Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund tilbake var jeg ute for å finne meg en sort kjole. Dette var en fredag ettermiddag og jeg måtte ha kjolen til lørdag. Fant til slutt en ganske fin en, men hadde lyst til å deponere på den slik at jeg fikk prøve med riktig bh og sko. Fikk da beskjed om at man ikke får deponere i helgene fordi folk da bruker klærne for så å levere dem tilbake uken etter. Kan kanskje forstå det om det er et plagg til flere tusen, men denne kjolen kostet altså skarve 500,- Av og til syns jeg kanskje tvilen burde komme kunden til gode. Dårlig service! :frustrert:

Er dette vanlig praksis? I kjedebutikkene har man jo ofte to ukers automatisk deponering...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg skjønner de godt. De ville ikke tjent mye om folk bare skulle låne ting til den rette anledning for så å levere de tilbake.

Skrevet

Synes det er viktig å huske at deponering bare er en tjeneste som butikkene tilbyr kundene sine, intet krav..

Skrevet
Jeg skjønner de godt. De ville ikke tjent mye om folk bare skulle låne ting til den rette anledning for så å levere de tilbake.

De aller fleste gjør jo ikke det! Butikkene kan da ikke gå ut i fra at alle kundene er kjeltringer.

Synes det er viktig å huske at deponering bare er en tjeneste som butikkene tilbyr kundene sine, intet krav..

Jeg syns at vi som kunder må få levere tilbake varen dersom den ikke svarer til forventningen, og det er ofte ikke så lett å vite inne i et trangt prøverom.

Jeg hadde uansett beholdt kjolen. De eneste de oppnådde er at jeg ikke kommer til å handle i den butikken igjen (Det med deponeringen var bare begynnelsen...)

Skrevet
Kan kanskje forstå det om det er et plagg til flere tusen, men denne kjolen kostet altså skarve 500,- Av og til syns jeg kanskje tvilen burde komme kunden til gode. Dårlig service! :frustrert:

Så det er greit at folk bruker en kjole til 500kr for så å levere den tilbake? Skjønner dem godt jeg. Ikke noe særlig å få tilbake klær fulle av røyklukt fordi "man hadde ombestemt seg". Det er bare en tjeneste butikkene tilbyr, ikke noe du har krav på.

Skrevet
Butikkene kan da ikke gå ut i fra at alle kundene er kjeltringer.

De har vel lært av erfaring.

Skrevet

Dette er visstnok et veldig stort problem for butikkene.

Hvorfor ikke ta på seg ok undertøy og putte skoene i veska når man skal ut og kjøpe kjole da?

Skrevet

Ganske overrasket over at ingen er enig med meg... :roll: Sikkert bare jeg som er litt naiv, for jeg trodde ikke at praksisen med å levere tilbake brukte klær var så utbredt. Hadde aldri falt meg inn å gjøre det i hvertfall.

Så det er greit at folk bruker en kjole til 500kr for så å levere den tilbake? Skjønner dem godt jeg. Ikke noe særlig å få tilbake klær fulle av røyklukt fordi "man hadde ombestemt seg". Det er bare en tjeneste butikkene tilbyr, ikke noe du har krav på.

Det er ikke greit å låne klær i butikken mot depositum, nei! Men de aller fleste varer vi kjøper har angrefrist og jeg forstår ikke at dere ikke syns vi skal ha det på klær også. Jeg syns av og til at det er veldig praktisk å kunne ta med klær hjem for å se om de passer med resten av garderoben min. Og jeg hater prøverom! Jeg vil ha muligheten til å ombestemme meg og kunne levere tilbake klær som ikke har synlige (eller luktende) tegn på å ha vært brukt.

Skrevet

Jeg jobbet i veskebutikk tidligere, og der var det ikke lov til å deponere på vesker i julebordssesongen + jul/nyttår

Det var vel en grunn for det tenker jeg

Skrevet

Jeg tror verdien av god service er større en tapet ved at noen få er sleipe. Men hva vet jeg om hvor vanlig det er å returnere brukte varer... :engel:

Skrevet
Er dette vanlig praksis? I kjedebutikkene har man jo ofte to ukers automatisk deponering...

Jeg mener at det ikke er vanlig praksis. Jeg har vært borti en butikk (husker ikke hvilken) som ikke ville bytte "helge-klær".

Det er folk som utnytter systemene, bruker klærne, sier at lappen "datt av". Og det må vi ærlige forbrukere ta straffen for...

Jeg hadde ikke handlet i en butikk der de ikke deponerte tøy! Som en annen her sier, jeg er ikke (alltid) så glad i prøverom. Og ofte vil man prøve med en jakke, den bhen, de skoa etc.

Skrevet
Jeg mener at det ikke er vanlig praksis. Jeg har vært borti en butikk (husker ikke hvilken) som ikke ville bytte "helge-klær".

Det er folk som utnytter systemene, bruker klærne, sier at lappen "datt av". Og det må vi ærlige forbrukere ta straffen for...

Jeg hadde ikke handlet i en butikk der de ikke deponerte tøy! Som en annen her sier, jeg er ikke (alltid) så glad i prøverom. Og ofte vil man prøve med en jakke, den bhen, de skoa etc.

jeg tror det er mer i de små butikkene, altså ikke i de store kjedene, ihvertfall husker jeg det fra folk jeg kjenner som har jobbet i mindre forretninger etc.

Gjest happyending
Skrevet
Men de aller fleste varer vi kjøper har angrefrist

Dette er jo bare noe bullshit...! Matvarer, det meste av elektronisk utstyr, sminke osv er det jo IKKE bytterett på - og er det noe galt med det, så gjelder jo selvfølgelig kjøpsloven.

Det er riktig som folk sier her at butikkene ikke er pliktig til å gi bytterett når salget foregår over disk.. Og jeg skjønner butikkene som ikke vil la folk deponere i helgene (og generelt også) veldig godt.. Det er ikke noe vi kan kreve i det hele tatt og de er jo selvfølgelig ute etter å tjene penger de som alle andre som driver en bedrift.. At ikke folk snart kan skjønne dette..

Skrevet
jeg tror det er mer i de små butikkene, altså ikke i de store kjedene, ihvertfall husker jeg det fra folk jeg kjenner som har jobbet i mindre forretninger etc.

Store eller små butikker, ingen er bra nok! :ler:

Mulig det er de veldig små ja, for de har mest å tape på det. Er jo sleipt å kjøpe klær, bruke dem, for så å levere det som ubrukt igjen!

Skrevet
Dette er jo bare noe bullshit...! Matvarer, det meste av elektronisk utstyr, sminke osv er det jo IKKE bytterett på - og er det noe galt med det, så gjelder jo selvfølgelig kjøpsloven.

Ferskvarer forringes når de tas ut av kjøledisken, men tørrvarer vil jeg tro du kan levere tilbake. Dette er jo selvfølgelig ikke så aktuelt, siden det er snakk om mindre summer, men det er fullt mulig å levere tilbake hvis du f.eks har kjøpt feil størrelse kaffefilter.

Vin og sprit kan ikke leveres tilbake pga metanolfaren, men man kunne det før.

Elektronikk kan stort sett leveres tilbake hvis pakningen ikke er brutt. Det samme gjelder sminke og cd-er som er forseglet, smykker og bøker.

Det meste kan vel leveres tilbake så lenge det ikke er forringet på noen måte og det kan bevises at det ikke er brukt.

Når det gjelder klær så er det sikkert mulig å bruke de veldig pent slik at det ikke syns at de er brukt, men så lenge butikken kan selge de etterpå så ser jeg ikke helt problemet. Man bør i det minste kunne levere tilbake varen mot en tilgodelapp. Da taper jo ikke butikken salget heller.

Er klar over at det ikke er noen lovbestemt rett om dette, men jeg ønsker meg fortsatt den muligheten. På en indirekte måte så kan vi kreve det ved å ikke godta å bli behandlet som skurker. Jeg kommer i hvertfall ikke til å handle i den butikken igjen, på tross av at de fører et av mine favorittmerker.

Skrevet

Det meste kan leveres tilbake ja. Men det er ikke fordi det er nedfelt i kjøpsloven og kundene derfor har rett til å levere tilbake, det er fordi mange butikker har laget en praksis hvor de tar tilbake varer som det kan bevises at er ubrukte. Så i teorien har kunden ingen rettigheter ift deponering når varen kjøpes over disk.

Når det gjeler dørsalg, postordre osv har man derimot en angrefrist.

Skrevet

Helt riktig: det er ikke en plikt for butikkene, men det er det som i kjøpsloven kalles sedvane. Dvs at vi har all grunn til å kunne forvente at vi kan ombestemme oss og levere tilbake varen mot annen vare eller tilgodelapp, fordi det er vanlig praksis. Når jeg da blir nektet dette, ser jeg på det som dårlig service.

Skrevet

Men! Har man krav på å få levert tilbake en kjole? Hvis man kommer med lappen på klærne og kvitteringa?

Er uansett alltid lurt å spørre om man kan deponere.

Skrevet

Man kan de fleste steder bytte til en annen vare eller få tilgodelapp, men sånn jeg skjønte det utifra første innlegg, var hun misfornøyd for at hun ikke fikk deponere over helgen. Det er jo en litt annen sak enn om man kan bytte eller ei...

Gjest Gjest_Liv_*
Skrevet

Når det gjelder klær så er det sikkert mulig å bruke de veldig pent slik at det ikke syns at de er brukt, men så lenge butikken kan selge de etterpå så ser jeg ikke helt problemet. Man bør i det minste kunne levere tilbake varen mot en tilgodelapp. Da taper jo ikke butikken salget heller.

Ærlig talt, det her er en helt råtten innstilling, Gjest! :overrasket:

Du burde gå til et kostymelager og leie deg kjole i steden! Da kan man bruke kjolen en fest og levere den igjen. Men det vil du vel ikke, for det koster penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...