Gå til innhold

Mensen og blodsukker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rart spørsmål. Men kan man måle blodsukker eller crp fra mensen blodet? 

Anonymkode: 7d451...2aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 402a3...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Menstruasjonsblodet er slimhinnen som er bygget opp i livmoren. Når et egg ikke blir befruktet vil denne bli "kastet" Derfor du blør... Trodde du hadde basic naturfag på ungdomsskolen?

Anonymkode: 8d3fb...59f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes dette var et bra, seriøst spørsmål jeg!

Helt sikker på at det er fler som lurer på nettopp dette, men som ikke tør å spørre, nettopp i redsel for å få useriøse svar. Et eksempel; tenk om man f.eks sitter på toget og må måle blodsukkeret, ikke sikkert alle er like komfortabel med å sitte å stikke seg rett foran alle andre. Da kunne det vært kjekt å kunne gå inn på do og få måle i fred og ro. 

Mensen skal man ikke kjimse av, det er blodig alvor! Så all creds til deg som startet denne tråden slik av vi alle endelig kan få oppklart dette! 🙌🩸

Hilsen jente 29 med diabetes og mensen 

Anonymkode: 94fc1...88a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt sikker på at det er fler som lurer på nettopp dette, men som ikke tør å spørre, nettopp i redsel for å få useriøse svar. Et eksempel; tenk om man f.eks sitter på toget og må måle blodsukkeret, ikke sikkert alle er like komfortabel med å sitte å stikke seg rett foran alle andre. Da kunne det vært kjekt å kunne gå inn på do og få måle i fred og ro. 

Mensen skal man ikke kjimse av, det er blodig alvor! Så all creds til deg som startet denne tråden slik av vi alle endelig kan få oppklart dette! 🙌🩸

En kan gå inn på do og stikke seg også 🙄

• Liker 2
Skrevet

For det første så er doene på toget veldig trange, og for det andre så er det ikke sikkert det er så lett for alle å bare stikke seg i fingeren heller da. Det kan også at blod kan være triggende for mange, og derfor syns jeg ikke det er et dumt spørsmål og forhøre seg om man kan bruke menstruasjonsblod da dette blir noe helt annet 🤷‍♀️ 

Stå på du trådstarter, håper du får svar på spørsmålet ditt og at du får målt blodsukkeret ditt 👌🩸

AnonymBruker
Skrevet
Togjenta skrev (2 timer siden):

For det første så er doene på toget veldig trange, og for det andre så er det ikke sikkert det er så lett for alle å bare stikke seg i fingeren heller da. Det kan også at blod kan være triggende for mange, og derfor syns jeg ikke det er et dumt spørsmål og forhøre seg om man kan bruke menstruasjonsblod da dette blir noe helt annet 🤷‍♀️ 

Stå på du trådstarter, håper du får svar på spørsmålet ditt og at du får målt blodsukkeret ditt 👌🩸

Er en diabetiker, tåler en å stikke seg i fingeren. Tåler en ikke å se en liten bloddråpe, har en virkelig problem med menstruasjonsblodet også. En bruker kapilær måling og det sier seg selv at ikke går når det gjelder å ta blodsukker fra menstruasjonsblod.

Det går rett og slett ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei jente 29 med diabetes og mensen! 

Takk for oppmuntrende ord! Jeg også tenkte at det måtte være flere som lurte på akkurat dette. Jeg selv har mistet nattesøvnen ved å tenke på dette.  Tenker jo at det blodet må være til noe nytte🤔

Nei mensen er virkelig blodig alvor. Dette skal ikke spøkes med, da stikke seg i fingeren kan være ganske så skummelt. 

takk for støtte jente 29! Det er tydlig at dette har plaget nattesøvnen din også🩸💉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei jente 29 med diabetes og mensen! 

Takk for oppmuntrende ord! Jeg også tenkte at det måtte være flere som lurte på akkurat dette. Jeg selv har mistet nattesøvnen ved å tenke på dette.  Tenker jo at det blodet må være til noe nytte🤔

Nei mensen er virkelig blodig alvor. Dette skal ikke spøkes med, da stikke seg i fingeren kan være ganske så skummelt. 

takk for støtte jente 29! Det er tydlig at dette har plaget nattesøvnen din også🩸💉

Bare hyggelig, jeg tenker at det er viktig at vi jenter med diabetes og mensen backer hverandre i vanskelige situasjoner som dette! 🙌 

Jeg forstår godt at dette har gått utover nattesøvnen din, og jeg føler veldig med deg! Har slitt mye med søvnen og hverdagen generelt selv, pga dette. Ikke lett når dette spørsmålet kverner og kverner oppe i hodet, da er det lett for at man sporer seg helt fast liksom 😕

Jeg er av den oppfatning at ingen spørsmål er dumme, og jeg vil si takk på vegne av alle oss jenter med mensen og diabetes for at du tør å ta opp og sette ord på et så vanskelig tema! 🩸👊

Ønsker deg alt godt videre, både med mensen og blodsukkeret ❤

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare hyggelig, jeg tenker at det er viktig at vi jenter med diabetes og mensen backer hverandre i vanskelige situasjoner som dette! 🙌 

Jeg forstår godt at dette har gått utover nattesøvnen din, og jeg føler veldig med deg! Har slitt mye med søvnen og hverdagen generelt selv, pga dette. Ikke lett når dette spørsmålet kverner og kverner oppe i hodet, da er det lett for at man sporer seg helt fast liksom 😕

Jeg er av den oppfatning at ingen spørsmål er dumme, og jeg vil si takk på vegne av alle oss jenter med mensen og diabetes for at du tør å ta opp og sette ord på et så vanskelig tema! 🩸👊

Ønsker deg alt godt videre, både med mensen og blodsukkeret ❤

Hei igjen jente 29 med diabetes og mensen! 

Ja, helt enig! Tenker at sånt som dette må opp og frem i lyset. Det er trist at dette skal bli sett på som et dumt spørsmål syntes jeg.. 

Ja, dette tærer veldig på nattesøvnen. I tillegg sliter jeg ofte med mareritt om korallrev. Så det er noen ganske kjipe netter..😓 Og som du sier, dette er et evig spørsmål oppe i hodet mitt og jeg sporer ofte av hverdagslige ting.. 

Takk i like måte! Dette var en aldeles fin samtale. Håper virkelig jeg får svar på hvorfor dette ikke er mulig, da Google ikke vil fortelle noen ting🤔

Heier på deg videre også med både mensen og diabetesen!❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, helt enig! Tenker at sånt som dette må opp og frem i lyset. Det er trist at dette skal bli sett på som et dumt spørsmål syntes jeg.. 

Ja, dette tærer veldig på nattesøvnen. I tillegg sliter jeg ofte med mareritt om korallrev. Så det er noen ganske kjipe netter..😓 Og som du sier, dette er et evig spørsmål oppe i hodet mitt og jeg sporer ofte av hverdagslige ting.. 

Takk i like måte! Dette var en aldeles fin samtale. Håper virkelig jeg får svar på hvorfor dette ikke er mulig, da Google ikke vil fortelle noen ting🤔

Absolutt enig med deg der! Mensen er et tema som ikke må legges lokk på, man ikke få snakket om om mensen egentlig, føler jeg!

Veldig pussig og tilfeldig at du nevner at du sliter med mareritt om korallrev, for jeg drømmer ofte om fiskeegg nemlig 😳🐠 og jeg har aldri skjønt hva dette betyr, men har lagt merke til at disse rare drømmene som regel kun kommer når jeg menstruasjon. Så jeg tror nok at mensen spiller mer inn på ulike områder i livet vårt enn det man tror 🤷‍♀️

Takk og ligemåde, jeg satte iallefall veldig pris på denne samtalen med deg, jeg sitter igjen med at du forstår meg og det er jeg veldig takknemlig for 🙏 

Takk for lykkeønskninger, krysser fingrene for deg og din menstruasjon og blodsukker i framtiden 🤞

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du vil ikke få riktige målinger ved å måle i menstruasjonsblodet ditt. Blodsukker SKAL taes kapillært.

AnonymBruker
Skrevet

Blod sukker skal måles på rent  blod .  Mensen  har ikke bare blod i seg da . Utflod osv.  Og litt vanskelig  å få tak i en drope blod  som skal inn i måleren.  Og så dramatisk  er vel ikke den stikkingen. Tar 2 min allt i allt. Som å stikke  seg på en  nål  viss du syr.  Og ikke akkurat så grisete  att det gjør noe.  

Anonymkode: 4b443...5a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 0.38):

Jeg har diabetes, og set ville aldri falt meg inn å skjule at jeg måler blodsukkeret mitt eller setter insulin. Når man skjuler det, er man også med på å stigmatisere sykdommen. Vis sykdommen din så den blir normalisert, pleas! Det er så sinnsykt mange misoppfatninger av denne diagnosen fra før, og det er virkelig behov for folkeopplysning!

Anonymkode: c6c08...5ca

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...