Gå til innhold

Hvor viktig er salt i oppvaskmaskinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i bofelleskap og vi har både unik sin alt i ett og et first price pulver. Merker forskjell på hvordan vasken blir etterpå. FP har ikke salt og glansmiddel, noe som gjør at oppvasken er litt våt og tørker det inni maskina så blir det slike hvite dråpeflekker. Ødelegger dette maskinen? Og er FP så dårlig at det ikke egentlig blir helt rent?

Anonymkode: 39771...090

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha glansmiddel direkte i maskinen da, beholderen er nok tom for det. Salt har ikke noe med tørkingen å gjøre, men hardheten og mulig pH-verdien i vannet.

Anonymkode: 60449...60a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror salt er viktig men sikkert ikke skadelig for selve maskinen å ikke bruke. Man får kjøpt salt som skal fylles på i saltbeholderen i bunn av oppvaskmaskinen ca en gang i mnd 

Anonymkode: 5f8df...0d4

Skrevet

Jeg har aldri hatt salt i oppvaskmaskinen min og den fungerer like fint etter 8 år.

AnonymBruker
Skrevet

Salt er bare hvis en har hardt vann, fx fra borehull. Glansemiddel påvirker tørken derimot

Anonymkode: 39d62...9ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt salt i oppvaskmaskinen, det trengs bare ved hardt vann og det er det ikke er jeg bor (Nedre Romerike)

Anonymkode: e7e31...d32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi som bor i Oslo( Grorudalen) hva slags vann har vi? Hardt?

Anonymkode: aff6e...24a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite at vi ikke trenger det i Norge. 

Anonymkode: 033d4...ec0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste steder i Norge er det unødvendig med salt. Glansemiddel som gjør at oppvasken tørker fortere kan kjøpes separat (står på samme hylle som oppvaskmiddel).

Og hvis dere bruker First Price pulver: vær obs på at det bleker fargene hvis dere har servise med dekor eller andre farger enn hvitt. Selv synes jeg at Finish er best, og det er ofte store pakker på tilbud hos Europris og Normal.

Anonymkode: 6155e...88e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De aller fleste steder i Norge er det unødvendig med salt. Glansemiddel som gjør at oppvasken tørker fortere kan kjøpes separat (står på samme hylle som oppvaskmiddel).

Og hvis dere bruker First Price pulver: vær obs på at det bleker fargene hvis dere har servise med dekor eller andre farger enn hvitt. Selv synes jeg at Finish er best, og det er ofte store pakker på tilbud hos Europris og Normal.

Anonymkode: 6155e...88e

Har ikke noe jeg er redd for nei. Hvorfor bleket FP? Fordi det er pulver? Gjelder det alle pulver? Blir det rent egentlig? Åpnet filteret og oppi der var det vann og det var veldig skittent. Er det vanlig at det er vann oppi der? Eller betyr det at noe er tett? Maskinrens? 

Anonymkode: 39771...090

Skrevet

Filteret bør tas ut og rengjøres jevnlig, det forbedrer vaskeresultatet. Det er vanlig at det er litt vann nederst. 

Jeg syns pulver er mye bedre enn tabletter, og det er også billigere. Men bruk skyllemiddel i tillegg. Salt kan du se bort fra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker aldri salt. Men bruker glansmiddel, og merker veldig forskjell dersom jeg ikke har det. 

Bruker enten den fra matbutikken (Sun?) Eller den billige fra Europris, funker bra den og. :)

Anonymkode: 33867...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...