Gå til innhold

Hjelp Krystallsyken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med denne ekle sykdommen? Fikk påvist krystallsyke for to uker siden etter å ha våknet opp svimmel som et uvær. Hadde anfall med svimmelhet som varte i om lag 20 sek. Fikk gjort epleys manøver, og hadde ikke flere anfall etter dette. Men etter det har jeg kjent meg ør i hodet, hatt hodepine og vært kvalm. Er dette vanlig? Hva er deres erfaringer? Trenger litt håp om at dette skal gå over😩

Anonymkode: 703fc...5aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde krystallsyken og ble ganske fort mye bedre etter noen behandlinger, men slet litt med det samme som deg i ettertid. Jeg tror det hadde sammenheng med stive muskler i nakke og skuldre, for en stund etterpå gikk jeg på en SKIKKELIG smell og ble sykmeldt noen uker fordi de symptomene jeg hadde ble mye verre etter en stressende periode, var så ør at jeg følte hele hjernen var bomull, hadde forferdelig pannehodepine som var stillingsbetinget og en del kvalme. Dro til kiropraktor og fikk løst opp i skikkelig anspente muskler, og ble raskt bedre. Kanskje du kan prøve det? Eller kanskje du ikke ble helt bra av den behandlingen du fikk og skulle hatt litt mer behandling?

Anonymkode: 15b51...99f

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det av og på i fire år. Det opptrer oftest ved at jeg beveger hodet bakover eller til siden, men noen ganger når jeg bare sitter rett opp og ned eller står opp av sengen på morgenen. Er skikkelig lei. Noen dager er heldigvis bedre enn andre.

Anonymkode: 67727...981

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta litt tid før alt stabiliserer seg. Fikk du konstatert hvilken buegang du har i? Den vanligste er den bakerste men mange får i den midtre og da kan det ta tid. Det er veldig viktig i henhold til behandling av man vet hvilken buegang det er i da det er forskjellige manøvre man gjør. Det er ikke alltid eplet fungerer for den midtre eller foran. Hvis du er anspent i tillegg så blir man svimmel av det og.

Hvis krystallene er kommet på plass så pleier de fleste å bli bra innen noen dager. Jeg har kronisk krystallsyke så kjenner veldig godt til dette. Du bør finne en kiropraktor som har spesialbriller, utifra nystagumus så kan de se hvilken buegang du har det i. 

Anonymkode: 4e89c...924

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde krystallsyken og ble ganske fort mye bedre etter noen behandlinger, men slet litt med det samme som deg i ettertid. Jeg tror det hadde sammenheng med stive muskler i nakke og skuldre, for en stund etterpå gikk jeg på en SKIKKELIG smell og ble sykmeldt noen uker fordi de symptomene jeg hadde ble mye verre etter en stressende periode, var så ør at jeg følte hele hjernen var bomull, hadde forferdelig pannehodepine som var stillingsbetinget og en del kvalme. Dro til kiropraktor og fikk løst opp i skikkelig anspente muskler, og ble raskt bedre. Kanskje du kan prøve det? Eller kanskje du ikke ble helt bra av den behandlingen du fikk og skulle hatt litt mer behandling?

Ja dette høres ut som sånn som jeg har det. Veldig anspent, spesielt i skuldre og nakke, pannehodepine, og kvalme. Takk for tips, jeg skal forsøke kiropraktor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan ta litt tid før alt stabiliserer seg. Fikk du konstatert hvilken buegang du har i? Den vanligste er den bakerste men mange får i den midtre og da kan det ta tid. Det er veldig viktig i henhold til behandling av man vet hvilken buegang det er i da det er forskjellige manøvre man gjør. Det er ikke alltid eplet fungerer for den midtre eller foran. Hvis du er anspent i tillegg så blir man svimmel av det og.

Hvis krystallene er kommet på plass så pleier de fleste å bli bra innen noen dager. Jeg har kronisk krystallsyke så kjenner veldig godt til dette. Du bør finne en kiropraktor som har spesialbriller, utifra nystagumus så kan de se hvilken buegang du har det i. 

Anonymkode: 4e89c...924

Epley fungerer ikke for midtre og særlig ikke fremre sånn generelt :) 

Men modifisert epley kan funke for midtre (altså at man avslutter i mageleie).

Men ja, dra til noen med briller som kan krystallsyke. Kvalme kan være tegn på at du ikke er krystallfri, men kan også være stivhet i nakken. 

Mange får epley av legen sin, som ikke vet buegang og side og heller ikke har kompetanse til å vurdere. 

AnonymBruker
Skrevet
Makaronipop skrev (3 minutter siden):

Ja dette høres ut som sånn som jeg har det. Veldig anspent, spesielt i skuldre og nakke, pannehodepine, og kvalme. Takk for tips, jeg skal forsøke kiropraktor. 

Gå heller til en lege eller en fysioterapeut

Anonymkode: ed4b8...fd1

Skrevet (endret)
Makaronipop skrev (5 minutter siden):

Du må til noen med kompetanse og utstyr (kan være kiro/fysio eller ØNH)  ikke kiropraktor generelt. Og hvertfall ikke vanlig lege som noen her anbefaler. 

Spør på FBgruppa «kronisk krystallsyke og svimmelhet» etter noen i ditt nærområde :) 

Endret av Fløff
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gå heller til en lege eller en fysioterapeut

Anonymkode: ed4b8...fd1

Lege er ikke å anbefale. Mange kiropraktorer og fysioterapeuter er spesialisert på svimmelhet, det er ikke leger. Da jeg dro til legen med krystallsyken, sendte han meg rett til kiropraktor og ville ikke røre meg engang, for han hadde altså ikke greie på det, utover at han kunne fortelle meg at det hørtes ut som krystallsyken.

Var jeg som anbefalte kiropraktor her over, men han jeg gikk til hadde god kompetanse på svimmelhet og krystallsyken. Er sikkert ikke alle som har det, så det er lurt å sjekke først :) Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med den behandlingen jeg fikk der, i hvert fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...