AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #21 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Regner med de kan sånt 😊 kommer til å si ifra. Det er bare skrekken om at noen skal mistenke oss for noe sånt, selvom det kjapt kan avdekkes. Jeg sliter veldig med angst overfor barna mine, alvorlig sykdom, kidnapping, overgrep, at jeg ikke får se dem etc.. Anonymkode: 11e55...ddb Vil abefale deg å få em bekreftelse fra bhg/fastlege til å levere ved bhgstart, da er nok ikke dette noe problem. Anonymkode: 26636...8aa
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #22 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil abefale deg å få em bekreftelse fra bhg/fastlege til å levere ved bhgstart, da er nok ikke dette noe problem. Anonymkode: 26636...8aa Det bør ikke være nødvendig. Det holder å opplyse om det til de ansatte, eller skrive det i papirene om barnets helsetilstand. Som førskolelærer selv, så har jeg sett mange barn med mongolske flekker, og aldri tenkt at det var noe annet. Anonymkode: 07911...ead 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #23 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det bør ikke være nødvendig. Det holder å opplyse om det til de ansatte, eller skrive det i papirene om barnets helsetilstand. Som førskolelærer selv, så har jeg sett mange barn med mongolske flekker, og aldri tenkt at det var noe annet. Anonymkode: 07911...ead Takk, det var betryggende 😊💕 Anonymkode: 11e55...ddb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #24 Skrevet 1. april 2022 I all verden ….. for en paranoia! Ungene mine hadde storkebitt, og virkelige blåmerker og rett som det var. Falt meg aldri inn at jeg kunne bli mistenkt for å ha forårsaket skade. Det er bra at man er mer oppmerksom på barnemishandling enn før, men å gå rundt å være redd for å bli mistenkt? Anonymkode: f68a6...6ed
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #25 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor er du så fokusert på å unngå mistanke? Så opptatt på å dokumentere at du ikke har noe uhumsk fore? Anonymkode: 45962...c59 Sikkert fordi folk faktisk har fått problemer pga at de har et barn med mongolske flekker. Mange vet ikke hva disse flekkene er og mistenker omsorgssvikt. Anonymkode: 289f8...051 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #27 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Anonymkode: 289f8...051 Ja ikkesant, her har det altså skjedd.. Men barnehagen gjorde jo bare jobben sin, og dette kunne jo vært unngått om ts hadde opplyst om dette da barnet begynte der.. Men godt de fant det ut såpass kjapt.. Må ha vært tøft 😕 Anonymkode: 11e55...ddb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #28 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja ikkesant, her har det altså skjedd.. Men barnehagen gjorde jo bare jobben sin, og dette kunne jo vært unngått om ts hadde opplyst om dette da barnet begynte der.. Men godt de fant det ut såpass kjapt.. Må ha vært tøft 😕 Anonymkode: 11e55...ddb Det har skjedd med flere. Jeg la inn denne tråden litt som svar til den som lurte på hvorfor ts var så opptatt av få dokumentert flekkene. Det er jo ikke rart ts er stressa med akkurat det tenker jeg Anonymkode: 289f8...051 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #29 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 23.45): Hei, sønnen min har mongolske flekker på korsryggen. Dette var noe vi så med en gang etter fødsel og vi fikk "registrert det". Det er ganske mange og det ser jo ut som blåmerker. Jeg begynte å tenke på barnehagestart og jeg er selvsagt redd for at noen skal tro det verste. Jeg kommer selvsagt til å si ifra til barnehagen om at det er mongolske flekker slik at de er forberedt, men hjelper det? Har noen erfaring med slik? Trenger de en type bevis fra helsestasjonen? Anonymkode: 11e55...ddb Vi har et barn som får veldig lett blåmerker ettersom han har en genetisk sykdom som gjør at han blør lenger enn andre. Det har vi gitt beskjed om til barnehagen og antar vi ikke blir meldt noen sted tross blåmerker mange rare steder Anonymkode: da629...a9d
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #30 Skrevet 2. april 2022 Har vært tråder her før om folk som har blitt meldt pga dette. Til og med fått politiet på døra og ungene hasteplassert til situasjonen ble oppklart 24 t etterpå. Men de hadde ikke gitt ordentlig beskjed, da. Bare antatt at dette var allmennkunnskap. Det er så klart veldig lite sannsynlig, og mange barnehageansatte vil ha kunnskap. Men det vil finnes en del der ute som ikke har det også, så her ville jeg informert grundig. Ikke bre fylt ut et skjema, men tatt dette opp personlig med pedleder og leder, og forsikret meg om at de spredde info ut i personalgruppa. Meldinger til barnevernet i barnehage, skal uansett gå gjennom leder, så så lenge pedleder og leder vet, så er du jo rimelig sikrer. Tror ikke du trenger å dokumentere det på noen måte, men i tilfelle du havner i en situasjon som beskrevet, kan det jo være greit å ha "bevis" lett tilgjengelig. Anonymkode: e5a79...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #31 Skrevet 2. april 2022 Synes at du bør ta det opp med pedagogisk leder. Barnehager bør se forskjell, men det er ikke alle som har erfaringme dette. Så nettopp et innlegg her inne der noen påstod at de ble meldt rutinemessig fordi barnet hadde et visst antall blåmerker. Barnehagen sa de ikke mistenkte omsorgssvikt, men meldte likevel. Noen er litt for ivrige på å melde ifra, så greit å informere barnehagen, tenker jeg. Anonymkode: 68a91...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #32 Skrevet 2. april 2022 Våre barn er adopterte, og har hatt slike mongolske flekker. I den ene barnehagen ble det kun opplyst muntlig. Liten barnehage, få ansatte. Ikke noe styr rundt flekkene. Det andre barnet gikk i en større barnehage med mer gjennomtrekk av personale. Jeg tok en utskrift av en artikkel som jeg la ved opplysningsskjemaet som skulle fylles ut i starten. Lederen av barnehagen hadde aldri hørt om mongolske flekker... Det kom spørsmål underveis i barnehagetiden. Jeg skrev ut artikler om mongolske flekker flere ganger. Selv om jeg altså låg litt i forkant var det ikke nok til at de ansatte kjente til flekkene. Jeg synes det er merkelig at ansatte i en barnehage i dag ikke kjenner til mongolske flekker. Det er svært vanlig. Så jeg ville informert tydelig, muligens skrive ut en artikkel og spørre om det kan informeres om dette på personalmøte i barnehagen. Vi fikk ikke ubehageligheter (som melding til barnevernet) på grunn av flekkene, men det var helt tydelig at kunnskapen om slike flekker ikke er en selvfølge. Anonymkode: 59e9c...7ce 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #33 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fordi jeg har angst. Anonymkode: 11e55...ddb Angst er en fysisk reaksjon på noe mentalt i kroppen. Så hva mener du? Anonymkode: 54b1c...65e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #34 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Angst er en fysisk reaksjon på noe mentalt i kroppen. Så hva mener du? Anonymkode: 54b1c...65e Jeg vet godt hva det er, og jeg tror du vet hva jeg mener. Og jeg har angst fordi bekymringene mine tar overhånd. Det er ihvertfall hva legen har diagnostisert det med. Anonymkode: 11e55...ddb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #35 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våre barn er adopterte, og har hatt slike mongolske flekker. I den ene barnehagen ble det kun opplyst muntlig. Liten barnehage, få ansatte. Ikke noe styr rundt flekkene. Det andre barnet gikk i en større barnehage med mer gjennomtrekk av personale. Jeg tok en utskrift av en artikkel som jeg la ved opplysningsskjemaet som skulle fylles ut i starten. Lederen av barnehagen hadde aldri hørt om mongolske flekker... Det kom spørsmål underveis i barnehagetiden. Jeg skrev ut artikler om mongolske flekker flere ganger. Selv om jeg altså låg litt i forkant var det ikke nok til at de ansatte kjente til flekkene. Jeg synes det er merkelig at ansatte i en barnehage i dag ikke kjenner til mongolske flekker. Det er svært vanlig. Så jeg ville informert tydelig, muligens skrive ut en artikkel og spørre om det kan informeres om dette på personalmøte i barnehagen. Vi fikk ikke ubehageligheter (som melding til barnevernet) på grunn av flekkene, men det var helt tydelig at kunnskapen om slike flekker ikke er en selvfølge. Anonymkode: 59e9c...7ce Så godt å vite at det gikk bra! Utrolig at det ikke er alle som veit om det. Tror derimot det er en del av pensum nå i bhg lærer studie? Jeg får bare spørre legen eller hs om de kan skrive ut, for det står i journalen hos helsesøster vet jeg.. Er det frekt å be dem Google mongolske flekker på nett? Dersom det skulle bli noe ubehagelige samtaler 😅 Anonymkode: 11e55...ddb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #36 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes at du bør ta det opp med pedagogisk leder. Barnehager bør se forskjell, men det er ikke alle som har erfaringme dette. Så nettopp et innlegg her inne der noen påstod at de ble meldt rutinemessig fordi barnet hadde et visst antall blåmerker. Barnehagen sa de ikke mistenkte omsorgssvikt, men meldte likevel. Noen er litt for ivrige på å melde ifra, så greit å informere barnehagen, tenker jeg. Anonymkode: 68a91...3ee Ja det er nettopp det 😊 dette er en barnehage med ikke såå mange med utenlandsk bakgrunn, så vet ikke hvor kjent de er med det i praksis, så det vil jo se ganske skremmende ut for en som aldri har sett dette på et lite barn før.. Anonymkode: 11e55...ddb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #37 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så godt å vite at det gikk bra! Utrolig at det ikke er alle som veit om det. Tror derimot det er en del av pensum nå i bhg lærer studie? Jeg får bare spørre legen eller hs om de kan skrive ut, for det står i journalen hos helsesøster vet jeg.. Er det frekt å be dem Google mongolske flekker på nett? Dersom det skulle bli noe ubehagelige samtaler 😅 Anonymkode: 11e55...ddb Ville ikke ha bedt dem google før de eventuelt tar opp temaet/sier de er usikre. Det får holde med dokumentasjon fra helsestasjonen. Anonymkode: 68a91...3ee
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #38 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ville ikke ha bedt dem google før de eventuelt tar opp temaet/sier de er usikre. Det får holde med dokumentasjon fra helsestasjonen. Anonymkode: 68a91...3ee Ja må jo se an samtalen😅 Anonymkode: 11e55...ddb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #39 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så godt å vite at det gikk bra! Utrolig at det ikke er alle som veit om det. Tror derimot det er en del av pensum nå i bhg lærer studie? Jeg får bare spørre legen eller hs om de kan skrive ut, for det står i journalen hos helsesøster vet jeg.. Er det frekt å be dem Google mongolske flekker på nett? Dersom det skulle bli noe ubehagelige samtaler 😅 Anonymkode: 11e55...ddb Jeg ville tatt utskrifter selv. Helst fra en så noenlunde seriøs informerende artikkel om emnet. Og med bilde. Ta gjerne med kopi fra helsesøsters journal. Si du ønsker det skal ligge i barnets journal i barnehagen. Be leder på avdelingen i barnehagen om å spre artikkelen du leverer ut til andre ansatte. Si du vet av erfaring at ikke alle kjenner til fenomenet mongolske flekker, og at ubehag kan unngås for både barnehage og deg dersom alle ansatte i barnehagen kjenner til disse flekkene og vet hva det er. (Og hva det ikke er!) Lykke til! Jeg har bedt folk som har vært veldig påståelige om å google "Mongolian spots"/mongolske flekker. Det har ikke vært ansatte i barnehage, men andre som "vet hvordan et mishandlet barn ser ut". Anonymkode: 59e9c...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #40 Skrevet 2. april 2022 Våre har også det. Vi sa fra på helsestasjonen og fikk det dokumentert. Vi sa fra muntiig OG skriftlig til barnehagen, likevel så hadd een ansatt reagert, spurt ungen om han hadde vondt når hun trykket og tok det opp med meg med bekymring. Plasseringen av slike mongolske flekker er jo også ganske uheldig, gjerne rett ved rompesprekken. Det var en ubehagelig opplevelse å bli mistenkt på den måten. Anonymkode: 66884...c19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå