Gå til innhold

Trenger tips om sunne oppskrifter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker litt råd og hjelp her.

Jeg ønsker å gå ned ca 6 kg og har funnet ut om at jeg ønsker det så må jeg legge om mine matvaner.

Det er desverre lite av fisk, grønsaker og frukt i mitt og min manns kosthold, så dette må endres.

Ingen av oss er særlig glad i fisk, men litt bør vi jo få i oss. Samtidig som det bør finnes mange gode retter med magert kjøtt og grønnsaker.

Mitt spm er som følger: Er det noen som kan gi meg noen gode tips enten på en kokebok/nettside med sunne oppskrifter som kan hjelpe oss å gå ned i vekt samtidig som det smaker godt.

det er viktig at det skal være godt (ellers får jeg ikke mannen min med på dette)

Er takknemlig for alle tips, da jeg føler om jeg ikke legger om matvanene nå så stopper ikke vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I oppskriftsdatabasen Epicurious kan du søke i alle oppskrifter som er low fat, og så velge hovedingrediens innenfor der igjen.

Eller du kan velge low carb, hvis du er Fedon-tilhenger. ;)

Forøvrig mener jeg at det beste og enkleste generelle rådet for å gå ned i vekt er å kutte alt sukker (eller så mye som mulig) fra hverdagskosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker og rene hvetemelprodukter er et godt tips å kutte ut ja.

Min favorittside ang fisk er www.godfisk.no

Der er det litt tips til litt annerledes også så kanskje man får litt smaken på fisk igjen.

Grete Roede, matoppskrift.no under kalorifattig

Og i bokhandlene er det masse kokebøker på tilbud til stadighet.

Men noen generelle tips.

Rømmekolle (ekstra lett rømme) eller matyoghurt (tine) er ypperlige erstatninger i mat som krever fetere rømme eller creme fraishe i oppskriften.

Pasta: Inneholder veldig mye kalorier fremfor kokte poteter og ris, begrens mengden.

Masse grønnsaker. Spis mye grønnsaker til maten så blir dere mett og det går mindre av det andre.

KEsam kan brukes til masse. I ovnsretter kan den erstatte fetere ting, men kan ikke kokes. Kalde retter er den fin.

Og bruk masse grove produkter, fullkornspasta, naturris, rugbrød osv. Metter bedre og gir mindre svingninger i blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...