Gå til innhold

Noen her som har hatt milde abstinenser (alkohol)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det nå og har tenkt å slutte å drikke nå pga. det. Begynte å merke det litt på fredag og har drukket siden. Hadde abstinenser i går og i dag, men milde. Skjelving, litt vondt i hodet, svette, uro og angst. Føler at hjertet slår riktig når jeg ikke stresser. Noen som har hatt det? Hvor lenge varte det? Hvis man fortsetter å drikke, vil de vel bli verre regner jeg med. 

Anonymkode: 6e6a7...d90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dette er begynnelsen på seriøs avhengighet. mener ikke å skremme deg, kun advare deg. mvh nå tørrlagt alkoholiker. 

Anonymkode: ac651...5c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

dette er begynnelsen på seriøs avhengighet. mener ikke å skremme deg, kun advare deg. mvh nå tørrlagt alkoholiker. 

Ja, det er derfor jeg tenker å slutte helt nå med en gang. Jeg har drukket jevnlig i 13 år nå og er også alkoholiker. Har du hatt abstinenser? 

Gjest Audiot
Skrevet

Det varer ei ukes tid.

Husk at for hver gang du går igjennom dette blir abstinensene værre og varer lengre selv om du ikke nødvendigvis drikker større mengde enn sist. Det er sånn folk ender opp med å drikke store mengder daglig, du blir skamsjuk av å slutte.

AnonymBruker
Skrevet
Audiot skrev (1 minutt siden):

Det varer ei ukes tid.

Husk at for hver gang du går igjennom dette blir abstinensene værre og varer lengre selv om du ikke nødvendigvis drikker større mengde enn sist. Det er sånn folk ender opp med å drikke store mengder daglig, du blir skamsjuk av å slutte.

Da er det bare en ting å gjøre da. Jeg slutter nå før det blir verre. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er derfor jeg tenker å slutte helt nå med en gang. Jeg har drukket jevnlig i 13 år nå og er også alkoholiker. Har du hatt abstinenser? 

det hadde jeg. de fysiske går over når de går over, men de psykiske henger igjen lenge. man assosierer ting med alkohol, typ tid på døgnet hvis man liker drink på kvelden, eller følelser, eller situasjoner. det er fremdeles sånn, mange år senere, at når noe ekstraordinært negativt skjer så tenker jeg "før hadde jeg tatt en vinflaske her". heldigvis så blir abstinensene bare svakere og svakere med tiden. i dag kjenner jeg ikke noe stress eller sug etter alkohol. tenker aldri over at jeg har vært alkoholiker en gang, utenom når ting som dette innlegget minner meg på det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

det hadde jeg. de fysiske går over når de går over, men de psykiske henger igjen lenge. man assosierer ting med alkohol, typ tid på døgnet hvis man liker drink på kvelden, eller følelser, eller situasjoner. det er fremdeles sånn, mange år senere, at når noe ekstraordinært negativt skjer så tenker jeg "før hadde jeg tatt en vinflaske her". heldigvis så blir abstinensene bare svakere og svakere med tiden. i dag kjenner jeg ikke noe stress eller sug etter alkohol. tenker aldri over at jeg har vært alkoholiker en gang, utenom når ting som dette innlegget minner meg på det

De psykiske abstinensene kan jeg takle. De har jeg kjent på i perioder jeg har prøvd å bli edru uten å ha klart det. Skjønner nå at jeg må slutte siden det har begynt å skje fysisk. Hvor lang tid tok det ca. for deg da? Flott å høre at du har blitt frisk ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De psykiske abstinensene kan jeg takle. De har jeg kjent på i perioder jeg har prøvd å bli edru uten å ha klart det. Skjønner nå at jeg må slutte siden det har begynt å skje fysisk. Hvor lang tid tok det ca. for deg da? Flott å høre at du har blitt frisk ☺️

helt ærlig, så husker jeg ikke. de første 2-3 månedene var beintøffe. klarte ikke se på folk på tv drikke øl uten å kjenne på trangen selv. så det ble mye tv jeg ikke kunne se, og butikker jeg ikke kunne gå på før klokka ble etter 20... men så gikk det seg til! 

det er mye gode bøker der ute med tips for å holde seg edru. jeg husker ikke hva den jeg leste het, men den sa at i starten så er det helt greit at du erstatter all alkoholen du hadde drukket med godteri/brus/snacks. dette kan man ha god samvittighet fordi man erstatter en mye farligere avhengighet, så jeg gjorde det. til slutt så ble det sånn at når jeg møtte på en trigger, så ble jeg med en gang kvalm - fordi hjerne forestilte seg allerede hvordan jeg kom til å føle meg etter å ha spist snop 😆

• Liker 1
Gjest Audiot
Skrevet

Det psykiske, trangen til å drikke, sitter definitivt i noen måneder ja. 

Siste gangen jeg slutta å drikke endte jeg opp med leversvikt og kramper og delir ca. 48 timer etter siste slurk. Lå 14 dager på sykehuset, hvorav 5 dager var på intensiven. Hadde da drukket over 1 liter sprit om dagen i flere år.

Status nå, 5 år etterpå, er at leveren er nesten helt kaputt og jeg venter på transplantasjon. Jeg har portal hypertensjon og øsofagus varicer (åreknuter på spiserøret) som kan sprekke, stor sjanse for å blø ihjel. Generelle allmenntilstanden er under midt på treet.

Så prøv å slutt mens leken er god..

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det bare en ting å gjøre da. Jeg slutter nå før det blir verre. 

Heier på deg! Husk å prøvde å få i deg mat og vann selv om abstinensene herjer ❤️

Anonymkode: 775a7...d9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ikke like ille, men noenlunde det samme. Jeg trenger bare å "reparere", drikke en el to pils om morran, og da er jeg fin. 

Anonymkode: a62b2...df0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

helt ærlig, så husker jeg ikke. de første 2-3 månedene var beintøffe. klarte ikke se på folk på tv drikke øl uten å kjenne på trangen selv. så det ble mye tv jeg ikke kunne se, og butikker jeg ikke kunne gå på før klokka ble etter 20... men så gikk det seg til! 

det er mye gode bøker der ute med tips for å holde seg edru. jeg husker ikke hva den jeg leste het, men den sa at i starten så er det helt greit at du erstatter all alkoholen du hadde drukket med godteri/brus/snacks. dette kan man ha god samvittighet fordi man erstatter en mye farligere avhengighet, så jeg gjorde det. til slutt så ble det sånn at når jeg møtte på en trigger, så ble jeg med en gang kvalm - fordi hjerne forestilte seg allerede hvordan jeg kom til å føle meg etter å ha spist snop 😆

Ja det er vel i starten at det er mest vanskelig, men man kommer seg jo gjennom det. Det vet jeg. Godt å høre fra noen som har klart det. Det viktigste er vel å få i seg rutinemessige måltider og mye vann. Har aldri vært noe glad i godteri da, men skal sjekke ut noen bøker med tips 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er vel i starten at det er mest vanskelig, men man kommer seg jo gjennom det. Det vet jeg. Godt å høre fra noen som har klart det. Det viktigste er vel å få i seg rutinemessige måltider og mye vann. Har aldri vært noe glad i godteri da, men skal sjekke ut noen bøker med tips 😊

du tenker helt riktig her, det rette å gjøre er å finne en metode som er riktig for deg! lykke til, dette får du til 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Audiot skrev (13 minutter siden):

Det psykiske, trangen til å drikke, sitter definitivt i noen måneder ja. 

Siste gangen jeg slutta å drikke endte jeg opp med leversvikt og kramper og delir ca. 48 timer etter siste slurk. Lå 14 dager på sykehuset, hvorav 5 dager var på intensiven. Hadde da drukket over 1 liter sprit om dagen i flere år.

Status nå, 5 år etterpå, er at leveren er nesten helt kaputt og jeg venter på transplantasjon. Jeg har portal hypertensjon og øsofagus varicer (åreknuter på spiserøret) som kan sprekke, stor sjanse for å blø ihjel. Generelle allmenntilstanden er under midt på treet.

Så prøv å slutt mens leken er god..

Håper du får transplantasjon og at det går bra. Jeg har refluksøsofagitt med brokk på spiserøret, så har allerede tatt litt skade av alkoholforbruket. Ja, det er bare å slutte med en gang. Nå er det nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Heier på deg! Husk å prøvde å få i deg mat og vann selv om abstinensene herjer ❤️

Tusen takk ♥️ Ja, drikker mye vann nå. Begynner å bli litt bedre å få i seg noe mat også nå. ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

du tenker helt riktig her, det rette å gjøre er å finne en metode som er riktig for deg! lykke til, dette får du til 🙂

Takk for det, og takk for at du orket å snakke med meg om det 😊 

AnonymBruker
Skrevet
Audiot skrev (24 minutter siden):

Hadde da drukket over 1 liter sprit om dagen i flere år.

kan jeg spørre, hvordan hadde du råd til dette? jeg hadde også en ekstensiv alkoholkarriere, men pengeboka satte visse grenser. 1 liter om dagen er jo kjempedyrt 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

kan jeg spørre, hvordan hadde du råd til dette? jeg hadde også en ekstensiv alkoholkarriere, men pengeboka satte visse grenser. 1 liter om dagen er jo kjempedyrt 

Jeg er ikke den du spurte, men det blir en prioritet da. Jeg brukte noe annet, og det gikk lett 500 kroner om dagen. Spiste lite, gikk aldri ut, brukte bare penger på dop og husleie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke den du spurte, men det blir en prioritet da. Jeg brukte noe annet, og det gikk lett 500 kroner om dagen. Spiste lite, gikk aldri ut, brukte bare penger på dop og husleie.

er du rusfri nå? hvis jeg kan spørre

AnonymBruker
Skrevet

Husk på angsten og uroen du har nå neste gang du får lyst til å drikke. Om du ikke får noe hjelp med dette kan det være lurt å vurdere det.

Ikke for å komme med en skremselstale, men du kan ta et valg nå  eller fortsette neste gang noe forteller deg at du bør drikke. Om du har jobb og et liv nå så kan det ta slutt med tiden om du ikke tar de rette valgene. Det er bedre å ha det litt utfordrende nå og komme seg i terapi og ta det vonde der om du har noe enn å miste alt. Alkoholisme er ikke vakkert. Stopp nå mens du har helsa i behold.

Anonymkode: 153c0...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...