Gå til innhold

Pinnekjøtt


Rioja

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal lage julemat i år, og skal prøve meg på pinnekjøtt for første gang. Og da lurer jeg; røkt eller ikke røkt pinnekjøtt? :klø: Hva synes dere er best, og hvorfor?

Andre tips på tilberedelse og tilbehør mottas også med takk (da jeg kommer fra ribbe-spisende familie). :bukke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer bare an på om du liker røkt mat, det. Jeg er ikke overbegeistret for røksmak på mat, så jeg bruker urøkt pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler! Jeg må innrømme at jeg liker begge, men er kanskje litt mer glad i det røkte, det smaker rett og slett veldig godt syns jeg. Det syns jeg jo om det som ikke er tøkt også...kanskje jeg bare skal tusle ut igjen, jeg var visst ikke til mye hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler!

:Nikke: Hvorfor ikke bare rett og slett lage litt av begge deler? Det blir jo ikke noe mer arbeid, det eneste du trenger er to kjeler slik at du kan dampe det røkte og urøkte kjøttet hver for seg. Det gjorde jeg i fjor, jeg liker nemlig begge deler, og det gikk helt fint (og ble veldig godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker det urøkt, men det kommer nok av vanen. Jeg er vant til urøkt rett og slett.

Jeg er vant til hjemmesaltet, hjemmetørket, urøkt pinnekjøtt. Det er det som smaker jul for meg.

Om du ikke vet, så prøv begge deler, og så merker du deg hva du likte best, til neste år :)

Tilbehør er feks kålrotstappe, surkål, svinemør (grov, grov pølsesak, vanlig der jeg kommer fra, andre spiser kanskje disse fiiiiiiinmalte julepølsene?) og poteter

Jeg spiser ikke surkål da, men for mange er det et must. Og min samboer vil ha tyttebærsyltetøy mener jeg å huske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urøkt - men jeg tror det er en vanesak.

Jeg dampkoker pinnekjøttet først, for deretter å legge det inn i stekeovnen noen minutter før servering. For meg smaker det ikke skikkelig dersom det kommer rett fra gryta. Men igjen, vanesak.

Vi bruker kun mandelpoteter og kålerabistappe til. Ungene får litt kjøttpølser ved siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urøkt! Fordi det er det jeg er vant til, og derfor det som smaker "riktig".

Men røkt smaker også godt, det er bare ikke sånn pinnekjøtt jeg er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Urøkt - men jeg tror det er en vanesak.

Jeg dampkoker pinnekjøttet først, for deretter å legge det inn i stekeovnen noen minutter før servering.  For meg smaker det ikke skikkelig dersom det kommer rett fra gryta.  Men igjen, vanesak.

Vi bruker kun mandelpoteter og kålerabistappe til.  Ungene får litt kjøttpølser ved siden.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...