Gå til innhold

Jeg har så usunt forhold til trening..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt en 2-årig kamp med spiseforstyrrelser og treningstvang. Er relativt frisk nå, men sliter så veldig med å leve i denne treningsbølgen son foregår.

Jeg er 17 år og går på vgs, og nesten alle i klassen trener. Hver dag. Det er legday, push, pull - alle slags mulige ord. Det er stort sett daglig samtaleemne. Jeg var veldig trent, og trente opptil flere ganger daglig før, men det var så sykelig og jeg var vel egentlig ortorektisk. Jeg var sykelig opptatt av mat og trening. Trakk meg unna sosiale settinger for å få trent, samt. spist "riktig", og mista mange venner under perioden. Etter mange måneder med å jobbe med meg selv, klarte jeg ta avstand fra treninga. Klarte legge på meg sunt med underhudsfett, og hadde ikke lenger ovebelastningsskader. Har fortsatt ikke fått tilbake mensen etter den ekstreme treninga og kostholdet jeg hadde.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å leve med at det prates om trening rundt meg hele tia. Jeg blir så trigga. Har lyst å begynne å trene igjen og "bevise" at jeg også klarer få Sixpack og løfte så og så mye. Jeg har så jævlig lyst, men vet at om jeg begynner med det der greiene igjen så blir jeg syk. Og jeg vet jo egentlig at det ikke er verdt det, fordi veien til å bli frisk er så lang og hard.

I media og prates det så mye om at man skal trene, proteinpulver og kreatin. Kan ikke lese nyheter uten å bli bombardert med sånn trenings-piss. Føler meg lat som ikke er på treningssenter, men om jeg drar dit så blir jeg bare syk og tvangsprega igjen.

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette, måtte bare få det ut.

Anonymkode: 28557...fb6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er virkelig målet å "ta avstand fra trening" og ikke bli "trigga" av trening? Du har fått det for deg at trening er tvang, men det går faktisk an å ha et sunt forhold til aktivitet uten at det trenger å ha noe med kroppspress å gjøre. Du gjør det for helsen din. Er målet ditt å være inaktiv? 

Det trenger virkelig ikke være så enten-eller. 

Anonymkode: 3c35b...11e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan snakke med helsesykepleier om at du vil begynne å trene så smått igjen, uten å få et usunt forhold til trening?❤️

Anonymkode: 7651d...27e

AnonymBruker
Skrevet

Hei du!

Jeg har ikke veldig peiling på dette i det hele tatt, men kan gjerne dele mine tanker likevel! Først og fremst, så må jeg si at dette høres tøft ut. ❤️ Og veldig godt at du har kommet deg ut av det!

Hadde det kun vært nære venner som fokuserte på trening rundt deg, så hadde det kanskje gått an å spille på lag med dem og hjelp til å ta litt hensyn (til en viss grad). Når det derimot er hele «samfunnet» som virker triggende på deg, så er det nok du som - med hjelp - må lære deg måter å håndtere dette på. Har du fortsatt noe hjelp/behandling? Eller er du friskmeldt og står på egne ben?

Kan du evt oppsøke noen, og få verktøy til å håndtere livet videre? For å leve i verden, med alt det innebærer, og helst ta vare på kroppen sin i et livsperspektiv - det er noe vi bare må. Men, vi må ikke klare det helt alene, noen og enhver kan trenge litt ekstra hjelp og støtte på veien! Håper du får den støtten du trenger!

Lykke til!

Anonymkode: 56cd6...13c

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Jeg sliter med slikt selv, men jeg slutter ikke å trene likevel. Min spiseforstyrrelse veksler mellom sult, overspising og ortoreksi. 

Men jeg er 31 år og lærer mer og mer. Jeg vil ikke slutte å trene, men 5-6 dager i uken er maks. Jeg prøver å ikke klikke innvendig hvis jeg spiser noe usunt, jeg prøver å tenke balanse. 

Jeg er i en ortorektisk periode nå, men pga sterke fysiske begrensninger blir jeg tvunget til å ta hensyn. Likevel klarer jeg jo faktisk å ta litt hensyn. Men jeg trener Likevel. Det gjelder å legge en plan ut ifra hva som er sunn mengde trening og holde seg til den. Og forsøke å ikke få panikk hvis det blir en dag mindre trening den uka. Jeg hører på ROS sin podcast. Der er det mest fokus på anoreksi og overspising, men prinsippet er det samme faktisk. Det er bare ulike symptomer. Den heter uforstyrra og er på Spotify blant annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynn på en annen type trening hvis du føler for å gjøre noe.

Hva med yoga eller pilateses?

Anonymkode: b5bb0...09d

AnonymBruker
Skrevet

Men om du "trente flere ganger daglig", og ikke spiste.

Da trente du jo ikke skikkelig? 

Hva med å heller gjøre det skikkelig? Skal du ha resultater, kan du jo ikke bare tulle rundt på måfå.

Du kan følge treningsprogram, og helt greie mat-opplegg.

Det ER sunt å trene, og det er ikke bra å ikke trene. Men du kan jogge 6-10 km 3-6 dager i uka. Du trenger ikke gjōre det 17 ganger i uka.

Anonymkode: 68b27...28e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...