Gå til innhold

Kalorifrie rundstykker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Catwoman

Har ingen oppskrift men baker du rundstykker med vann, gjær og mel kan det umulig bli mange kaloriene. Og bruke endel grovt mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikkerundstykker (20 store eller 16 enda større)

Tror ikke disse er så ille. Man kan sikkert kutte ut solsikkefrøene, eller bare strø de på toppen.

5 dl skummet melk

1 beger kesam (magreste går bra)

50 gram gjær

2 ss olje (eks solsikkeolje)

1 ts salt

1 dl (75g) solsikkefrø

3 dl (200g) grovbakst

3 dl (180g) fin sammalt hvete

10 dl (650g) hvetemel

Grovbakst kan erstattes med en blanding av rugmel (50%) grovt sammalt hvetemel (25%) og litt vanlig hvetemel (25%) . Det hender jeg bruker 50% rugmel og 50% grovt sammalt hvetemel.

1 Bland alt det tørre (inkl frø).

2 Varm opp melk, kesam, olje og rør kesamen inn slik at det blir en jevn "suppe". Ha i gjær når væsken er lunken og bland til den er oppløst.

3 Bland tørt og vått og elt noen minutter.

4 Hev i minst en time

5 Trill ut rundstykker

6 Hev på nytt i en time på brett.

7 Pensle med egg (eller melk) og ha på mer solsikkefrø

8 Stek på 225 grader i ca 10 min. Jeg har mine midt i ovnen.

Disse er helt flotte å fryse og jeg har alltid et lager i fryseren. Jeg pleier å varme opp rundstykkene i stekeovnen etter at de har tint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du lage som rundstykker.... Så kan du rive gulrøtter å ha oppi deigen . Det gjør det saftig og godt og har jo lite kalorier fremfor mel så sper du ut litt.

Og gjerne litt linfrø også og noe av det fine hvetemelet kan byttes ut med fin rug eller bygg feks. Det er egentlig bare å eksprimentere litt ;)

Fra www.greteroede.no

Brytebrød

10 dl vann

100 g gjær

3 ts salt

6 dl Sans Kesam Mager

10 dl hvetemel sammalt, grov

20 dl hvetemel siktet

Slik gjør du:

Smuldre gjæren i en bakebolle og hell over lunkent vann. Rør til gjæren er løst opp. Tilsett salt, kesam og det meste av melet.

Arbeid deigen godt gjerne i husholdningsmaskin, til den kjennes smidig og glatt og ikke kleber.

La deigen heve under plast på et lunt sted ca 30 minutter.

Ha deigen i langpanne 35 x 40 cm og trykk utover slik at deigen dekker bunnen. Skjær deigen i ruter med en spiss kniv.

Etterhev deigen under plast på et lunt sted ca 30 minutter.

Stek midt i ovnen i ca 20 minutter på 220 °C.

Avkjøl under håndkle på rist.

Bryt biter av brødet eller server det helt, slik at hver og en kan bryte sin del av det.

175kcal pr 100g og det er ikke ille.

Oppskriften i innlegget over ser også god ut, men for å få det litt magrere ville jeg byttet ut melk med vann og solsikke frø med linfrø. Så lenge du ikke knuser linfrø går de hele gjennom systemet og det gjør ikke solsikkefrø.

Men på en annen side så inneholder solsikkefrø sunt fett som kroppen trenger daglig og er bare bra å ha i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...