AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Jeg er en erfaren hundeeier. Er nå 40 år og har hatt hund hele livet. Har sett en del på rasen chow chow, da korthåret. den har en størrelse som passer meg, et aktivitetsnivå som er passende osv. jeg vet at de kan være ekstremt sta og egenrådige, men er det noen som har noen erfaringer å dele? Positive og negative? vi bor i enebolig med stor plass. Egen inngjerdet hage. Hunden vil få ca 1 times tur per dag i ukedagene, mer i helgene. Pluss hjernetrim selvfølgelig. Den vil ikke bli brukt til noe særlig annet enn selskap, lydighetstrening og kanskje litt spor om den viser interesse for det. Anonymkode: 4ff08...94d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg er en erfaren hundeeier. Er nå 40 år og har hatt hund hele livet. Har sett en del på rasen chow chow, da korthåret. den har en størrelse som passer meg, et aktivitetsnivå som er passende osv. jeg vet at de kan være ekstremt sta og egenrådige, men er det noen som har noen erfaringer å dele? Positive og negative? vi bor i enebolig med stor plass. Egen inngjerdet hage. Hunden vil få ca 1 times tur per dag i ukedagene, mer i helgene. Pluss hjernetrim selvfølgelig. Den vil ikke bli brukt til noe særlig annet enn selskap, lydighetstrening og kanskje litt spor om den viser interesse for det. Anonymkode: 4ff08...94d Min erfaring er at de er veldig bitevillige og uhåndterbare hunder og jeg klarer ikke å fatte at noen vil seg selv så vondt som å skaffe seg en slik hund. Run for the hills…… Anonymkode: d11ef...058 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 Jeg kjenner en Chow chow og den har dessverre kraftige pusteproblemer. Er grusomt å høre på, det kommer kraftige "snorkelyder" selv om hunden er ute på tur. Den sliter kraftig bare det blir litt varmt. På grunn av pusteproblemene snorker den noe voldsomt, eierne hører det godt selv om de er i forskjellige etasjer. Personligheten på hunden er grei, den er sosial og kosete. Kanskje litt intens på hunder som ønsker litt avstand. Anonymkode: c8734...33d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 Nei, men know how derimot.. Anonymkode: f12af...8d1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #5 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min erfaring er at de er veldig bitevillige og uhåndterbare hunder og jeg klarer ikke å fatte at noen vil seg selv så vondt som å skaffe seg en slik hund. Run for the hills…… Anonymkode: d11ef...058 Ok? Jeg har møtt en hel del chow chows, besøkt oppdrettere, kjenner to stk med rasen osv. ingen av disse biter på noen måte. Ikke er de uhåndterbare heller. Ja, de er stae og trenger en fast, men kjærlig hånd for at de skal bli veloppdragne. Hvilken som helst hunderase kan jo bli utagerende om oppdragelsen ikke er på plass. Anonymkode: 4ff08...94d 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Skrevet 7. april 2022 Jeg kjenner en håndfull chow chows og hadde også en i familien da jeg vokste opp. Min erfaring er at de korthårede er litt mer omgjengelige enn de langhårede. Siden jeg har hund selv har jeg ikke fått hilse noe særlig på chowene da de ikke er særlig glad i andre hunder, spesielt ikke om de dukker opp på hundens tomt. Uten hund kan ma få et "hei" om man er heldig, men de er ikke særlig interessert i andre enn egen eier. Jeg tror chow chow kan være en fin hund til deg og den bruken du skisserer Anonymkode: b2fbc...00f 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 Jeg kjenner ingen som har chow chow, som jeg synes er en nydelig hund, så jeg har ingen erfaring. Men jeg møter på en ofte når jeg er på tur med vår hund. Den virker som en utrolig rolig og snill hund. Den hilser fint på vår hund og vil gjerne leke med han. Vår hund er ennå valp, så det kan jo ha litt å si. Vi vurderte en gang å skaffe oss en Eurasier da den høres ut som en flott rase. Som kunne passet for oss. Likte at den hadde litt chow chow i seg og de gode egenskapene til den rasen i tillegg til noen andre raser. Anonymkode: 59989...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #8 Skrevet 7. april 2022 Jeg har to chow chow tisper 😆 både langhåret og korthåret. Først vil jeg bare skrive til dere som kommenterer negative ting om rasen MEN ingen erfaring; Få litt kjøtt på bena dine før du uttaler deg om ting du DEFINITIVT har liten kunnskap om. Jeg har bare positive ting og si om rasen! De er kjempe joviale, utrolig snille, og lettlærte(ved riktig trening) de er kjempe snille med barn og andre dyr. De bjeffer sjeldent. Vi treffer andre hunder i en hundepark i nærområdet hvor vi bor og de går kjempe godt med andre hunder av annen rase, jeg syntes de nesten er for tålmodig enkelte ganger og sier sjeldent ifra når gutta henger etter dem😅 Chow chow’er er ikke kjent for å starte en krangle, de bryr seg sjeldent. De elsker å være ute, de går løs i inngjerdet hage hos meg og speider utover nabolaget😂 Som alle andre hunder med mye pels så blir de varme om sommeren, spesielt langhåret.. Det blir færre turer når sola steker, men de har masse tilgang på skygge i hagen og har et hundebasseng de kan bruke. Anbefaler rasen på det sterkeste, angrer ikke er sekund på valget vi gjorde når vi skaffet oss chow chow. Mine har så sterke, gode og kjærlig personligheter. Alle jeg møter på tur som ikke har vært så mye borti rasen blir ofte positivt overrasket. Flere i omgangskretsen min har også gått for rasen etter de fikk hilse på mine☺️ Vi får masse oppmerksomhet på tur og er godt kjent i nabolaget da alle stopper og hilser på ☺️ AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 22.25): Jeg er en erfaren hundeeier. Er nå 40 år og har hatt hund hele livet. Har sett en del på rasen chow chow, da korthåret. den har en størrelse som passer meg, et aktivitetsnivå som er passende osv. jeg vet at de kan være ekstremt sta og egenrådige, men er det noen som har noen erfaringer å dele? Positive og negative? vi bor i enebolig med stor plass. Egen inngjerdet hage. Hunden vil få ca 1 times tur per dag i ukedagene, mer i helgene. Pluss hjernetrim selvfølgelig. Den vil ikke bli brukt til noe særlig annet enn selskap, lydighetstrening og kanskje litt spor om den viser interesse for det. Anonymkode: 4ff08...94d Anonymkode: 0f1be...589 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #9 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 22.32): Jeg kjenner en Chow chow og den har dessverre kraftige pusteproblemer. Er grusomt å høre på, det kommer kraftige "snorkelyder" selv om hunden er ute på tur. Den sliter kraftig bare det blir litt varmt. På grunn av pusteproblemene snorker den noe voldsomt, eierne hører det godt selv om de er i forskjellige etasjer. Personligheten på hunden er grei, den er sosial og kosete. Kanskje litt intens på hunder som ønsker litt avstand. Anonymkode: c8734...33d Maaaaange hunder som har pusteproblemer, så selv om en du kjenner tilfeldigvis har en chow chow som har pusteproblemer så vil ikke det si at dette er noe alle eller de fleste av rasen har. Ingen raser er problemfrie. Anonymkode: 0f1be...589 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #10 Skrevet 7. april 2022 Jeg har en mini chow. Han er veldig carefree for det meste, inntil en annen hannhund kommer i nærheten. Ellers lekebiter han mye, enda vi har jobbet på spreng for å venne av med dette. Han bjeffer også endel på alle andre dyr eller bevegelser utenfor hjemmet. Av positive ting er han vanvittig kjærlig, lojal, morsom og veldig sprek. Ingen helseproblemer så langt. Anonymkode: 0d6d6...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Skrevet 7. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en mini chow. Han er veldig carefree for det meste, inntil en annen hannhund kommer i nærheten. Ellers lekebiter han mye, enda vi har jobbet på spreng for å venne av med dette. Han bjeffer også endel på alle andre dyr eller bevegelser utenfor hjemmet. Av positive ting er han vanvittig kjærlig, lojal, morsom og veldig sprek. Ingen helseproblemer så langt. Anonymkode: 0d6d6...9dc Har du kjøpt han i Norge? Har sett etter mini selv, men ikke funnet noen oppdretter Anonymkode: e9f41...c28
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #12 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Maaaaange hunder som har pusteproblemer, så selv om en du kjenner tilfeldigvis har en chow chow som har pusteproblemer så vil ikke det si at dette er noe alle eller de fleste av rasen har. Ingen raser er problemfrie. Anonymkode: 0f1be...589 Jeg skrev ikke at alle Chow chow'er har pusteproblemer, jeg kjenner en som har det og for den er det et tragisk liv. At det det dessverre er mange andre raser med kortere snuter som har pusteproblemer er ikke noe argument for å ikke ta det på alvor når det gjelder Chow chow. Min motivasjon er å gjøre TS oppmerksom på et problem som kan være aktuelt, de fleste ønsker seg en sunn og frisk hund som har det bra. Vet man ikke om risikoen er det vanskeligere å unngå problemet. Anonymkode: c8734...33d 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #13 Skrevet 8. april 2022 TS, du høres ut som en som kan håndtere en sånn hund, men jeg hadde aldri i livet valgt den rasen. Du ser det at noen familemedlemmer av meg har en korthåret chow chow og de burde i alle fall ikke hatt den rasen. Hunden blir behandlet som babyen deres og den er sjefen i huset. Dersom de har den med på besøk til andre i familien, er hunden en sann plage og ingen liker den noe særlig. Den tar leker fra barn, åler seg inntil oss ved bordet i håp om å få mat (og puster og peser med den illeluktende ånden sin ved bordet), snuser alle intenst i skrittet (veldig plagsomt og pinlig), har klort sundt en dør, laget riper i parkett med sine lange klør osv osv... Hunden er sta som bukk og eierne har ikke kontroll på den. Kvinnen i familien er heller ikke sterk nok fysisk til å håndtere hunden når den "setter seg på bakbeina", så hun må pent vente til hunden er klar til å gå videre når de er på tur f.eks. Mannen i familien er selvsagt sterkere og bærer hunden med seg om det trengs, men dette er jo ikke rett måte å håndtere en hund på I tillegg til dette har hunden deres hatt en del helseutfordringer: - Han sliter med hofter/albueledd og kan dermed ikke gå langt før han får smerter. - Han har hatt problemer med øyebetennelse pga at øyelokkene "bretter seg" innover. Har også operert pga dette. - Han har hatt magetrøbbel (usikker om det har noe med rasen å gjøre eller bare er tilfeldig). Anonymkode: 91e67...b6a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #14 Skrevet 8. april 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Har du kjøpt han i Norge? Har sett etter mini selv, men ikke funnet noen oppdretter Anonymkode: e9f41...c28 Nei, bor i utlandet. Overtok han fra noen som ikke klarte å ta vare på ham. Jeg vet om andre som har chow chow's i Europa (Køben, Berlin og London) og alle deres hunder har også noe forkortet snute med pusteproblemer. En av dem langt mer enn de andre. Det er veldig stor forskjell på snuten på min hund, og snutene deres - man kan tydelig se forskjell på hvordan de er avlet.. Anonymkode: 0d6d6...9dc 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 Har veldig mange gode opplevelser med chow chow. Har møtt noen som har vært veldig aggressive, men utifra hva jeg har sett så er det egentlig kun eierens fortjeneste i såfall da de ikke vet hvordan de skal håndtere en chow (eller andre raser forsåvidt) De jeg har god erfaring med har hatt dyktige eiere hvor bikkjene har vært veldig harmoniske og fine. Er oppvokst med en chow i nær familie, hvor bikkja gikk løs på gården hele dagen. Ikke aggressiv mot andre hunder og han ble til og med venn med et par kråker og et ekorn 😄 Anonymkode: 3739f...096
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 De chow chow'ene jeg kjenner (to stk, forskjellig eier) er ganske sta, og kan være ufine ved håndtering som vask og føn. Glefser/knurrer lett. Anonymkode: 25b11...b08 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #17 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 10.44): TS, du høres ut som en som kan håndtere en sånn hund, men jeg hadde aldri i livet valgt den rasen. Du ser det at noen familemedlemmer av meg har en korthåret chow chow og de burde i alle fall ikke hatt den rasen. Hunden blir behandlet som babyen deres og den er sjefen i huset. Dersom de har den med på besøk til andre i familien, er hunden en sann plage og ingen liker den noe særlig. Den tar leker fra barn, åler seg inntil oss ved bordet i håp om å få mat (og puster og peser med den illeluktende ånden sin ved bordet), snuser alle intenst i skrittet (veldig plagsomt og pinlig), har klort sundt en dør, laget riper i parkett med sine lange klør osv osv... Hunden er sta som bukk og eierne har ikke kontroll på den. Kvinnen i familien er heller ikke sterk nok fysisk til å håndtere hunden når den "setter seg på bakbeina", så hun må pent vente til hunden er klar til å gå videre når de er på tur f.eks. Mannen i familien er selvsagt sterkere og bærer hunden med seg om det trengs, men dette er jo ikke rett måte å håndtere en hund på I tillegg til dette har hunden deres hatt en del helseutfordringer: - Han sliter med hofter/albueledd og kan dermed ikke gå langt før han får smerter. - Han har hatt problemer med øyebetennelse pga at øyelokkene "bretter seg" innover. Har også operert pga dette. - Han har hatt magetrøbbel (usikker om det har noe med rasen å gjøre eller bare er tilfeldig). Anonymkode: 91e67...b6a Vel, her høres det ikke ut som at det er rasen som er problemet, men oppdragelsen/eierne. Som jeg sa, så kan alle raser bli uhåndterlige ved feil oppdragelse, så her er et eksempel på det. pust, øyelokk osv er jeg allerede oppmerksom på. takk for alle svar hittil ☺️ Anonymkode: 4ff08...94d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #18 Skrevet 9. april 2022 Vi hadde da jeg var liten. Husker den var uhåndterlig, sta og stridig. Bet en i familien. Og var glefsete flere ganger. En gang kom den med en død katt i kjeften, drepte også noen høner. Jeg gikk tur med den et par ganger men var langt i fra nok sterk til å holde igjen. Hvis den en katt tok den ut. Mine foreldre var ikke hundevante og bommet totalt her. Den ble omplassert- takk gud. Anonymkode: 6aa4a...aae
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #19 Skrevet 9. april 2022 Kjente et par chow-chower da jeg var barn, vennene mine hadde. Den jeg kjente best var veldig uinteressert i mennesker. Kunne gløtte bort og gi et slapt vift med halen når vennen mln kom hjem. Vi hadde en annen rase, den kom glad løpende og logret av glede og hilste hver gang vi kom hjem, kom selv og søkte kontakt med oss osv. Opplevde chow-chowene som veldig distanserte og «føleleseskalde». Men det kan jo være personlighet og ikke et rasetrekk. Anonymkode: fd38d...b84
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #20 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjente et par chow-chower da jeg var barn, vennene mine hadde. Den jeg kjente best var veldig uinteressert i mennesker. Kunne gløtte bort og gi et slapt vift med halen når vennen mln kom hjem. Vi hadde en annen rase, den kom glad løpende og logret av glede og hilste hver gang vi kom hjem, kom selv og søkte kontakt med oss osv. Opplevde chow-chowene som veldig distanserte og «føleleseskalde». Men det kan jo være personlighet og ikke et rasetrekk. Anonymkode: fd38d...b84 Jo, det er faktisk et rasetrekk hos chow chow. De er ikke like kjærlige og kosete som andre raser. De er mer distanserte og er kjent for og ikke like fremmede. Derfor er det ekstremt viktig å sosialisere dem fra starte av, så de blir vant med alle typer dyr og mennesker. En chow chow blir litt sammenlignet med en katt. De er sære og koser på sine premisser. når det er sagt så kjenner jeg et par chow’er som ikke kan få nok kos og oppmerksomhet, så det er nok individuelle forskjeller der også. Anonymkode: 4ff08...94d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå