Gå til innhold

Livmorkreft

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag tok jeg biopsi av livmorslimhinnen. 

Jeg er 39 år, og ble henvist pga kraftige og langvarige blødninger samt blodig utflod og mye smerter. 

Gynekologen oppdaget at livmorslimhinnen var fortykket, og tok derfor biopsi for å utelukke livmorkreft. 

Jeg er nå livredd, og lurte på om andre har vært gjennom dette, og hva ble resultatet? 

Jeg har selvfølgelig Googlet nå, og ser at det er sjeldent man får livmorkreft i såpass ung alder. Så da er det vel håp om at det er noe annet 🙏

Anonymkode: a6325...6fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 39 år, og ble henvist pga kraftige og langvarige blødninger samt blodig utflod og mye smerter. 

Gynekologen oppdaget at livmorslimhinnen var fortykket, og tok derfor biopsi for å utelukke livmorkreft. 

Jeg er nå livredd, og lurte på om andre har vært gjennom dette, og hva ble resultatet? 

Jeg har selvfølgelig Googlet nå, og ser at det er sjeldent man får livmorkreft i såpass ung alder. Så da er det vel håp om at det er noe annet 🙏

Huff, det er alltid så forferdelig å vente når det er sånne undersøkelser.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å skikkelig si til deg selv at du ikke skal ta sorgene på forskudd. Jobbe hardt for å legge vekk disse tankene, for det er jo ingenting for deg å gjøre med de. Tenk at du nå har overlatt informasjonen til ekspertene, og nå er det de som skal gjøre all denne tenke jobben for deg.

En er litt maktesløs i slike ventesituasjoner, og jeg tror det absolutt beste for deg er å gjøre ditt ytterste for å legge vekk tankene og tvinge deg selv til å tenke på hyggeligere ting. 

Jeg har hatt så mye helseangst gjennom årene og jobbet mye med å håndtere bekymringene mine. Det som fungerer absolutt best for meg er å være veldig streng med meg selv at det er IKKE lov å tenke på det. Og tvinge meg selv til å huske på et morsomt eller koselig minne i stedet. Hard hodejobbing.

Jeg håper og tror alt kommer til å gå fint med deg ❤️ 

Anonymkode: 931ff...bb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Var gjennom det samme i februar. Legen skjønte at jeg fikk panikk og ringte med gode nyheter bare et par dager senere. Håper du får en fin telefon også ❤️

Anonymkode: 02d87...821

AnonymBruker
Skrevet

Statistisk sett slipper de fleste med skrekken ❤️ Skulle det i verste fall vise seg å være noe, er ikke lenger kreft synonymt med død. Jeg fikk kreft for ett år siden, til og med full spredning… I dag er jeg kreftfri 😊

Anonymkode: cc2dc...0a5

• Hjerte 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Statistisk sett slipper de fleste med skrekken ❤️ Skulle det i verste fall vise seg å være noe, er ikke lenger kreft synonymt med død. Jeg fikk kreft for ett år siden, til og med full spredning… I dag er jeg kreftfri 😊

Hvilken type kreft var dette? 

Endret av Marye
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var gjennom det samme i februar. Legen skjønte at jeg fikk panikk og ringte med gode nyheter bare et par dager senere. Håper du får en fin telefon også ❤️

Så fint at alt gikk bra med deg ❤

Hva var grunnen til fortykket slimhinne hos deg da? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

Ikke meg du spør, men jeg hadde adenomyose. Kraftige, langvarige blødninger, blødde store klumper og var nesten aldri helt fri. Hadde mye vondt og følte meg generelt dårlig (ikke så rart, blodprosenten var lav og jernlagrene tomme). Jeg hadde også en stor muskelknute. Du kan også få de samme symptomene av endometriose. 

Lykke til, det er fælt å gå og vente❤️

Anonymkode: 05274...65d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg hadde adenomyose. Kraftige, langvarige blødninger, blødde store klumper og var nesten aldri helt fri. Hadde mye vondt og følte meg generelt dårlig (ikke så rart, blodprosenten var lav og jernlagrene tomme). Jeg hadde også en stor muskelknute. Du kan også få de samme symptomene av endometriose. 

Lykke til, det er fælt å gå og vente❤️

Anonymkode: 05274...65d

Takk ❤

Jeg ble nettopp ferdig med en langvarig kur med jerntabletter pga jernmangelanemi, så dette hørtes kjent ut 😏

TS

Skrevet (endret)

Jeg ble diagnosert med livmorkreft i 2018. Da var jeg 40 år. Jeg gikk først til legen etter å ha hatt kraftige blødninger i 3-4 år. Jeg fikk tabletter som skulle dempe blødningene, men de hjalp ikke i det hele tatt. i 2017 ble jeg henvist til gynekolog. Hun tok en innvendig ultralyd og så med en gang at livmoren var litt forstørret. Jeg ble henvist til mr (med kontrast) på sykehuset. Resultatet var livmorkreft i et veldig, veldig tidlig stadie. Kreften var også en av de snilleste krefttypene man kan få. Jeg ble operert og alt ble fjernet (en total hysterektomi). Det ble også tatt prøver av livmoren (polypper tror jeg det var) og heldigvis så var de helt kreftfrie. Så jeg ble kreftfri etter operasjonen og slapp unna strålebehandling. Jeg var egentlig veldig overrasket over at kreften ikke hadde spredd seg i løpet av de årene før diagnosen.

Den ene søsteren min hadde også veldig kraftige blødninger, men hun hadde ikke kreft. Min svigermor har også kraftige blødninger som følge av muskelknuter.

Ventingen er alltid den verste. Man forventer det aller verste og mange ser for seg at livet er over. Men heldigvis så slipper mange unna med skrekken. Mitt råd er å ikke google. Googler man, så får man opp at man skal dø i morgen (for å sitte det litt på spissen). Trekk pusten dypt og pust rolig ut, og vent til resultatet på biopsien er klart. Prøv å okkupere tankene med annet i hverdagen, sånn at du forhåpentligvis ikke går rundt og tenker på det 24/7. Dette går nok bra, skal du se :klem:

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet
Kittykat skrev (8 minutter siden):

Jeg ble diagnosert med livmorkreft i 2018. Da var jeg 40 år. Jeg gikk først til legen etter å ha hatt kraftige blødninger i 3-4 år. Jeg fikk tabletter som skulle dempe blødningene, men de hjalp ikke i det hele tatt. i 2017 ble jeg henvist til gynekolog. Hun tok en innvendig ultralyd og så med en gang at livmoren var litt forstørret. Jeg ble henvist til mr (med kontrast) på sykehuset. Resultatet var livmorkreft i et veldig, veldig tidlig stadie. Kreften var også en av de snilleste krefttypene man kan få. Jeg ble operert og alt ble fjernet (en total hysterektomi). Det ble også tatt prøver av livmoren (polypper tror jeg det var) og heldigvis så var de helt kreftfrie. Så jeg ble kreftfri etter operasjonen og slapp unna strålebehandling. Jeg var egentlig veldig overrasket over at kreften ikke hadde spredd seg i løpet av de årene før diagnosen.

Den ene søsteren min hadde også veldig kraftige blødninger, men hun hadde ikke kreft. Min svigermor har også kraftige blødninger som følge av muskelknuter.

Ventingen er alltid den verste. Man forventer det aller verste og mange ser for seg at livet er over. Men heldigvis så slipper mange unna med skrekken. Mitt råd er å ikke google. Googler man, så får man opp at man skal dø i morgen (for å sitte det litt på spissen). Trekk pusten dypt og pust rolig ut, og vent til resultatet på biopsien er klart. Prøv å okkupere tankene med annet i hverdagen, sånn at du forhåpentligvis ikke går rundt og tenker på det 24/7. Dette går nok bra, skal du se :klem:

Tusen takk for langt og betryggende svar ❤

Veldig godt å høre at alt gikk bra med deg ❣🙏

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS

Det vet jeg i grunn ikke. Det ble fjernet en polypp, i alle fall. 

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (21 timer siden):

Hvilken type kreft var dette? 

Lymfekreft

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...