Gå til innhold

Unghund har blitt voldsomt stressa

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tispe på 6mnd. 
vi har gått på valpekurs og ting har egentlig vært veldig fint frem til for noen uker siden. 
Når vi går tur så stresser ho helt voldsomt, løper i sirkler rundt meg så jeg blir surra inn i båndet.

«Boffer» på folk og dyr i en blanding av engstelse og glede. hun vil hilse, men det er skummelt. 
Når vi går tur i mørket er hun værst, nekter plutselig å gå enkelte steder uten å dra helt jævlig i båndet. Peser og klorer seg vekk. 
På sitt verste så hører hun meg ikke uansett hva. Kommando, godbiter, leker.. ingenting hjelper, hun veksler mellom å stå stiv som en stokk og spinne rundt meg for å gjemme seg. 

Når vi skal hjem så tar ho tak i båndet selv (altså biter det) og drar i det for å veilede meg hjem fortest mulig. 

Jeg følte at alt gikk så bra, hun gikk perfekt tidligere. Aldri skvetten eller brydd seg om andre hunder eller mennesker på tur. Så har hun blitt til dette kaoset. 
Hva gjør jeg galt? Hva kan jeg gjøre? 
I dag gråt jeg på kveldsturen vår, det er så frustrerende og føler jeg har fulgt «alle» tips.. 

Anonymkode: d22e9...52c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer du har fått en helt vanlig unghund. Fortsett med der du har gjort til nå, vær tålmodig og overse "tull". Gjør ting enkelt, og sørg for at hun lykkes og mestrer miljø og oppgaver. Er noe skummelt eller vanskelig, bruk god tid og led henne gjennom.

Anonymkode: 4b156...a8c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Unghund og spøkelsesalder. Dette er midlertidig og vil gå over. 

Nå er det bare å senke kravene/forventningene i tiden fremover, og ta ting i hennes tempo 🙂 Spre litt mat/godbiter i gress på tur så hun får brukt nesa. Sett dere gjerne ned i sola og slapp av. Hold deg rolig når hun stresser. Det vil gå over. I mellomtiden er det viktig at du ikke setter samme krav og forventninger til henne som tidligere. Hun trenger at du tar et par steg tilbake i treningen akkurat nå. 

Tisper lander vanligvis ganske greit etter første løpetid, og er helt modne når de bikker 2 år. 

Anonymkode: ee3a9...f04

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å takke for tipsene ☺️ Tuuusen takk! Jeg slappet mer av når jeg leste dette. Senket kravene og jobber med å akseptere at ho har en ny fase i livet som jeg må veilede ho igjennom. 
Jeg ble så redd for at jeg ikke var «riktig» nok i oppdragelse eller tilnærming at jeg glemte alt annet. 

jeg tar det mer med ro, hun er ca like spinnvill på tur som før. Men hun slapper generelt sett mer av hjemme. 
 Har blitt mye mer kosete hjemme, som om hun merker at jeg ikke er like «streng» som før og da blomstrer ho mer. 
vi trener mest på de vanlige triksene, for å vedlikeholde. Og øver på noen nye, men ikke fult så viktige triks (f.eks krabbe). 
Jeg googlet og leste at det dere skrev var nok veldig riktig for oss🤭 og man bør hovedsakelig øve på samme viktige øvelser fremfor masse nytt i denne tiden. Så krabbingen er bare en ny liten greie vi ikke gjør stort ut av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 14.17):

Jeg glemte å takke for tipsene ☺️ Tuuusen takk! Jeg slappet mer av når jeg leste dette. Senket kravene og jobber med å akseptere at ho har en ny fase i livet som jeg må veilede ho igjennom. 
Jeg ble så redd for at jeg ikke var «riktig» nok i oppdragelse eller tilnærming at jeg glemte alt annet. 

jeg tar det mer med ro, hun er ca like spinnvill på tur som før. Men hun slapper generelt sett mer av hjemme. 
 Har blitt mye mer kosete hjemme, som om hun merker at jeg ikke er like «streng» som før og da blomstrer ho mer. 
vi trener mest på de vanlige triksene, for å vedlikeholde. Og øver på noen nye, men ikke fult så viktige triks (f.eks krabbe). 
Jeg googlet og leste at det dere skrev var nok veldig riktig for oss🤭 og man bør hovedsakelig øve på samme viktige øvelser fremfor masse nytt i denne tiden. Så krabbingen er bare en ny liten greie vi ikke gjør stort ut av. 

Flott 😊 Ofte er det våre egne forventninger som ødelegger husfreden og gåturene. Jeg måtte endre forventninger og også reaksjonsmønsteret mitt med min valp. Han var en glede i starten, også ble han plutselig et mareritt. Jeg reagerte med frustrasjon og fortvilelse, ble skuffet og sint på meg selv fordi jeg tilsynelatende ikke var en god hundeeier. 

Når jeg fikk tatt et steg tilbake, endret alt seg- ikke fordi hunden roet seg, men fordi jeg ikke ble frustrert når den hoppet vilt rundt på tur, men istedenfor lo litt også dro frem masse godbiter jeg kasta I hodet på den, for så å følge opp med litt enkel sitt og ligg osv. Når man aksepterer at dette er en fase man rett og slett må gjennom, så tar man ting med bedre humør og kanskje humor også 😅

• Liker 2
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, ville bare komme med en oppdatering i tilfelle flere fortvilet eiere trengte å lese en tråd som dette 🙈

Nå hadde hun plutselig blitt helt forferdelig stressa inne. Fant ikke roen, skal hause opp til lek i sofaen (det er ikke lov her hos oss), og hun prøver å leke veldig voldsomt i hagen. Sånn at hun biter meg hardere enn før (går ikke hull på huden) samtidig som at hun virker stressa. 

Da gikk jeg et par skritt tilbake.

Tenkte på denne tråden.
 Begynte å bruke valpebingen og buret mer for at hun skal roe ned. 
Kaster mat/godbit inn til ho sånn tilfeldig når hun slapper godt av. Når hun hviler og er våken så snakker jeg rolig mens jeg sier «legge seg».

Hun får ikke slippe ut av bingen før hun viser at hun er rolig nok. Samme gjelder når hun skal inn i huset, men er litt mindre streng på det når ho skal ut. Av og til er ho så tissetrengt så ho må ut fort 🙈 Men snakker roligere til ho inne og håndterer ho litt roligere. Mer bevisst på min egen oppførsel når det skjer mye (barn, hund og katter sammen i hus kan fort bli til kaos). 

Hun fikk gradvis ha litt leker inne, for å tygge på. De har blitt fjernet og byttet ut med tørket kjøtt som kan tygges lenge på. Så null bamser og leker inne, der måtte jeg virkelig bli mye strengere. 

Turene våre ute går opp og ned (mest opp i perioder), alt etter utfordringer vi møter på ute, men den voldsomme lekingen har blitt litt dempet. Og det bare på noen få dager. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts her, ville bare komme med en oppdatering i tilfelle flere fortvilet eiere trengte å lese en tråd som dette 🙈

Nå hadde hun plutselig blitt helt forferdelig stressa inne. Fant ikke roen, skal hause opp til lek i sofaen (det er ikke lov her hos oss), og hun prøver å leke veldig voldsomt i hagen. Sånn at hun biter meg hardere enn før (går ikke hull på huden) samtidig som at hun virker stressa. 

Da gikk jeg et par skritt tilbake.

Tenkte på denne tråden.
 Begynte å bruke valpebingen og buret mer for at hun skal roe ned. 
Kaster mat/godbit inn til ho sånn tilfeldig når hun slapper godt av. Når hun hviler og er våken så snakker jeg rolig mens jeg sier «legge seg».

Hun får ikke slippe ut av bingen før hun viser at hun er rolig nok. Samme gjelder når hun skal inn i huset, men er litt mindre streng på det når ho skal ut. Av og til er ho så tissetrengt så ho må ut fort 🙈 Men snakker roligere til ho inne og håndterer ho litt roligere. Mer bevisst på min egen oppførsel når det skjer mye (barn, hund og katter sammen i hus kan fort bli til kaos). 

Hun fikk gradvis ha litt leker inne, for å tygge på. De har blitt fjernet og byttet ut med tørket kjøtt som kan tygges lenge på. Så null bamser og leker inne, der måtte jeg virkelig bli mye strengere. 

Turene våre ute går opp og ned (mest opp i perioder), alt etter utfordringer vi møter på ute, men den voldsomme lekingen har blitt litt dempet. Og det bare på noen få dager. ❤️

Flott! Det kan være fryktelig frustrerende når ting endrer seg på den måten. Men, det er bare å huske på at slike problemer vil plutselig dukke opp når det kommer til unghunder. Da er det bare å endre litt på forventninger, krav, rutiner og trening, som du har gjort nå 😊 Godt jobba!

Det nærmer seg kanskje løpetid for henne nå? Noen tisper blir mer rastløse i tiden før/under løpetid.

Uansett, fortsett sånn 😀 Og når hun blir voksen (1-2 år), så vil hun lande, og da får du tilbake tredobbelt av alt arbeidet du legger inn nå (selv om det noen gang kan føles ut som om det du gjør nå ikke har innvirkning 😅😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flott! Det kan være fryktelig frustrerende når ting endrer seg på den måten. Men, det er bare å huske på at slike problemer vil plutselig dukke opp når det kommer til unghunder. Da er det bare å endre litt på forventninger, krav, rutiner og trening, som du har gjort nå 😊 Godt jobba!

Det nærmer seg kanskje løpetid for henne nå? Noen tisper blir mer rastløse i tiden før/under løpetid.

Uansett, fortsett sånn 😀 Og når hun blir voksen (1-2 år), så vil hun lande, og da får du tilbake tredobbelt av alt arbeidet du legger inn nå (selv om det noen gang kan føles ut som om det du gjør nå ikke har innvirkning 😅😅

Det var en god tilbakemelding 🤗

det føles jo som om alt går inn det ene øret og ut det andre 🙄 Men det hjelper mye å tenke på at nå er ho tenåring og må ha forståelse og tålmodighet. 
Forsøker å bare holde på de faste rammene på en bestemt, men rolig måte. Så får vi bare håpe at det blir ordentlig hund ut av ho til slutt 🤭

mulig det nærmer seg første løpetid ja, ho er en mindre rase og har skjønt at de pleier å få litt før større raser. Sånn ca 6mnd 🙉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var en god tilbakemelding 🤗

det føles jo som om alt går inn det ene øret og ut det andre 🙄 Men det hjelper mye å tenke på at nå er ho tenåring og må ha forståelse og tålmodighet. 
Forsøker å bare holde på de faste rammene på en bestemt, men rolig måte. Så får vi bare håpe at det blir ordentlig hund ut av ho til slutt 🤭

mulig det nærmer seg første løpetid ja, ho er en mindre rase og har skjønt at de pleier å få litt før større raser. Sånn ca 6mnd 🙉

Min eldste hund var et mareritt da hun var valp og unghund 😅 Nå har hun nettopp bikka 2 år, og når jeg tenker tilbake på den tiden, så vet jeg nå hvor mye fortvilelse og frustrasjon jeg kunne spart meg selv om jeg bare tenkte "dette er bare valp/unghund fakter som vil gå over, og i mellomtiden justerer jeg trening og forventninger litt". Hun er jo en flott voksen hund nå 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...