Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Føler jeg har mast mye her inne nå om utdanning o.l., men jeg har store problemer med å bestemme meg for hva slags utdanning jeg skal begynne på til høsten :sjenert: .

Det jeg tenker på nå er dataingeniør, altså den 3-årige ved Høgskolen i Oslo. Men, det jeg lurer på, er om matematikken er veldig krevende? Må man være en racer i matematikk og fysikk for å klare dette studiet, eller er det noe "folk flest" kan klare bare en jobber nok? Kanskje en dumt spørsmål, men jeg er litt blank her. Det ser kjempespennende ut, men jeg har liten erfaring med realfag og aner ikke hvordan det står til med evnene mine på dette området.

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid vært glad i matematikk, men jeg sleit litt med 3mx, men ikke mer enn at det gikk greit. Jeg begynte på høyskole, på samme linje som du snakker om, og da sleit jeg desto mer. Jeg klarte meg gjennom første og andre året, men tredje året måtte jeg ta eksamen på nytt. Jeg jobbet forholdsvis mye med det, men ikke vanvittig, og vil vel si at du må ha en grunnleggende forståelse for faget for at du skal komme deg gjennom det, du har rett og slett ikke tid til å bruke all tiden din på å forstå, det er nok av andre krevende fag du skal stå i..

Skrevet

hei!

Jeg går ingeniør nå og ingeniører har felles matematikk. Du må ha 2 og 3 mx for å komme inn. Jeg syns ikke ingeniørmatten er vanskeligere enn 3mx. Vi bygger jo videre på 2 og 3 mx nå så det må jo sitte. Men når det gjelder å få jobb etter utdanningen "har jeg hørt" at det ikke er mattekarakteren arb.givere ser mest på...

Skrevet

Jeg er også dataing. Matte krever sitt, men jeg tror nok folk flest kan klare det dersom de bruker tid på det. Men det er absoultt ikke noe man surfer gjennom uten å bruke tid på det. Men det er mange fag i ingeniørutdannelsen som bygger på matte, så man må jo ha en viss interesse for det, for å orke å lære seg alt!

Ellers vil jeg anbefale studie, det er kjekt! Stå på med programmeringen fra starten av, det er viktig å legge et godt grunnlag her!

Skrevet
Føler jeg har mast mye her inne nå om utdanning o.l., men jeg har store problemer med å bestemme meg for hva slags utdanning jeg skal begynne på til høsten :sjenert: .

Det jeg tenker på nå er dataingeniør, altså den 3-årige ved Høgskolen i Oslo. Men, det jeg lurer på, er om matematikken er veldig krevende? Må man være en racer i matematikk og fysikk for å klare dette studiet, eller er det noe "folk flest" kan klare bare en jobber nok? Kanskje en dumt spørsmål, men jeg er litt blank her. Det ser kjempespennende ut, men jeg har liten erfaring med realfag og aner ikke hvordan det står til med evnene mine på dette området.

:sjenert:

Hei!

Nei, man må ikke være en racer på matematikk. Det holder med litt interesse og litt velvilje til å gjøre noen øvinger nå og da :)

Anbefales! Jobbmulighetene etterpå er mange, og de er spennende.

Skrevet

Dette er noe for folk flest, så lenge de har litt interesse for temaene som det undervises i. Det er mange ulike tema og man trenger ikke være super-interessert i alt. Det kan være ganske gøy.

Skrevet (endret)

Matten kommer de fleste seg gjennom! Du lærer det jo, litt etter litt, og så var det ikke så vanskelig likevel! :) Personlig synes jeg ikke helt man kan sammenligne 3MX på videregående skole med matte på universitet/høyskole, fordi på videregående har du så mange fag. På høyskole får du mer ro på deg til å fordype deg i fag DU har valgt, dermed vekkes interessen og motivasjonen på en helt annen måte. Så lenge du er villig til å jobbe litt med oppgaver, tror jeg garantert ikke at det er matten som skal hindre deg!

Og har man fysikk på høyskolen? Er jeg ikke sikker på, men jeg kom meg gjennom fysikkemnet også.( Går siving data.)

Nå skal det sies at jeg fortsatt ikke har brukt verken matematikken eller fysikken noe særlig i andre fag, men dette komemr litt an på hvilken linje innenfor data du velger. Visualisering, 3D-modellering eller bildebehandling vil typisk kreve mer matematikk enn f. eks systemutvikling eller modellering av datasystemer.

Ellers er data et kjempeartig fag der man trenger flere jenter! Dette er et ønske både nasjonalt og i bransjen. Jeg storkoser meg iallfall, og er litt lei meg for at studietiden begynner å gå mot slutten....

Endret av Scheherazade
Skrevet

Og har man fysikk på høyskolen? Er jeg ikke sikker på, men jeg kom meg gjennom fysikkemnet også.( Går siving data.)

Man har (iallefall når jeg gikk) fysikk,kjemi, diskret matte, statistikk,matte1, matte2, matte3 som er mattefag. Kanskje var det noen flere også, husker ikke helt. Vært var vel 1 semester med Matte1, fysikk, kjemi og progging. Da skal en like matte!!

Skrevet

Jeg har alltid vært glad i matte og hadde ikke alvorlige problemer med mattefagene på dataingeniør akkurat - men vanskelighetsgraden på dem varierte ENORMT så karakterene mine ble 1,0 - 1,4 - 3,1 - E (og desto dårligere karakterene er desto mer tid brukte jeg faktisk på faget).

Fysikken derimot, den slet jeg enormt med og sto ikke før på tredje forsøk.. Ikke ble den brukt til noe verken før eller siden heller så jeg var ikke særlig motivert for å lære meg den igrunnen.

Lykke til iallefall :)

Skrevet

Det er da ikke så unormalt å ha varierende karakterer...

Mange jeg kjenner har alt fra A til E.

Selv har jeg B'er, C'er og en D - men flest B'er.

Skrevet
Man har (iallefall når jeg gikk) fysikk,kjemi, diskret matte, statistikk,matte1, matte2, matte3 som er mattefag. Kanskje var det noen flere også, husker ikke helt. Vært var vel 1 semester med Matte1, fysikk, kjemi og progging. Da skal en like matte!!

Mulig jeg ikke fikk med meg noe her, har du gått siving eller høyskole? Synes det var veldig likt sivingpensum nemlig! I såfall kan jeg jo legge til at vi ikke har kjemi lenger, og at ellers byttes fagene om cirka hele tiden, vi hadde fysikk i 3. , nå er det i 1. osv.

Skrevet (endret)
Mulig jeg ikke fikk med meg noe her, har du gått siving eller høyskole? Synes det var veldig likt sivingpensum nemlig! I såfall kan jeg jo legge til at vi ikke har kjemi lenger, og at ellers byttes fagene om cirka hele tiden, vi hadde fysikk i 3. , nå er det i 1. osv.

Jeg gikk ing. (har gått master etterpå da). Pensum på ing og siving er vel egentlig ganske likt i første året iallefall! Så kjemi er borte nå ja! Det var da jammen på tide, skjønnte aldri helt hva jeg skulle med det!! Iallefall ikke for å bli systemutvikler...

Endret av vilde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...