Gå til innhold

Bengal og nytt familiemedlem ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei dyrevenner 🥰

Jeg har en 4 år gammel Bengal jente som jeg setter så høyt! Vi vurderer en liten pus til (ikke Bengal) som hun kan ha selskap i. Som oftest er jeg hjemme men jeg jobber turnus og hun er så avhengig av mitt selskap så jeg har vurdert å få en både av eget ønske og med tanke på at Bengal bør være to pga de er så kontaktsøkende. Hun klarer seg egentlig greit alene, men tror familien blir komplett med en til! Dette er en hannkatt (kattunge) som er sterilisert og er vandt med barn og andre katter. Lurer vel egentlig på om noen har erfaring med å tilføre en til i flokken ? Jeg tror hun vil takle det fint og forhåpentligvis like lille karen med tiden og at de kan ha hverandre. Hørte at det er best å få kattunge da det blir lettere for hun å godta den. Noen tips ? 

Anonymkode: 972d0...22b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at bengaler sjeldent går sammen med andre katteraser, da de er veldig dominerende mot andre.

Anonymkode: cbbf8...8b5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at bengaler sjeldent går sammen med andre katteraser, da de er veldig dominerende mot andre.

Å? Har du også Bengal eller kjenner noen som har det? Min er ikke dominerende i det heletatt.. Hun underkaster seg alle utekattene hun treffer og tar lite stilling til de😅 har nok litt med personlighet å gjøre. Hun er veldig nyskjerrig og kontaktsøkende men opplever hun ikke som dominerende da jeg har sett hun med både hunder og andre katter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to. Forsøkte først å introdusere den eldste for en vanlig huskatt, men den ble rett og slett mobbet. Fikk så en Bengal som var til omplassering og disse to snakket samme språk fra dag én. Har også snakket med flere som sier det samme. Dominans og særeget språk, går igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også vært veldig forsiktig med å introdusere en katt som ikke også er bengaler. Hvordan hun reagerer på katter ute har begrenset overføringsverdi til en pus som skal bo på hennes territorium og dele hennes ressurser. 

Uten sammenligning forøvrig har jeg to puser. Den minst dominante er en bølle ute, og truer enhver pus som nærmer seg. Den mest dominante løfter ikke ett øyebryn for andre utekatter. 

Det er veldig fint at du vil gi henne en venn. De fleste puser ville valgt å bo med artsfrender om de fikk velge selv tror jeg. 

Anonymkode: f1928...735

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har to. Forsøkte først å introdusere den eldste for en vanlig huskatt, men den ble rett og slett mobbet. Fikk så en Bengal som var til omplassering og disse to snakket samme språk fra dag én. Har også snakket med flere som sier det samme. Dominans og særeget språk, går igjen. 

Uff tusen takk for at du deler din erfaring ❤️ skal hente en pus i slutten av april 🥺 Har stusset litt på dette.. men kan det ikke ha litt å si på om det er hann Bengal eller jente Bengal ? Jeg har tenkt på en Bengal til men nå ligger de ute til 15-20 tusen og det har jeg ikke råd til å ta meg til 😂 Kjøpte min for 4 år siden for 10 så har steget en del.. har holdt øynene åpen for omplassering men har tenkt hele veien at det er risky å introdusere en voksen katt i forhold til kattunge.. håper ikke jeg gjør en stor feil 😕 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville også vært veldig forsiktig med å introdusere en katt som ikke også er bengaler. Hvordan hun reagerer på katter ute har begrenset overføringsverdi til en pus som skal bo på hennes territorium og dele hennes ressurser. 

Uten sammenligning forøvrig har jeg to puser. Den minst dominante er en bølle ute, og truer enhver pus som nærmer seg. Den mest dominante løfter ikke ett øyebryn for andre utekatter. 

Det er veldig fint at du vil gi henne en venn. De fleste puser ville valgt å bo med artsfrender om de fikk velge selv tror jeg. 

Tusen takk for innspill! Får håpe jeg ikke gjør en stor feil.. Har allerede betalt depositum og skal hente pusen i slutten av april men begynner å tvile litt nå

AnonymBruker
Skrevet

Siden du allerede har en pus på vei så er der bare å satse på at skikkelig introdusering gjør jobben. 

https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter
https://www.potesporihjertet.no/den-beste-starten

Han her har generelt mye tips om hvordan å få to katter til å gå overens:

https://www.jacksongalaxy.com/blog/the-dos-and-donts-of-introducing-cats/

Så ville jeg søkt opp multicat household hvis jeg var deg, det er mye tilpassing av miljøet man kan gjøre for å øke sjansene for at det skal gå bra, som å ha 1 kattedo mer enn katt (3 i ditt tilfelle)

Anonymkode: 32986...594

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Siden du allerede har en pus på vei så er der bare å satse på at skikkelig introdusering gjør jobben. 

https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter
https://www.potesporihjertet.no/den-beste-starten

Han her har generelt mye tips om hvordan å få to katter til å gå overens:

https://www.jacksongalaxy.com/blog/the-dos-and-donts-of-introducing-cats/

Så ville jeg søkt opp multicat household hvis jeg var deg, det er mye tilpassing av miljøet man kan gjøre for å øke sjansene for at det skal gå bra, som å ha 1 kattedo mer enn katt (3 i ditt tilfelle)

Takker så mye for linker! Skal lese meg godt opp🥰 Håper det går som vi ønsker😂🤞🏻Fingers crossed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takker så mye for linker! Skal lese meg godt opp🥰 Håper det går som vi ønsker😂🤞🏻Fingers crossed

Jeg tror personlig at alle katter kan gå overens uten noe slåssing, stress og usikkerhet så lenge man vet hva man driver med, kan kattens kroppspråk, tilrettelegger, har nok ressurser og introduserer riktig. Men man vil jo selvfølgelig ha katter som kommer godt overens, får utbytte av hverandre og blir venner, men det tror jeg har mye å si på alder og personlighet, at de matcher hverandre. Vet ikke noe om bengaler så skal ikke uttale meg der (annet enn at jeg vet de kan ha høyt energinivå så ville lekt mye med kattene slik at de ikke tar *negativ* energi ut over hverandre).. Lykke til!! Hvis det går skeis så ser du litt på my «cat from hell», det har faktisk vært et par episoder der med bengaler, tror det var en med bengaler og vanlige katter og..

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan du ha en avtale med eier om at pus kan tilbakeleveres om det ikke går? Men høres positivt ut synes jeg at han er sosial med andre katter. 

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror personlig at alle katter kan gå overens uten noe slåssing, stress og usikkerhet så lenge man vet hva man driver med, kan kattens kroppspråk, tilrettelegger, har nok ressurser og introduserer riktig. Men man vil jo selvfølgelig ha katter som kommer godt overens, får utbytte av hverandre og blir venner, men det tror jeg har mye å si på alder og personlighet, at de matcher hverandre. Vet ikke noe om bengaler så skal ikke uttale meg der (annet enn at jeg vet de kan ha høyt energinivå så ville lekt mye med kattene slik at de ikke tar *negativ* energi ut over hverandre).. Lykke til!! Hvis det går skeis så ser du litt på my «cat from hell», det har faktisk vært et par episoder der med bengaler, tror det var en med bengaler og vanlige katter og..

Nesten enig. Akkurat det du sier om energinivå er relevant, og hvor mye kontakt hver katt ønsker. 

Jeg introduserte en ung super sosial og energisk rase til en godt voksen laid back og introvert rase. Fulgte Jacksons introduksjons mal til punkt å prikke, men frøken introvert ble overveldet, og den unge energiske ble frustrert over å ikke få kose og sove med den andre pusen. De var snille med hverandre og hadde ingen konflikter. Men behovene og ønskene deres gjorde at minsten ble skuffet og hun eldste trakk seg tilbake. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nesten enig. Akkurat det du sier om energinivå er relevant, og hvor mye kontakt hver katt ønsker. 

Jeg introduserte en ung super sosial og energisk rase til en godt voksen laid back og introvert rase. Fulgte Jacksons introduksjons mal til punkt å prikke, men frøken introvert ble overveldet, og den unge energiske ble frustrert over å ikke få kose og sove med den andre pusen. De var snille med hverandre og hadde ingen konflikter. Men behovene og ønskene deres gjorde at minsten ble skuffet og hun eldste trakk seg tilbake. 

Hva var det du ikke var enig i? For du skriver akkurat det samme som meg 😅 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva var det du ikke var enig i? For du skriver akkurat det samme som meg 😅 

Kanskje bare definisjonen på å gå overens da;) jeg tenker det er å ha gjensidig glede og nytte. At det ikke holder å ikke sloss om de ikke forstår hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje bare definisjonen på å gå overens da;) jeg tenker det er å ha gjensidig glede og nytte. At det ikke holder å ikke sloss om de ikke forstår hverandre. 

Da tror jeg du bare misforsto innlegget mitt for jeg mener det samme som deg 😂 Man kan få alle katter til å ikke sloss, og å «gå overens» som i at de tolererer å bo sammen, MEN å få katter som faktisk trives sammen og har nytte av hverandre krever at personlighet, alder og energi nivå matcher. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da tror jeg du bare misforsto innlegget mitt for jeg mener det samme som deg 😂 Man kan få alle katter til å ikke sloss, og å «gå overens» som i at de tolererer å bo sammen, MEN å få katter som faktisk trives sammen og har nytte av hverandre krever at personlighet, alder og energi nivå matcher. 

Haha, ja det gjorde jeg nok. 

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2022 den 16.14):

Er det fordi de har mye energi og trenger en kompis med samme nivå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...