Fen Skrevet 31. mars 2022 #1 Skrevet 31. mars 2022 Har en valp på 12 uker, hun har altså bodd hos oss i fire uker. Hun er lettlært og kan flere kommandoer allerede og virker å ha et godt lynne. Men... Hun biter så ekstremt mye. Hele tiden. Alle familiemedlemmene, både små og store. Biter i fingre, i buksebein og kjolekanter, skolisser og langt hår. Vi har mange tyggeleker og gir henne ulike typer hundebein å tygge på, likevel snapper hun etter hånda/håret/klærne våre så fort vi er i nærheten. Hun er min tredje hund og jeg har aldri opplevd så intens biting hos tidligere valper. Noen som har noen tips, råd og innspill? Det samme gjelder for øvrig det å trene på å bli stuerein. Det har vært en forholdsvis rask prosess tidligere, men hun her tisser fortsatt mye inne. Føler vi er ute 100 ganger daglig, etter mat/vann, lek og soving. Kan jeg forvente å begynne og få kontroll over tissinga nå eller kan det være at en 12 uker gammel valp fortsatt ikke er i stand til å kontrollere blæra. Er det håp og bare jeg som er utålmodig?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #2 Skrevet 31. mars 2022 Alle hunder er ulike. Ting tar tid og du må være tålmodig. Ang biting / forsøk avledning, sei nei og tilby leke som alternativ. Angående do, vi har hatt fra de som ble husrein etter 2 veker til opp i 6 mnd. Viktigaste er jo å hugse å ha heilt vanvittig god stemning og masse skryt, ros og hurra-stemning når de går på do ute slik at det blir positivt og kjempe gøy, gjerne go-bit. Mens uhell inne bør ignoreres og tørkes opp. Men alt dette finner du info om i valpebøker 😊👌 Anonymkode: 69009...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Skrevet 31. mars 2022 Kanskje gi henne litt mer søks-trening istedenfor mye biteting? De biter ofte ikke folk fordi de trenger noe å gnage på. Gobitsøk i hagen og i stua heller. Er den glad i mat, sleng noen tørrfor-kuler ut. Gjem de de litt. Så får hunden utført naturlig adferd, gå å søke. Beroligende aktivisering. Anonymkode: 177a6...cb0 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #4 Skrevet 1. april 2022 Ja, du er utålmodig 😉 Jeg hadde også en ekstrem biter. Hendene mine var fulle av sår i et par måneder. Forferdelig når det sto på, spesielt siden det var min første hund som voksen. Jeg var overbevist om at jeg gjorde noe feil, at jeg var mislykket som hundeeier. Valper er forskjellige. Noen raser har et større bitebehov enn andre, og noen individer kan være krakilske valpehaier. Valpebiting tar slutt når valpen selv er klar for å slutte, som vanligvis skjer en gang etter tannfellingen. Så lenge man ikke oppfordret/belønner biting, så tar det slutt på egen hånd. I mellomtiden kan man prøve å legge opp til mindre biting ved å unngå at valpen blir overstimulert/overtrøtt. Legg inn gode rutiner. Ha en valpebinge eller lignende hvor den får legge seg ned med en slikkematte eller noe å tygge på etter at dere har vært ute og den har fått mye nye inntrykk. Unngå herjing og lek inne. Fokuser på stressreduserende aktiviteter som godbitsøk, slikkematte, kong, nyinnlæring, godbitball den kan dytte rundt osv. Ha godbiter på deg/dere hele tiden, eller en skål stående fremme. Om du ser at valpen kommer i "det" humøret, vær litt frempå og avled med godbiter før den rekker å bite. Lær den gjerne et ord som betyr "nå kommer det godbiter!". Da får du avledet kjapt. Jeg foretrakk å si "søk" før jeg kastet en neve godbiter utover gulvet, for da begynte valpen øyeblikket å sniffe rundt på gulvet før jeg I det hele tatt hadde rukket å fått ut godbitene. Lær inn en god, stødig sitt, med en håndbevegelse som er klar og tydelig. Det var en livredder for meg. Ser du at valpen kommer i en fykende fart for å tygge litt på deg, stopp den med et sitt. Skryt, godbit, også ta den gjennom noen flere kommandoer. Da har du avledet den fra en vill, ukontrollert tilstand med impulsbiting, til en tilstand hvor den er fokusert og lytter. Denne brukte jeg også mye ute på tur, når min valp plutselig ble til en landhai og angrep sko og kobbel og alt som var. Når det kommer til tissingen inne, her er hunder veldig forskjellige. Min første ble stueren da den var 12 uker gammel. Min yngste (samme rase og kjønn) trengte noen flere uker. Noen små raser blir ikke stueren før de er rundt året. Husk at det er vår feil om valper tisser inne. De vil gjerne gi flere signaler før de tisser, og skjer det inne, så er det fordi vi ikke har fulgt med godt nok. En vanlig regel er at en valp må tas med ut hver time + etter soving, mat og lek. Noen valper trenger å bli tatt med ut oftere: hver halvtime + etter soving, mat og lek. Tisser valpen din inne, så må du bare ta den med ut oftere 🙂 Ikke alle valper får stålkontroll på blæra så tidlig som 12 uker gammel, og ikke alle raser er like nøye på å holde hjemmet fri for tiss. Jeg hadde alt for store forventninger og krav både til valpen min og med selv som hundeeier. Det førte til mye unødvendig fortvilelse og frustrasjon. Med min andre valp var jeg langt mer avslappet, for jeg visste at valpebitingen ville ta slutt uansett, og at typiske valpefakter vokser de seg ut av. Begge mine valper vokste opp til å bli flotte hunder. Fokuser på miljøtrening, sosialisering, rotrening og å bygge opp et forhold til valpen basert på tillit og godt samarbeid. Valpefakter som biting og annet er ting man egentlig ikke trenger å tenke så alt for mye på, for de vil uansett vokse seg av det. Gratulerer med valp! Og husk å kose deg med valpetiden mellom all bitingen og tissingen 😅 Anonymkode: e5b36...b0e 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #5 Skrevet 1. april 2022 Jeg har hatt tre valper og ingen av dem har blitt husrene før de var 6 mnd. Du har alt for høye forventninger, valpen er fortsatt en baby. Anonymkode: 2ddb3...069 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #6 Skrevet 1. april 2022 Har en på 6mnd her, han hadde en periode i 4mnds alderen der han tisset inne noen få ganger. Nå er han helt stueren, og har sagt ifra hvergang han må ut fra han var rundt 11uker, bortsett fra når han var 3/4mnd å tisset litt her og der inne men det gikk over av seg selv. Ikke kjeft på valpen om den gjør uhell inne, det forsterker problemet! Vi gidde valpen vår godbiter for tissing osv ute i starten, forr at han skulle skjønne at dette var riktig og det funket utmerket. Han var og er fortsatt litt fæl med bitingen, sofahjørnet vårt er helt opptygget og vi har såtte en grind der så han ikke kommer til lenger. Det kan også være at valpen din er overstimulert. I og med at valpen din er smart så er det lett å overkjøre deg som eier, tydelige grenser er veldig viktig. Belønn valpen for alt positivt, og ta tak i ting som er ugreit fra tidlig alder(avledning er perfekt). Vi har sikkert brukt flere tusen kroner på tyggebein allerede siden det er det eneste får stimulert tyggingen hans - leker hjelper ikke! Hvor mye vil du si at valpen er ute pr dag i minutter/timer? Hvor mye sover den? Hvor mye leker/trener den, evt hva trener dere på? Hvordan er valpen iforhold til mat? Alt dette her spiller stor rolle! Kan også gjerne nevne rasen på valpen din så kanskje det er lettere å komme med tips😄 Anonymkode: ebc7b...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #7 Skrevet 1. april 2022 mye bra tips her. Ikke for mye styr,stimuli. Ro og soving er det den trenger mest. Vask godt der den tisser slik at ikke den kjenner lukten av seg selv. Biting er naturlig men NO GO. Gå bort fra den, gi den noe annet å bite på. Mor hadde reagert med markering/bjeff eit lite bitt, og er den perfekte oppdrager. Den må forstå hva vi (rare dyra) gjør. Vær konsekvent og avled med en biteleke el.l ....FØR den prøver å bite. Anonymkode: 97a1e...8c6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #8 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har en på 6mnd her, han hadde en periode i 4mnds alderen der han tisset inne noen få ganger. Nå er han helt stueren, og har sagt ifra hvergang han må ut fra han var rundt 11uker, bortsett fra når han var 3/4mnd å tisset litt her og der inne men det gikk over av seg selv. Ikke kjeft på valpen om den gjør uhell inne, det forsterker problemet! Vi gidde valpen vår godbiter for tissing osv ute i starten, forr at han skulle skjønne at dette var riktig og det funket utmerket. Han var og er fortsatt litt fæl med bitingen, sofahjørnet vårt er helt opptygget og vi har såtte en grind der så han ikke kommer til lenger. Det kan også være at valpen din er overstimulert. I og med at valpen din er smart så er det lett å overkjøre deg som eier, tydelige grenser er veldig viktig. Belønn valpen for alt positivt, og ta tak i ting som er ugreit fra tidlig alder(avledning er perfekt). Vi har sikkert brukt flere tusen kroner på tyggebein allerede siden det er det eneste får stimulert tyggingen hans - leker hjelper ikke! Hvor mye vil du si at valpen er ute pr dag i minutter/timer? Hvor mye sover den? Hvor mye leker/trener den, evt hva trener dere på? Hvordan er valpen iforhold til mat? Alt dette her spiller stor rolle! Kan også gjerne nevne rasen på valpen din så kanskje det er lettere å komme med tips😄 Anonymkode: ebc7b...3ef + itillegg mener forskning at valpen skal sove 18-20timer iløpet av dagen, det er mye men er greit å ha oversikt over hvor mye den faktisk sover iforhold til det som er anbefalt. Anonymkode: ebc7b...3ef
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå