AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 Jeg har den siste tiden blitt mer bevisst på at jeg konstant er anspent. Skuldre, nakke, hals, kjeve, ankler mm. Dette fører til smerter og verk, til tider såpass at jeg blir kvalm. Tror også dette har en sammenheng med pust, at jeg «glemmer» å puste skikkelig i mage/bryst. Jeg har prøvd å bli mer bevisst på å roe ned pust og anspenthet med avslapping og pusteøvelser, noen ganger er det en utfordring å havne i et modus hvor kroppen slapper av. Dette kan ha en sammenheng med angst, men jeg føler at angsten sitter mer i kroppen enn i hodet. Jeg bekymrer meg ikke veldig mye, får ikke panikkanfall eller har urasjonell angst. Kjenner noen seg igjen i dette eller har peiling på hvorfor kroppen blir sånn? Kom gjerne med tips til ting som kan hjelpe. Kan også nevne at smerter som kommer av dette går over til hodepine og at smertestillende ikke hjelper noe særlig. Derfor ønsker jeg å finne andre alternativer eller metoder som kan lette på smertene. Anspentheten og smertene kan til tider være så plagsom at det hindrer meg i å få gjort ting jeg ønsker eller burde få gjort. Noe som fører til at jeg blir skuffet og frustrert på meg selv. Ønsker å finne ut hva jeg kan gjøre for at dette ikke påvirker hverdagen mer enn det ev. må Anonymkode: bdef9...449
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Yoga (med fokus på avslappende øvelser) og mindfullness er jo en åpenbar greie her Anonymkode: 3b52e...781
Gjest brødskalle Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 Kan være tidlige tegn på sykdom. Mange sykdommer (sikkert vitaminmangler også for den saks skyld) gir ubestemmelig ubehag i kropp og gjør at kroppen har en tendens til å knyte seg ofte/ hele tiden. Og siden ubehaget er der hele tiden, så merker man det ikke. Fordi man opplever ikke kontrasten til der man ikke føler ubehaget. Slike ting kan komme snikende. Du kan alltids prøve varme bad, yoga, meditasjon som enklere tiltak og se om det hjelper.
nomore82 Skrevet 4. april 2022 #4 Skrevet 4. april 2022 (endret) Jeg ville først og fremst hatt meg en tur til fastlegen og utelukket åpenbare ting og gjerne en blodprøve eller to. Som @brødskalle er inne på så kan dette være tidlige (eller vedvarende) tegn på sykdom Deretter ville jeg ha prøvd å fått time hos en psykomotorisk fysioterapeut. Jeg begynte med dette for noen måneder siden og har hatt ekstremt god hjelp av det. Da jobbes det ikke bare med kroppen og de anspente musklene men også det psykiske rundt triggere og reaksjonsmønstre. Hva hjelper det å løse opp i en anspent kropp når man ikke løser opp i triggerne til at kroppen blir anspent? Man ender jo opp med anspent kropp igjen. Jeg har blant annet lært meg at kroppen min aldri slapper skikkelig av. Selv når jeg sitter er mange muskler spent og jobber med å støtte meg. Bare å identifisere disse tingene har hjulpet meg veldig i hverdagen. Det er mitt tips Endret 4. april 2022 av nomore82
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 nomore82 skrev (3 timer siden): Jeg ville først og fremst hatt meg en tur til fastlegen og utelukket åpenbare ting og gjerne en blodprøve eller to. Som @brødskalle er inne på så kan dette være tidlige (eller vedvarende) tegn på sykdom Deretter ville jeg ha prøvd å fått time hos en psykomotorisk fysioterapeut. Jeg begynte med dette for noen måneder siden og har hatt ekstremt god hjelp av det. Da jobbes det ikke bare med kroppen og de anspente musklene men også det psykiske rundt triggere og reaksjonsmønstre. Hva hjelper det å løse opp i en anspent kropp når man ikke løser opp i triggerne til at kroppen blir anspent? Man ender jo opp med anspent kropp igjen. Jeg har blant annet lært meg at kroppen min aldri slapper skikkelig av. Selv når jeg sitter er mange muskler spent og jobber med å støtte meg. Bare å identifisere disse tingene har hjulpet meg veldig i hverdagen. Det er mitt tips Enig❤️eller traumebehandling om traumer. Anonymkode: 9e735...7eb
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 Jeg kjenner meg igjen, men har dessverre ikke funnet noen løsning. Er så stiv og anspent i overkroppen, spesielt armer og nakke, at jeg verker konstant. Har prøvd avspenningsøvelser og lignende, men enten hjelper det ikke eller så hjelper det bare akkurat der og da. Er bevisst på å senke skuldrene og bare la kroppen «henge», men spenningene i armene går ikke bort uansett. Det er som å være superstøl etter trening. Har lavt stoffskifte, så det kan jo hende jeg ikke er optimalt medisinert, men selv tror jeg at det rett og slett er langvarig stress som har «satt seg». Går til psykolog og da blir alltid spenningene verre - men forhåpentligvis bedre på sikt. Som med deg, ts, så virker heller ikke smertestillende, selv om jeg har fått prøve de som er veldig, veldig sterke. Anonymkode: d2537...ea9 1
nomore82 Skrevet 4. april 2022 #7 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner meg igjen, men har dessverre ikke funnet noen løsning. Er så stiv og anspent i overkroppen, spesielt armer og nakke, at jeg verker konstant. Har prøvd avspenningsøvelser og lignende, men enten hjelper det ikke eller så hjelper det bare akkurat der og da. Er bevisst på å senke skuldrene og bare la kroppen «henge», men spenningene i armene går ikke bort uansett. Det er som å være superstøl etter trening. Har lavt stoffskifte, så det kan jo hende jeg ikke er optimalt medisinert, men selv tror jeg at det rett og slett er langvarig stress som har «satt seg». Går til psykolog og da blir alltid spenningene verre - men forhåpentligvis bedre på sikt. Som med deg, ts, så virker heller ikke smertestillende, selv om jeg har fått prøve de som er veldig, veldig sterke. Anonymkode: d2537...ea9 Vurdert/prøvd psykomotorisk fysioterapi?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har den siste tiden blitt mer bevisst på at jeg konstant er anspent. Skuldre, nakke, hals, kjeve, ankler mm. Dette fører til smerter og verk, til tider såpass at jeg blir kvalm. Tror også dette har en sammenheng med pust, at jeg «glemmer» å puste skikkelig i mage/bryst. Jeg har prøvd å bli mer bevisst på å roe ned pust og anspenthet med avslapping og pusteøvelser, noen ganger er det en utfordring å havne i et modus hvor kroppen slapper av. Dette kan ha en sammenheng med angst, men jeg føler at angsten sitter mer i kroppen enn i hodet. Jeg bekymrer meg ikke veldig mye, får ikke panikkanfall eller har urasjonell angst. Kjenner noen seg igjen i dette eller har peiling på hvorfor kroppen blir sånn? Kom gjerne med tips til ting som kan hjelpe. Kan også nevne at smerter som kommer av dette går over til hodepine og at smertestillende ikke hjelper noe særlig. Derfor ønsker jeg å finne andre alternativer eller metoder som kan lette på smertene. Anspentheten og smertene kan til tider være så plagsom at det hindrer meg i å få gjort ting jeg ønsker eller burde få gjort. Noe som fører til at jeg blir skuffet og frustrert på meg selv. Ønsker å finne ut hva jeg kan gjøre for at dette ikke påvirker hverdagen mer enn det ev. må Anonymkode: bdef9...449 Denne redda meg Anonymkode: bc95b...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #9 Skrevet 4. april 2022 brødskalle skrev (7 timer siden): Kan være tidlige tegn på sykdom. Mange sykdommer (sikkert vitaminmangler også for den saks skyld) gir ubestemmelig ubehag i kropp og gjør at kroppen har en tendens til å knyte seg ofte/ hele tiden. Og siden ubehaget er der hele tiden, så merker man det ikke. Fordi man opplever ikke kontrasten til der man ikke føler ubehaget. Slike ting kan komme snikende. Du kan alltids prøve varme bad, yoga, meditasjon som enklere tiltak og se om det hjelper. Takk for svar! Jeg hadde helt fine blodprøver for en mnd siden. Jeg har nok slitt med dette lenger enn jeg selv har vært klar over, 10-15 år kanskje. Hvilke sykdommer kan det være hvis ikke det er mangler? Ts Anonymkode: bdef9...449
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #10 Skrevet 4. april 2022 nomore82 skrev (7 timer siden): Jeg ville først og fremst hatt meg en tur til fastlegen og utelukket åpenbare ting og gjerne en blodprøve eller to. Som @brødskalle er inne på så kan dette være tidlige (eller vedvarende) tegn på sykdom Deretter ville jeg ha prøvd å fått time hos en psykomotorisk fysioterapeut. Jeg begynte med dette for noen måneder siden og har hatt ekstremt god hjelp av det. Da jobbes det ikke bare med kroppen og de anspente musklene men også det psykiske rundt triggere og reaksjonsmønstre. Hva hjelper det å løse opp i en anspent kropp når man ikke løser opp i triggerne til at kroppen blir anspent? Man ender jo opp med anspent kropp igjen. Jeg har blant annet lært meg at kroppen min aldri slapper skikkelig av. Selv når jeg sitter er mange muskler spent og jobber med å støtte meg. Bare å identifisere disse tingene har hjulpet meg veldig i hverdagen. Det er mitt tips Takk for svar! Jeg skal faktisk spørre legen om henvisning til psykomotorisk fysioterapeut. Så bra at det hjelper for deg, håper det kan være noe for meg og! Kan jeg spørre om du har fått noe forklaring på hvorfor du er anspent hele tiden? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg har blitt sånn selv, men har bare «godtatt» at jeg har vondt og at det bare er sånn. Men nå vil jeg finne ut om det er flere ting jeg selv kan gjøre i tillegg Har foresten gått til fysioterapeut ukentlig i flere år, slutta da det hadde lite effekt. Så jeg har nok litt mer tro på psykomotorisk. TS Anonymkode: bdef9...449
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde det sånn før… det kan så absolutt komme av stress og traumer… og det gjorde det nok til en viss grad for min del også, men for meg var nok hovedårsaken at bekkenet mitt var skjevt/vridd og låsning i bekkenet kan føre til plager fra topp til tå. Etter jeg fikk fikset bekkenet, har jeg mye mindre plager med spenninger i overkroppen og klarer nå å puste normalt med magen (og ikke oppi skuldrene som før) dessverre er det lite fokus på bekkenproblemer i dette landet og det er nok ikke alltid lett å finne noen med god kompetanse. Det tok meg 7 år før jeg fant min reddende engel (i det offentlige helsevesenet fikk jeg bare gang på gang beskjed om at det satt i hodet mitt) legger ved illustrasjonsbilde så du kan se om du har plager som ligner Anonymkode: 957bc...a7f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde det sånn før… det kan så absolutt komme av stress og traumer… og det gjorde det nok til en viss grad for min del også, men for meg var nok hovedårsaken at bekkenet mitt var skjevt/vridd og låsning i bekkenet kan føre til plager fra topp til tå. Etter jeg fikk fikset bekkenet, har jeg mye mindre plager med spenninger i overkroppen og klarer nå å puste normalt med magen (og ikke oppi skuldrene som før) dessverre er det lite fokus på bekkenproblemer i dette landet og det er nok ikke alltid lett å finne noen med god kompetanse. Det tok meg 7 år før jeg fant min reddende engel (i det offentlige helsevesenet fikk jeg bare gang på gang beskjed om at det satt i hodet mitt) legger ved illustrasjonsbilde så du kan se om du har plager som ligner Anonymkode: 957bc...a7f Kan jeg spørre om hvordan du fant ut dette med bekkenet? Hvor gikk du? ☺️ Veldig interessant 😁 Anonymkode: eb841...7ea
nomore82 Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Jeg skal faktisk spørre legen om henvisning til psykomotorisk fysioterapeut. Så bra at det hjelper for deg, håper det kan være noe for meg og! Kan jeg spørre om du har fått noe forklaring på hvorfor du er anspent hele tiden? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg har blitt sånn selv, men har bare «godtatt» at jeg har vondt og at det bare er sånn. Men nå vil jeg finne ut om det er flere ting jeg selv kan gjøre i tillegg Har foresten gått til fysioterapeut ukentlig i flere år, slutta da det hadde lite effekt. Så jeg har nok litt mer tro på psykomotorisk. TS Anonymkode: bdef9...449 For min del handler det om barndom og oppvekst (gjør ikke alt det i dag?). Resultatet av oppveksten har gjort at kroppen konstant er i beredskap (klar til å handle), valg jeg tar handler om å ta vare på andre og ikke meg selv og styring av arbeidsbelastning er fokusert på å få ting gjort (selv om jeg må gjøre det selv). Alt dette har gjort at jeg ikke har tatt vare på meg selv eller prioritert meg, kroppen har aldri fått skikkelig hvile eller avspenning og til slutt (i fjor) møtte jeg veggen. Jeg fikk så anbefalt en god psykomotorisk fysioterapeut og hun klarte på kort tid å avdekke utfordringer og adferdsmønster hos meg jeg aldri hadde tenkt over. Jeg er heldig da vi har god "kjemi" (i pasient/behandler meningen) og jeg føler jeg får veldig god hjelp. Jeg vet at andre ikke har følt de har fått hjelp, så det er viktig å finne noen man kan jobbe med og at man er åpen for å jobbe med seg selv. En av utfordringene jeg har er at jeg bruker energi på å både puste inn og å puste ut. Normalt er utpust en hvileperiode for kroppen. Men hos meg bruker jeg muskulatur for å tømme lungene for luft. Kroppen får ikke hvile når den kan. Samtidig klarer jeg ikke å stå avslappet. Jeg står fremoverlent og klar til å gå, klar til å løpe, klar til å reise meg, klar til noe. Og det gjør at jeg bruker feil muskler til å stå, sitte og til og med gå. Så de musklene som kan det best og bruker minst energi på en oppgave er ikke de musklene som blir brukt. Dette fører til at kroppen spenner seg hele tiden, som gir lungene mindre rom til å fylles med luft, som igjen medfører at jeg må bruke energi på å puste ut. Og så har man en lukket sirkel. Så jeg får nå hjelp til å identifisere hva som gjør dette. Jobbe med å gi meg rom og aksept for å slappe av. Lære kroppen min at den kan slappe av. Det er lov. Hvordan jeg kan gi slipp på ting. Prioritere det som er viktig. Få kontakt med meg selv. Men det er ikke gjort på noen uker. Og det er jeg som gjør jobben. Det er jeg som har vondt i perioder fordi kroppen er utslitt. Det er jeg som går og kverner på tanker om hvorfor jeg kan bomme og mislykkes så fælt. Det er jeg som gråter som terapeuten over banale ting. Det er jeg som må endre meg. Men jeg ser og resultater. Og det motiverer. Så det anbefales å prøve 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spørre om hvordan du fant ut dette med bekkenet? Hvor gikk du? ☺️ Veldig interessant 😁 Anonymkode: eb841...7ea Eg trur det innskrivaren refererer til er Lock-foot syndromet. Eg veit det er ein god behandlar i Norheimsund, men no når du har namnet på tilstanden kan du kanskje finna ein behandlar der du bur. Anonymkode: bc95b...5a6 1
Rumle Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 Her vil jeg følge med og, har hatt samme problematikk i mange år uten å finne noe løsning på det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 Rumle skrev (34 minutter siden): Her vil jeg følge med og, har hatt samme problematikk i mange år uten å finne noe løsning på det. Puster du riktig da?❤️ Jeg hadde fått et dysfunksjonelt pustemønster, fordi jeg drev å pustet oppe i brystet hele tiden. Fikk noen pusteøvelser av legen, for å prøve å rette på det selv, men det klarte jeg ikke.. Så nå venter jeg på å få fysioterapeut. Fikk skikkelig mange plagsomme symptomer også. Og jeg var overbevist om at det måtte være noe som var galt, før jeg fant ut at det bare var pusten. Anonymkode: e50d4...658 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #18 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Eg trur det innskrivaren refererer til er Lock-foot syndromet. Eg veit det er ein god behandlar i Norheimsund, men no når du har namnet på tilstanden kan du kanskje finna ein behandlar der du bur. Anonymkode: bc95b...5a6 Takk for svar, det var interessant! 😁 Skal sjekke ut dette mer 😊 Anonymkode: eb841...7ea
Lissien Skrevet 5. april 2022 #19 Skrevet 5. april 2022 Enig med flere over her, psykomotorisk fysioterapeut har gjort meg mer bevisst over spenningsmønsteret mitt og hvilke grep jeg kan gjøre for å avspenne. Er ikke gjort på en dag nei, har gått til behandling i ett år nå. Skal sies at jeg ubevisst har gått med et høyt stressnivå over veldig mange år og hvor det til slutt smalt så det sang i fjor. Jeg har holdt på med medisinsk yoga, egenmassasje, lest bøker om temaet og gått til psykomotoriker. Er mye bedre enn jeg var, men fortsatt stiv og støl.
Rumle Skrevet 5. april 2022 #20 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Puster du riktig da?❤️ Jeg hadde fått et dysfunksjonelt pustemønster, fordi jeg drev å pustet oppe i brystet hele tiden. Fikk noen pusteøvelser av legen, for å prøve å rette på det selv, men det klarte jeg ikke.. Så nå venter jeg på å få fysioterapeut. Fikk skikkelig mange plagsomme symptomer også. Og jeg var overbevist om at det måtte være noe som var galt, før jeg fant ut at det bare var pusten. Anonymkode: e50d4...658 Det gjør jeg helt sikkert ikke, merker også godt at pusten blir vanskeligere jo mer anspent jeg blir. Håper du får god hjelp av fysioterapeut
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå