Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

:sjarmor:

Alltid oljebasert...utenom på mur.

(Til kamp mot vannbasert maling :ler:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:) Les allium sine innlegg en gang til...hun setter jo selv spørsmålstegn ved det hun råder deg til.

Er det som er så dumt her....at man råder uten å kanskje helt vite hva man skriver.  Følger man feil råd under maling vil det medføre både ekstra arbeid og ekstra utgifter. :)

Jeg lurer litt, ja.

Men jeg står ved det jeg først sa, at det var en maler som rådet meg til det, og hos oss fungerte det ihvertfall fint. Først oljemaling, og så akrylmaling. Tapeten ble sittende fast, og ingenting "kokte".

Skrevet
:sjarmor:

Alltid oljebasert...utenom på mur. 

(Til kamp mot vannbasert maling :ler:)

Sant... Vi har litt sånn jarslbergostlignende brannmur... lite pent, og fy for et tiltak å starte på...

Jeg lurer litt, ja.

Men jeg står ved det jeg først sa, at det var en maler som rådet meg til det, og hos oss fungerte det ihvertfall fint.  Først oljemaling, og så akrylmaling. Tapeten ble sittende fast, og ingenting "kokte".

Akrylmaling ja... Men det er vel ikke helt det samme som vannbasert maling, selv om den er vannløselig?

Skrevet
Jeg lurer litt, ja.

Men jeg står ved det jeg først sa, at det var en maler som rådet meg til det, og hos oss fungerte det ihvertfall fint.  Først oljemaling, og så akrylmaling. Tapeten ble sittende fast, og ingenting "kokte".

Den kokinga som nevnes har jeg heller ikke erfart eller hørt om. Ellers så er jeg uenig i bruken av akryl. :)
Skrevet
Sant... Vi har litt sånn jarslbergostlignende brannmur... lite pent, og fy for et tiltak å starte på...

Akrylmaling ja... Men det er vel ikke helt det samme som vannbasert maling, selv om den er vannløselig?

jo, er det folk ofte mener når de snakker om vannbasert maling. Bransjen omtaler jo selv det på den måten....både akryl og lateks går i potten vannbasert maling.

Skrevet

jeg hadde brukt oljemaling jeg...

bruker du vann så kan du riskikere at tapetn løsner..fordi malinga tørker for fort..

og jeg har hørt begge deler når det gjelder hva man skal ta på av olje på vann eller vann på olje..(fra div fagpersoner.. vel folk som kalte seg det)

..så derfor anbefaler jeg kun at man skal male olje på olje og vann på vann.. så slipper man problemer senere.

Skrevet

Her er jeg, trådstarter, igjen.

Det er tydeligvis delte meninger om dette temaet! :ler:

Men det virker som om alle er enige om at det GÅR å male over en vanlig tapet? I såfall er jeg fornøyd, for da kan jeg planlegge ut fra det og ikke ut fra at jeg må stå i dagevis å skrape den av...

Var det Vimselims som nevnte at jeg kunne pusse tapeten og legge ny?

Tenker du på å slipe ned mønsteret med sandpapir, sånn at veggen blir slett og legge feks miljøstrie oppå? I såfall var kanskje det en god mulighet...

Skrevet (endret)
Det er tydeligvis delte meninger om dette temaet! 
Fire av seks sier strengt tatt akkurat det samme. :) Endret av sixx
Skrevet
Her er jeg, trådstarter, igjen.

Det er tydeligvis delte meninger om dette temaet!  :ler:

Men det virker som om alle er enige om at det GÅR å male over en vanlig tapet? I såfall er jeg fornøyd, for da kan jeg planlegge ut fra det og ikke ut fra at jeg må stå i dagevis å skrape den av...

Var det Vimselims som nevnte at jeg kunne pusse tapeten og legge ny?

Tenker du på å slipe ned mønsteret med sandpapir, sånn at veggen blir slett og legge feks miljøstrie oppå? I såfall var kanskje det en god mulighet...

Ja, for eksempel, fungerer fint det!

Hvis ikke får du kjøpt sånn fin tapet som dekker bulker og rifter og sånn, som man bare tapetserer direkte over den andre uten å måtte gjøre noe med den gamle ;) Ganske smart!

Så får heller de som skal ha vekk tapet etter oss som ikke gidder å ta den vekk, skrape vekk alle ti lagene... :ler:

Lykke til! med maling eller hva enn det blir :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...