AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Hensikten med denne FN-dagen er å skape bevissthet rundt mennesker med autisme og daglige utfordringer de lever med. Kjenner du noen med autisme, eller er du selv autist? Anonymkode: f2717...c40
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #2 Skrevet 2. april 2022 Har autisme selv, og kjenner noen autister på nett men ikke i virkeligheten. Anonymkode: ec4c5...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Skrevet 2. april 2022 Noen av mine utfordringer er: -Dårlig eksekutiv funksjon; -Problemer med å gjennomføre oppgaver -Overveldes av inntrykk, stress, forventninger og muligheter, slik at jeg blir handlingslammet og ikke vet hva jeg skal gjøre. -Heftig angst -Forvirret og stresset i uforutsette situasjoner -Mageproblemer -Søvnproblemer -Tvangstanker og OCD -Avhengighet av rutiner. -Takler ikke endringer. -Takler ikke stress. -Takler ikke forventninger. -Klarer ikke å lese mennesker, så jeg er redd for de og isolerer meg. -Uheldige episoder har også vært med på å gjøre meg redd. -Jeg har sagt feil ting, delt for mye etc. Jeg er alltid i fight or flight modus. -Alle sansene mine er veldig forsterket. -Jeg blir veldig sliten av å fange opp alle lyder, lys, bevegelser og lukter rundt meg hele tiden. -Jeg er konstant stresset. -Jeg har et evig tankekjør. -Jeg er klumsete, så jeg må konsentrere meg veldig når jeg gjør ting. -Jeg blir lett overveldet og må hvile mye. -Jeg får dilla på ting, og da er det nesten alt jeg er opptatt av. -Jeg har store konsentrasjonsvansker og hukommelsesproblemer fordi jeg er i fight or flight modus så ofte. -Jeg har kun èn venn. -Jeg er ekstremt ukomfortabel ute blant folk og må leve veldig skjermet. -Å maskere autismen gjør meg veldig sliten. -Jeg henger meg ofte opp i ting. Anonymkode: f2717...c40 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #4 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Noen av mine utfordringer er: -Dårlig eksekutiv funksjon; -Problemer med å gjennomføre oppgaver -Overveldes av inntrykk, stress, forventninger og muligheter, slik at jeg blir handlingslammet og ikke vet hva jeg skal gjøre. -Heftig angst -Forvirret og stresset i uforutsette situasjoner -Mageproblemer -Søvnproblemer -Tvangstanker og OCD -Avhengighet av rutiner. -Takler ikke endringer. -Takler ikke stress. -Takler ikke forventninger. -Klarer ikke å lese mennesker, så jeg er redd for de og isolerer meg. -Uheldige episoder har også vært med på å gjøre meg redd. -Jeg har sagt feil ting, delt for mye etc. Jeg er alltid i fight or flight modus. -Alle sansene mine er veldig forsterket. -Jeg blir veldig sliten av å fange opp alle lyder, lys, bevegelser og lukter rundt meg hele tiden. -Jeg er konstant stresset. -Jeg har et evig tankekjør. -Jeg er klumsete, så jeg må konsentrere meg veldig når jeg gjør ting. -Jeg blir lett overveldet og må hvile mye. -Jeg får dilla på ting, og da er det nesten alt jeg er opptatt av. -Jeg har store konsentrasjonsvansker og hukommelsesproblemer fordi jeg er i fight or flight modus så ofte. -Jeg har kun èn venn. -Jeg er ekstremt ukomfortabel ute blant folk og må leve veldig skjermet. -Å maskere autismen gjør meg veldig sliten. -Jeg henger meg ofte opp i ting. Anonymkode: f2717...c40 Kjører du bil, eller er i jobb med tanke på de første punktene du nevner? Anonymkode: ec4c5...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjører du bil, eller er i jobb med tanke på de første punktene du nevner? Anonymkode: ec4c5...7fe Nei til begge. Anonymkode: f2717...c40
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei til begge. Anonymkode: f2717...c40 Samme her. Suger for det er ting jeg virkelig har lyst til, har klart å kjøre litt når jeg har hatt med en person , men har ikke sjans til å kjøre opp eller bestå teori 😕 Jobb har jeg aldri hatt, og har ingen utdannelse over ungdomsskolen. Anonymkode: ec4c5...7fe
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 Pappa har asperger. Han var og er verdens beste pappa. Har hele livet kjent hans kjærligjhet og at han vil gjøre hva som helst for at barna skal få det godt. Anonymkode: 1eac7...f2c 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Pappa har asperger. Han var og er verdens beste pappa. Har hele livet kjent hans kjærligjhet og at han vil gjøre hva som helst for at barna skal få det godt. Anonymkode: 1eac7...f2c Edit: Pappa har jobb, men han var heldig og fikk en jobb som er tilrettelagt hans utfordringer og han hadde nok aldri fått en tradisjonell jobb eller en jobb i en bedrift som kun tenkte på overskudd. Anonymkode: 1eac7...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei til begge. Anonymkode: f2717...c40 Og du har vel ikke barn heller kan man håpe. Anonymkode: 4d3df...a8e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #10 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og du har vel ikke barn heller kan man håpe. Anonymkode: 4d3df...a8e Nei. Anonymkode: f2717...c40
Novalie Skrevet 2. april 2022 #11 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Noen av mine utfordringer er: -Dårlig eksekutiv funksjon; -Problemer med å gjennomføre oppgaver -Overveldes av inntrykk, stress, forventninger og muligheter, slik at jeg blir handlingslammet og ikke vet hva jeg skal gjøre. -Heftig angst -Forvirret og stresset i uforutsette situasjoner -Mageproblemer -Søvnproblemer -Tvangstanker og OCD -Avhengighet av rutiner. -Takler ikke endringer. -Takler ikke stress. -Takler ikke forventninger. -Klarer ikke å lese mennesker, så jeg er redd for de og isolerer meg. -Uheldige episoder har også vært med på å gjøre meg redd. -Jeg har sagt feil ting, delt for mye etc. Jeg er alltid i fight or flight modus. -Alle sansene mine er veldig forsterket. -Jeg blir veldig sliten av å fange opp alle lyder, lys, bevegelser og lukter rundt meg hele tiden. -Jeg er konstant stresset. -Jeg har et evig tankekjør. -Jeg er klumsete, så jeg må konsentrere meg veldig når jeg gjør ting. -Jeg blir lett overveldet og må hvile mye. -Jeg får dilla på ting, og da er det nesten alt jeg er opptatt av. -Jeg har store konsentrasjonsvansker og hukommelsesproblemer fordi jeg er i fight or flight modus så ofte. -Jeg har kun èn venn. -Jeg er ekstremt ukomfortabel ute blant folk og må leve veldig skjermet. -Å maskere autismen gjør meg veldig sliten. -Jeg henger meg ofte opp i ting. Anonymkode: f2717...c40 Kjenner meg mye igjen i dette. Kunne ha skrevet det samme selv. Klem til deg❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #13 Skrevet 2. april 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Edit: Pappa har jobb, men han var heldig og fikk en jobb som er tilrettelagt hans utfordringer og han hadde nok aldri fått en tradisjonell jobb eller en jobb i en bedrift som kun tenkte på overskudd. Anonymkode: 1eac7...f2c Edit2: Synes det er flott at slike jobber eksisterer og håper det blir enda flere. Man kan gjøre flotte bidrag i arbeidslivet selv om man har autisme eller andre problemer. Anonymkode: 1eac7...f2c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #14 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Edit2: Synes det er flott at slike jobber eksisterer og håper det blir enda flere. Man kan gjøre flotte bidrag i arbeidslivet selv om man har autisme eller andre problemer. Anonymkode: 1eac7...f2c Asperger kan være en ressurs i arbeidslivet 😊 Jeg utredes for autismespekterforstyrrelser nå, antar at jeg har mild autisme om jeg får diagnosen. Anonymkode: b2035...df7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #15 Skrevet 2. april 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Asperger kan være en ressurs i arbeidslivet 😊 Jeg utredes for autismespekterforstyrrelser nå, antar at jeg har mild autisme om jeg får diagnosen. Anonymkode: b2035...df7 Ja, folk med asperger kan absolutt være ressurs. Kan legge til at selv om pappa har en tilrettelagt arbeidsplass så får han full lønn og svært god lønn også. Man kan som du sier gjøre en god jobb selv om man har aspergers. Håper utredningen gjør at ting blir lettere for deg og at du får et langt og flott liv. Anonymkode: 1eac7...f2c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå