Gå til innhold

Ketaminbehandling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en liten stund nå har ketaminbehandling vært tilgjengelig hos sykehuset Østfold. Syns det høres ut som noe som kunne ha hjulpet meg. 

Så jeg foreslo dette for psykologen hos dps og hun sa at det er det kun de som er alvorlig deprimert og har vært innlagt som får? Jeg er alvorlig deprimert, tror ikke psykologen skjønner det, hun vil ha meg vekk fra dps etter 2 timer. 

Regner med at det er fordi jeg er ufør pga asperger at livet mitt ikke er verdt å redde. Er jo bare en utgiftspost så hvorfor skal jeg få hjelp liksom.. 

Familien har nylig gått gjennom en stor krise og to av mine søsken har nylig blitt lagt inn på psykiatrisk. Disse er begge arbeidsfør så det virker jo som teorien er riktig? Har vært i «systemet» siden jeg var 3 år. Har alltid slitt med å være nedstemt, nå er jeg alvorlig deprimert. Ingen har noen gang foreslått innleggelse selvom jeg har spurt om dette da jeg ikke klarer å lage meg mat eller stå opp av senga pga depresjon. 

I tillegg så er jeg ikke velkommen på dps. Men jeg spurte ihverfall om ketamin, men de mener jeg ikke er syk nok? Bare fordi jeg ikke har vært innlagt? Men de vil jo ikke legge meg inn selvom jeg sier at det eneste jeg vil er å dø. Jeg håpet kanskje ketamin kunne være en liten hjelp, at jeg kunne fått det 10% bedre, men ser ikke ut som det er noe håp.. 

Stemmer det at man ikke får behandling med mindre man har vært innlagt? 

Anonymkode: 82cc9...e71

Skrevet

Jeg kjenner ikke til hvordan ketaminbehandling mot depresjon fungerer, så det kan jeg ikke si noe om. Det er uansett leit å høre at du ikke føler deg tatt på alvor. Det er så viktig å føle at man blir sett og forstått i systemet. :klem:

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Emma Sofia-klinikken tilbyr ketaminbehandling, men da må du betale selv.

(Jeg har ingen erfaring med dette, bare noe jeg har lest)

Anonymkode: c5ea1...fb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ketamin er egentlig et narkosestoff, men det gir også en umiddelbar effekt på angst og depresjon. Dog har den veldig kort halveringstid. Ketamin alene er ikke løsningen din. Jeg har fått ketamin på smerteklinikk grunnet kroniske smerter og har ikke vært innlagt pga noe som helst. Fastlegen henviste dit. Men jeg fikk det intravenøst. 
Men dette er et vanedannende stoff og i pilleform er fare for misbrukt stort. Tror det kan være en forklaring.  

Anonymkode: 0d14b...dbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Interessant, hvordan var det? Hva opplevde du? Var K-space eller hva enn de kaller det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ulovlig å kjøpe narkotika fra de. 

Kun sykehuset i Østfold som har lov til å bruke det i behandling. All annen oppbevaring, bruk og kjøp og salg av ketamin er straffbart og det er et kraftig rusmiddel som ikke er for sarte sjeler. Mange som havner i k-hole får livslange traumer eller havner i en evig psykose. 

Anonymkode: 89e61...b44

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Johnny Bravo skrev (1 time siden):

Interessant, hvordan var det? Hva opplevde du? Var K-space eller hva enn de kaller det?

I medisinsk behandling tar man kun en minidose. Er ikke mulig å treffe k hole der og det hadde vært ekstremt uforsvarlig. Nå får mods stenge tråden for diskusjon om rusmidler er ikke lov her 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

I medisinsk behandling tar man kun en minidose. Er ikke mulig å treffe k hole der og det hadde vært ekstremt uforsvarlig. Nå får mods stenge tråden for diskusjon om rusmidler er ikke lov her 

Er vel kun du som snakker om ketamin som rusmiddel. Jeg snakker om det som behandling. Det stemmer heller ikke det du skriver over angående den klinikken - det er en privatklinikk som tilbyr samme behandling som sykehuset Østfold, bare at man må betale alt selv.. slutt å dra inn narkotika og «k hole» i tråden min.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om behandleren din ikke mener du er alvorlig deprimert, er du nok ikke det. Du høres mer ut som kronisk nedstemt. Som du sier, kan det være en del av ditt symptombilde med Asperger. Uansett: som mange tjenester er det noen som får dem offentlig dekket mens andre må betale selv. Om du tenker at dette kan hjelpe deg ville jeg kontaktet en privat klinikk og hørt hva de tenker.

Anonymkode: c45e7...546

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel kun du som snakker om ketamin som rusmiddel. Jeg snakker om det som behandling. Det stemmer heller ikke det du skriver over angående den klinikken - det er en privatklinikk som tilbyr samme behandling som sykehuset Østfold, bare at man må betale alt selv.. slutt å dra inn narkotika og «k hole» i tråden min.. 

Nå var det faktisk ikke jeg som dro det inn da 

AnonymBruker
Skrevet
Johnny Bravo skrev (11 timer siden):

Som jeg skrev: aldri prøvd, bare lest.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker du at du vil gå til privat behandling om du ikke kommer noen vei i det offentlige? Jeg har ingen erfaring med hjelp til psykisk helse og kan ikke svare deg direkte på det, dessverre. Jeg håper du får den hjelpen du trenger, og så snart som mulig ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som jeg skrev: aldri prøvd, bare lest.

Tenker du at du vil gå til privat behandling om du ikke kommer noen vei i det offentlige? Jeg har ingen erfaring med hjelp til psykisk helse og kan ikke svare deg direkte på det, dessverre. Jeg håper du får den hjelpen du trenger, og så snart som mulig ❤️ 

Nei det blir nok alt for dyrt dessverre 😕 får bare satse på at det blir mer utbredt og at flere offentlige steder tilbyr det, så kanskje det blir lettere å få 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om behandleren din ikke mener du er alvorlig deprimert, er du nok ikke det. Du høres mer ut som kronisk nedstemt. Som du sier, kan det være en del av ditt symptombilde med Asperger. Uansett: som mange tjenester er det noen som får dem offentlig dekket mens andre må betale selv. Om du tenker at dette kan hjelpe deg ville jeg kontaktet en privat klinikk og hørt hva de tenker.

Anonymkode: c45e7...546

Jo det er jeg. Tenker veldig mørke tanker jeg ikke skriver her for da blir garantert tråden stengt. Men jeg ligger egentlig bare i senga 18-19 timer av døgnet.. samboer serverer meg middag, ellers hadde jeg ikke spist. Har ikke ork til noe.

Tidligere var jeg «nedstemt», da var jeg mer likegyldig og nummen. Men nå er det 1000 ganger verre. Behandleren min har møtt meg 2 ganger, men allerede 1 gang snakket hun om at jeg burde søke hjelp i kommunen. Der har jeg allerede vært og jeg skjønte ikke poenget med det. Møte en person uten noen utdannelse innen psykisk helse som jeg snakket med om vær og vind? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var blant de første som fikk ketamin via SØ, og får det fortsatt. Har hatt veldig god effekt. Vet dessverre at de har veldig stor pågang og må avvise de fleste som blir henvist. Det er et krav at man har forsøkt ulike medisiner og behandlinger før man evt blir vurdert for ketaminbehandling. 

To klinikker i Oslo (Awakn (tidl. Axonklinikken) og Emmasofia-klnikken) tilbyr dette privat, hvor man kommer lettere til. Men det koster jo skjorta. Kanskje likevel verdt å prøve, og så evt kunne vise til effekt der for å få henvisning offentlig senere? 

Anonymkode: a00c7...9c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg var blant de første som fikk ketamin via SØ, og får det fortsatt. Har hatt veldig god effekt. Vet dessverre at de har veldig stor pågang og må avvise de fleste som blir henvist. Det er et krav at man har forsøkt ulike medisiner og behandlinger før man evt blir vurdert for ketaminbehandling. 

To klinikker i Oslo (Awakn (tidl. Axonklinikken) og Emmasofia-klnikken) tilbyr dette privat, hvor man kommer lettere til. Men det koster jo skjorta. Kanskje likevel verdt å prøve, og så evt kunne vise til effekt der for å få henvisning offentlig senere? 

Hadde du vært lagt inn tidligere? Hvordan ble du henvist? Har prøvd sikkert 10 forskjellige antidepressiva uten noe bedring, kun negative bivirkninger. Psykologen sa også at man må ha prøvd elektrosjokkbehandling før man eventuelt kan få ketamin? Dette høres jo helt drøyt ut da man kan få 0 virkning og alvorlige senskader som problemer med hukommelsen.. da er jo ketamin mye tryggere

Privat blir dessverre alt for dyrt, er ufør 😕 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 4.38):

Hadde du vært lagt inn tidligere? Hvordan ble du henvist? Har prøvd sikkert 10 forskjellige antidepressiva uten noe bedring, kun negative bivirkninger. Psykologen sa også at man må ha prøvd elektrosjokkbehandling før man eventuelt kan få ketamin? Dette høres jo helt drøyt ut da man kan få 0 virkning og alvorlige senskader som problemer med hukommelsen.. da er jo ketamin mye tryggere

Jeg ble henvist mens jeg var innlagt. Har mange innleggelser bak meg. Har også fått mange runder med ECT...  

Håper du finner noe eller noen som kan hjelpe deg ❤️  Det er virkelig tøft å streve med depresjon.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2022 den 3.35):

Det er ulovlig å kjøpe narkotika fra de. 

Kun sykehuset i Østfold som har lov til å bruke det i behandling. All annen oppbevaring, bruk og kjøp og salg av ketamin er straffbart og det er et kraftig rusmiddel som ikke er for sarte sjeler. Mange som havner i k-hole får livslange traumer eller havner i en evig psykose. 

Emmasofia klinikken kjører disse behandlingene helt lovlig, men det er privat og ikke statlig eid så derfor må man betale selv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble henvist mens jeg var innlagt. Har mange innleggelser bak meg. Har også fått mange runder med ECT...  

Håper du finner noe eller noen som kan hjelpe deg ❤️  Det er virkelig tøft å streve med depresjon.. 

Uff, det er så vondt å høre. Jeg har vært langt nede selv, på en slik måte at jeg ikke klarte å gjøre vanlige ting som å dusje, handle osv. Har blitt noen innleggelser, men har aldri vært borti ECT.

Etter et lenger opphold en gang ble jeg godt kjent med ei som fikk det, og jeg ble skremt av å se henne før og etter. Det var nok for det beste, fordi hun slet veldig, men hun var ikke til å kjenne igjen etterpå 😕 

Men, for å ikke spore helt av, alvorlig depresjon er noe mange misforstår. Det føles selvsagt alvorlig ut å være veldig deprimert, men for å måte den kliniske definisjonen så er det en del klare vilkår. Det er nok hva DPS sikter til, TS.

Ikke ta det som en fornærmelse, det er mer bare en klinisk greie. Det burde kanskje kalles noe annet, formålet er å kategorisere ulike grader, og når man er alvorlig deprimert etter "boka", så er det svært lite man klarer å gjøre. Personlig hygiene, evne til å få i seg næring, kjøpe mat, vaske klær/bolig osv. er noe man ofte da vil slite med. Mer eller mindre sengeliggende, er relativt vanlig. Da er det også vanlig å ha en innleggelse eller fem i bagasjen.

Ketaminbehandling har jeg dog sett artikkeler på at flere har fått, som ikke har vært såpass nede på tidspunktet for behandlingen, men jeg vet ikke bakgrunnen. NRK har hatt noen artikler om det siste året eller to.

Anonymkode: 46ef7...8ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 4.38):

Kan ha noe med at du har Aspergers, for depresjon og angst er to symptomer som ofte føler med denne diagnosen. Så psykologen vil nok at du skal jobbe med HVA som gjør det deprimert før «drastiske» tiltak iverksettes. Og det gjelder selvfølgelig for alle som lider av depresjon. Derfor er det også strenge kriterier for å få disse behandlingene, man skal ha prøvd alt - og ofte har man tilleggsdiagnoser som gjør at depresjon er et faktum, og de tilleggsdiagnosene må man da jobbe grundig med slik at depresjon mest trolig forsvinner. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, kraftwerk said:

Kan ha noe med at du har Aspergers, for depresjon og angst er to symptomer som ofte føler med denne diagnosen. Så psykologen vil nok at du skal jobbe med HVA som gjør det deprimert før «drastiske» tiltak iverksettes. Og det gjelder selvfølgelig for alle som lider av depresjon. Derfor er det også strenge kriterier for å få disse behandlingene, man skal ha prøvd alt - og ofte har man tilleggsdiagnoser som gjør at depresjon er et faktum, og de tilleggsdiagnosene må man da jobbe grundig med slik at depresjon mest trolig forsvinner. 

Viktig poeng, hovedbehandlingen skal aldri bestå av medisiner, ECT eller andre slike virkemidler. Disse er bare hjelpemidler, ofte får å gjøre annen behandling mulig/gi bedre effekt. Det er som oftest psykoterapi eller annen terapi med utgangspunkt i samtaler som er hovedbehandlingen.

Selv ved ketaminbehandling så er samtalen i etterkant en stor del av behandlingen, om jeg har forstått det riktig.

Anonymkode: 46ef7...8ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...