Gå til innhold

Bestevenner som adopterer barn sammen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spiller vel ingen rolle?

Anonymkode: aa9c4...88f

Nei, jeg tenkte kanskje at de er i et forhold, men ikke er åpne om det? 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke å være samboere for å adoptere. Enslige kan adoptere. Men ikke venner. Bor man med en venn regnes man ikke som enslig.

Så regner med at en av tre ting har skjedd:

- En av dem adopterte, og så flyttet den andre inn

- De har på en eller annen måte lurt myndighetene

- TS har misforstått noe

"§ 7.Vilkår for at enslige kan adoptere

Enslige kan adoptere dersom de har forutsetninger for å ha eneomsorgen for et barn. Bare søkere som bor alene, regnes som enslige.

Departementet kan gi forskrift om vilkår for at enslige kan adoptere."

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg kan ikke noe om jus rundt dette, men jeg tipper at dette barnet slipper mye av konflikter og alt sånt rundt som barn som opplever at foreldrene skiller seg gjør....

Anonymkode: 3be82...183

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (10 timer siden):

Hvorfor er folk som er "bestevenner" registrert som samboere? Hvilket land er dette i?

Det er ikke et krav fra myndighetene om sex i verken ekteskap eller samboerskap. Mulig ifra partneren, men det er et annet problem.

Anonymkode: e6f33...93a

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Samboere i "juridisk forstand" - dvs. at man lever i et ekteskapslignende forhold. Dette utløser en del rettigheter med tanke på arv, forsikring og - dersom man flytter hit fra et annet land utenfor Schengen - oppholdstillatelse. Myndighetene har sine metoder for å finne ut om et slikt samboerforhold er ekte eller ikke.

Så jeg tror rett og slett ikke på at to venner har løyet på seg et samboerforhold for å adoptere et barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Det syns ikke jeg noe om. Hva om ene vennen får partner? Også blir det problemer. 

Anonymkode: c0041...973

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det syns ikke jeg noe om. Hva om ene vennen får partner? Også blir det problemer. 

Akkurat slik som i andre forhold...der forholdet med barn ryker.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ønskelig at barn adopteres inn i en familie og ikke et bofellesskap, uansett hvor «søtt 🥰» det er.

Anonymkode: 29f36...146

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kan være en super løsning. Det er faktisk ikke alle som passer romantisk sammen med noen, men som fint kan være bestevenn med noen, og dele livet sammen helt platonisk.

To mennesker som ønsker et barn, vil gi et barn masse kjærlighet. Kanskje mer enn barn som er født til to personer som kanskje faktisk ikke ønsket barn, men som ble gravide.

Om de er samboere, er det ingen som kan faktisk si noe annet på det. Det er ikke alle samboere som har et romantisk forhold. 

Anonymkode: 8924a...51d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vel, jeg kan ikke noe om jus rundt dette, men jeg tipper at dette barnet slipper mye av konflikter og alt sånt rundt som barn som opplever at foreldrene skiller seg gjør....

Anonymkode: 3be82...183

Jeg kan se vel så mange fallgruver med dette forholdet. Hva med når (og ja, det er når og ikke hvis) den ene får seg kjæreste?

Det er ikke et krav fra myndighetene om sex i verken ekteskap eller samboerskap. Mulig ifra partneren, men det er et annet problem.

Nei, det var en forklaring fra jusleksikon på hva som menes med "ekteskapslignende forhold".

AnonymBruker
Skrevet

Dette har de vel diskutert på forhånd. Er vel uansett 50% sjanse for at et par går fra i hverandre og det ender ofte i krangler, bitterhet og sjalusi.

Synes dette høres fantastisk ut jeg ! 

Anonymkode: 795f5...b7a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Anonymus Notarius skrev (8 minutter siden):

Jeg kan se vel så mange fallgruver med dette forholdet. Hva med når (og ja, det er når og ikke hvis) den ene får seg kjæreste?

Nei, det var en forklaring fra jusleksikon på hva som menes med "ekteskapslignende forhold".

det kan jo skje med par og. Det blir slutt og en av dem får ny kjæreste. Skjer hele tiden.

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

det kan jo skje med par og. Det blir slutt og en av dem får ny kjæreste. Skjer hele tiden.

Ja. Men for det første er det kun folk med veldig stabile forhold som får lov til å adoptere (derfor jeg betviler denne historien), og for det andre så finnes det et helt sett av lover og regler for hvordan barna best kan tas vare på dersom foreldrene skulle skilles. Venner vil ikke "rammes" av hverken megling, barnebidrag, samværsavtaler osv. dersom de velger å flytte fra hverandre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det kan jo godt tenkes at de lyver om samboerskapet, om de er registrert som samboere hos folkeregisteret har de vel teoretisk sett løyet etter de kriteriene ettersom de kun er venner. Samtidig blir det vel vanskelig påvise at de faktisk kun er venner for myndighetene da. 

Anonymkode: 36187...a53

Men må er det jo veldig mange i parforhold som ikke lenger er seksuelle heller 😅

Anonymkode: 26368...44e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jaaaa kjempekoselig ❤️❤️❤️ mye større sjanse for en god oppvekst med begge foreldre i livet og med godt forhold til hverandre da, siden 50% av alle parforhold (gift) ender med skilsmisse. Mye mer stabilt og håper det blir noe flere og flere skjønner at er mulig, at man fint kan ha familie med venner 

Anonymkode: d636b...215

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men må er det jo veldig mange i parforhold som ikke lenger er seksuelle heller 😅

Kanskje man må bevise at man ligger sammen før man får adoptere da? 🤣 man kan jo ikke være gode foreldre hvis man ikke gjør det 🙉

Anonymkode: 795f5...b7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, skjønner heller ikke hvordan det skal kunne oppdages. Altså om jeg flyttet sammen med bestevenninnen min skulle det vært rimelig vanskelig oppdage om vi var sammen eller ikke. De kan feks stille spørsmål, og jeg kjenner henne godt nok til kunne alle svarene. Kjenner flere par som ikke deler soverom, så det kan jo heller ikke regnes som grunnlag. Ei heller seksuelt forhold, vi er nok litt forbi tiden at det må bevitnes. 

Anonymkode: 36187...a53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (På 30.3.2022 den 20.38):

Det høres veldig rart ut, ettersom kriteriet for å adoptere har vært at man er et par som har lyst til å bli foreldre sammen. Det er ikke noe som heter å "registrere seg som samboere", det er ikke en juridisk kategori. Med "samboere" i denne sammenhengen menes kjærester som bor sammen, lever som ektefeller. Dersom det er snakk om en utenlandsadopsjon, er det også veldig få land som aksepterer samboere.

Lenke?

TS skriver jo at de bor sammen. Tviler på at det kommer folk fra adopsjonsbyråene hjem til samboere for å kontrollere at de ligger sammen altså. 

Anonymkode: 2ec9d...27c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 20.51):

Da må jeg beklage for at jeg oppfattet svarene dine på feil måte. Jeg er veldig overbeskyttende på vegne av vennene mine skjønner du 😅

Du er faktisk så overbeskyttende at du lager en tråd på et åpent nettforum for å diskutere deres svært private anliggende, som potensielt inkluderer å ha løyet for og lurt myndighetene. Hva kan være mer beskyttende og omtenksomt enn det...

Barn kan ha en god oppvekst i mange familiekonstellasjoner, men man vet også at adopterte kan ha en del ekstra utfordringer og derfor ha ekstra behov for stabile omgivelser. Det er, uansett hvor gode venner man er, en annen form for forpliktelse og intensjonsnivå knyttet til å være gift/samboerpar. Reglene rundt adopsjon er der for å gi barna et best mulig utgangspunkt; jeg klarer ikke å se så mye vakkert i at voksne lurer seg til å omgås reglene for å tilfredsstille sitt eget barneønske.

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

TS skriver jo at de bor sammen. Tviler på at det kommer folk fra adopsjonsbyråene hjem til samboere for å kontrollere at de ligger sammen altså. 

Anonymkode: 2ec9d...27c

Sikkert mulig - men da må man altså lure myndighetene. For venner kan altså ikke adoptere barn sammen i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...