AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Når er jeg temmelig lei av av mor og svigermor blander seg i mitt barns kosthold og maser om det ene og det andre. Saken er.. at barnet mitt på 10 år er kresen. Liker ikke kjøtt og fisk. Men har vi lasagne så spiser hun det. Og kan spise gryteretter osv. til middag når vi har kjøttkaker for eksempel, spiser hun poteter, gulrot og brun saus. Har vi fiskepinner så spiser hun potet og salat. Spaghetti spiser hun med saus og hele pakka. Osv. Hun elsker smoothie og her putter jeg i ett egg eller to. På skolematen har hun toast som hun varmer opp, cherrytomater, agurk, gulrot og frukt + yoghurt ol. Når hun kommer hjem fra skolen spiser hun litt frokostblanding/frukt eller grønsaker/knekkebrød/ til kveldsmat elsker hun nudler eller gjerne frukt og grønsaker med dipp. mamma og svigermor henger seg opp i kosten hennes. Påstår at disse nudlene er så fæle. Ingen næring osv. jeg sier at nudler til kveldsmat istedet for en brødskive innimellom ikke gjør noen skade og har ingen dårlig innvirkning på kosten hennes. Men jeg begynner jo å tvile på meg seøv her da . er kosten virkelig så ille? og ernudler sånn tre- fire kvelder i uka så fælt? jenta er forresten helt normal på størrelse og vekt. Er energisk og deltar på mange treninger i uka. Anonymkode: 3abab...8ec
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Nudler har mye salt og fett, så tre-fire ganger i uka synes jeg var mye. Én gang i uka maks ville jeg gjort. Anonymkode: 24c32...3f8 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 Har ikke studert saltinnhold eller energiinnholdet, men høres ikke så ille ut. 🤔 Anonymkode: 4091b...74e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når er jeg temmelig lei av av mor og svigermor blander seg i mitt barns kosthold og maser om det ene og det andre. Saken er.. at barnet mitt på 10 år er kresen. Liker ikke kjøtt og fisk. Men har vi lasagne så spiser hun det. Og kan spise gryteretter osv. til middag når vi har kjøttkaker for eksempel, spiser hun poteter, gulrot og brun saus. Har vi fiskepinner så spiser hun potet og salat. Spaghetti spiser hun med saus og hele pakka. Osv. Hun elsker smoothie og her putter jeg i ett egg eller to. På skolematen har hun toast som hun varmer opp, cherrytomater, agurk, gulrot og frukt + yoghurt ol. Når hun kommer hjem fra skolen spiser hun litt frokostblanding/frukt eller grønsaker/knekkebrød/ til kveldsmat elsker hun nudler eller gjerne frukt og grønsaker med dipp. mamma og svigermor henger seg opp i kosten hennes. Påstår at disse nudlene er så fæle. Ingen næring osv. jeg sier at nudler til kveldsmat istedet for en brødskive innimellom ikke gjør noen skade og har ingen dårlig innvirkning på kosten hennes. Men jeg begynner jo å tvile på meg seøv her da . er kosten virkelig så ille? og ernudler sånn tre- fire kvelder i uka så fælt? jenta er forresten helt normal på størrelse og vekt. Er energisk og deltar på mange treninger i uka. Anonymkode: 3abab...8ec Har hun hatt selektivt kosthold hele tiden når startet det? Anonymkode: c5c2a...7e0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har hun hatt selektivt kosthold hele tiden når startet det? Anonymkode: c5c2a...7e0 Har alltid vert kresen Anonymkode: 3abab...8ec
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når er jeg temmelig lei av av mor og svigermor blander seg i mitt barns kosthold og maser om det ene og det andre. Saken er.. at barnet mitt på 10 år er kresen. Liker ikke kjøtt og fisk. Men har vi lasagne så spiser hun det. Og kan spise gryteretter osv. til middag når vi har kjøttkaker for eksempel, spiser hun poteter, gulrot og brun saus. Har vi fiskepinner så spiser hun potet og salat. Spaghetti spiser hun med saus og hele pakka. Osv. Hun elsker smoothie og her putter jeg i ett egg eller to. På skolematen har hun toast som hun varmer opp, cherrytomater, agurk, gulrot og frukt + yoghurt ol. Når hun kommer hjem fra skolen spiser hun litt frokostblanding/frukt eller grønsaker/knekkebrød/ til kveldsmat elsker hun nudler eller gjerne frukt og grønsaker med dipp. mamma og svigermor henger seg opp i kosten hennes. Påstår at disse nudlene er så fæle. Ingen næring osv. jeg sier at nudler til kveldsmat istedet for en brødskive innimellom ikke gjør noen skade og har ingen dårlig innvirkning på kosten hennes. Men jeg begynner jo å tvile på meg seøv her da . er kosten virkelig så ille? og ernudler sånn tre- fire kvelder i uka så fælt? jenta er forresten helt normal på størrelse og vekt. Er energisk og deltar på mange treninger i uka. Anonymkode: 3abab...8ec skjønner gode de reagerer jeg.. har selv en kresent barn og hn er ekstrem,men hn skal smake før hn sier han ikke liker og heldigvis er hn flink til det, hn er flinkere med mat nå,men når hn 18mnd til 7 år var det helt krise Anonymkode: af677...403
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Når er jeg temmelig lei av av mor og svigermor blander seg i mitt barns kosthold og maser om det ene og det andre. Anonymkode: 3abab...8ec Hvordan foregår dette i praksis? Ringer du dem og avlegger rapport at nå har hun spist en gulrot og tre tomater? Anonymkode: 66359...dcc 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 Liker hun taco med kjøtt? Når vi hadde en kresen periode når mine var små, hadde vi taco 4 dager i uken lol. Men her kan du være kreativ! En dag hadde vi kyllingkjøttdeig, en annen fritert fisk, en annen fajitas og en annen kun vegetarisk av de ting de elsket mest. Etter noen uker kunne vi tilbake til hverdagen igjen (men vi fortsatt roterer disse da ungdommene elsker å finne opp morsomme ting å spise i en taco lefse Anonymkode: 70024...ad0 2
Gjest brødskalle Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 (endret) Ja, det er problematisk når mye av kostholdet er næringsfattig mat som saus, de fleste frokostblandingene, yoghurt, dip, poteter til en viss grad, og nudler. Det betyr at mye av kaloriene hun får i seg er relativt næringsfattige, noe som øker risikoen for vitaminmangler og generell tankesløvhet/ hjernetåke/ konsentrasjonsproblemer. Mulig hun ikke får i seg nok protein heller. Det kan gi sløvere, trøttere og mer lat hverdag, fordi man ikke orker/ gidder noe særlig (dårlig mat kan gi tiltaksløshet). Om hun ikke liker kjøtt og fisk hadde jeg dukket ned i vegetarverdenen, altså. Forsøk linser, kikerter, bønner. Alt for barna Endret 30. mars 2022 av brødskalle
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 Er vel ikke noe galt i at hun f.eks ikke er glad i kjøtt og fisk, tenker man ikke skal tvinge dem til å spise noe de ikke har noe lyst til å spise. Jeg var slik som barn, og jeg ble vegetarianer i ettertid, likte aldri noe særlig kjøtt osv da jeg var rundt 13 år, spiste det veldig sjeldent og mine foreldre måtte nærmest tvinge det i meg. Så lenge hun spiser balansert, så går det vel fint. Får hun i seg nok vitaminer, grønnsaker og grove produkter o.l for det meste så har det jo ingenting å si om hun spiser nudler i blant. Om hun har lyst på nudler og dere vil gjør det "sunt" kan dere jo eventuelt bruke eggnudler og lage en liten wok, tilsett litt grønnsaker og stek det sammen.. Anonymkode: 19cfa...961 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 Dere kan jo gå til legen og ta en blodprøve for å sjekke hvordan hun ligger an med vitaminer osv, og hvis det er dårlig eller lavt så kan dere endre kosten. Man kan jo alltid gjøre et "fattig" måltid litt bedre ved å tilsette noe næringsrikt. Yoghurt med musli og frukt, du kan jo også prøve å lage en slags fruktbolle til henne til kvelds eller mellommåltid, grov toast, osv. Anonymkode: 19cfa...961
Mooza Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 Liker hun vafler? Det kan du jo putte mye sunt i. Jeg pleier i tillegg å ha banan og havregrøt, kefir osv, slik at det blir litt mat. Man kan jo være raus med egg i, som inneholder mye gode stoffer. Det lukter alltid godt med vafler, så det kan jo kanskje friste. Veldig enkelt å lage en god porsjon, så er det bare å steke opp noen når hun skal ha mat, så har du både kveldsmat og frokost.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 Siden barnet spiser saus til spaghetti/lasagne/gryter hadde jeg gradvis hatt i mer og mer moste grønnsaker (jeg har mye most gulrot, paprika og løk som jeg har frest først) ha gjerne i masse bønner også. (Gjerne most) Man må jo ikke spise kjøtt. Har en kresen 12-åring her så sniker også inn litt vitaminer/proteiner og annet nyttig i smoothien hun får ganske ofte. Anonymkode: 6f336...fcc
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Hun spiser jo kjøtt (lasagne, gryterett..). Spiser hun ingenting fisk? Fiskepinner, fiskeboller, fiskepudding? Så lenge det er variert og hun forbi seg det viktigste, så er det greit tenker jeg. Man kan ikke tvinge noen til å like noe, man kan bare gi dem et enda mer anstrengt forhold til mat.. Jeg var selv et kresent barn, det bedret seg i ungdomstiden og utover. Jeg var enda mer kresen enn jenta di, ut fra hva du beskriver. Nå i dag spiser jeg både fisk og kjøtt Så bra at hun spiser mye frukt og grønnsaker Anonymkode: 3fd96...d94
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvordan foregår dette i praksis? Ringer du dem og avlegger rapport at nå har hun spist en gulrot og tre tomater? Anonymkode: 66359...dcc de har observert at jeg gir hun nudler til kveldsmat noen ganger. derfor "klager" de AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Siden barnet spiser saus til spaghetti/lasagne/gryter hadde jeg gradvis hatt i mer og mer moste grønnsaker (jeg har mye most gulrot, paprika og løk som jeg har frest først) ha gjerne i masse bønner også. (Gjerne most) Man må jo ikke spise kjøtt. Har en kresen 12-åring her så sniker også inn litt vitaminer/proteiner og annet nyttig i smoothien hun får ganske ofte. Anonymkode: 6f336...fcc jeg lager ofte hjemmelaget bolognese som inneholder hovedsakelig grønnsaker.. og karbonadedeig. dette spiser hun. blander også squashpasta sammen med spagettien. bønner er hun ikke særlig glad i dessverre. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun spiser jo kjøtt (lasagne, gryterett..). Spiser hun ingenting fisk? Fiskepinner, fiskeboller, fiskepudding? Så lenge det er variert og hun forbi seg det viktigste, så er det greit tenker jeg. Man kan ikke tvinge noen til å like noe, man kan bare gi dem et enda mer anstrengt forhold til mat.. Jeg var selv et kresent barn, det bedret seg i ungdomstiden og utover. Jeg var enda mer kresen enn jenta di, ut fra hva du beskriver. Nå i dag spiser jeg både fisk og kjøtt Så bra at hun spiser mye frukt og grønnsaker Anonymkode: 3fd96...d94 jeg har jo ikke vert bekymret før, men følte jeg måtte høre. Det er ingenting med konsentrasjon, søvn eller energinivå som tilsier at hun spiser dårlig. Hun spiser også havregryn og som sagt mye egg i smoothie som hun får ofte. Men per i dag, ingen fisk. Anonymkode: 3abab...8ec
Lonelily Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 Jeg syntes det høres ut som om du er veldig god på å tilrettelegge. Det er virkelig ikke sunt å bli for hysterisk med kostholdet heller, for det kan slå helt feil ut og du vil hverken ha et barn med spiseforstyrrelser, som har et anstrengt forhold til mat eller som ikke spiser i det hele tatt. Kanskje satt litt på spissen, men jeg mener oppriktig at enkelte lager alt for mye dramatikk rundt kosthold og at det i seg selv kan være ganske skadelig. For å se på det positive her så får datteren din i seg masse grønnsaker, det er jo kjempebra!! Asså, det eneste er jo disse nudlene.. Men herregud, hun høres jo ut som hun får i seg godt med fiber, vitaminer, mineraler, antioksidanter, greit med proteiner osv ellers. Nudler gir jo mest vomfyll og har masse kalorier, når hun er kresen generelt så hjelper det i det minste på å holde vekta 😅 syntes bestemødre kan ta seg ei bolle! 🙊 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #17 Skrevet 31. mars 2022 Min er mer kresen enn dette😅 Anonymkode: 700f4...515
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #18 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 11.06): Min er mer kresen enn dette😅 Anonymkode: 700f4...515 hva spiser ditt barn da? Anonymkode: 3abab...8ec
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #19 Skrevet 1. april 2022 Jeg var også kresen som barn og det gikk helt fint. Men jeg ville vært oppmerksom på at hun får i seg veldig lite proteiner. Det bør kanskje være et fokus. Heldigvis nærmer hun seg vel en alder der hun slutter å være så kresen Anonymkode: ab03a...575
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #20 Skrevet 1. april 2022 Er jo du som skaper vanene til barna dine. Nudler er dårlig næring, punktum. Så her må du jobbe med å få inn riktig næring, uansett hvor mye hun nekter må ting smakes på mer enn en gang. Ikke la barnet bestemme. Anonymkode: 13c69...3e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå