Gå til innhold

Ankers bluse. Nybegynner på strikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 
Jeg har tatt strikkepinnene fatt nå i voksen alder og strikket to gensere til meg selv ila de siste to mnd. Det har virkelig gitt mersmak og nå prøver jeg meg på Ankers bluse til min sønn på snart 3 år. 
Den skulle være enkel sa de på butikken, men er mer enn nok avansert for meg som er så uerfaren. Håper noen kan hjelpe meg her slik jeg kommer videre😀 
Har strikket det første ribbsegmentet sikkert 8 ganger totalt nå og rukket opp. Det er med kastene og vridd vrang jeg gjør feil…. 

Så til spørsmålet:
Jeg har laget kast (kom gjerne med kommentar om jeg har gjort det feil) og på neste omgang står det at jeg skal «strikke kastene vridd vr». Jeg kan google meg til hvordan nøyaktig vridd vr skal gjøres, men jeg lurer på: Skal BEGGE de to skreiv trådene strikkes vridd vr eller bare én av de? 

Legger ved ett bilde slik dere kan se hva jeg mener:-) 

Setter veldig stor pris på hjelp! 
På forhånd takk 😀😀
2F913391-1DC1-4AE6-8C01-33154594C187.thumb.jpeg.145cdfed613971bd8140b185ad5e576d.jpeg

Anonymkode: b5cb6...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er kun kastene som skal strikkes vridd vrang 😊 Et kast er tråden som du tar rundt pinnen før du strikker neste maske, så kun den tråden skal strikkes vridd vr. 

Anonymkode: 84e96...9b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kastene skal strikkes vridd (for å unngå hull). Men mener også at det er to omganger rettstrikk mellom hvert ribbsegment, så da blir det vel vridd rettmaske....? Altså vridde rettmasker i første omgang, vanlig rettmasker på omgang to - og fortsette på nytt ribbsegment.

Det er noen måneder siden jeg satt med dette, så ikke arrester meg dersom dette er feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er kun kastene som skal strikkes vridd vrang 😊 Et kast er tråden som du tar rundt pinnen før du strikker neste maske, så kun den tråden skal strikkes vridd vr. 

Ok, det tror jeg at jeg forstod😄 Men begge trådene der det er pil? 

E6C78590-7FDF-4039-AFA4-0894F5D45021.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk skrev (9 timer siden):

Alle kastene skal strikkes vridd (for å unngå hull). Men mener også at det er to omganger rettstrikk mellom hvert ribbsegment, så da blir det vel vridd rettmaske....? Altså vridde rettmasker i første omgang, vanlig rettmasker på omgang to - og fortsette på nytt ribbsegment.

Det er noen måneder siden jeg satt med dette, så ikke arrester meg dersom dette er feil....

De to omgangene skal være glattstrikk står det i oppskriften, så da blir vel den første rett og den andre vrang?😊 

BB0C6268-E016-4CE3-A407-8917A1A33F0C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Strikkehjelp skrev (1 time siden):

Ok, det tror jeg at jeg forstod😄 Men begge trådene der det er pil? 

E6C78590-7FDF-4039-AFA4-0894F5D45021.jpeg

Nei, kun den pilen lengst til høyre 😊 Det er det som er et kast. Pilen til venstre er masken du strikket rett etter du gjorde kastet. Jeg ser i oppskriften at det skal være to rette masker i begynnelsen av pinnen, og mellom hvert kast, som det ser ut som du har gjort.

Da skal du strikke 2. pinne sånn (fra begynnelsen😞

2 vrang, 1 vridd vrang, 2 vrang, 1 vridd vrang, osv.

Håper det gir mening! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, kun den pilen lengst til høyre 😊 Det er det som er et kast. Pilen til venstre er masken du strikket rett etter du gjorde kastet. Jeg ser i oppskriften at det skal være to rette masker i begynnelsen av pinnen, og mellom hvert kast, som det ser ut som du har gjort.

Håper det gir mening! 😄

Se bort fra trist emoji, den skal ikke være der, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 23.59):

Hei. 
Jeg har tatt strikkepinnene fatt nå i voksen alder og strikket to gensere til meg selv ila de siste to mnd. Det har virkelig gitt mersmak og nå prøver jeg meg på Ankers bluse til min sønn på snart 3 år. 
Den skulle være enkel sa de på butikken, men er mer enn nok avansert for meg som er så uerfaren. Håper noen kan hjelpe meg her slik jeg kommer videre😀 
Har strikket det første ribbsegmentet sikkert 8 ganger totalt nå og rukket opp. Det er med kastene og vridd vrang jeg gjør feil…. 

Så til spørsmålet:
Jeg har laget kast (kom gjerne med kommentar om jeg har gjort det feil) og på neste omgang står det at jeg skal «strikke kastene vridd vr». Jeg kan google meg til hvordan nøyaktig vridd vr skal gjøres, men jeg lurer på: Skal BEGGE de to skreiv trådene strikkes vridd vr eller bare én av de? 

Legger ved ett bilde slik dere kan se hva jeg mener:-) 

Setter veldig stor pris på hjelp! 
På forhånd takk 😀😀
2F913391-1DC1-4AE6-8C01-33154594C187.thumb.jpeg.145cdfed613971bd8140b185ad5e576d.jpeg

Anonymkode: b5cb6...2e9

Hei. Jeg skal også til å strikke denne no. Står fast før jeg har begynt :) Brukte du italiensk opplegg? 

Anonymkode: cb905...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 11.32):

Håper det gir mening! 😄

Skal vel ikke strikke noen av maskene vrang på de to omgangene? vridd rett vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det gir mening! 😄

Tusen takk for godt og utfyllende svar🤩 
det hjalp veldig!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg skal også til å strikke denne no. Står fast før jeg har begynt :) Brukte du italiensk opplegg? 

Nei… la opp masker helt vanlig og begynte å strikke😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det ser ut som om du lager kastene feil vei? Eller tuller hodet mitt med meg 🤔

Anonymkode: 41251...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frisk skrev (På 31.3.2022 den 0.12):

Først strikker hun en omg r med kast og omg nr 2 strikker hun også r, men kastene i vridd rett. 

Anonymkode: 62d75...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Håper det gir mening! 😄

Dette er riktig, bare at hun skal strikke rett og vridd rett😅

Anonymkode: 62d75...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...