Gå til innhold

Telle kalorier, men spise usunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man teller kalorier, kan man gå ned i vekt selv om man spiser usunne ting, så lenge man holder seg til den kalorigrensen?

Anonymkode: c1f0e...932

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 4ef36...18d

• Liker 3
Skrevet

ja.

og husk, usunn mat har som regel mye mer kalorier enn man skulle tro.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, noen ganger velger jeg faktisk 500 kalorier i sjokolade enn middag, MEN, får jo ikke en tallerken med sjokolade, 200 kalorier er mye mat i kjøtt eller fisk, en pose chips, not so much så man blir jo sulten og slapp ofte, men noen kvelder gir jeg bang og spiser en kartong påskeegg. 

Anonymkode: 68c59...778

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke bare tenke kaloriene. Kvaliteten på kalorien er kjempeviktig.

For å sette det på spissen: spis bare melkesjokolade som mat i 30dager, 400g om dagen. Delt opp i 4 måltider, dette er 2200kcal. Så kan du sammenligne med skikkelig kvalitetsmat i samme mengde neste 30dagene, å se hva som skjer med kroppen din :)  

Anonymkode: 8a776...5f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du sikkert, men tviler på du kommer til å føle deg særlig bra. 

Anonymkode: 34cf8...d7a

Skrevet

Problemet med å spise usunt er at du blir mye fortere sulten igjen. En sjokolade holder kort i magen. I tillegg får man ett ujevnt energinivå hvor kroppen ønsker mer sukker.

Min erfaring er at det er mye vanskeligere å stagge sulten på usunn mat enn det motsatte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, noen ganger velger jeg faktisk 500 kalorier i sjokolade enn middag, MEN, får jo ikke en tallerken med sjokolade, 200 kalorier er mye mat i kjøtt eller fisk, en pose chips, not so much så man blir jo sulten og slapp ofte, men noen kvelder gir jeg bang og spiser en kartong påskeegg. 

Jeg gjør det samme 😂 bytter ut et par mellommåltider til fordel for sjokolade ❤

Anonymkode: 154ca...055

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du ligger i et underskudd har det lite å si hva du spiser. Men det er klart at det er viktig for helsen din å få i deg alle næringsstoffene du trenger. Noen matvarer kan være mer gunstige for vektnedgang - proteiner har for eksempel en høyere termisk effekt enn fett og karbohydrater, så dersom du spiser 100 kalorier fra proteiner vil du totalt få i deg mindre enn dersom du spiste 100 kalorier fra de andre makroene. Men dette er egentlig bare flisespikkeri. Så lenge du ligger i et underskudd så vil du fortsatt gå ned i vekt selv om du lever på godteri. 

Balanse er nøkkelen. Jeg spiser mye grønnsaker og proteiner for å få inn næringsstoffene og bli mett, også spiser jeg litt usunt for å dempe cravings. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gjør det samme 😂 bytter ut et par mellommåltider til fordel for sjokolade ❤

Anonymkode: 154ca...055

Haha, jeg hadde en pose popcorn i stedet for lunsj i dag! Noen dager er det helt greit tenker jeg.. 😇

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det, og har opplevd det selv. Jeg spiser ikke usunt hele tiden, men jeg unner meg noe godt når jeg har lyst på det, innenfor kaloribudsjettet. Men én ting å huske på, er at det er større fare for å feilberegne når man har å gjøre med kaloritette matvarer. Når du spiser grønnsaker, for eksempel, har ikke 50g fra eller til så veldig mye å si, siden det er lite kalorier der uansett. Men hvis du får i deg 10g for mye av en kaloririk matvare, kan det utgjøre ganske mye. Og innholdsfortegnelsen på ferdigmat og prosessert mat er ikke alltid 100% nøyaktig.

I tillegg, hvis man bare spiser næringsfattig mat, og lite av det, vil man antageligvis ende opp med vitamin- og mineralmangel hvis man holder på med det for lenge.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når man teller kalorier, kan man gå ned i vekt selv om man spiser usunne ting, så lenge man holder seg til den kalorigrensen?

Det kan du, men det er selvsagt bedre å spise ordentlig mat, så slipper du å tenke på kalorier i det hele tatt.

Anonymkode: beed4...0f0

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Tusen takk for masse svar! Jeg har prøvd å kutte ut godteri osv kjempelenge men jeg får det aldri til, men om jeg kan ha litt når jeg teller kalorier så hjelper det masse.

Har lagt på meg så masse så ønsker egentlig bare å få til å gå ned i vekt igjen 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Har selv gjort det. 
Anbefales ikke. Man blir syk av det. 

Anonymkode: 567d3...f63

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan gå ned. 

Men, faren for å bli syk blir større. Faren for at hormonene klusees til blir større. Og disse to tingene er ikke barnemat og kan føre til et langt større problem med vekten, huden, kroppen, psyken etc senere som er mye vanskeligere å gjøre noe med. 

Du trenger ikke å spise sunt 100% hele tiden og kan unne deg noe godt i ny og ne. Men ikke det motsatte. 

Anonymkode: 8aaa4...ee3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, du kan ikke bare tenke kaloriene. Kvaliteten på kalorien er kjempeviktig.

For å sette det på spissen: spis bare melkesjokolade som mat i 30dager, 400g om dagen. Delt opp i 4 måltider, dette er 2200kcal. Så kan du sammenligne med skikkelig kvalitetsmat i samme mengde neste 30dagene, å se hva som skjer med kroppen din :)  

Anonymkode: 8a776...5f0

Tror ikke spørsmålet var kvaliteten i kalorier i.o.m at TS skrev "usunn mat". De fleste vet forskjellen på kvaliteten. 

Anonymkode: 19ff6...617

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her

Tusen takk for masse svar! Jeg har prøvd å kutte ut godteri osv kjempelenge men jeg får det aldri til, men om jeg kan ha litt når jeg teller kalorier så hjelper det masse.

Har lagt på meg så masse så ønsker egentlig bare å få til å gå ned i vekt igjen 🙂

Jeg slanket meg fint med sjokolade og ymse på dietten. Mitt triks var å vente så lenge jeg kunne på kvelden med å spise snacks. Funket fint. Gikk ned over 20 kg. Gikk mye på tur også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg gjør det samme, bare at det heller er en 1000 kaloriers boks med Ben & Jerry's, så dropper som regel to måltider til fordel for den 😅 Men det merkes jo på energien utover kvelden og morgendagen 

Anonymkode: 70d01...f55

• Liker 1
Gjest lurven
Skrevet

Da vil du etterhvert få mangelsykdommer.

Du kan spise mat som kun inneholder energi 

Men da vil kroppen gå glipp av mange viktige næringsstoffer 

AnonymBruker
Skrevet
lurven skrev (9 minutter siden):

Da vil du etterhvert få mangelsykdommer.

Du kan spise mat som kun inneholder energi 

Men da vil kroppen gå glipp av mange viktige næringsstoffer 

Nevn en mangelsykdom en person som slanker seg i en periode vil få....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...