Gå til innhold

Du som kjører 80-90 i 70 sona

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som liger å holde meg ett par-tre km/t over grensen. 

MEN, jeg respekterer at andre helst vil være litt under, og det er helt greit! (Jeg ber dog om at du ikke legger deg i venstre felt, når det er to felt i samme kjøreretning). 

Dersom jeg får personer som legger seg helt oppi ræva mi, så setter jeg NED farten! Konsekvent! Fordi, det vil øke min (og personen bak) sin sikkerhet, dersom noe oppstår og jeg må foresta en hurtig nedbremsing. 

Så, ved å legge deg oppi ræva mi vil du kun oppnå redusert hastighet :)

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mange som tror fartsgrenser er nederste tillatte grense å kjøre i. 

Anonymkode: b8dae...a2c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og legger deg helt oppi rumpa på bilen foran som holder fartsgrensen, hvorfor?

Anonymkode: 1e420...5ff

Det går ikke an å kjøre åtti-nitti i søttisonen og samtidig ligge helt oppi rumpa på bilen foran som holder fartsgrensen.  Da holder man jo samme fart som bilen foran.

Endret av Whistler
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bare kjøre 80-90 for min del politiet med laser syns ikke det er greit. Og jeg hvordan mitt speedometer skal være for at jeg skal ligge på fartsgrensa. Syns det er herlig med 70-grense jeg, det er fart som passer meg og jeg kommer ikke til å kjøre over den. 

Anonymkode: c56db...45c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det mye 70 der du bor? 70 er en ganske uvanlig fartsgrense. Her jeg bor er det ekstremt mange som kjører 70 overalt hvor det ikke er skiltet fartsgrense... 🤪

Anonymkode: ed15f...ec8

70 uvanlig fartsgrense? Halve Vestlandet har det over alt......

Anonymkode: 15269...fd2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Analogt speedometer? Hvor gammel bil har du? Wire som ble brukt hører fortida til, de har vert elektrinoske i snart en mannsalder. Forskjellen er hvordan de er utformet i dashbordet, vises analogt eller digitalt. Og misvisningen er den samme uansett. Om du ser på et digtalt speedometer er ikke hastigheten mer nøyaktig når det er andre parametre som avgjør misvisning.

Anonymkode: f3609...8ea

Nissan Leaf er et godt eksempel, særlig den første ZE0: Speedometeret har en misvisning på lovens maksimum, 10%. Først når du kjører i speedometer-77 er du opp i 70 km/t. Samtidig er lovlig avvik på turtelleren 2%. Det oppdaget jeg da jeg kjørte en time med cruise control en gang, og talla stemte ikke. Et raskt Google-søk bekreftet dette. Her har du en god forklaring for hvorfor Leafen er kjent som en sinke i trafikken.

Ost skrev (4 timer siden):

Er jo dem sin feil at det skjer når de ikke opprettholder god nok avstand. (...)

Hadde vedkommende bak meg hatt god nok avstand hadde det jo vært helt uproblematisk.

Det er aldri "helt uproblematisk" når noen med viten og vilje fremprovoserer farlige situasjoner i trafikken, ærlig talt. Ta deg en bolle, tåpe!

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

👍Veievesenet har i årevis hatt som praksis å sette ned fartsgrensene framfor å utbedre veiene når det behøves. Derfor er vi havnet på meningsløst lav fart mange plasser. 

Anonymkode: caeea...94f

Det er helt korrekt. Derfor har vi veier, særlig på Vestlandet, som er vanskelig å kjøre lovlig sent på. E16 fra Arna til Åsane f.eks. er bygd for 90 km/t. I dag er det 70.

Leser man litt om faget, ser du fort at det ikke er en unik problemstilling for Norge: I USA er politikontor/sheriff ofte finansiert via bøter. De liker å sette ned farten nesten litt tilfeldig på veier, og så hanker de inn bøter fordi ingen klarer å kjøre så sent. Reelle, fysikalske forutsetninger på veien og vår menneskelige psykologi kan ikke alltid lempes over bord.

Anonymkode: 64981...de5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om noen kjører tett oppi meg, eller indikerer at han vil forbi, eller få meg til å kjøre fortere, da slipper jeg han bare forbi. Sakker på og blinker om han har et langt strekke, ser erter et busstopp for full stopp om jeg så må. Vedkommende har det sikkert travelt, så da tar jeg hensyn.

Jeg kjører MYE! Kjører med årene relativt rolig, men det hender også at jeg har det veldig travelt, og da trakker jeg til. 

Ser ikke hvorfor du og andre bilister skal tvinge og være polis, for andre, å ikke slippe forbi, skape trygge passeringer, og vise hensyn til medmennesker. 

Vær grei mot hverandre, er mitt motto 😊

Anonymkode: 31c15...c37

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er rart, det. 

i trafikken befinner det seg veldig mange verdensmestere og veldig mange idioter. Alle er det ene unntaket, seeeelvføøølgelig. 😂

Anonymkode: c1347...af4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3/29/2022 den 16.58):

Og legger deg helt oppi rumpa på bilen foran som holder fartsgrensen, hvorfor?

Anonymkode: 1e420...5ff

Jeg legger til rette for at de kan kjøre fordi i stedet for å irritere meg. Hvorfor gjør ikke du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herremann skrev (På 30.3.2022 den 8.52):

Fordi vi kjører etter forholdene og følger trafikkflyten. 

Ta heller å legg deg i høyre fil om du liker å lage kø.

Motsatt kjøreretning da eller ? Det er ikke overalt at det er flere filer. Og fartsgrensene er der for en grunn. Hvis du kjører for fort håper jeg du blir stoppet av politiet. Her er det vel 60 sone og jeg er så lei av alle som kjører for fort.

Anonymkode: 773c0...431

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 21.43):

Det er rart, det. 

i trafikken befinner det seg veldig mange verdensmestere og veldig mange idioter. Alle er det ene unntaket, seeeelvføøølgelig. 😂

Det er jo nok av idioter da. Ikke noen verdensmester selv (fikk lappen i desember), men husker når jeg kjørte med kjørelæreren. Flere som omtrent prøvde feste seg på hengerfestet slik at de slapp kjøre selv 😂 Syntes det var rimelig ubehagelig, og egentlig merkelig at personene tørr ettersom en kjøreskoleelev gjerne kan være litt uforutsigbar ettersom en holder på lære kjøre. Og en kan jo ikke akkurat kun øve på en parkeringsplass heller, så en gang må jo bli den første i trafikken. 

Anonymkode: cf2d5...f22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat det der er jo litt pussig. Det er skikt på skolebiler, kamera alle veier, og, ikke minst, en helt fersk sjåfør man bør være grei med. Dessuten slipper vel skolebiler forbi trafikken ganske så hyppig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat det der er jo litt pussig. Det er skikt på skolebiler, kamera alle veier, og, ikke minst, en helt fersk sjåfør man bør være grei med. Dessuten slipper vel skolebiler forbi trafikken ganske så hyppig.

Ja, det jeg tenker. Bilen jeg kjørte var det reklame på omtrent hele bilen, og i tillegg med skiltet burde det være ganske tydelig. Så noen folk er rett og slett idioter. Ja, en blir bedt om slippe forbi ved første mulighet. Min kjørelærer var nøye på det, og regner med det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo nok av idioter da. Ikke noen verdensmester selv (fikk lappen i desember), men husker når jeg kjørte med kjørelæreren. Flere som omtrent prøvde feste seg på hengerfestet slik at de slapp kjøre selv 😂 Syntes det var rimelig ubehagelig, og egentlig merkelig at personene tørr ettersom en kjøreskoleelev gjerne kan være litt uforutsigbar ettersom en holder på lære kjøre. Og en kan jo ikke akkurat kun øve på en parkeringsplass heller, så en gang må jo bli den første i trafikken. 

12 hours ago, AnonymBruker said:

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det jeg tenker. Bilen jeg kjørte var det reklame på omtrent hele bilen, og i tillegg med skiltet burde det være ganske tydelig. Så noen folk er rett og slett idioter. Ja, en blir bedt om slippe forbi ved første mulighet. Min kjørelærer var nøye på det, og regner med det er vanlig.

Dessverre så er det nok en del som synes det er gøy å stresse kjøreskole biler 

Anonymkode: 05bf6...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dessverre så er det nok en del som synes det er gøy å stresse kjøreskole biler 

Anonymkode: 05bf6...783

Kult med 5-åringer i trafikken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ligger aldri helt opp i rumpa til bilen foran.

Når det gjelder fartsgrenser så kjører jeg ofte litt for fort. Jeg respekterer fartsgrenser, men noen av dem er tåpelige. Jeg vet om et par steder hvor det er 80-sone og det er livsfarlig å kjøre fortere enn 30-40. Mens andre steder hvor det er 80 så går det helt fint å kjøre i 100.

Det er problemet mitt, en god del av fartsgrensene gir ikke mening. Ta Hvam-toppen for eksempel, der er det 80 pga. smale kjørefelt. De feltene er da breie nok, det er ikke noe problem å ligge i 90-100 der. Jeg vet at det er andre ting som avgjør også, men når du har en 6-felts motorvei og fartsgrensa er 80 så er det noe galt.

Ved Skarnes f.eks. er det en sving, ganske krapp, i en 50-sone. Der er det skiltet at anbefalt hastighet i svingen er maks 40. Det skiltet har stått der så lenge jeg kan huske. Med min første bil, som var fra 80-tallet, så var det greit nok. Men med nyere biler så kan du holde 70 i den svingen uten problemer. Jeg har prøvd.

Fartsgrenser og andre ting er ikke oppdatert i henhold til hvor mye bedre biler har blitt. 

Anonymkode: bd9e6...c15

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har prøvd.

Skjønner deg veldig godt, men dette er vel kjernen i argumentet ditt: Du kan det du kjenner.

Våre veier er det vanligvis helt ok flyt på. Mange gamle tanter som ligger 25% under, men folk flest kjører noenlunde i fartsgrensen.

Så kommer sommersesongen med tyskerne og de rullende plastdoene sine. De kan fint ligge i 40 i 80-sonen; enten fordi de vil se på alle fossene, eller fordi de er redde for veien, eller fordi de tror at alle andre er på ferie også - og veien er jo tom: Ingen trafikk foran! 🤦🏼‍♀️

Det er et parti fjellvei som jeg kjører trygt og fint med snitt 55-60 km/t tom. vinterstid på is (men da sklir jeg sidelengs gjennom alle oversiktlige svinger). Men når turistene kommer, faller snittfarten til 20 km/t. Ingen spøk, blodig, trist og irriterende alvor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner deg veldig godt, men dette er vel kjernen i argumentet ditt: Du kan det du kjenner.

Våre veier er det vanligvis helt ok flyt på. Mange gamle tanter som ligger 25% under, men folk flest kjører noenlunde i fartsgrensen.

Så kommer sommersesongen med tyskerne og de rullende plastdoene sine. De kan fint ligge i 40 i 80-sonen; enten fordi de vil se på alle fossene, eller fordi de er redde for veien, eller fordi de tror at alle andre er på ferie også - og veien er jo tom: Ingen trafikk foran! 🤦🏼‍♀️

Det er et parti fjellvei som jeg kjører trygt og fint med snitt 55-60 km/t tom. vinterstid på is (men da sklir jeg sidelengs gjennom alle oversiktlige svinger). Men når turistene kommer, faller snittfarten til 20 km/t. Ingen spøk, blodig, trist og irriterende alvor.

Eneste grunnen til at jeg prøvde meg fram i den svingen var fordi jeg merket så stor forskjell mellom biler. Når jeg byttet ut den jeg nevnte fra 80-tallet og fikk meg en mye nyere bil så merket jeg at svingen gikk mye enklere så jeg fikk lyst til å prøve litt hvor mye bedre den nye bilen var.

Det du beskriver høres ut som Vestlandet. Jeg har ikke kjørt mye der så det skal jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører alltid 5-10 km over fartsgrensen, men opplever fortsatt at mange kjører helt opp i rumpa på bilen min. Dette synes jeg er utrolig provoserende, spesielt når det er mørkt. Jeg bremser konsekvent ned til fartsgrensen når noen gjør dette. Når de kjører VELDIG nært i høy fartsgrense, blir det gjerne bråbrems fra meg. Så får de ta konsekvensene av drittoppførselen sin.

Anonymkode: fe7a6...755

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjører alltid 5-10 km over fartsgrensen, men opplever fortsatt at mange kjører helt opp i rumpa på bilen min. Dette synes jeg er utrolig provoserende, spesielt når det er mørkt. Jeg bremser konsekvent ned til fartsgrensen når noen gjør dette. Når de kjører VELDIG nært i høy fartsgrense, blir det gjerne bråbrems fra meg. Så får de ta konsekvensene av drittoppførselen sin.

Anonymkode: fe7a6...755

...og der skaper du farlige situasjoner helt uten grunn. Bremser du grunnløst og bilen som kræsjer i deg har DVR, får du også 100% av skylden. Kos deg med økte forsikringspriser i 15 år for småligheten din 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...