Xora Skrevet 2. november 2005 #1 Skrevet 2. november 2005 Hei, nå har jeg fått innvilget lån i banken på 800.000 kr uten kausjonist. Det er hva jeg har sjansen til. Jeg har kr 0 i EK! Jeg har jobb i Asker og ønsker å bo innen en halvtimes tid unna. Jeg ønsker i hovedsak en selveier, eller en med veldig billig husleie. Har lett på finn.no, zett.no, tinde.no og hos noen eiendomsmeglere. Men kanskje det er noen som har noen flere steder å lete? Eventuelle andre gode tips som kan være til hjelp når jeg nå skal ut på leting etter en leilighet?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #2 Skrevet 2. november 2005 Hva slags bolig er du ute etter? Det er ikke allverden man får for 800.000,-.. Ta kontakt med et av meglerhusene og be om råd..
Superlammet Skrevet 2. november 2005 #3 Skrevet 2. november 2005 Sjekk litt i utkanten av Asker/Sandvika/Lier.. Ligger ikke alltid så sentralt, men prisene synker på leiligheter som ikke ligger oppi et sentrum..
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #4 Skrevet 2. november 2005 Let over fylkesgrensen, Buskerud. Der kan du finne noe.
Xora Skrevet 3. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2005 Hei, og takk for svar. Jeg leter og er interessert i leilighet over hele Buskerud og Akershus. Det vil si det som strekker seg under en time fra Asker! Det er sant at det ikke er mye man får for 800' - har vært et par selveiere siste uka bare som har matchet hva jeg kan få i lån. Har snakket med en megler som sa at det er sjeldent at det er leiligheter i denne prisklassen og at jeg bare må følge med. Men jeg bor jo fint idag da, i en leid leilighet, og er jo ikke noe stress sånn sett. Nå gikk renta hos NB opp igår, spørs hva bankene gjør også nå da. Samt at det kanskje blir litt mindre etterspørsel nå mot juletider, så jeg KAN jo være heldig! Er ganske spennende da! Regner med det er flere som har vært i liknende situasjon og kanskje kan fortelle litt om hvordan de klarte å huke tak i en ok leilighet.
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2005 #6 Skrevet 3. november 2005 Tja, nå tør du kanskje ikke kikke på leiligheter det blir linket direkte til; men det finnes da noen! her for eksempel. Bruk Finn- avansert søk- legg inn område og prisklasse. (ikke skriv fra kr 0, da får du opp all verdens nybyggeprosjekter). Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2005 #7 Skrevet 3. november 2005 Og det som er kjipt som du må være forberedt på, er at den perfekte leiligheten som du endelig finner, og som du har råd til, plutselig stiger til over det du kan betale i budrunden....
Xora Skrevet 3. november 2005 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2005 Takk for link med forslag. Når jeg fikk lån på 800' så tror jeg at det var med tanke på selveier. Litt skummelt å få husleie på veldig mye ved siden av, ser for meg max 1500 i husleie altså! Er sant som Soleil sier - at når jeg finner en fin leilighet så blir det fort budrunder og jeg må gi meg. Prøvde meg på en leilighet i Drammen tidligere i uka, før jeg hadde finansieringen i orden - og måtte bare gi tapt gitt. Nå vet jeg iallefall mer hvor langt jeg kan gå!
Pasha Skrevet 3. november 2005 #9 Skrevet 3. november 2005 en anen ting du må huske på med selvveier er at de kommunale avgifterne kommer i tilegg. Dette er vel mellom 500-600 kr mnd mener jeg å huske.
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2005 #10 Skrevet 3. november 2005 Det er ikke jeg som skal selge den leiligheten, altså, men husleien var på 1.109,- pr. mnd.
Xora Skrevet 3. november 2005 Forfatter #11 Skrevet 3. november 2005 Ja jeg så leiligheten var rimelig, ser bra ut og ligger i perfekt område! Så langt veldig bra. Men 24 kvm er jeg mer skeptisk til da - ikke soverom... Det er halvparten av hva jeg har idag det. Er litt redd for at det skal bli for lite og trangt - selv om det bare er meg og hunden min da. Skjønner du hva jeg mener - mulig jeg er kravstor og forventer litt mer enn jeg faktisk kan få!! *sukk* Men jeg tror jeg skal reise og titte på den altså
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2005 #12 Skrevet 3. november 2005 Skjønner veldig godt hvordan du har det når det gjelder kjøp av leilighet! Er "på shoppern" selv om dagen, og selv om jeg og mannen har litt mer å rutte med enn deg, så er det jammen ikke mye man får! Vi har leid billig på et sted i flere år nå, og har på en måte "slått rot" i nærområdet. Og her er det helt usannsynlig dyrt! Og så skal man jo faktisk betjene lånet også... Synes bankene nærmest kaster penger etter oss , og tror ikke jeg tør å kjøpe for maks av det vi har fått antydet at vi kan få i lån et sted.
Gjest Melk Skrevet 3. november 2005 #13 Skrevet 3. november 2005 Røyken og Hurum har en del billig. Sylling og Lier har også lav prisklasse. Borgen i Asker er heller ikke dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #14 Skrevet 3. november 2005 Prøv å bruk supersok.no der er det masse til salgs og de fleste meglere ligger der. lykke til
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #15 Skrevet 3. november 2005 Røyken og Hurum har en del billig. Sylling og Lier har også lav prisklasse. Borgen i Asker er heller ikke dyrt. ← Borgenblokkene ligger på rundt millionen og oppover.
Gjest Turi Skrevet 4. november 2005 #16 Skrevet 4. november 2005 Prøv å bruk supersok.no der er det masse til salgs og de fleste meglere ligger der. lykke til ← Det er feil. Supersøk har 4 linker - en til Notars hjemmesider (det er de som eier og driver supersøk), og så til zett, tinde og finn. Finn er det nettstedet som har flest eiendommer - 80% av markedet er der. Tinde og zett er også bra i ditt søkeområde. Får du 800 000 i lån av banken til å kjøpe en leilighet til 800 000? De har ikke satt krav til sikkerhet i bolig/dvs. krav til egenkapital? FOr det gjør de ofte - dvs. at du får tilslag på inntil 800 000 innenfor 90%. Og du får ikke lån til å betale f.eks. dokavgift, som på en selveier til din pris kommer på 20 000 ekstra, pluss omkostninger.
Xora Skrevet 4. november 2005 Forfatter #17 Skrevet 4. november 2005 Jeg har fått førstehjemslån på 100% finansiering. Fikk finansieringsbeviset igår. Det gjelder da for selveier, annet må diskuteres med banken igjen! Altså så må dok.avgift ol. implementeres i lånesummen! Og ja, jeg sjekker daglig (nei, 10 ganger pr dag... ) både FINN, ZETT, TINDE og ulike aktuelle eiendomsfirmaer... Er lite å få tak til min prisklasse altså!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #18 Skrevet 4. november 2005 Unnskyld meg, men jeg har bodd i Sylling som innflytter, og jeg kan ikke anbefale det. Du blir mistrodd inntil du har tretti års botid. Først da blir du akseptert. Snodig at det er så innsnevra der, det er ikke SÅ langt fra Drammen og Oslo...
Xora Skrevet 4. november 2005 Forfatter #19 Skrevet 4. november 2005 Takk for tipset! Kjipt når man ikke finner seg til rette en plass altså! Jeg var redd for det da jeg for snart 2 år siden flyttet til Asker også, men ble positivt overrasket. For jeg har aldri bodd en plass før hvor det har vært så mange turgåere og folk med hunder, og folk som hilser og slår av en prat på veien. Helt utrolig. Har veldig lyst å fortsette å bo i dette området ja...
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2005 #20 Skrevet 6. november 2005 Du kan jo også se på borettslagsleiligheter. Men da er det andel fellesgjeld som kommer i tillegg til prisantydning. Du må ta de 800 000,- og trekke fra andel fellesgjeld, så kommer du frem til ca. pris på hva banken vil låne deg. Det kan også være lurt å sjekke litt opp vedr. husleien (både når det gjelder selveier og borettslag): - Har sameiet/borettslaget tatt opp nytt lån i det siste? - Har de planer om det? - Har de lån i Husbanken etter trappesats (vil renten stige senere)? også - Er det planlagt større vedlikeholdsarbeider? Alt dette er faktorer som kan få husleien til å øke ganske dramatisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå