AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #1 Skrevet 7. april 2022 En 2 års kontroll av barn, hvordan gikk kontrollen av ditt barn ut på? Vi snakket med helsesøster og legen. Men sykes lege undersøkelsen var litt merkelig. Har ikke opplevd dette før med mine andre barn. Kan du skrive hvordan 2 års kontrollen om ditt barn gikk ut på? Anonymkode: 6380e...44b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #2 Skrevet 7. april 2022 Innom helsesøster. Barnet veies og måles. Får noen puslespill/leker, som helsesøster ser om hun liker, klarer å sette sammen. Prøver å snakke litt med barnet, for å se om barnet forstår språk, evt kan snakke. Ellers snakker jo forelder og helsesøster. Hos legen var det litt prat. Legen hadde en ball og prøvde å leke litt med barnet. Mulig legen lyttet på barnet og sjekket ørene. Ellers lurte legen på om det var noe vi lurte på. Anonymkode: 10fc4...5a8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #3 Skrevet 7. april 2022 Vekt, høyde, leverte skjema vedr språk til hs. Snakket om motorikk, språk, kost/ernæring, søvn. Lege sjekket ører, øyne, lyttet på hjerte/lunger, kjente på magen m.v. Snakket om vekst, spising (undervektig barn). Anonymkode: 91423...d9f
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #4 Skrevet 7. april 2022 Hva reagerte du på, ts? Anonymkode: b3e29...620
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #5 Skrevet 7. april 2022 https://nhi.no/familie/barn/helsestasjonskontroller-oversikt/?page=13 Anonymkode: 73d48...31e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Skrevet 7. april 2022 Legen sjekket hele kroppen, inkludert øyne, inni munn/svelg, ører, lytte på hjerte og lunger, kjenne på magen. Da vi nylig var på kontroll med vår ganske skeptiske toåring var jeg imponert over at legen fikk til å sjekke alt grundig. Han var godt til å snakke med småbarn, og hadde såpebobler. Helsesykepleieren hadde noen leker på gulvet som barnet fikk kikke på og pratet litt med meg (spurte hvordan det gikk med mat, søvn og i barnehagen og om jeg hadde noen bekymringer) og målte vekt og høyde. Forrige toårskontroll, for to år siden, fikk vi tilsendt et skjema for å kartlegge språk på forhånd, men det ble ikke brukt nå. Barnet ville ikke si noe i det hele tatt der inne, og helsesykepleieren spurte meg om språket siden det ikke var mulig å observere. Anonymkode: 496a3...c22
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 Var på 2 års kontroll for et par måneder siden, da fikk vi på forhånd link på sms til en undersøkelse vi skulle fylle ut på forhånd av timen. Var mange spørsmål der, foreksempel om barnet klarer å gå alene i trapp, eksempel på hvilke ord h*n kan si og sette sammen setninger osv. På selve timen så pratet vi rundt spørsmålene vi hadde svart på. Fikk også en del klosser på gulvet som barnet fikk stable, for å se om h*n fikk det til. Ellers var det måling av høyde og vekt, og generelt bare masse prating. Etter det var det undersøkelse hos lege, der lyttet de på hjertet, kikket inn i halsen og ørene, klemte litt på magen, ryggen. Tror jeg fikk med meg ca alt. Anonymkode: 2275b...b6d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 Vi var hos legen først, som tok en grundig undersøkelse av kroppen. Øyne, ører, munn, mage og testikler (gutten syntes testikkelundersøkelse var helt fint, øret var derimot hakket for intimt🤭). Deretter høyde og vekt, så godt det lot seg gjøre. Hos helsesøster pratet vi først om hvordan vi voksne opplevde at det gikk med språk, motorikk, trass osv. Deretter tok hun frem noen leker, som skulle fungere som en måte å kartlegge språk, motorikk og sosiale ferdigheter. Han var ikke med på leken, og ville bare sitte på fanget mitt. Alt han ville si var "nei" og "oppi der" for å få henne til å legge lekene på plass igjen. Heldigvis hadde hun sett ham skravle og turne uti venterommet, så hun visste at det ikke var evnene det sto på. Anonymkode: 27066...685
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå