Claire Skrevet 2. november 2005 #1 Skrevet 2. november 2005 Hva er kognitiv terapi? Ettersom jeg har skjønt det, så har det noe med tanker og følelser å gjøre. Noen som kan forklare litt? Noen som har vært med på det? Tror psykologen min driver kognitiv terapi på meg nemlig. Har et skjema jeg skal fylle ut når det skjer noe jeg blir deppa av: situasjon følelser automatiske tanker alternative tanker alternative utfall
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #2 Skrevet 2. november 2005 Spør psykologen da vel! Det er litt vanskelig å forklare, men jeg mener at det er øvelser som man skal gjennomføre når man feks begynner å føle seg deppa, slik at man kan lære seg hvordan man selv reagerer, og kanskje etterhvert klare å stoppe de tankene og følelsene selv, fordi man kjenner igjen sitt eget reaksjonsmønster. Sikkert noen her som kan forklare bedre også
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 2. november 2005 #3 Skrevet 2. november 2005 http://home.c2i.net/kognitiv_terapi/
Claire Skrevet 2. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2005 Flott, takk! Jo, jeg kan jo spørre...
Gjest synseren Skrevet 3. november 2005 #5 Skrevet 3. november 2005 Kongnitiv terapi tror jeg har mye for seg. Spennende måte å møte problemene på synes jeg. Har lyst å prøve selv, kanskje jeg kan blir kvitt angsten min .
Imax Skrevet 4. november 2005 #6 Skrevet 4. november 2005 I kognitiv terapi jobber man med å endre tankesettet/tankemønster hos personen. La oss f.eks. ta en vanlig fobi som klaustrofobi. Personen får "klaus" i små rom og tenker (mer eller mindre ubevisst) at det er farlig å være der. Når man jobber kognitivt jobber psykologen først med å kartlegge tankemønsteret i gitt situasjon, og så med hvordan personen kan tenke annerledes for å håndtere situasjonen bedre. Slik terapi fordrer at personen som trenger behandling er villig til å anerkjenne problemet sitt og kunne bevisstgjøre tankesettet i en gitt situasjon. Denne formen for terapi vil f.eks. fungere dårlig hos en person som ikke ser at h*n er syk. Ofte kombineres denne type terapi med andre former. Det virker som om det er kognitiv terapi psykologen din foreslår. Lykke til!
Claire Skrevet 6. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2005 Tusen takk, Imax! Spennende. Det høres ut som om det er kognitiv terapi vi driver på med. Han har ikke sagt noe om hva det heter, men jeg spør hele tiden "hva er det bra for" etc. Og nå fikk jeg mer svar. Rakk igjen.
Retz Skrevet 6. november 2005 #8 Skrevet 6. november 2005 Et grunnprinsipp i kognitv terapi er at det ikke er hendelser eller situasjoner i seg selv som utløser følelser, men hvordan vi oppfatter hendelsene. Dvs. før vi mottar en følelse, så er det skjedd en informasjonsbearbeidelse i hjernen = tanke. Disse tankene er så lynraske at vi som regel ikke er klar over at de er der, dermed går vi glipp av mellomstasjonen mellom hendelse og følelse. Disse tankene kalles negative automatiske tanker, og de påvirker hvilke følelser som settes i sving hos oss. Disse tankene kan være gyldige og sanne, men har man angst eller er deprimert, så vil tankene være sterkt influert av dette og ofte vise seg å være av katastrofekarakter eller nedvurderende. Det finnes selvsagt også tanker med positivt fortegn, men er det en overvekt av disse, så trenger man sjelden terapi. Negative automatiske tanker (NAT) springer ut fra det man i kognitiv terapi kaller leveregler. Det finnes to typer av leveregler: De grunnleggende og de betingede eller sekundære. Førstnevnte er ganske rigide, mens de betingede er mer tilgjengelige for endring. Det er vanlig at man i kognitiv terapi starter med de automatiske tankene, for så å jobbe seg gjennom betingede og grunnleggende leveregler. Når man jobber med NAT tar man i bruk det man kaller ABC-modellen (A=Activating event B=Beliefs C=Consequence) for å illustrere sammenhengen mellom hendelse, NAT, følelse og atferd. Deretter tester man ut sannhetsgehalten NAT. Som da ofte blir betraktelig nyansert. Andre sentrale metoder i kognitiv terapi er: *Agenda - man setter en dagsorden for hver terapitime *Sokratisk spørreteknikk - åpne spørsmål *Bruk av diverse scoringsskjema *Hjemmeoppgaver - læringa skal ikke være begrensa til terapitimene Kort fortalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå