Gå til innhold

Behandling mot pms


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som hvilke behandlingsalternativ der finnes dersom man er plaget av kraftig pms og ikke tåler hormonpreparater? Har prøvd flere forskjellige og blir mer psykisk ustabil for hvert forsøk😣 Nå er det nok. 

Sist legebesøk var legen inne på å kanskje foreskrive SSRI preparater som jeg kunne ta de to verste ukene med pms. Men jeg var litt skeptisk. Antidepressiva skal jo egentlig ikke brukes sånn. De skal brukes daglig og trappes gradvis opp og ned. Jeg har også dårlig erfaring med SSRI pga bivirkninger fra tidligere. Dermed endte legen med å skrive ut Sarotex til meg, som jeg jo egentlig trodde var smertestillende. Jeg har derimot ikke særlig smerter ifm PMS. Legen forklarte ikke dette nærmere fordi tiden ‘rant ut’. Var allerede på 10 min overtid. PMS begynner og nærme seg og jeg lurer på om jeg tørr ta dem eller ei😅

Noen som har eksentrisk med Sarotex, enten som behandling av PMS eller annet?

Anonymkode: b713b...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som får behandling for PMS plager her?? På et kvinneforum?😅🙈

Anonymkode: b713b...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen som får behandling for PMS plager her?? På et kvinneforum?😅🙈

Anonymkode: b713b...edf

Kan du ikke spise ppiller eller minipiller som ikke gir deg mens i det hele tatt? Jeg spiser cerazette og får nesten aldri mens lengre. Og når jeg får det så har jeg kun pms 1-2 dager. Før hadde jeg kraftig pms en hel uke i forvei. Nesten så jeg ville ta livet av meg , var så nere
 

Ellers tror jeg det finnes en type piller som en tar når en er i klimakteriet. Tror det kan funke også :) 

men antidepressiva har jeg ikke Noen erfarenhet med. 

Anonymkode: 9a305...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingen som får behandling for PMS plager her?? På et kvinneforum?😅🙈

Anonymkode: b713b...edf

Ser du ikke tåler hormoner. Samme her men ceracette funker. Funker det for deg? :) eller sån pstav? Eller tåler du ingen hormoner? 

Anonymkode: 9a305...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts!

jeg går på cerazette og har prøvd alt annet av hormonpreparater. Tåler ingenting. Heller ikke cerazette. To uker før mens blir jeg deprimert og sur. Jeg gikk til legen og han skrev ut antidepressiva til meg som jeg skulle bruke to uker før mens. Men jeg tør ikke ta de. Jeg også syns det var rart. Vurderer å slutte på ppillen men er redd det blir verre. 
Har dessverre ikke noen andre råd enn at de dagene jeg klarer å trene blir det litt bedre. Men det er vanskelig å motivere seg til å trene når man føler seg så langt nede. 

Anonymkode: 3b55d...d3d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 2.40):

Ser du ikke tåler hormoner. Samme her men ceracette funker. Funker det for deg? :) eller sån pstav? Eller tåler du ingen hormoner? 

Anonymkode: 9a305...7ab

Takk for svar🙂 Har prøvd ulike p-piller og nå sis hormonspiral med lavest dose (Jaydess). Fikk svært sterke bivirkninger av alt. Ikke prøvd Ceracette og vet ikke om jeg tørr🙈 Men de har virket hos deg altså, på tross av at andre hormonprevensjons preparater ikke har virket? Kanskje jeg burde prøvd da..

Anonymkode: b713b...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei ts!

jeg går på cerazette og har prøvd alt annet av hormonpreparater. Tåler ingenting. Heller ikke cerazette. To uker før mens blir jeg deprimert og sur. Jeg gikk til legen og han skrev ut antidepressiva til meg som jeg skulle bruke to uker før mens. Men jeg tør ikke ta de. Jeg også syns det var rart. Vurderer å slutte på ppillen men er redd det blir verre. 
Har dessverre ikke noen andre råd enn at de dagene jeg klarer å trene blir det litt bedre. Men det er vanskelig å motivere seg til å trene når man føler seg så langt nede. 

Anonymkode: 3b55d...d3d

Takk for forståelses fullt svar og at du deler dine erfaringer.  Verste er at pms plagene starter allerede dag 8 i syklusen, så blir ikke mange dager i måneden uten plager egentlig😔

Anonymkode: b713b...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke konkrete tips å komme med selv, men vil på det sterkeste anbefale podcasten Femihelse. To utrolig dyktige damer som har besøk av eksperter og snakker mye om blant annet PMS (og PMDD). 

Anonymkode: 84f81...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt kvitt pms plager med kosthold! Undervurdert hvor mye kosthold har å si for hormonbalansen. Fikk mer regelmessig mens og kortere/lettere blødninger også :) 

Anonymkode: ecd53...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt kvitt pms plager med kosthold! Undervurdert hvor mye kosthold har å si for hormonbalansen. Fikk mer regelmessig mens og kortere/lettere blødninger også :) 

Anonymkode: ecd53...309

Med hvilke kostholdsendringer da?

Anonymkode: 3b55d...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei, jeg poster på alle innlegg om PMS fordi jeg endelig har funnet noe som har hjulpet meg. Jeg har prøvd  B vitaminer, magnesium, D vitamin, nattlysolje, kutte koffein, osv osv til ingen nytte. For min del hjalp det umiddelbart å ta tilskudd av kalsium. Det kalsiumtilskuddet jeg bruker har 533 mg kalsium i tillegg till vitamin k2 og D3, jeg kjøpte den på Vita. Anbefaler alle som sliter med PMS å prøve dette! Jeg er så utrolig glad for at jeg fant ut av dette og jeg kunne ønske jeg hadde visst om det tidligere. 

Jeg fant ut via denne posten på reddit: 

 

Anonymkode: 12af3...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...