AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Har i lang tid følt meg uvanlig sliten, har i flere år måttet sove etter jobb, selv om vakta bare er på 4-5 timer. Har nå kutta det ut for å jobbe med søvnen min. Tok kontakt med lege i høst, og går på D-vitamin. Slik at målene nå er bra. Har tatt søvnkurs og går nå på sovetabletter (Alimemazin). Har gått på det nå i 2 uker, og føler meg fortsatt like slapp og sliten. Sliter også en del med hodepine, verking i kroppen, dårlig konsentrasjon og svimmelhet. Er utrolig frustrert over situasjonen min, og føler på at jeg ikke kan ha det slik så mye lenger. Føler hele tida på at jeg løper på det siste av energien. Noen tips? Anonymkode: c5d0f...fd2 2
Silva Pluvialis Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Test for jernmangel. Begynn å trene. Kom deg ut tidlig i dagslys. Få noen nye opplevelser Anonymkode: 607fb...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har i lang tid følt meg uvanlig sliten, har i flere år måttet sove etter jobb, selv om vakta bare er på 4-5 timer. Har nå kutta det ut for å jobbe med søvnen min. Tok kontakt med lege i høst, og går på D-vitamin. Slik at målene nå er bra. Har tatt søvnkurs og går nå på sovetabletter (Alimemazin). Har gått på det nå i 2 uker, og føler meg fortsatt like slapp og sliten. Sliter også en del med hodepine, verking i kroppen, dårlig konsentrasjon og svimmelhet. Er utrolig frustrert over situasjonen min, og føler på at jeg ikke kan ha det slik så mye lenger. Føler hele tida på at jeg løper på det siste av energien. Noen tips? Anonymkode: c5d0f...fd2 Er du mann eller kvinne? Har du hatt korona? Anonymkode: a8007...5da 2
totti_1 Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har i lang tid følt meg uvanlig sliten, har i flere år måttet sove etter jobb, selv om vakta bare er på 4-5 timer. Har nå kutta det ut for å jobbe med søvnen min. Tok kontakt med lege i høst, og går på D-vitamin. Slik at målene nå er bra. Har tatt søvnkurs og går nå på sovetabletter (Alimemazin). Har gått på det nå i 2 uker, og føler meg fortsatt like slapp og sliten. Sliter også en del med hodepine, verking i kroppen, dårlig konsentrasjon og svimmelhet. Er utrolig frustrert over situasjonen min, og føler på at jeg ikke kan ha det slik så mye lenger. Føler hele tida på at jeg løper på det siste av energien. Noen tips? Anonymkode: c5d0f...fd2 Lege og så psykolog om riktig for deg. Høres psykosomatisk ut
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 Lev sunt, så blir du bedre. Spis riktig, ta vitaminer, sørg for nok søvn. Gå en halvtime tur (minst) daglig. Kutt ut uvaner som alkohol, tobakk og sukker. Anonymkode: d82ae...f65
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Alimemazin Dette er en av de gamle allergimedisinene som gir ganske betydelig hangover. Sliter du med søvnproblemer eller generell følelse av utmattelse? Hvordan føler du deg etter at du har vært på trening eller gått deg en god tur i hurtig tempo? Anonymkode: bd43d...b27 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er en av de gamle allergimedisinene som gir ganske betydelig hangover. Sliter du med søvnproblemer eller generell følelse av utmattelse? Hvordan føler du deg etter at du har vært på trening eller gått deg en god tur i hurtig tempo? Anonymkode: bd43d...b27 Generell utmattelse, har hatt ganske betydelige plager med innsovning i en lenger periode. Så legen ville sjekke opp om god søvn kunne nøste opp i problemet. Men har nok ikke gjort noe særlig enn så lenge for utmattelsen, samt de andre plagene Anonymkode: c5d0f...fd2
totti_1 Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Generell utmattelse, har hatt ganske betydelige plager med innsovning i en lenger periode. Så legen ville sjekke opp om god søvn kunne nøste opp i problemet. Men har nok ikke gjort noe særlig enn så lenge for utmattelsen, samt de andre plagene Anonymkode: c5d0f...fd2 Angst eller depresjon, har du?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 totti_1 skrev (2 minutter siden): Angst eller depresjon, har du? Ikke så vidt jeg veit, føler meg egentlig på et bra sted psykisk. Og har det fint med livet og de rundt meg. Problemet er litt at jeg ikke har energi til å være med på ting, pleie vennskap osv. I dårlige perioder har jeg vansker med vanlig ting som å stå å lage mat, dusje og stå lenge generelt. Blir dårligere utover dagen, og aller verst da jeg har gjort mye. Anonymkode: c5d0f...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke så vidt jeg veit, føler meg egentlig på et bra sted psykisk. Og har det fint med livet og de rundt meg. Problemet er litt at jeg ikke har energi til å være med på ting, pleie vennskap osv. I dårlige perioder har jeg vansker med vanlig ting som å stå å lage mat, dusje og stå lenge generelt. Blir dårligere utover dagen, og aller verst da jeg har gjort mye. Anonymkode: c5d0f...fd2 Jeg har fibromyalgi, og alt du beskriver plages man av med den diagnosen. Ikke at jeg har blitt særlig bedre etter diagnosen, for det finnes jo ingen spesifikk behandling - men hjelper på den måten at jeg vet selv hvorfor jeg føler meg som jeg gjør, og kan tilpasse hverdagen deretter. Jeg er også under utredning for ME, siden utmattelsen har blitt mye verre enn smertene i det siste. Begge disse tilstandene kan jo være greit å nevne for legen og kanskje bli utredet for? Anonymkode: d68db...466
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har fibromyalgi, og alt du beskriver plages man av med den diagnosen. Ikke at jeg har blitt særlig bedre etter diagnosen, for det finnes jo ingen spesifikk behandling - men hjelper på den måten at jeg vet selv hvorfor jeg føler meg som jeg gjør, og kan tilpasse hverdagen deretter. Jeg er også under utredning for ME, siden utmattelsen har blitt mye verre enn smertene i det siste. Begge disse tilstandene kan jo være greit å nevne for legen og kanskje bli utredet for? Anonymkode: d68db...466 Ja, kan forstå at det føles kjipt å ikke ha noen behandling/kur for det. Håper bare jeg kan få et svar, uansett hva det måtte være. Føler det kan gi meg litt å kunne ha noe å forholde seg til. Er jo også i 100% jobb, så føler kanskje noe må gjøres der. Skal nevne det for legen neste time! Tusen takk for svar!:) Anonymkode: c5d0f...fd2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 En ting er sikkert, Du har ikke ME. Kriteriene og symptomene er så spesifikke at beskrivelsen din utelukker det og jeg tviler sterkt på at du hadde klart å stå i jobb selv med mild ME, du ville blitt sengeliggende med den aktiviteten du beskriver. Dessverre sitter det en del med ME diagnoser fra tidligere som egentlig skulle hatt kronisk utmattelse. ME er en underdiagnose av kronisk utmattelse som har ekstremt spesifikke kriterier du må fylle. Utmatelsesdiagnoser skal uansett ikke stilles eller utredes målrettet, de skal først vurderes etter alt annet relevant er utredet. Det inkluderer diabetes, depresjon, angst, EEG, kreft, overvekt, IBS/IBD, Cøliaki osv. Dette må du få utredet også ordner det seg for de fleste! Jeg kjenner en som beskriver nesten ordrett dine symptomer, da var det snakk om diabetes. Anonymkode: 51f46...581 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #14 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har i lang tid følt meg uvanlig sliten, har i flere år måttet sove etter jobb, selv om vakta bare er på 4-5 timer. Har nå kutta det ut for å jobbe med søvnen min. Tok kontakt med lege i høst, og går på D-vitamin. Slik at målene nå er bra. Har tatt søvnkurs og går nå på sovetabletter (Alimemazin). Har gått på det nå i 2 uker, og føler meg fortsatt like slapp og sliten. Sliter også en del med hodepine, verking i kroppen, dårlig konsentrasjon og svimmelhet. Er utrolig frustrert over situasjonen min, og føler på at jeg ikke kan ha det slik så mye lenger. Føler hele tida på at jeg løper på det siste av energien. Noen tips? Anonymkode: c5d0f...fd2 Du må være tålmodig, det høres ut som du ble godt fulgt opp av legen. Legen kommer til å utrede deg videre hvis de første tiltakene ikke hjelper. Hvis det er vanskelig med tanke på jobb bør du heller jobbe gradert en periode så du greier å følge opp soving kun på natten. Trener du? Hvordan går det? Kommer du i gang med aktivitet og føler du glede av det etterpå? Kommer du deg litt når du kommer i gang med aktivitet som å gå en tur for eksempel? Hvordan føles det etterpå? Anonymkode: 6b721...8d8 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #15 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har i lang tid følt meg uvanlig sliten, har i flere år måttet sove etter jobb, selv om vakta bare er på 4-5 timer. Har nå kutta det ut for å jobbe med søvnen min. Tok kontakt med lege i høst, og går på D-vitamin. Slik at målene nå er bra. Har tatt søvnkurs og går nå på sovetabletter (Alimemazin). Har gått på det nå i 2 uker, og føler meg fortsatt like slapp og sliten. Sliter også en del med hodepine, verking i kroppen, dårlig konsentrasjon og svimmelhet. Er utrolig frustrert over situasjonen min, og føler på at jeg ikke kan ha det slik så mye lenger. Føler hele tida på at jeg løper på det siste av energien. Noen tips? Anonymkode: c5d0f...fd2 Hva er det som regnes som bra nivå for D-vitamin? Anonymkode: a8065...a64
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #16 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva er det som regnes som bra nivå for D-vitamin? Anonymkode: a8065...a64 Hadde 55, hadde i slutten av februar 140, som er innafor målet Anonymkode: c5d0f...fd2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #17 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hadde 55, hadde i slutten av februar 140, som er innafor målet Anonymkode: c5d0f...fd2 55 er lavt, det anbefales å ha over 75. Anonymkode: 6b721...8d8
Kaneel Skrevet 29. mars 2022 #18 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ikke så vidt jeg veit, føler meg egentlig på et bra sted psykisk. Og har det fint med livet og de rundt meg. Problemet er litt at jeg ikke har energi til å være med på ting, pleie vennskap osv. I dårlige perioder har jeg vansker med vanlig ting som å stå å lage mat, dusje og stå lenge generelt. Blir dårligere utover dagen, og aller verst da jeg har gjort mye. Anonymkode: c5d0f...fd2 Les deg opp på Canada kriteriene og PEM se om du kjenner deg igjen, gjør du ber du om utreding for me
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #19 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 55 er lavt, det anbefales å ha over 75. Anonymkode: 6b721...8d8 Vet at 55 er lavt, men det var nivået jeg hadde i høst. Nå er jeg på 140 Anonymkode: c5d0f...fd2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #20 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 55 er lavt, det anbefales å ha over 75. Anonymkode: 6b721...8d8 Ser nå at jeg formulerte meg litt rart i det første svaret mitt🙈 Anonymkode: c5d0f...fd2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå