AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #1 Skrevet 6. april 2022 Jeg har et spørsmål til leger her - det er ikke et helsefaglig spørsmål, så det er ingen grunn til å slette tråden eller eventuelle svar. Kanskje enkelte jurister kan svare også. Dette gjelder sperring av sykehusjournaler. Hvis en pasient som er langvarig innlagt på sykehus oppdager at en del av journalen ens fra tidlig i oppholdet er sperret for innsyn - ikke bare for en selv, men for de leger og sykepleiere som behandler en. Hva kan være grunnen til det? Kan en lege sperre deler av en pasients journal for innsyn på eget initiativ, eller er det et initiativ som må tas fra ledelsen ved sykehuset eller helseforetaket? Det er 100% sikkert ikke pasienten selv som har bedt om noen form for sperring. På forhånd takk for svar. Anonymkode: 90f96...2d7
FeiteFrida Skrevet 6. april 2022 #2 Skrevet 6. april 2022 Jeg er ikke lege, men som "alt" annet helsepersonell på sykehus har også jeg tilgang til pas.journaler. For å være helt ærlig har jeg aldri hørt om problemstillingen. Men sånn som du beskriver det, så tror jeg egentlig mest at det dreier seg om at journalsystemene i sykehusene finnes i så mange forskjellige versjoner (som ikke kan kommunisere seg i mellom) og er så utdaterte - at det dreier seg om tekniske problemer heller enn en "manuell" sperring.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #3 Skrevet 6. april 2022 Jeg er sykehuslege, har heller aldri vært borti denne problemstillingen. Jeg har opplevd én gang at det har kommet opp en pop-up om at «pasienten har sperret deler av journalen for helsepersonell» da jeg aktiverte pasienten i DIPS, og det var omfattende psykiatrihistorikk som lå langt tilbake i tid og ikke relevant for meg. Det høres helt fjernt ut at man fra sykehusets side sperrer deler av journalen for både pasient og helsepersonell, og jeg kan ikke tenke meg en eneste situasjon hvor det er berettiget. Anonymkode: 68230...f5f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 FeiteFrida skrev (36 minutter siden): Jeg er ikke lege, men som "alt" annet helsepersonell på sykehus har også jeg tilgang til pas.journaler. For å være helt ærlig har jeg aldri hørt om problemstillingen. Men sånn som du beskriver det, så tror jeg egentlig mest at det dreier seg om at journalsystemene i sykehusene finnes i så mange forskjellige versjoner (som ikke kan kommunisere seg i mellom) og er så utdaterte - at det dreier seg om tekniske problemer heller enn en "manuell" sperring. Det er ikke snakk om ulike journalsystemer. Det er samme journal fra noen uker tilbake. Pasienten har vært innlagt sammenhengende. Anonymkode: 90f96...2d7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er sykehuslege, har heller aldri vært borti denne problemstillingen. Jeg har opplevd én gang at det har kommet opp en pop-up om at «pasienten har sperret deler av journalen for helsepersonell» da jeg aktiverte pasienten i DIPS, og det var omfattende psykiatrihistorikk som lå langt tilbake i tid og ikke relevant for meg. Det høres helt fjernt ut at man fra sykehusets side sperrer deler av journalen for både pasient og helsepersonell, og jeg kan ikke tenke meg en eneste situasjon hvor det er berettiget. Anonymkode: 68230...f5f Ike jeg heller... Anonymkode: 90f96...2d7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Eneste gangen jeg har vært borti dette var det en kriminalsak (sedelighetssak) og Politet (eller en domsstol) hadde sperret alt. Foruten behandlende lege og avdelingssykepleier som hadde tilgang Anonymkode: eb9d8...181
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eneste gangen jeg har vært borti dette var det en kriminalsak (sedelighetssak) og Politet (eller en domsstol) hadde sperret alt. Foruten behandlende lege og avdelingssykepleier som hadde tilgang Anonymkode: eb9d8...181 Tusen takk for svar, dette var hjelpsomt. Kan jeg spørre om du kunne se hvilke notater som var sperret? Altså for eksempel dato og behandlingssted, navn på legen som hadde skrevet det etc? Anonymkode: 90f96...2d7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 Man kan selv sperre deler av den . Tror jeg har gjort det. Ikke fordi jeg har noe å skjule men syntes det er for privat å dele med ALT helsepersonell. Anonymkode: 4bde0...92c 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar, dette var hjelpsomt. Kan jeg spørre om du kunne se hvilke notater som var sperret? Altså for eksempel dato og behandlingssted, navn på legen som hadde skrevet det etc? Anonymkode: 90f96...2d7 Alt var sperret. Var bare **** om man søkte opp pas i DIPS, foruten de nevnte. Nå var ikke jeg i saken så søkte ikke opp pasienten. Men så det var slik da avdelingssykepleieren søkte opp før det ble gitt tilgang Anonymkode: eb9d8...181
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Alt var sperret. Var bare **** om man søkte opp pas i DIPS, foruten de nevnte. Nå var ikke jeg i saken så søkte ikke opp pasienten. Men så det var slik da avdelingssykepleieren søkte opp før det ble gitt tilgang Anonymkode: eb9d8...181 Så du kunne ikke se noen notater i det hele tatt? Det blir nok litt annerledes enn i denne saken, tror jeg, hvor bare deler av journalen er sperret og de fint kan slå opp i resten. Han har dog ikke sett den, det er bare personalet som sier det er sånn. Anonymkode: 90f96...2d7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå