Gå til innhold

Fikk feilsendt en annens epikrise

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk i forbindelse med brev fra kommunen feilsendt en annens epikrise fra sykehuset med meget sensitiv info. Masse diagnoser, historikk, psykiatri osv. Ringte ned til saksbehandler, hun sa hun skulle skrive avvik med en gang og at jeg skulle levere brevet i skranken. Stusset litt på hvordan hun skulle få skrivd avvik da hun ikke spurte noe om hvem det gjaldt i det feilsendte brevet. Men men. Leverte brevet i konvolutt med hennes navn på egen postkurv som hun sa. Det har gått en stund og hun påstår nå at brevet er borte og at hun aldri har fått det. Jeg har vitne på at det er levert da jeg var i byen med samboer denne dagen og han fulgte meg opp. Hva skjer videre nå da? Utrolig ubehagelig å vite at dette kan skje. Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 108e1...2d9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du det i postkassen? Var det dps? 

Anonymkode: de7ab...c82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk du det i postkassen? Var det dps? 

Anonymkode: de7ab...c82

Fikk det i posten ja, med mitt navn på konvolutteb. Det lå bakerst bak alle de andre papirene som var mine. Fikk sjokk kan man si

Anonymkode: 108e1...2d9

AnonymBruker
Skrevet

Varsle media. Uten navn selvfølgelig. 

Anonymkode: 4816c...7e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og nøyaktig det samme skjedde. Jeg leverte brevet (dette var fra tingretten) i skranken der og dermed var brevet borte og "ingen brev var blitt feilsendt". Jeg var dum nok til ikke å dokumentere, så nå sitter jeg og vet alt for mye om en fremmed kvinnes voldelige ekteskap, hun er nesten 100% sikkert ikke opplyst om at jeg vet og ingen saksbehandler har lært noe som helst av det...

Min samboer fikk en feilsendt SMS for et par måneder siden med alt for mye informasjon, og gav da beskjed til både saksbehandleren som sendte den (hun svarte aldri) og til hun som skulle hatt den slik at hun kunne gå videre med det om hun ville. Beklagligvis var det min samboer hun ble sint på, så tviler på det ble noen ordentlig reaksjon på den informasjonsglippen heller. 

Altså, jeg innser at menneskelige glipper kan skje, men det må kunne gå an å være profesjonell nok til å ta ansvar for dem. 

Selv har jeg opplevd at et svært personlig brev jeg skrev til DPS ble scannet inn i feil journal, og ingen vet (eller gidder å finne ut?) hvem sin journal det var. Og ingen tar ansvar, verken for konsekvensene det hadde for meg at brevet mitt aldri ble journalført (min behandling ble avsluttet fordi de ikke fikk noe brev fra meg) eller den belastningen det er å vite at en annen person som jeg ikke engang vet hvem er (det kan være sjefen, naboen eller tannlegen min...) sitter med tilgang til en detaljert beskrivelse av en voldtekt jeg ble utsatt for. Det er ikke sikkert denne andre pasienten synes det er så greit å ha med seg en voldtekt videre i papirene heller, for det er slett ingen selvfølge at alle vil lese helt ned til der jeg signerte og få med seg at det står feil navn. 

Anonymkode: 5dc97...a6e

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd litt av det samme: fikk tilsendt tre (!) epikriser i tillegg til min egen. Fikk tips om å ta det til media, men på det tidspunktet var jeg så psykisk langt nede at jeg ikke orket det. Tok epikrisene med på neste legetime og la dem på pulten til fastlegen min. Han tok det svært alvorlig, men jeg vet ikke hva som skjedde siden. Var jo ene sekretæren som hadde gjort feil, ikke han.

I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde gått til media med det.

Anonymkode: df0f1...8a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke involvere media. Jeg hadde sendt klage til Helsetilsynet eller Statsforvalter, ring og spør hvem som er riktig mottaker. Hadde sendt med feilsendt dokument som vedlegg. De er ikke på lag med den som har gjort glippen, så har ikke interesse av å begrave det. Men heller kjøre kontroll.

Anonymkode: 8c1d6...299

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja, og nøyaktig det samme skjedde. Jeg leverte brevet (dette var fra tingretten) i skranken der og dermed var brevet borte og "ingen brev var blitt feilsendt". Jeg var dum nok til ikke å dokumentere, så nå sitter jeg og vet alt for mye om en fremmed kvinnes voldelige ekteskap, hun er nesten 100% sikkert ikke opplyst om at jeg vet og ingen saksbehandler har lært noe som helst av det...

Min samboer fikk en feilsendt SMS for et par måneder siden med alt for mye informasjon, og gav da beskjed til både saksbehandleren som sendte den (hun svarte aldri) og til hun som skulle hatt den slik at hun kunne gå videre med det om hun ville. Beklagligvis var det min samboer hun ble sint på, så tviler på det ble noen ordentlig reaksjon på den informasjonsglippen heller. 

Altså, jeg innser at menneskelige glipper kan skje, men det må kunne gå an å være profesjonell nok til å ta ansvar for dem. 

Selv har jeg opplevd at et svært personlig brev jeg skrev til DPS ble scannet inn i feil journal, og ingen vet (eller gidder å finne ut?) hvem sin journal det var. Og ingen tar ansvar, verken for konsekvensene det hadde for meg at brevet mitt aldri ble journalført (min behandling ble avsluttet fordi de ikke fikk noe brev fra meg) eller den belastningen det er å vite at en annen person som jeg ikke engang vet hvem er (det kan være sjefen, naboen eller tannlegen min...) sitter med tilgang til en detaljert beskrivelse av en voldtekt jeg ble utsatt for. Det er ikke sikkert denne andre pasienten synes det er så greit å ha med seg en voldtekt videre i papirene heller, for det er slett ingen selvfølge at alle vil lese helt ned til der jeg signerte og få med seg at det står feil navn. 

Høres ut som du ikke helt skjønner hvordan dette fungerer. Man kan selvfølgelig ikke opplyse om hvem som har fått tilsendt ved en feil, det ville jo blitt nok et brudd på taushetsplikten. 

Det blir skrevet avvik, det blir lagt merke til, men det er ikke noe pasientene informeres om. 

Anonymkode: c9964...367

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som du ikke helt skjønner hvordan dette fungerer. Man kan selvfølgelig ikke opplyse om hvem som har fått tilsendt ved en feil, det ville jo blitt nok et brudd på taushetsplikten. 

Det blir skrevet avvik, det blir lagt merke til, men det er ikke noe pasientene informeres om. 

Så om noen uvedkommende får mine helseopplysninger så får jeg ikke vite det?? 

Anonymkode: 7c2f0...f17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kun om mottakeren informerer deg. 

Anonymkode: 4816c...7e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det ville vært brudd på taushetsplikten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, ikke hvis ikke den som mottok det gir deg beskjed. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det ville vært brudd på taushetsplikten. 

Tull. Hvilken taushetsplikt skulle det være? "Pass på at ingen klienter/brukere/pasienter får vite at vi har driti oss ut for da kan vi få ei ripe i lakken"-taushetsplikten? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk deler av en annens journal i min journal.  Felles var at vi hadde samme fornavn og født samme dag. Det var sensitiv info angående psykiatri. Jeg leste bare litt, da jeg følte det helt feil å lese mer.

Jeg ringte til legekontor og de ba meg kaste det(?)

Jeg lurte jo samtidig på om deler av min journal da var  hennes journal.

Jeg lurte lenge på om jeg skulle kontakte vedkommende, men fant ut at det gjorde bare vondt verre.

Anonymkode: c8a1d...9cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noen skal få beskjed om hvem som har fått tilsendt noe som helst? Men det må da være lov å føle på at det er ekkelt at noen andre sitter med tilgang til et vanvittig sensitivt brev ingen var ment å skulle lese og at jeg ikke engang vet hvem det er?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sagt noen skal få beskjed om hvem som har fått tilsendt noe som helst? Men det må da være lov å føle på at det er ekkelt at noen andre sitter med tilgang til et vanvittig sensitivt brev ingen var ment å skulle lese og at jeg ikke engang vet hvem det er?

Du skriver at "ingen vet (eller gidder å finne ut?) hvem sin journal det var". Jo, det vet de nok, de informerer bare ikke deg om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. 

Jeg fikk tilsendt en feil epikrise en gang, og det viste seg at de hadde forvekslet konvolutter, og en annen hadde fått min.

Begge parter fikk en beklagelse med dokumentasjon på meldt avvik, og forvekslingen ble journalført med et journalnotat i min journal.

Jeg har harr en tilsvarende jobb selv, og jeg vet hvor lett feil kan skje, men da må de som har gjort feien innrømme det, ta lærdom av det, og endre kontrollrutinene for å minimere risikoen for at slike feil skjer flere ganger.

Slik som skjedde i ditt tilfelle skal ikke skje!

Anonymkode: faa53...928

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er Kari, du er Line. 

Du får min epikrise ved en feil, du melder inn og sender det tilbake. 

Hvis de da sier til meg at Line mottok min epikrise ved en feil, har de allerede indirekte sagt at du ventet en epikrise for lignende/samme avdeling, og det er brudd på taushetsplikt. 

De kunne sagt at en uvedkommende fikk lese, men det ville nok for de fleste vært til større belastning enn hjelp. 

Anonymkode: 1d073...61a

AnonymBruker
Skrevet

Hårreisende!! Er det ingen konsekvenser for ansatte som gjør slike feil? 

Anonymkode: 4a468...b36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er Kari, du er Line. 

Du får min epikrise ved en feil, du melder inn og sender det tilbake. 

Hvis de da sier til meg at Line mottok min epikrise ved en feil, har de allerede indirekte sagt at du ventet en epikrise for lignende/samme avdeling, og det er brudd på taushetsplikt. 

De kunne sagt at en uvedkommende fikk lese, men det ville nok for de fleste vært til større belastning enn hjelp. 

Anonymkode: 1d073...61a

Jeg ville ønsket å vite det!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...