AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Del Skrevet 30. mars 2022 Jeg skjønner helt ærlig ikke dette med uker, spesielt da det står forskjellig. Skulle bestille en ultralydtime, og da stod det at man ikke bør komme før tidligst uke 7, og så stod det da tidligst 7+0. Mens andre steder så vil de ha det til at man er i uke 8 når man er 7+0 (frem til 7+6). Jeg er nå 4+4, er jeg da i uke 4 eller 5? Og med den hellige 12 ukers grensen, er det 11+0 da eller 12+0? Anonymkode: 734fa...740 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Del Skrevet 30. mars 2022 Når du er 4+4 er du fire fullgåtte uker, og inne i den femte uka. Problemet med uttrykket "uke X" er at det ikke spesifiserer om man mener fullgåtte eller påbegynte uker. Helsevesenet forholder seg stort sett til fullgåtte uker (og 12-ukersgrensa betyr 12 fullgåtte). Men på folkemunne, og i en del apper osv så refererer man gjerne til påbegynte uker. Så det fins egentlig ingen fasit på dette, vil du være helt tydelig får du si 4+4. Anonymkode: f91b4...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg skjønner helt ærlig ikke dette med uker, spesielt da det står forskjellig. Skulle bestille en ultralydtime, og da stod det at man ikke bør komme før tidligst uke 7, og så stod det da tidligst 7+0. Mens andre steder så vil de ha det til at man er i uke 8 når man er 7+0 (frem til 7+6). Jeg er nå 4+4, er jeg da i uke 4 eller 5? Og med den hellige 12 ukers grensen, er det 11+0 da eller 12+0? Anonymkode: 734fa...740 Du er i uke 4, det er sånn det norske helsevesenet forholder seg til det, så da blir det det riktige å gjøre her. Anonymkode: 184d4...657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Del Skrevet 30. mars 2022 Du kan sammenligne det med alder. Når du fyller 30 har du levd i 30 hele år og begynt på ditt 31. år. Men du sier jo ikke at du er 31 før du faktisk fyller år, og dermed begynner på ditt 32. år. Anonymkode: dbdca...6ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Del Skrevet 30. mars 2022 Som de andre skriver; er du 4+4 er du i uke 4. I andre land (er ikke sikker hvilke) ville de sagt uke 5 som du sikkert har sett på apper. Det norske helsevesenet bruker fullgåtte uker. Men det er selvfølgelig mye forvirring siden andre land regner annerledes. Anonymkode: 241c2...f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Del Skrevet 30. mars 2022 min lege vil at jeg betegner uker som 4+2= uke 4 diverse babyapper og slikt betegner derimot 4+2 =uke 5, fordi da er man inne i 5uke. I møte med sykehus og leger etc tenker jeg da alltid at uke er det tallet før + Anonymkode: afa35...f5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): min lege vil at jeg betegner uker som 4+2= uke 4 diverse babyapper og slikt betegner derimot 4+2 =uke 5, fordi da er man inne i 5uke. I møte med sykehus og leger etc tenker jeg da alltid at uke er det tallet før + Anonymkode: afa35...f5d Legen sa også at når vi snakker så sier vi "jeg er fire uker, men jeg er i den femte svangersskapsuken" slik blir det derfor fire uker når de snakker, mens "dette skjer i femte uke" på apper og nettsider (om du forstår forskjellen) Anonymkode: afa35...f5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå