Gå til innhold

Kontinuerlig syk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Obs, langt, spørsmål nederst. 

Hei. I det siste halvåret har jeg vært mer eller mindre kontinuerlig syk, med det ene etter det andre. Det er snakk om ganske vanlige ting - f.eks forkjølelser/mulig influensa, bihulebetennelser, øyebetennelse, hånd-, fot- og munnsyke og covid - så problemet ligger først og fremst i nettopp det at det er kontinuerlig der det ene overtar for det andre (uten overdrivelse, har vrl maksimalt vært én uke opphold). Og at alle tilfellene er med så heftige symptomer. Har hatt bihulebetennelse før, men aldri så langvarig og utrolig smertefull som nå. Har vært forkjølet før, men aldri hostet så mye at jeg til stadighet brekker meg/kaster opp og sliter med hvesende og tung pust. Hånd- fot-og munnsyke var så ille at jeg ikke klarte å stå på beina eller bruke hendene til noe... Og så videre. Sliter mye med jevnlige sterke hodepiner, kraftløshet/ørhet, og kraftige forkjølelsessymptomer. Overforbruk av nesespray og smertestillende for å komme gjennom dagene, går på skole og har en treåring alene. 

(Covid kom for ordens skyld nesten til slutt, så lenge det ikke har vært en uoppdaget førsterunde, vi har også levd relativt normalt i dette området, og jeg har ikke tatt helt av på rensligheten utover en ekstra håndvask eller spriting her og der)

Greia er at jeg begynner å bli veldig bekymret. Jeg er ikke typen som blir syk! Forkjølet én gang i året kanskje, og "aldri" hos legen. Begynte å stusse litt da jeg ble ordentlig forkjøla et par ganger i løpet av sommerferien, og fra høsten av ballet det på seg. 

Er bekymret både for at det her på en eller annen måte skal bli min nye hverdag, fordi det ikke finnes noen løsning - og for at det eventuelt skal ligge noe mer alvorlig bak. 

Nå er det der at jeg må ta en pause fra skolen, har helt gått på veggen, føler meg utslitt og griner av alt og ingenting. Sliter med å følge opp barnet mitt som jeg ønsker til tider, litt for ofte egentlig, og har mye dårlig samvittighet. Bekymret for fremtiden, da jeg egentlig kun var et par måneder unna ferdig og klar for å søke jobb (kunne aldri jobbet i en del av disse tilstandene, har kun gått noenlunde med skole fordi det har vært hjemmefra). 

Tok det opp med (vikar)lege i dag, og opplevde å bli avfeid litt med at man lett blir syk med barnehagebarn (min har gått noen år nå, og jeg har aldri blitt mye plaget av den grunn), og at det kanskje ikke er noe vits med blodprøver f.eks, for man kan jo ikke se at jeg har hatt forkjølelse eller bihulebetennelse på blodprøve... Men det er jo ikke poenget. Fikk ny time i det minste da. Så, til kjernen av innlegget - er det noen som har forslag? Til hva det kanskje kan skyldes, hva som kanskje burde sjekkes, noe jeg burde lese om? Hva som helst. Helt desperat og redd for å bli ytterligere avfeid neste time 😅 Men trenger ikke tips om søvn, kosthold etc, det er helt innafor normalen og har ikke endret seg særlig siste årene. 

Anonymkode: 3286b...64b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til lett forhøyet temperatur og muskelvondt som stadig tilbakevendende symptomer (feber også for så vidt, men det er gjerne i utbruddsfasen av ny infeksjon, førstnevnte er mer "hele tiden"). 

Anonymkode: 3286b...64b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det slik og har diagnose utbrenthet. Det verste sto på ca et år før det veldig sakte har begynt å slippe taket.

Anonymkode: 16b3f...483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...