Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er litt lei meg pga dette. Bedriften jeg jobber i har utlyst tre stillinger. Vi har allerede fem stykker i vikariat og noen av de fyller nok plassene. Både min studievenn og jeg har tatt på oss vikaroppdrag for bedriften. Min studievenn har sagt nei til å jobbe på den avdelingen jeg er vikar for nå, fordi det er en veldig krevende jobb. Min venn har sagt at bedriften ikke trenger å kontakte han om de trenger vikarer på den avdelingen for han sier konsekvent nei uansett. Jeg har sagt ja til å jobbe der til tross for tøffe tider. Har aldri sagt nei. Jeg jobber der 100% - og det er meget tøft, men jeg er kun vikar på papiret. Nå fikk min studievenn tilbud om 100% vikariat fram til sommeren, mens jeg kun får én uke av gangen..? Jeg føler meg fullstendig mislykket. Skjønner ikke hva jeg gjør feil. Han har også blitt kalt inn på intervju nå? Jeg vet at "min" avdeling har skrytt meg oppi skyene til sjefene. Har gode attester fra mine nærmeste ledere og de ville gjerne være referanse. Mistet helt motivasjonen nå. Vi har kommet helt likt i utdannelsen og den eneste forskjellen er at jeg jobber 100%, han har jobbet litt her og litt der. Vel undt, men ble litt misunnelig, ja. 

Anonymkode: 68008...5d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er intervjuet på en annen avdeling - den han jobber på?

Eller din? 

Anonymkode: 0d760...b62

AnonymBruker
Skrevet

Min studievenn fikk 100% vikariat på en annen avdeling frem til sommeren **

AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig situasjon - har han bedre karakterer enn deg? Du kan jo spør om hvorfor du ikke får intervju, er søknaden din feil osv. 

Anonymkode: 78715...98b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er intervjuet på en annen avdeling - den han jobber på?

Eller din? 

Anonymkode: 0d760...b62

På en annen avdeling. De færreste ønsker å "jobbe" på min avdeling, tydeligvis (sagt av en annen ansatt som jobber 50% på min avdeling). Jeg stortrives der.

AnonymBruker
Skrevet

Går ut i fra at du er kvinne ts? Er det en arbeidsplass med mange kvinner så er det mulig det er derfor han ble prioritert 

Anonymkode: 0aa84...0dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går ut i fra at du er kvinne ts? Er det en arbeidsplass med mange kvinner så er det mulig det er derfor han ble prioritert 

Anonymkode: 0aa84...0dc

Vi begge har samme kjønn. Vedkommende er 10 år eldre enn meg, men jeg har mer arbeidserfaring enn vedkommende. Får høre på mandag på jobb hva som er galt med søknaden/cv/meg. Utrolig lenge å vente 

AnonymBruker
Skrevet

De vil nok ikke miste deg på en avdeling ingen klarer å jobbe på. 

Anonymkode: a0f18...e59

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De tilbyr han som jobber minst for å forsikre seg om at de har flere folk. Hadde de tilbudt deg er det ikke sikkert han hadde jobbet noe mer enn hva han gjør nå. Tilbyr de deg jobb på den andre avdelingen vil ikke han jobbe der du er nå. 

Anonymkode: a14a6...eca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi begge har samme kjønn. Vedkommende er 10 år eldre enn meg, men jeg har mer arbeidserfaring enn vedkommende. Får høre på mandag på jobb hva som er galt med søknaden/cv/meg. Utrolig lenge å vente 

Noen ganger har alder også noe å si.

Anonymkode: 4178b...671

AnonymBruker
Skrevet

De vil nok ikke miste deg på en avdeling ingen klarer å jobbe på. 

Skal jobbe fast på "min" avdeling minst en gang i uken frem til sommeren. Dette sa jeg ja til for noen uker siden. Lederne for min avdeling har sagt flere ganger at de skal se om de har noe fast til meg. Mer jobb har jeg fått, men ingenting fast. Nå har en på avdelingen blitt sykemeldt så jeg er inne i hennes stilling nå. Likevel jobber jeg fra uke til uke.. 

I tillegg til null intervju. Greit nok at personen jeg evt skal ha intervju med kjenner meg godt, men jeg burde vel fått intervju om jeg var av interesse? De har allerede startet intetvjuprosessen. Min kollega fikk intervju om litt over en måned så jeg tenker litt løp er kjørt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ansettelser er merkelige greier, og det er helt vanlig med diskriminering - dessverre. Spør om utvidet søkerliste. 

Selv fikk jeg avslag på en jobb jeg helt klart var best kvalifisert for, både utdanningsmessig og erfaringsmessig. Hun som fikk jobben er relativt nyutdannet, har ikke videreutdanning eller relevant erfaring. I mitt tilfelle her, trynefaktor.... 

Anonymkode: d3334...12a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill, dere. Jeg er 30 år og er dermed ikke noe ungfole. Min kollega er over 40 år. Hadde forstått det om jeg var 21 år og min kollega 31 år. Vi har barn begge to. Vedkommendes barn er noe eldre enn mine, men jeg har aldri hatt én eneste sykedag, ei heller tatt ut barns sykdomsdager så lenge jeg har vært i arbeidslivet (som jeg har vært i siden jeg var 13 år gammel). Har jobbet gjennom hele utdanningen, både frivillig og lønnet (for andre. Har vært i samme bedrifter i flere år og har ikke hoppet fra jobb-til jobb. Alt er stabilt og har gode referanser). Min kollega og jeg startet ca samtidig i denne bedriften. Trodde at jobb under utdanningen skulle lønne seg. Tydeligvis ikke. Jeg spør på mandag hva som er galt 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for innspill, dere. Jeg er 30 år og er dermed ikke noe ungfole. Min kollega er over 40 år. Hadde forstått det om jeg var 21 år og min kollega 31 år. Vi har barn begge to. Vedkommendes barn er noe eldre enn mine, men jeg har aldri hatt én eneste sykedag, ei heller tatt ut barns sykdomsdager så lenge jeg har vært i arbeidslivet (som jeg har vært i siden jeg var 13 år gammel). Har jobbet gjennom hele utdanningen, både frivillig og lønnet (for andre. Har vært i samme bedrifter i flere år og har ikke hoppet fra jobb-til jobb. Alt er stabilt og har gode referanser). Min kollega og jeg startet ca samtidig i denne bedriften. Trodde at jobb under utdanningen skulle lønne seg. Tydeligvis ikke. Jeg spør på mandag hva som er galt 😅

Det er jo som flere sier fordi de vil mangle folk på avdelingen du er nå, om du jobber 100 prosent på annen avdeling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo som flere sier fordi de vil mangle folk på avdelingen du er nå, om du jobber 100 prosent på annen avdeling.

Men hvorfor ikke sikre meg 100%, da? Går og hangler fra uke til uke. Er svært godt betalt som vikar, så å gi meg noe mer fast hadde muligens vært billigere..?  Jeg får over 500 kr per time nå + betalt lunsjpause, mens årslønnen er ca 600 000 +/-. Tre stillinger er utlyst, fem i 100% vikariat fra i fjor - allerede en haug med vikarer...men jeg har ikke blitt innkalt til intervju, enda. 

Er det dumt å spørre hvorfor min studievenn har fått 100,% vikariat på en annen avdeling? Jada, avdelingene har ikke så mye å gjøre med hverandre å gjøre, men det var vår felles øverste leder som ringte min studievenn. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig at det er så ulik praksis på avdelingene, at du bare får for en uke av gangen? Og har du søkt på de utlyste stillingene du nevner? 

Dette sagt, så PRØV å ikke ta det så tungt, og tørr å sett deg selv i jobbmarkedet og søk på andre ting. Jeg er selv på tampen av masterstudier og har vært midt i denne prosessen. Selv gjorde jeg en stor tabbe ved å satse alt på et kort. Søkte til en bedrift jeg hadde jobbet i tidligere, hvor det endte med avslag etter flere intervjurunder og case. Jeg gikk rett i kjelleren. Jeg satset alt her fordi jeg visste at man har en fordel av å ha jobbet der tidligere, da jeg i tidligere proseser hadde blitt utkonkurrert av vikarer på det gitte arbeidsstedet. Det føltes så kjipt å ikke få den "fordelen" selv. 

Har endt med jobb et sted hvor jeg aldri i utgangspunktet hadde sett for meg at jeg skulle jobbe - men stillingen er enda mer relevant, det er enda bedre lønn enn hva min tidligere arbeidsgiver kunne gi. Føler det var en mening bak det hele. 

Tro meg, det finnes masse muligheter. Jeg kjenner godt til følelsen du sitter på nå, men mitt beste råd er å børste det av deg, rette opp ryggen og søke til andre steder. Det var synd for dem om de mister deg, tenker jeg :) 

Lykke til, dette ordner seg! 

Anonymkode: 2bda9...1dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes det er merkelig at det er så ulik praksis på avdelingene, at du bare får for en uke av gangen? Og har du søkt på de utlyste stillingene du nevner? 

Dette sagt, så PRØV å ikke ta det så tungt, og tørr å sett deg selv i jobbmarkedet og søk på andre ting. Jeg er selv på tampen av masterstudier og har vært midt i denne prosessen. Selv gjorde jeg en stor tabbe ved å satse alt på et kort. Søkte til en bedrift jeg hadde jobbet i tidligere, hvor det endte med avslag etter flere intervjurunder og case. Jeg gikk rett i kjelleren. Jeg satset alt her fordi jeg visste at man har en fordel av å ha jobbet der tidligere, da jeg i tidligere proseser hadde blitt utkonkurrert av vikarer på det gitte arbeidsstedet. Det føltes så kjipt å ikke få den "fordelen" selv. 

Har endt med jobb et sted hvor jeg aldri i utgangspunktet hadde sett for meg at jeg skulle jobbe - men stillingen er enda mer relevant, det er enda bedre lønn enn hva min tidligere arbeidsgiver kunne gi. Føler det var en mening bak det hele. 

Tro meg, det finnes masse muligheter. Jeg kjenner godt til følelsen du sitter på nå, men mitt beste råd er å børste det av deg, rette opp ryggen og søke til andre steder. Det var synd for dem om de mister deg, tenker jeg :) 

Lykke til, dette ordner seg! 

Takk! Dette trengte jeg nå. Har mistet helt motivasjonen. "ALLE" trodde at jeg kom til å få én av stillingene, i det minste bli kalt inn til intervju. Det sa min kollega/venn selv. Jeg har nok hatt altfor stor tro på meg selv, ser jeg nå. Ledelsen var veldig "på" at jeg skulle ha rett lønn og jeg har fått det fra dag 1. Min kollega/venn måtte kjempe litt og bruke meg som eksempel for å komme på samme lønnsnivå som meg siden vi tross alt har lik utdannelse. 

Vi har HELT lik utdannelse. Ingenting er ulikt når det kommer til fagkombinasjoner, studiepoeng osv. Jeg har skrevet en bachelor i noe som er et av hovedverdiene til bedriften og jeg skriver masteroppgave om noe tilsvarende det samme. Dette er alfa omega for bedriften. Deres hjerte om jeg kan få si det slik 😅 og det er dette jeg virkelig brenner for. Jobber også som frivillig for noe som har med hovedverdiene til bedriften å gjøre. Startet som frivillig før jeg begynte å jobbe i bedriften, bare for å ha sagt det. 

Grunnen til at jeg bare får en uke av gangen er fordi hun jeg er inne for nå er sykemeldt 1-2 uker av gangen. Før hun var sykemeldt var jeg der også hele tiden, men som vikar. Ikke vikar for noen, men fordi de trengte noen ekstra hender.

Den ene ansatte som min kollega fikk 100% vikariat frem til sommeren på (ingen av oss har veldig mye erfaring med dette og ingen av oss har jobbet på denne avdelingen tidligere), skal jobbe et annet sted frem til sommeren. Derfor ble det et vikariat ledig. Men jeg stiller meg undrende til at ledelsen kontaktet min studievenn og ikke meg (?). Min studievenn er veldig flink, absolutt. Og vi passer veldig godt sammen som kollegaer. Men, som sagt, vi er like uerfarne på området hun har fått vikariat på, i tillegg til at jeg "bor" på jobben. Får søke meg andre steder, i stedet for ☺ Ble bare litt sårt dette.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om utvidet søkerliste. Da ser du kanskje også hvordan ansiennitet er regnet. Det kan rett og slett hende at vennen din har høyere ansiennitet selv om du har mer arbeidserfaring? Hvis dere da har samme utdanning må de nesten ansette den andre.

Anonymkode: 88847...9ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk! Dette trengte jeg nå. Har mistet helt motivasjonen. "ALLE" trodde at jeg kom til å få én av stillingene, i det minste bli kalt inn til intervju. Det sa min kollega/venn selv. Jeg har nok hatt altfor stor tro på meg selv, ser jeg nå. Ledelsen var veldig "på" at jeg skulle ha rett lønn og jeg har fått det fra dag 1. Min kollega/venn måtte kjempe litt og bruke meg som eksempel for å komme på samme lønnsnivå som meg siden vi tross alt har lik utdannelse. 

Vi har HELT lik utdannelse. Ingenting er ulikt når det kommer til fagkombinasjoner, studiepoeng osv. Jeg har skrevet en bachelor i noe som er et av hovedverdiene til bedriften og jeg skriver masteroppgave om noe tilsvarende det samme. Dette er alfa omega for bedriften. Deres hjerte om jeg kan få si det slik 😅 og det er dette jeg virkelig brenner for. Jobber også som frivillig for noe som har med hovedverdiene til bedriften å gjøre. Startet som frivillig før jeg begynte å jobbe i bedriften, bare for å ha sagt det. 

Grunnen til at jeg bare får en uke av gangen er fordi hun jeg er inne for nå er sykemeldt 1-2 uker av gangen. Før hun var sykemeldt var jeg der også hele tiden, men som vikar. Ikke vikar for noen, men fordi de trengte noen ekstra hender.

Den ene ansatte som min kollega fikk 100% vikariat frem til sommeren på (ingen av oss har veldig mye erfaring med dette og ingen av oss har jobbet på denne avdelingen tidligere), skal jobbe et annet sted frem til sommeren. Derfor ble det et vikariat ledig. Men jeg stiller meg undrende til at ledelsen kontaktet min studievenn og ikke meg (?). Min studievenn er veldig flink, absolutt. Og vi passer veldig godt sammen som kollegaer. Men, som sagt, vi er like uerfarne på området hun har fått vikariat på, i tillegg til at jeg "bor" på jobben. Får søke meg andre steder, i stedet for ☺ Ble bare litt sårt dette.. 

Jeg synes det er merkelig at du i ikke i det minste har blitt innkalt til intervju, ettersom du jobber der. Merkelig praksis at bare noen av dere blir kalt inn, når dere alle er likestilte vikarer. Da har de jo ikke et reellt grunnlag å vurdere på? Dette hadde jeg ansett som et stort rødt flagg. Klarer ikke helt å henge med i alt du skriver, men slik jeg tolker det, så må det være ulik praksis på avdelingene, og at det er derfor han er kalt inn og ikke du, ettersom dere jobber på forskjellige avdelinger (?). 

Tror ikke det handler om at du har for stor tro på deg selv, men at du føler at innsatsen er forgjeves. Og det er helt legitimt å føle! Jeg satt med samme følelsen selv. Du må for all del ikke miste troen på deg selv! Det jeg har tenkt litt på, er at når man vil det for mye, så kan det bite deg litt bak, fordi man oppleves som kanskje mer nervøs og forsøker å "selge seg mer inn". Det var det jeg fikk i tilbakemeldingene da jeg fikk avslag, så jeg skjønner hvorfor du tenker at "jeg har for stor tro på meg selv", men det handler ikke om det, det handler om at du vil det så gjerne. 

Jeg ville prøvd å tenke slik; er det vikariat du ønsker å ha? Om svaret er nei, så er det definitivt lurt å forsøke å søke andre steder. Disse verdiene som denne bedriften har er jeg helt sikker på at er overførbar til andre steder også - verdier er vel ikke unikt. Når du søker på stillinger bør du flette inn all erfaring og kunnskap gjennom oppgavene inn mot stillingsbeskrivelsen. Jeg merker at når jeg skriver i søknadsteksten hvorfor min erfaring og fagkombinasjon kan være relevant for dem, så blir jeg nesten alltid innkalt til intervju. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok tenkt at de fortjener ikke meg, og søkt andre steder. Så får de sitte med skjegget i postkassa da de tok for gitt at du var der.

Anonymkode: 3cafe...7e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...