Gå til innhold

Hindre flytting til voldelig far?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 18-år gamle sønn ønsker å flytte til sin far. Vi har vært skilt flere år og det har vært minimalt med samvær. Årsaken til skilsmissen var omfattende vold fra far mot mor, sønnen har også vært vitne til dette. 

Sønnen sier han vil flytte for å bo nærmere skole og venner. Jeg ønsker selvsagt ikke at han skal gjøre det, men kan jeg gjøre noe med det? Far er under gjeldsordning pga masse økonomisk rot og sier at han skal kreve meg for barnebidrag siden sønnen går på vgs. Dette er også vanskelig for meg. Men viktigst er at jeg tror ikke det er bra for ham å bo der. Far er lite tilstede og mest opptatt av seg selv. 

Anonymkode: 2b35c...1e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er 18, myndig, og kan (dessverre) bo akkurat der han vil. Forsørgerplikt har man også så lenge de går på vgs....

Kjipt å si det, men akkurat her tror jeg ikke du får gjort noe som helst....

Anonymkode: 858b3...ae3

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke far kan kreve bidrag fra deg!  Sønnen din må søke selv da han er myndig.  Det var i hvert fall slik før!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når "barnet" har passert 18 må barnet selv søke bidrag, og bidraget går direkte til barnet.

Far kan selvfølgelig hjelpe sønnen med det, og han kan selvsagt forlange at sønnen overfører hele bidraget til ham, men han kan ikke søke bidrag til seg selv som far!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen din er myndig så du kan sånn sett ikke stoppe han og heller ikke blande barnevernet inn. Det du kan gjøre nettopp fordi han er voksen nok til å takle en sånn samtale er å ta en prat om volden og forklare at det blir svært vanskelig for deg å ha kontakt med han eller kunne besøke han når han bor med en mann som har banket deg, og at det føles vondt å ikke bli støttet og trodd. Trodd fordi det føles ut som at den som velger far velger fars side. Si at du skjønner at det er praktisk mtp kortere vei til skole men at du evn heller kan kjøre han til skolen og at du er bekymret for at farens temperament vil påvirke han negativt og forme han til å tro at vold er akseptabelt. Sannsynligvis vil far også gjøre alt han kan for å sverte mor for å dysse med alvoret og få renvasket seg og det er ikke ok 

Anonymkode: 31f11...463

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg at du må fortelle sønnen om fortiden og hvordan faren er og hva som er historikken. Fortell også om hvordan tilstanden er hos far økonomisk og at det vil påvirke sønnen. La døra di stå åpen. Det kan være han flytter til far, men ombestemmer seg senere hvis han blir misfornøyd med hvordan det blir der. Da er det viktig at du lar han komme tilbake (evt flytter for seg selv).

Men du kan ikke med loven i hånden stoppe han fra å flytte siden han er 18 år. Ang bidrag, er det sønnen som må søke. Om det er noen trøst, så er det kun til skolen er ferdig.

Anonymkode: 1755a...d35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bidraget ditt går direkte til sønnen din ved fylte 18 år, så de pengene kommer inn på barnets personlige konto. Du bør kanskje informere far om det, for da er det ikke sikkert han vil at sønnen skal bo der. 

Anonymkode: a580a...5e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min 18-år gamle sønn ønsker å flytte til sin far. Vi har vært skilt flere år og det har vært minimalt med samvær. Årsaken til skilsmissen var omfattende vold fra far mot mor, sønnen har også vært vitne til dette. 

Sønnen sier han vil flytte for å bo nærmere skole og venner. Jeg ønsker selvsagt ikke at han skal gjøre det, men kan jeg gjøre noe med det? Far er under gjeldsordning pga masse økonomisk rot og sier at han skal kreve meg for barnebidrag siden sønnen går på vgs. Dette er også vanskelig for meg. Men viktigst er at jeg tror ikke det er bra for ham å bo der. Far er lite tilstede og mest opptatt av seg selv. 

Anonymkode: 2b35c...1e1

er er myndig, så vil ha flytte må han få lov til det

Anonymkode: e7d4e...2e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han er 18, myndig, og kan (dessverre) bo akkurat der han vil. Forsørgerplikt har man også så lenge de går på vgs....

Kjipt å si det, men akkurat her tror jeg ikke du får gjort noe som helst....

Nå er det sønnen som må kreve  barnebidrag og ikke faren. Så faren får ingenting. Bare utgifter kan du si.

Anonymkode: 54e1f...846

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tenker jeg at du må fortelle sønnen om fortiden og hvordan faren er og hva som er historikken. Fortell også om hvordan tilstanden er hos far økonomisk og at det vil påvirke sønnen. La døra di stå åpen. Det kan være han flytter til far, men ombestemmer seg senere hvis han blir misfornøyd med hvordan det blir der. Da er det viktig at du lar han komme tilbake (evt flytter for seg selv).

Men du kan ikke med loven i hånden stoppe han fra å flytte siden han er 18 år. Ang bidrag, er det sønnen som må søke. Om det er noen trøst, så er det kun til skolen er ferdig.

Anonymkode: 1755a...d35

har ungen deres fylt atten år, så klarer man selvfølgelig å skape sine egne erfaringer og oppfatninger. Unødvendig å dra inn all mulig historikk mellom foreldrene her. 

dersom en forelder begynner å oppføre seg som forbanna KØDD mot sine voksne barn, så kan vel ungen flytte igjen (for eksempel tilbake til tråd-starter her, så lenge hun lar døren stå åpen for ham i alle fall) 

Anonymkode: 2dbab...278

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å flytte på hybel istedet for å flytte til far? Da kan han også få borteboerstipend, betale for seg selv. Mange som flytter hjemmefra akkurat i denne tida av forskjellige grunner, og hvis han alltid vet han kan komme hjem igjen så kan han jo prøve det ut og se hvordan det går?

Anonymkode: 1dd5f...081

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...