Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til dere som er bioingeniører eller går på skole og skal bli det:

Er det noen spesielle fag man burde være ekstra god i om man skal klare fagene?

Og hvor god burde man være i matte? Er det mye fokus på matematikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, man behøver ikke være spesielt god i noen fag for bioingeniør. Men det er klart, det hjelper jo med litt interesse og velvilje overfor naturfagene. Biologi, noe kjemi, og litegrann matematikk (ikke mye).

Det er en del praktiske øvelser også, på laboratoriet.

Ganske interessant og variert arbeid egentlig :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg mener du bør ha 2mx og 2kj eller no sånt for å komme inn, så det sier seg selv at LITT kunnskaper må du ha. Men det er neppe supervanskelig akkurat.

Skrevet

Du må ha minimum 2MZ pluss ett annet realfag, dvs 2KJ, 2BI eller 2FY. Av disse er 2KJ definitivt mest nyttig. Første semester består stort sett av grunnleggende og analytisk kjemi, tilsvarende 2KJ + 3KJ pluss litt til. Det er en stor eksamen rett før jul, og dermed mye pensum på kort tid. Det var flere i mitt kull som aldri hadde hatt kjemi før som klarte seg utmerket, men de måtte naturligvis jobbe hardere enn de som hadde grunnkunnskapene inne.

Det er ikke spesielt høye inntakskrav på bio.ing., men nivået har steget en god del de siste årene. Du må imidlertid ikke la deg lure av lave karakterkrav, det er på alle måter et krevende studium likevel. All labundervisning er obligatorisk, og ettersom det er mye labundervisning, må du regne med å tilbringe en hel del tid på skolen. (Men det er en behagelig måte å lære på, altså. Du får holde på i ditt eget tempo og går hjem når du er ferdig, så hvis du bare er effektiv blir det korte dager. :sjarmor: )

Når det gjelder matte... Vel, der er jeg kanskje ikke rett person å spørre. :ler: Jeg tok både 2MX og 3MX på vgs (og var dritgod, om jeg får lov til å skryte litt), så jeg synes det vi har av matte nå er temmelig latterlig... Det er en del statistikk, men det bygger ikke noe særlig på noe man har på vgs uansett, så der stiller nok de fleste ganske likt.

Du bør for øvrig ha rimelig gode engelskkunnskaper ettersom det er få lærebøker på norsk.

Hvis du er registrert bruker er det bare å sende meg en pm hvis du lurer på noe mer, jeg er jo midt oppe i det selv, så jeg kan sikkert svare deg på mye. :-D

Skrevet

Må bare legge til at på HiB er kravet for å komme inn på ordinærkvoten passert 5,4. Så her er det ikke det letteste studiet å komme inn på.

Skrevet

Jepp. Og for to år siden var bioingeniørutdanningen i Tromsø det studiet som økte inntakskravene mest i hele landet (ca 10 poeng høyere enn året før, tror jeg).

Skrevet

Men jeg skal hvertfall jobbe hardt med å forbedre karakterer for å komme inn. :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...