AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #21 Skrevet 31. mars 2022 Hos oss må vi ta tre uker sammenhengende om sommeren, og to av dem er gitt for da er barnehagen stengt. Den siste uka kan vi bestemme over selv, men den må tas. Anonymkode: 1758f...fe6
Gjest Era Vulgaris Skrevet 31. mars 2022 #22 Skrevet 31. mars 2022 Marvelous skrev (19 timer siden): Har du lest vedtektene? Det er dessverre mange som ikke leser vedtektene før de tar i mot barnehageplassen, også kommer alle klagene i etterkant - kun fordi de ikke vet hva de har signert på. Også er det barnehagen sin skyld... I barnehagen hvor jeg jobber, stenger vi en uke i sommerferien, barna må ha tre uker sammenhengende ferie i sommerferien, og fire uker totalt i løpet av året. Hvordan dette løses er variabelt fra barnehage til barnehage, og er ikke en "nasjonal greie".
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #23 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må dere ha den 4.uka i løpet av sommermånedene også? Hørtes rart ut. Det vanlige er at 3 uker må være sammenhengende i løpet av juni-august (ca) og at barnehagens planleggingsdager kan regnes som den 4.ferieuka. Anonymkode: 19f6e...4f0 Nei, det du skriver er ikke vanlig. Her må i alle fall også den fjerde uka tas ut som en sammenhengende uke, dvs at planleggingsdagene ikke teller med. Det er heller ikke mulig å ta denne sammenhengende uka i en uke hvor det er planleggingsdag (for denne teller ikke med). I når barnehage må minst tre uker tas sammenhengende i løpet av skolens ferie, og med to uker stengt i juli, setter det nødvendigvis klare grenser for når man kan ta ut ferie. Anonymkode: a23a8...648 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #24 Skrevet 31. mars 2022 TS, det finnes til og med barnehager som stenger i hele skoleferien! Du må lese vedtektene, det er det som gjelder. Anonymkode: a23a8...648 1
litle_my Skrevet 31. mars 2022 #25 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi har jo ikke mer enn 5 uker ferie hver, og barnehagen er stengt hele julen og påsken, så vi må nødvendigvis ha noe fri til da og. Vi bor langt fra familie, og har ingen andre som kan passe. Hvordan gjør dere andre dette? Anonymkode: 5b5d7...9ed 5 uker ferie hver = 10 uker "totalt". Dere bruker opp minimum 4 uker i sommer, dvs at det er 6 uker igjen. Påska har 3 virkedager, jula i år har 4, dvs at dere har fortsatt 4,5 uker igjen å "plassere" for å greie å ta ferie sammen. Tar hver av dere 3 uker i sommer, har dere også mer enn 2 uker til gode, dvs en uke til h er dersom dere disponerer dagene fornuftig. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #26 Skrevet 31. mars 2022 Her hos oss i Oslo vil de at barnet har fri tilsammen tre uker i løpet av året. Når, er opp til oss. I juli er barnehagen stengt tre uker, men bydelen har åpen sommerbarnehage der de slår sammen alle ungene i bydelen som ikke skal ha ferie. Gull gull. Så vi tar en uke her eller der. Barnehagen er alltid åpen, utenom planleggingsdager og helligdager såklart. Eneste som kam være litt rart for barna er de ukene om sommeren som kan bli annerledes hvis man ønsker sommerbarnehage. Anonymkode: 7ee78...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #27 Skrevet 31. mars 2022 TS her. Vi leste gjennom vedtektene, eller tydeligvis skummet mer enn leste. Siden vi hadde snakket om alle tingene ble det tydeligvis gjort en for dårlig jobb med gjennomgangen. Ungen må ha 4 uker ferie mellom st hans og midten av august, og 3 av dem må være sammenhengende. Så da må de det, og vi får bare belage oss på ferie hver for oss eller droppe reise. Takk for alle svar Anonymkode: 5b5d7...9ed 2
Marimma Skrevet 2. april 2022 #28 Skrevet 2. april 2022 minister-mio skrev (På 30.3.2022 den 22.24): Det er ingen nasjonal greie Tror kanskje det er felles at noe må avvikles ila sommeren? I hvert fall vært slik for alle jeg kjenner som har hatt barn i bhg.
Gjest Era Vulgaris Skrevet 2. april 2022 #29 Skrevet 2. april 2022 Marimma skrev (19 minutter siden): Tror kanskje det er felles at noe må avvikles ila sommeren? I hvert fall vært slik for alle jeg kjenner som har hatt barn i bhg. Det blir mer og mer vanlig at mange barnehager velger å stenge i løpet av sommerferien, alt fra 1-4 uker. Det handler om at det ofte er veldig få barn som har behov for plass i f.eks uke 29 og 30, og at det er lite økonomisk å holde åpent for 1-5 barn. Pluss at det gjør ferieavvikling for personalet enklere. Minuset for oss som er ansatt i barnehage, er at sommerferien blir mer og mer låst til nettopp de ukene. Tidligere kunne vi ha mer frihet til å velge, da mange barnehager benyttet ferievikarer. Nå som økonomien er blitt trangere hos alle barnehager, må dette endres.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #30 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 21.42): Trodde man ikke var tvunget til å reise i fellesferien før man fikk skolebarn, men den gang ei. Vi har ett barn på 2 år, som begynte i barnehage i høst. Vi var klar over at barnehagen stengte to uker hver sommer, og det var jo helt greit det. Det ble og sagt at barna måtte ha tre uker sammenhengende ferie om sommeren, og minst fem totalt i løpet av året. Alt det er helt greit. Siden det er så dyrt å reise i fellesferien, tenkte vi å reise vekk et par uker rundt månedsskiftet august/september, i tillegg til de 3 ukene ungen må ha fri i sommer. Men det går jo ikke, barnehagen sier nå at ungen MÅ ha ferie 4 av 8 uker de har valgt, og disse er selvfølgelig midt på sommeren. Vi har snakket med barnehagen, men de sier bare at sånn er reglene. Hva gjør man da? Vi har jo ikke mer enn 5 uker ferie hver, og barnehagen er stengt hele julen og påsken, så vi må nødvendigvis ha noe fri til da og. Vi bor langt fra familie, og har ingen andre som kan passe. Hvordan gjør dere andre dette? Barnehagen sier dette er en nasjonal greie, så ikke noe å gjøre med det. Vi har ikke råd til å reise i fellesferien. Og ja jeg vet at en 2-åring ikke trenger noen ferie, men det vil jo være det samme neste år, og året etter, og hele veien gjennom barnehagen, og så gjennom hele skoletiden. Er det bare å glemme å reise utenom den svindyre sommeren for all framtid? Anonymkode: 5b5d7...9ed Kan ikke eks dere bytte på ferie? Dere må vel ikke ta 5 uker tilsammen? At du tar noen uker alene..sp tar gubben noen uker .så kan dere ta 1 uke sammen i september? Anonymkode: 4dfe5...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #31 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 18.51): Nei, det du skriver er ikke vanlig. Her må i alle fall også den fjerde uka tas ut som en sammenhengende uke, dvs at planleggingsdagene ikke teller med. Det er heller ikke mulig å ta denne sammenhengende uka i en uke hvor det er planleggingsdag (for denne teller ikke med). I når barnehage må minst tre uker tas sammenhengende i løpet av skolens ferie, og med to uker stengt i juli, setter det nødvendigvis klare grenser for når man kan ta ut ferie. Anonymkode: a23a8...648 Så fordi din barnehage praktiserer noe annet, så er ikke det jeg forteller om vanlig? 😅 Begge deler er nok like vanlig. Anonymkode: 19f6e...4f0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #32 Skrevet 2. april 2022 Fire uker i juli her. Privat barnehage. Åpen alle andre ferier. Anonymkode: e6dc7...dbb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #33 Skrevet 2. april 2022 I barnehagen som jeg jobber i må foreldrene ta 3 uker sammenhengende ferie i juli, da bhg er stengt to av de. Pluss en uke til, som kan deles opp med 2 og 3 dager evt ta hele uka. Så tilsammen 4 uker må de ta. Juli er betalingsfri. Anonymkode: a36c4...1ea
got2go Skrevet 2. april 2022 #34 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 21.42): Hvordan gjør dere andre dette? Barnehagen sier dette er en nasjonal greie, så ikke noe å gjøre med det. Vi har ikke råd til å reise i fellesferien. Og ja jeg vet at en 2-åring ikke trenger noen ferie, men det vil jo være det samme neste år, og året etter, og hele veien gjennom barnehagen, og så gjennom hele skoletiden. Er det bare å glemme å reise utenom den svindyre sommeren for all framtid? Anonymkode: 5b5d7...9ed Sånn er småbarnslivet! Glad jeg er alene og kan reise når jeg vil 🥳🥳
La Luna Skrevet 2. april 2022 #35 Skrevet 2. april 2022 Hvis dere vil ha to uker sammen i august/september, så må dere ta to uker hver for dere i de fire stengte ukene på sommeren. Så da må dere velge hva dere vil prioritere, ferie sammen midt på sommeren, eller ferie sammen i august/september.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #36 Skrevet 2. april 2022 Vi går i kommunal barnehage, og reglene er tre uker må tas ut i løpet av skoleferien, men de MÅ ikke være sammenhengende lenger, det ble visst fjernet for noen år siden? Men det anbefales, pga de ansattes ferieavvikling. Totalt fire uker på et år er kravet. Anonymkode: 8922a...2ba
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #37 Skrevet 2. april 2022 Hos oss er barnehagen stengt 1 uke om sommeren, men de som har behov kan da bruke samarbeidsbarbehage. Etter denne tråden måtte jeg faktisk inn og lese vedtektene til barnehagen, for kunne ikke huske å ha fått beskjed om noe. Der står det ikke noe, men i velkomstbrevet stod det at vi kunne ta ferie når vi vil. Har uansett stort sett ikke noe å si for oss da jeg er lærer og mannens jobb har et sterkt ønske om ferie i fellesferien, men var veldig kjekt at de var fleksible da jeg hadde termin i juli og vi helst ville spare ferien til storebror til etter at jeg hadde kommet hjem fra sykehuset. Anonymkode: 5d668...bb7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå