassutslippene krigen skaper...får håpe privatbilismen er stoppet opp i en sånn grad at økningen er minst mulig!

Men hva om de føler seg så presset at det tilsvarer "russlands eksistens" og at de da likegodt tar med seg hele verden i sluket (atomkrig)? 

Evt at de bruker atomvåpen eller kjemiske våpen i Ukraina. Da er sjansen stor for at Nato går inn og det eskalerer til en atomkrig

AnonymBruker
Skrevet

Mange naive her…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange naive her…

Men hva tror du kommer til å skje da? Jeg er også redd men den rasjonelle i meg sier at russland ikke har kapasitet til en storkrig og kommer ikke kommer til å få det heller. Russland mot hele vesten liksom? Tviler på at det er i Russland sin interesse heller. Da er det jo bare atomkrig igjen... Og regner jo ikke med at det er noe russland heller vil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange naive her…

Heller naiv og dønn lykkelig. Enn bekymret, med en ødelagt familiepåske. 

Fryser og matbod er full, vi har propan, vann, og jod (også før dette skjedde). Hva mer kan man gjøre, egentlig? 

Anonymkode: f7cbb...35b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...