Gå til innhold

Aseksuell

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (1 time siden):

Jeg spør oppriktig, du/dere som er aseksuelle, hvordan er det med onanering? Eller det bare seksuelle forhold med andre dere ikke er interessert i?

Aseksuell = ikke seksuelt tiltrukket av andre. Personlig har jeg kjønnsdrift som fy, men null interesse i å uttøve den med andre enn høyrehanda mi. En heterofil mann vil vel heller velge den, enn å ha seg med en annen mann?

Anonymkode: 8fb76...2cc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar at vi legger ulike ting i ordet "kjæreste".

Etter min definisjon er det åpenbart at man ikke velger en aseksuell som kjæreste. Akkurat på samme måte som en kvinne ikke velger en homofil mann som kjæreste.

Jeg tror ikke det er nødvendig å utdype det mer.

Anonymkode: 9442e...993

Vi skal vel ikke bestemme noe som helst i hvordan andre definerer kjæreste.

Faktum at mange aseksuelle har kjærester og definerer seg som kjærester er vel eneste som betyr noe. Hvordan du eller jeg definerer «kjæreste» er irrelevant for alle andre en oss selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Aseksuell = ikke seksuelt tiltrukket av andre. Personlig har jeg kjønnsdrift som fy, men null interesse i å uttøve den med andre enn høyrehanda mi. En heterofil mann vil vel heller velge den, enn å ha seg med en annen mann?

Anonymkode: 8fb76...2cc

Her satte du virkelig ord på ting på en god og svært forståelig måte. Tusen takk, dette var meget opplysende for min del ihvertfall 😊

Anonymkode: a7e91...979

• Liker 2
Skrevet (endret)

Eg er i trettiåra. Har aldri brukt ordet "aseksuell" om meg sjølv IRL fordi eg veit at dei færraste ville vite kva det er. 

Endret av Mandagsunge
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg er på aseksuell skalaen. Finner ingen mennesker tiltrekkende, vil ikke være for intim med klining, kos og penetrering. Det byr meg i mot. Vil heller ikke ha oralsex utført på meg selv, men jeg kan like å utføre det på andre. Både på kvinner og menn. Jeg blir ikke kåt av det heller, men synes det er noe fint med å se at folk nyter det. Skjønner ikke greia selv, men sånn er det. 

Anonymkode: 13e77...7d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg hadde ikke blitt sjokkert nei. Og jeg foretrekker faktisk full åpenhet rundt dette. Hvis jeg skulle date en mann, hadde jeg forventa at han fortalte at han er aseksuell fra første stund. Jeg hadde aldri frivillig valgt et liv i sølibat. 

Anonymkode: c56b3...618

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 34 og aseksuell. Aldri hørt noen sagt de er det ☺️

Onanering: Veldig sjeldent og hvis det skjer er det under eggløsning for da er jeg 1% kåt kontra -100% som jeg er ellers 😅

Har samboer på 7.året som er helt i enden av skalaen, så vi har inngått en del kompromisser. Vi har sex en gang i mnd ca og ellers får han BJ.

Det er ikke sånn at jeg synes sex er forferdelig, det er digg når jeg først er i gang, blitt skikkelig kåt og gjør det med mannen min som kjenner meg inn og ut bokstavelig talt. Men jeg føler ingen seksuell tiltrekning eller generelt lysten på sex. Aldri gjort. Kunne fint levd et liv uten sex og onani

Anonymkode: e7159...bac

• Liker 3
Skrevet

Her satte du virkelig ord på ting på en god og svært forståelig måte. Tusen takk, dette var meget opplysende for min del ihvertfall 😊

Bare husk at det ikke var en fasit på hva aseksuell er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på det. Men jeg skjønner ikke helt poenget med å fortelle det. 

Anonymkode: ee16d...14f

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke reagert på det. Men jeg skjønner ikke helt poenget med å fortelle det. 

Anonymkode: ee16d...14f

Da mener jeg til arbeidskollegaer, ikke en evnt. partner. 

*Skulle ikke være anonym på den første. 

Endret av FrøkenFri
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2022 den 22.04):

Jeg er 34 og aseksuell. Aldri hørt noen sagt de er det ☺️

Onanering: Veldig sjeldent og hvis det skjer er det under eggløsning for da er jeg 1% kåt kontra -100% som jeg er ellers 😅

Har samboer på 7.året som er helt i enden av skalaen, så vi har inngått en del kompromisser. Vi har sex en gang i mnd ca og ellers får han BJ.

Det er ikke sånn at jeg synes sex er forferdelig, det er digg når jeg først er i gang, blitt skikkelig kåt og gjør det med mannen min som kjenner meg inn og ut bokstavelig talt. Men jeg føler ingen seksuell tiltrekning eller generelt lysten på sex. Aldri gjort. Kunne fint levd et liv uten sex og onani

Anonymkode: e7159...bac

Om dette er definisjonen på aseksuell skjønner jeg at jeg må ta en prat med kona. 
Hun sier det samme som deg. Hun får lett orgasme flere ganger, men har sjelden/aldri? lyst før vi er i gang. Hun er likevel "intim" med klemming og kyss gjennom dagen. Har jeg giftet meg på feilt grunnlag tro? Jeg er i motsatt side av skalaen og tenker på sex flere ganger om dagen. Jeg er heldig om det blir sengehygge med henne 2-3 ganger i måneden. Faren nå er at det ofte blir pliktsex fra hennes side, og det mener jeg er på grensen til overgrep. Ja da, jeg bør snakke med henne, men hun avviser meg når jeg vil prate om vårt intime liv.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, 911 said:

Om dette er definisjonen på aseksuell skjønner jeg at jeg må ta en prat med kona. 
Hun sier det samme som deg. Hun får lett orgasme flere ganger, men har sjelden/aldri? lyst før vi er i gang. Hun er likevel "intim" med klemming og kyss gjennom dagen. Har jeg giftet meg på feilt grunnlag tro? Jeg er i motsatt side av skalaen og tenker på sex flere ganger om dagen. Jeg er heldig om det blir sengehygge med henne 2-3 ganger i måneden. Faren nå er at det ofte blir pliktsex fra hennes side, og det mener jeg er på grensen til overgrep. Ja da, jeg bør snakke med henne, men hun avviser meg når jeg vil prate om vårt intime liv.

Sjelden/aldri lyst før dere er i gang kan også være responsiv lyst i litt ekstrem grad. Min kone er HELT der. ALDRI kåt før vi er godt i gang. Får aldri spontant lyst på sex.  Tenker ufattelig lite på sex (sammenliknet med meg). Blir rent faktisk bare tent av å ha sex. F.eks blir hun tent av å gi meg oralsex, men ellers nesten bare av at jeg fingrer eller slikker henne. Umulig å forføre og tenne på mer tradisjonelle måter.

Så hun må mer bestemme seg for sex enn ha lyst/være kåt på forhånd.

Sex er derfor gjerne noe vi planlegger. Men hun er slett ikke å betrakte som aseksuell, vi har pleid å ha sex 2-4 ganger i uken gjennom mange år. Mye for å komme meg i møte da jeg har lyst "hele tiden". Hadde det ikke vært for det, kunne hun siķkert gått en god stund uten å komme til å tenke på at sex er fint. Veldig rart. Ja, nesten så hun virker aseksuell i en dag eller to før neste gang vi har sex. Veldig sånn "helt av" eller på (bare) mens det står på. Men vi er veldig bevisst på dette og har snakket mye om det. 

Det kan lett bli litt vanskelig mht. å ta initiativ, for henne, siden sex mest er noe hun bestemmer seg for at hun vil, med visshet om at hun vil bli tent når vi er i gang. Og det funker så godt som alltid, og vi har alltid bra sex. Men jeg har tatt mest initiativ, og blir avvist nokså ofte. Eller altså, hun "vil ikke bli tent i kveld", på en måte.

Noen av de med responsiv lyst kan ikke helt forklare/forstå det selv, og noen vil syns det er vanskelig å snakke om sex siden de generelt tenker veldig lite på det. De kan også lett tenke at det er noe rart med dem selv og være lei for hvordan de ikke er mer som sin partner.

Men dette kan være virkelig flokete og vanskelig hvis man ikke skjønner seg på det. Har selv levd i dette i 16 år. Jeg har hatt mye nytte av å lese på dette nettstedet, f. eks:

https://www.uncoveringintimacy.com/responsive-vs-spontaneous-desire/

Fordi jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i hvordan dette beskrives. Les litt der og se om det er noe du kjenner igjen...

Anonymkode: 0905a...46e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2022 den 23.08):

Sjelden/aldri lyst før dere er i gang kan også være responsiv lyst i litt ekstrem grad. Min kone er HELT der. ALDRI kåt før vi er godt i gang. Får aldri spontant lyst på sex.  Tenker ufattelig lite på sex (sammenliknet med meg). Blir rent faktisk bare tent av å ha sex. F.eks blir hun tent av å gi meg oralsex, men ellers nesten bare av at jeg fingrer eller slikker henne. Umulig å forføre og tenne på mer tradisjonelle måter.

Så hun må mer bestemme seg for sex enn ha lyst/være kåt på forhånd.

Sex er derfor gjerne noe vi planlegger. Men hun er slett ikke å betrakte som aseksuell, vi har pleid å ha sex 2-4 ganger i uken gjennom mange år. Mye for å komme meg i møte da jeg har lyst "hele tiden". Hadde det ikke vært for det, kunne hun siķkert gått en god stund uten å komme til å tenke på at sex er fint. Veldig rart. Ja, nesten så hun virker aseksuell i en dag eller to før neste gang vi har sex. Veldig sånn "helt av" eller på (bare) mens det står på. Men vi er veldig bevisst på dette og har snakket mye om det. 

Det kan lett bli litt vanskelig mht. å ta initiativ, for henne, siden sex mest er noe hun bestemmer seg for at hun vil, med visshet om at hun vil bli tent når vi er i gang. Og det funker så godt som alltid, og vi har alltid bra sex. Men jeg har tatt mest initiativ, og blir avvist nokså ofte. Eller altså, hun "vil ikke bli tent i kveld", på en måte.

Noen av de med responsiv lyst kan ikke helt forklare/forstå det selv, og noen vil syns det er vanskelig å snakke om sex siden de generelt tenker veldig lite på det. De kan også lett tenke at det er noe rart med dem selv og være lei for hvordan de ikke er mer som sin partner.

Men dette kan være virkelig flokete og vanskelig hvis man ikke skjønner seg på det. Har selv levd i dette i 16 år. Jeg har hatt mye nytte av å lese på dette nettstedet, f. eks:

https://www.uncoveringintimacy.com/responsive-vs-spontaneous-desire/

Fordi jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i hvordan dette beskrives. Les litt der og se om det er noe du kjenner igjen...

Tusen takk 🤗. Glad vi er flere som "sliter" med dette. Vi menn er nok også litt ulikt skrudd sammen i hodet enn våre damer, spesielt når det gjelder sex og lyst.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, 911 said:

Tusen takk 🤗. Glad vi er flere som "sliter" med dette. Vi menn er nok også litt ulikt skrudd sammen i hodet enn våre damer, spesielt når det gjelder sex og lyst.

Mennesker kommer i så uendelig mange varianter, så ingen svar er helt gitt. Men det som alltid blir viktig er å få til en god dialog og forstå hverandre, og særlig hvis man er mer enn bare litt ulike seksuelt.

Ville bare dele litt om min erfaring med responsiv lyst, siden dette "på sitt verste" kan være til å bli litt sprø av for en partner som selv har mer spontan lyst og/eller også mer lyst. Dette handler jo om hva som vekker sexlyst, og hva man skulle tro og håpe gjorde det, men som kanskje ikke gjør det likevel. Kan være en prøvelse å bli klok på.

For noen er det veldig mye mer betinget og finurlig ikke like selvfølgelig å få tak i som for andre.

Selv er jeg vilt glad i sex, men bare med en jeg elsker, så kan kanskje passe inn i hvordan man definerer demiseksuelle. Ofte kjenner man ikke seg selv helt godt nok heller, før godt opp i voksen alder.

Krysser fingrene for alle som har det litt utfordrende i sine parforhold i alle fall!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
SlemUlv skrev (På 5.4.2022 den 22.17):

Bare husk at det ikke var en fasit på hva aseksuell er. 

Det ga et godt bilde for meg. Finnes det en fasit? Jeg forstod mye ut av beskrivelsen og tenker dette i stor grad definerer meg selv. Tror neppe det er fasit, men det var en svært god beskrivelse for min del ihvertfall. 

Skrevet

Det ga et godt bilde for meg. Finnes det en fasit? Jeg forstod mye ut av beskrivelsen og tenker dette i stor grad definerer meg selv. Tror neppe det er fasit, men det var en svært god beskrivelse for min del ihvertfall. 

Nei, det var poenget mitt. Det er ikke en fasit, aseksuell er en skala. Og folk vil være forskjellige. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på folk. Noen snakker man med, andre ikke. Jeg har en gjeng på nettet, der jeg skrev om når jeg faktisk fant ut ab det selv.

Av ekte irl venner, så har jeg en venninne jeg har snakket med det om. Da i en setting der hun sa hun noen ganger følte seg aseksuell. Og jeg sa da at det ikke er noe galt med det, at jeg selv strengt tatt gikk inn under den definisjonen selv (demiseksuell).

Men jeg skriker det ikke av høy hals til alle og en hver. Men det er ikke noe jeg føler jeg må skjule heller. Men føler det kan være noe komplisert om det blir er tema, for det er kanskje ikke alt med den seksualiteten som er enkelt å forstå for andre.

Demiseksuell som jeg er, går under aseskualitet spekteret. Men jeg føler meg kanskje ikke aseksuell. Jeg har sex med meg selv 7 ganger i mnd i gjennomsnitt, og føler meg veldig fornøyd med mitt eget sexliv. Men for andre vil det være rart at jeg ikke har hatt sex på nesten 5 år. Jeg har ikke sex med noen utenom å ha følelser for dem. Jeg kan selvsagt gjennomføre gjerningen, men jeg har ikke lyst på sex med bare en eller annen. Er absolutt ingenting med den tanken som er tiltrekkende. 

Anonymkode: a69e4...708

Skrevet

Jeg tenker aseksualitet er definitivt mindre anerkjent, og kanskjer mer tabulagt en å være homofil eller bifil. Jeg har lest om det/sett videoer om det på nett, hørt det nevnt i en tv serie, og hatt en venninne som fortalte hun mest sannsynelig er aseksuell. Personlig dømmer jeg ikke, og det ble ingen klein stillhet når venninen min nevnte det. Skal sies at jeg hadde mistenkt det en stund. Ellers har jeg hørt aseksualitet fint lite omtalt i det "virkelige" liv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/5/2022 at 5:36 AM, AnonymBruker said:

Men er mannen din asexuell eller er dette prisen han betaler for å være med deg ? 
Får han sex andre plasser ? 

Anonymkode: 4f5f4...735

Jeg er i en slik situasjon som mannen hennes kan være i. Nå har jeg ikke lest hele tråden da. 

Jeg har en mann som knappt vil ha sex. Vet ikke om vi har hatt sex i år i det hele tatt. Han har alltid vært sånn. Jeg hadde hatt et langt forhold før han. Fikk to barn. Etter det forholdet så brente jeg meg mye i kjærlighetens søk. Endte opp med flere menn som kun ville ha sex. Jeg ble mye såret. Det ble tilslutt slik at da jeg traff en mann som jeg likte som hadde andre gode kvaliteter så ble ikke sexbiten så viktig. Han vil knappt ha sex. Kun et fåtall ganger i året kanskje. Men jeg tok meg til takke med situasjonen pga bakgrunnen min. Jeg følte bedre med å være med en mann som dette, enn å brenne meg igjen. 

Anonymkode: 0a809...0d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...