Gå til innhold

Leietakere mistet nøkler til bod?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Leietakerne vi hadde flyttet nettopp ut men har mistet en av to kopierte bodnøkler. De har vært å kopiert en ny nøkkel, men jeg tenker på sikkerhet i forhold til at det er en nøkkel på avveie.. det er dessverre en del stjeling i nabolaget, og syns det er skummelt hvis de har glemt nøkkelen i låsen, og noen nå sitter med denne bodnøkkelen.. Vi skal leie ut til nye leietakere nå neste måned, og for at de skal trygt kunne lagre ting der så burde vi vel bytte hele låsen? Dette er vel noe vi burde trekke fra depositumet til forrige leietakere? Noen som har vært borti samme situasjon?🥴

Anonymkode: daeb6...5f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leieboer tok ansvar og kostnad ved å kopiere en ny nøkkel, så jeg synes ikke dere kan trekke dette fra depositumet. Dere får heller ta kostnaden med å bytte lås. Å miste en nøkkel er et hendelig uhell, og kan skje alle. 

Anonymkode: 6fce1...077

• Liker 31
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke lovverket på dette, men som leietaker vil jeg ta det som en selvfølge at jeg bekoster utsiftning av lås dersom en nøkkel har kommet på avveie på denne måten.

Anonymkode: 863b0...78b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva de mener med mistet. Jeg mistet en nøkkel i et kumlokk en gang, byttet da så klart ikke låsen. 

Om den stod i låsen og så ble borte tenker jeg er en god grunn til å få den byttet. Blitt borte i rot og pakking inne? Heller ikke så farlig. 

Anonymkode: 2a0ec...b67

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar alle! Googlet litt og det ser ut som vi har loven på vår side om vi krever bytte av lås på deres depositum. Vi kan dessverre ikke vite med sikkerhet hvordan nøklene ble mistet, og mtp. mye stjeling i nabolaget så føles det usikkert ut å la være å skifte lås.. Hvis nye leietakere lagrer verdisaker i boden, og noen bryter seg inn med nøkkel, så er det ingen tegn på innbrudd og de får ingenting dekket av forsikring. Så tenker det er et stort problem.. Nå tenker jeg «worst-case» og er kanskje litt streng, men samtidig vil vi ikke ha noe bråk i fremtiden, fordi forrige leietaker klarte å rote bort nøkkelen.. 

A3B24EDA-57F2-4721-8C80-116211233F3D.jpeg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kast de ut og be om ny lås? Idk.. 

Anonymkode: 1995e...cb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kast de ut og be om ny lås? Idk.. 

Ironiflagg btw 

Skrevet

Så lenge dere ikke har akseptert at det var greit nok med ny nøkkel og ennå har depositumet så får du ta en prat med leietakerne og gi beskjed om at dere vil bytte lås for deres regning. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kostet noen hundrelapper for nytt låsesylinder, og er stortsett enkelt å bytte. Hadde ikke brydd meg om å lage så veldig mye styr for det.

Anonymkode: 870c3...1ff

• Liker 17
  • Hjerte 2
Skrevet

Hadde ikke som leietaker blitt sur for å få tilbake 29500 depositum istedenfor 30000 heller..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kostet noen hundrelapper for nytt låsesylinder, og er stortsett enkelt å bytte. Hadde ikke brydd meg om å lage så veldig mye styr for det.

Anonymkode: 870c3...1ff

TS her. Det er en trioving låssylinder som ligger på rundt 1000-1500,-

Dette er ikke en utgift vi som utleiere er interesserte i å betale, og det koster oss også tid da vi først må skru ut den gamle sylinderen, kjøre opp på jernvarehandel og få kjøpt riktig sylinder, så montere den nye.. i tillegg er det andre mangler i boligen der de ikke har giddet å bytte lyspærer og batterier i røykvarslere som er gått, noe de har vedlikeholdsplikt overfor.. En utleiebolig skal egentlig være klar til nestemann som flytter inn, men har har vi måttet bruke både tid og penger på å fikse ting de skulle tatt ansvar for selv..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Takk for svar alle! Googlet litt og det ser ut som vi har loven på vår side om vi krever bytte av lås på deres depositum. Vi kan dessverre ikke vite med sikkerhet hvordan nøklene ble mistet, og mtp. mye stjeling i nabolaget så føles det usikkert ut å la være å skifte lås.. Hvis nye leietakere lagrer verdisaker i boden, og noen bryter seg inn med nøkkel, så er det ingen tegn på innbrudd og de får ingenting dekket av forsikring. Så tenker det er et stort problem.. Nå tenker jeg «worst-case» og er kanskje litt streng, men samtidig vil vi ikke ha noe bråk i fremtiden, fordi forrige leietaker klarte å rote bort nøkkelen.. 

A3B24EDA-57F2-4721-8C80-116211233F3D.jpeg

Tja.

For å vri litt på det, så har de levert tilbake nøkler.  Rett antall og som passer i låsen.

(Teoretisk,  om du fikk originalt tilbake,  så ville du heller ikke vite om de hadde kopiert og hadde ekstra nøkkel.)

Du er bekymret pga flere innbrudd og tror at tyven har fått tak i nøkkelen? Så hvorfor har ikke tyven allerede brukt nøkkelen og tømt boden? Nei, sannsynligheten er for lav for ditt scenario. 

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. Det er en trioving låssylinder som ligger på rundt 1000-1500,-

Dette er ikke en utgift vi som utleiere er interesserte i å betale, og det koster oss også tid da vi først må skru ut den gamle sylinderen, kjøre opp på jernvarehandel og få kjøpt riktig sylinder, så montere den nye.. i tillegg er det andre mangler i boligen der de ikke har giddet å bytte lyspærer og batterier i røykvarslere som er gått, noe de har vedlikeholdsplikt overfor.. En utleiebolig skal egentlig være klar til nestemann som flytter inn, men har har vi måttet bruke både tid og penger på å fikse ting de skulle tatt ansvar for selv..

Neida. Bare å kjøpe ny på biltema. Koster ikke så mye

Anonymkode: 2b890...a4c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når leietager har rotet bort nøklene og de er på avveie så må vedkommende selvfølgelig betale for ny lås og nye nøkler.

Anonymkode: 46e20...3e6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri i verden giddi å styre med tvist ang depositum for en så liten sum. Låsesylinder bytter dere enkelt selv. Den må ikke hete trioving, det er bare et merke. 

Anonymkode: 4ab6f...603

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde aldri i verden giddi å styre med tvist ang depositum for en så liten sum. Låsesylinder bytter dere enkelt selv. Den må ikke hete trioving, det er bare et merke. 

Anonymkode: 4ab6f...603

Trioving er ikke bare et merke, det er kvalitetslåser og man bytter ikke ut mot noe som er billigere eller har lavere kvalitet.

Anonymkode: 46e20...3e6

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for alle svar og innspill, men forholder meg til lovverket som sier vi har retten til å skifte lås hvis nøkler kommer på avveie. Vi har brukt tid og penger på å både kjøpe og skifte lyspærer og batterier som leietakere selv har vedlikeholdsplikt overfor, og nå må vi bruke tid og penger på å bytte låsesylinder, slik at neste leietakeres ting kan trygt lagres i boden i årene fremover.

Forstår ikke hvordan så mange av dere mener at utleier bør være den tapende part her?🥴 Vi kunne tross alt fått en låsesmed til å gjøre jobben for oss, som hadde kostet minst 2-3000 kr. Vi kommer ikke til å nedgradere låsen til fordel for leietakere som har rotet bort en nøkkel. Nå har vi trioving lås, og om vi skifter så skal det være samme standard som før. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Takk for alle svar og innspill, men forholder meg til lovverket som sier vi har retten til å skifte lås hvis nøkler kommer på avveie. Vi har brukt tid og penger på å både kjøpe og skifte lyspærer og batterier som leietakere selv har vedlikeholdsplikt overfor, og nå må vi bruke tid og penger på å bytte låsesylinder, slik at neste leietakeres ting kan trygt lagres i boden i årene fremover.

Forstår ikke hvordan så mange av dere mener at utleier bør være den tapende part her?🥴 Vi kunne tross alt fått en låsesmed til å gjøre jobben for oss, som hadde kostet minst 2-3000 kr. Vi kommer ikke til å nedgradere låsen til fordel for leietakere som har rotet bort en nøkkel. Nå har vi trioving lås, og om vi skifter så skal det være samme standard som før. 

Veldig mange på KG hater utleiere og ønsker dem alt vondt.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (2 minutter siden):

Veldig mange på KG hater utleiere og ønsker dem alt vondt.

TS her. Ja det virker slik.. Vi og leietakere har hatt et godt leieforhold, men nå blir det så mange småmangler etterhvert at det blir irriterende.. Tenker at de som kommenterer imot sikkert leier selv og har hatt dårlige opplevelser med urimelige utleiere. Men synes ikke vi som utleiere skal være den tapende part her😩

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å trekke fra depositum. Selv om det så er et uhell, så er det fortsatt en mangel leietaker må ta ansvar for. Eventuelt møte de på halvveien og del utgiften 50/50 hvis det kan gjøre alle fornøyde?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...