Gå til innhold

Tilbehør til ost og vin


Gjest Varg-Menja

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja

Hva er deres favoritttilbehør til ost og vin-kvelder?

Jeg har en del faste ting, men vil gjerne prøve noe nytt neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så glad i rødvin jeg da, men elsker en kopp god te ved siden av. Bortsett fra det må jeg ha druer ved siden av, både grønne og røde.

Nuh fikk jeg jammen lyst på ost og kjeks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige kjeks - både salte og ikke salte og selvfølgelig druer, gjerne både blå og grønne.

Paprika i alle farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ost og vin vil jeg ha godt, ferskt brød, feks surdeigsbrød. Og det alt. :)

Gode blå druer går evnt også an.

Jeg liker å ha ost til dessert til resten av vinen fra middagen, og da blir både ostene og tingene jeg har til få, men utvalgte. Dessuten synes jeg at for mye tilbehør stjeler smak av osten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig godt med noe søtt til ost, særlig til litt skarpe oster. F.eks:

Portvinsmarinerte fiken

• 4 fiken friske, delt i to

• 1 dl portvin

• 1 dl rødvin

• 1 dl sukker

Kok opp portvin, rødvin og sukker sammen med de halve fikene. La trekke ca. 5 minutter. Ta ut fiken og kok videre slik at laken blir redusert til det halve. Avkjøl laken og legg tilbake fikene. La dem ligge i marinaden minst 2 timer.

Portvin smaker for øvrig også godt som drikke til ost. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelou
Jeg synes det er veldig godt med noe søtt til ost, særlig til litt skarpe oster. F.eks:

Portvinsmarinerte fiken

• 4 fiken  friske, delt i to

• 1 dl portvin

• 1 dl rødvin

• 1 dl sukker

Kok opp portvin, rødvin og sukker sammen med de halve fikene. La trekke ca. 5 minutter. Ta ut fiken og kok videre slik at laken blir redusert til det halve. Avkjøl laken og legg tilbake fikene. La dem ligge i marinaden minst 2 timer.

Portvin smaker for øvrig også godt som drikke til ost. :)

Namnam, det hørtes godt ut :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melba toast er suverent best til ost. Stjeler ikke noe smak fra osten, veldig bra!

Spiser jeg noe ved siden av, liker jeg best søte ting, som portvin, chutney og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Serverer ost med ferske baguetter, salte kjeks, paprika, mandarin på boks, druer og gjerne tørket mango + nøtter - helst macadamianøtter - evt. cashew.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i ost, så vi må alltid ha spekeskinke til. (Evt. annen kjøttpålegg) Vårløk er også fast på menyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeks er essensielt

for å få litt mer mat av det hele steker jeg baguetter hvis det er middag

Druer, paprika og andre ting som kan legges på.

Jeg er ikke en ostekjenner- og spiser, liker de vanligste, men holder meg unna spesielle oster fra det franske bondelandet og sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er glad i Cambozola, St.Agur og Gorgonzola, Brie, parmesan, manchego, St. Albray osv. Alt mulig for å si det sånn.

Eksempel på godt tilbehør: honning, pinjekjerner (gjerne sammen med honningen eller syltetøyet, spes blåmuggost!!), kvannsyltetøy, mango, eple, druer, godt gjerne italiensk brød.

Nam!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte franske baguetter er veldig godt til ost, men kan være litt vanskelig å få tak i.

Jeg er også veldig begeistret for portvin til ost, og da helst blåmuggost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...