AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 Jeg har de siste 2 årene bare vært ekstremt ustabil i vekten, opp bittelitt og mer ned heletiden. Har aldri veid mer enn 58kg og nå er jeg rundt 46kg. Jeg fikk adhd diagnosen for 6mnd siden og har nettopp funnet rett medisinering. I tillegg sluttet jeg på ppillen for 1-2mnd siden, og etter det har jeg mistet enda mer matlyst og føler meg på ekte tynn nå. Jeg har fått kommentarer fra søsken og bekjente på at jeg bare er bein, og det ser ut som jeg har anoreksi o.l. i 2år ish. Jeg sleit med depresjon som 14åring og press fra alle kanter om å prestere på diverse fronter, denne perioden var så jævlig at jeg sliter med tanken på den tiden fortsatt. Hadde store problemer med å spise foran nye mennesker i ungdomstiden - heldigvis har jeg komt over den frykten. Selv om jeg gjennom hele livet har vært relativt liten med «normal vekt» så har jeg de siste årene mistet alt jeg hadde av rumpe og lår, magen har ekle markerte magemuskler, og kinnbena mine er svært tydlige, jeg føler meg seriøst innskrupet ellernoe.. Mine nærmeste sa at de ser jeg har blitt svært mye tynnere i løpet av de 3 siste ukene. Bunaden min har blitt sydd inn 3 ganger over 4år, det har jeg nettopp innsett er ganske heftig😔 Jeg ønsker sårt å komme meg over 50kg igjen og få et sunt forhold til mat på egenhånd, det hadde vært så deilig! Jeg vil spise men får en propp i halsen om det blir for tung eller kjedlig mat.. Finst der noen med erfaringer og gode råd til hvordan jeg kan få dette til?😩🙏🏽 er så jævlig lei av å ha det sånn, føler meg som en vandrende zombie.. Anonymkode: e79fc...fa7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Spis mer mat som du ikke synes er tung eller kjedelig. Om du klarer, bytt ut lettmelk med helmelk osv. Litt ekstra smør/olje her og der. En ekstra frukt om dagen. Eller du kan drikke en næringsdrikk eller to fra apoteket hver dag, de jeg brukte er på 300 kalorier. Anonymkode: cd8bf...85a 2
smurfebuss Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 Dette må du ta med legen din. Det er ikke riktig medisinering om du mister matlysten. Så må du faktisk spise etter skjema. Minimum fire måltider om dagen. 8 - 12 - 16 - 20. Normalporsjoner. Gjerne en "snack" i løpet av dagen (nøtter, smoothie, et par kjeks, is). Dessert etter middag. Også må du drikke kalorier; juice, melk, sjokomelk, kakao, iste (med sukker), saft (også med sukker) osv. Proppen i halsen er psykisk - det er ingenting i veien med spiserøret ditt. Det høres kanskje voldsomt ut, men det er vanskeligere å gå opp i vekt enn å gå ned. Dette er ganske standard "oppskrift" når det kommer til reernæring av anorektikere. Bortsett fra at jeg ikke har tatt høyde for opptrapping her. Så derfor er det viktig at du tar det med legen - fordi å plutselig spise masse etter en tid med sulting (med vilje eller ikke) er et sjokk for kroppen. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #4 Skrevet 4. april 2022 Legen og kanskje en dietist / ernæringsfysiolog - som kan hjelpe deg med å finne energitette matvarer, som gjør at du kan spise mindre for samme kaloriinnhold. Sikker på at du ikke har spiseforstyrrelse da? Anonymkode: 277dd...305
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 smurfebuss skrev (39 minutter siden): Dette må du ta med legen din. Det er ikke riktig medisinering om du mister matlysten. Så må du faktisk spise etter skjema. Minimum fire måltider om dagen. 8 - 12 - 16 - 20. Normalporsjoner. Gjerne en "snack" i løpet av dagen (nøtter, smoothie, et par kjeks, is). Dessert etter middag. Også må du drikke kalorier; juice, melk, sjokomelk, kakao, iste (med sukker), saft (også med sukker) osv. Proppen i halsen er psykisk - det er ingenting i veien med spiserøret ditt. Det høres kanskje voldsomt ut, men det er vanskeligere å gå opp i vekt enn å gå ned. Dette er ganske standard "oppskrift" når det kommer til reernæring av anorektikere. Bortsett fra at jeg ikke har tatt høyde for opptrapping her. Så derfor er det viktig at du tar det med legen - fordi å plutselig spise masse etter en tid med sulting (med vilje eller ikke) er et sjokk for kroppen. Takk for godt svar! Har snakket med legen flere ganger, og vært med ernæringsfysiolog uten å bli tatt seriøst, dette var før medisinering i tillegg. Medisineringen har egentlig ikke endret stort på matlysten, det var nok etter ppille slutten det begyndte å forverre seg. Anonymkode: e79fc...fa7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 Er det ingenting som frister litt mer enn noe annet tro ? Det er jo viktig å spise riktig, men om det er noen få ting du kunne tenkt deg kunne du jo fylt ut med flere kalorier ved å spise det i tillegg til vanlig kost. Så du også har noe matglede. Om legen ikke har tatt deg alvorlig før gjør hen det mulig nå om du går igjen og sier hva du har gått ned. Krev hjelp. Noen ganger må en det når legen er noe sløv. Anonymkode: dd31c...35e 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #7 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Legen og kanskje en dietist / ernæringsfysiolog - som kan hjelpe deg med å finne energitette matvarer, som gjør at du kan spise mindre for samme kaloriinnhold. Sikker på at du ikke har spiseforstyrrelse da? Anonymkode: 277dd...305 Har vært der, ikke noe ordentlig hjelp å få.. Jeg har vært innom tanken på spiseforstyrrelse, men vil ikke tenke på det før jeg har prøvd å komme på rett spor selv😅 Anonymkode: e79fc...fa7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 ADHD-medikamenter er basically amfetamin, så det er ikke rart at du går ned i vekt. Anonymkode: 7d493...d72 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #9 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ADHD-medikamenter er basically amfetamin, så det er ikke rart at du går ned i vekt. Anonymkode: 7d493...d72 Fult klar over det! Som sagt så har dette vært et stort problem lenge før medisiner Anonymkode: e79fc...fa7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #10 Skrevet 5. april 2022 Jeg fikk remeron fra lege som øker matlyst og kjøpte noe spm het apetamin på nett som egentlig er allergi saft (som hostesaft) men bivirkning at man blir skrubbsulten. Sånn kom jeg igang de første månedene med å spise oftere og større porsjoner, og når magesekken min utvidet seg med tiden så ble jeg automatisk mer sulten og altspisende selvom jeg var ekstremt kresen før det. Spiste også mye ute på billig steder med venninner de første månedene for å få god mat og bli mer glad i mat. Når jeg ikke klarte å spise pga føltes som maten vokste i munnen så drakk jeg næringsdrikke fra apoteket. Jeg fikk det på blå resept pga alvorlig undervekt men man kan kjøpe det uten resept også, like mye kalorier i en bitteliten milkshake eller juice som et stort måltid og da økte jeg masse i vekt Anonymkode: e5687...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #11 Skrevet 5. april 2022 Prøv å ha rutiner på når du spiser. Jeg veit man kan "glemme" å spise med ADHD, jeg har det også. Men sett det inn i kalenderen at du skal spise 4+ ganger om dagen. Anonymkode: 7eb43...8e0 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #12 Skrevet 5. april 2022 Du kan kjøpe gainer protein pulver, den som heter Serious Mass da får du nesten 1000kcal i én stor shaker! Men vær obs på at protein shake er utrolig mettende, så aldri drikk det før mat men etter! Det beste er å bælme hele shaken for å få det overstått, men hvis du ikke klarer det kan du drikke halve etter middag og halve etter kvelds f eks. Du behøver ikke drikke det hver dag hvis du syns det er vanskelig men litt i uka er bedre enn ingenting! Anonymkode: e5687...8f3 1
Safiye Skrevet 5. april 2022 #13 Skrevet 5. april 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep -Safiye, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå