AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Mine foreldre har en rolig og kastrert hunnkatt på snart 3 år. På fredag morgen ble hun sluppet ut og siden har ingen sett henne. Det har blitt lett høyt og lavt og naboer har blitt varslet slik at de kan sjekke uthus og kjeller, men ingen har sett pus. Dette er ute på bygda så det er jo rovdyr rundt omkring og lite trafikk, men det er ikke vanlig at kastrerte katter forsvinner sånn plutselig, er det vel? Dette er en pusejente som alltid kom hjem om kvelden, selv før hun ble kastrert. Det er stor sorg😿 Anonymkode: f5e34...d14
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Har de vært ute og lett med lommelykt og noe kattegodis? Anonymkode: 1f93b...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har de vært ute og lett med lommelykt og noe kattegodis? Anonymkode: 1f93b...6f0 De sier de har lett høyt og lavt og selvfølgelig sjekket garasje, uthus, på låven og alle plasser der hun kan ha kommet inn. Hun kommer alltid når man roper på henne og hun er en katt som er glad i mat så jeg tenker det må ha skjedd noe med henne. Hadde hun ikke vært kastrert så hadde jeg tenkt at hun hadde løpetid og hadde reist etter en hannkatt, men hun ble kastrert for fem måneder siden. Ts Anonymkode: f5e34...d14 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Vår var borte et halvt år, kom tilbake god og velfødd, så hun hadde nok midlertidig flyttet ut. Ikke visste hun at vi skulle flytte mens hun var forsvunnet, siste dagen vi hentet flyttelass kom hun mjauende. Heldigvis! Anonymkode: 79249...146 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 Både fylket mitt og kommunen min har facebookgrupper for savnede dyr, kanskje de kan spørre i sin lokale fb-gruppe hvis de har noe lignende? Ellers så er dyrebar.no verdt å sjekke! Ville også ha kjøpt gps til katta til når hun kommer hjem. Hvis hun ikke er chippa så kan nærmeste veterinærklinikk ha fått henne inn, så de kan jo ringe dit. Anonymkode: 1f93b...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Både fylket mitt og kommunen min har facebookgrupper for savnede dyr, kanskje de kan spørre i sin lokale fb-gruppe hvis de har noe lignende? Ellers så er dyrebar.no verdt å sjekke! Ville også ha kjøpt gps til katta til når hun kommer hjem. Hvis hun ikke er chippa så kan nærmeste veterinærklinikk ha fått henne inn, så de kan jo ringe dit. Anonymkode: 1f93b...6f0 Nærmeste veterinærklinikk er 8 mil unna og man må ta ferge for å komme dit, så jeg tviler på at noen har levert henne inn der. Har lagt ut bilde og et innlegg i den lokale kjøp og salg fb gruppen. Hun har en kattunge på 9 måneder hun bor sammen med, men han er nok mer avhengig av moren sin enn omvendt. Hun pleier ofte å være borte en time eller to på dagtid, mens han bare suller rundt huset og går inn igjen og legger seg i senga si. Han savner moren og sitter i vinduet og ser etter henne😿 Ts Anonymkode: f5e34...d14 2
Leo Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 Ja, det hender at de forsvinner. Jeg har en gammel, kastrert dame som gjør det stadig vekk. Særlig om våren og sommeren og da kan hun være borte i to - tre uker. Nå har jeg etter hvert funnet ut hvor hun holder til og hun liker seg tydeligvis på en gård i nærheten hvor hun bl.a. går inn i fjøset. Hun får ikke servert mat der, så når hun blir lei av å leve på mus og fugler kommer hun hjem for å få mat og slappe av noen dager før det er ut på tur igjen. De andre hunnkattene jeg har/har hatt har likt og liker også å ta seg en tur, men da gjerne bare et par dager og aldri om vinteren. Ellers kan selvfølgelig også hunnkatter bli tatt av rovdyr, bli innestengt, påkjørt etc. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Leo skrev (6 minutter siden): Ja, det hender at de forsvinner. Jeg har en gammel, kastrert dame som gjør det stadig vekk. Særlig om våren og sommeren og da kan hun være borte i to - tre uker. Nå har jeg etter hvert funnet ut hvor hun holder til og hun liker seg tydeligvis på en gård i nærheten hvor hun bl.a. går inn i fjøset. Hun får ikke servert mat der, så når hun blir lei av å leve på mus og fugler kommer hun hjem for å få mat og slappe av noen dager før det er ut på tur igjen. De andre hunnkattene jeg har/har hatt har likt og liker også å ta seg en tur, men da gjerne bare et par dager og aldri om vinteren. Ellers kan selvfølgelig også hunnkatter bli tatt av rovdyr, bli innestengt, påkjørt etc. Jeg trodde ikke at hunnkatter dro på lange turer når de er kastrerte? Denne pusekatten var aldri på lange turer da hun var ukastrert. Ts Anonymkode: f5e34...d14
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 ALLE katter kan forsvinne. Det er størst sjanse for at ukastrerte hannkatter forsvinner, så ukastrerte hunnkatter, men kastrerte katter kan like godt forsvinne. Det finnes jo et par mulige grunner til at en kastrert hunnkatt fortsatt kan velge å være lengre vekke: Noen katter stikker av fordi at de har funnet en ny familie som gir de bedre mat eller de bare trives bedre der, noen fordi de er på jakt etter hunnkatter å parre med eller hunnkatter har løpetid..(generelt, og hvis hun har blitt kastrert sent, etter løpetider kan hun fortsatt ha litt lyster og vaner), hvis det kommer andre katter i nabolaget med «høyere rang» og krever territorie så kan kattene bli «kastet ut» av terretoriet, i tillegg til dette så er det en del katter som tar seg lengre turer (ofte mot sommeren, bedre vær, mye gøy som skjer) for å jakte og utforske. Dette er jo bare de grunnen som katten har litt kontroll over selv, det finnes jo en del til skumle ting som kan skje ute som kan være en forklaring: Påkjørsel. Sitter seg i motoren på biler og dør. Innelåst i garasjer, boder, hjem, lager osv. Innestengt i bil og blitt med på reise. Går seg vill. Slossing med andre katter som resulterer i død, skade, rømming. Kan bli tatt av rovdyr som rev, ørn osv. Bli forgiftet. Generelt skade seg. Drukne. Sitte seg fast i tre. Har hun halsbånd kan hun ha hektet seg fast et sted. Hvis hun har blitt skremt er det ikke sikkert hun kommer frem selv om de står akkurat der og roper heller så lurt å bruke tid på hvert sted og prøve å lokke hun ut og se nøye. Du har fått et par gode tips, facebook grupper, heng opp plakater, snakk med naboer, dyrebar.no, let i mørket med lommelykt (se etter lysende øyne), let GODT overalt, løft på ting, bruk litt tid og snakk med kosestemme, ha med godbiter/våtfor/tørrfor som lager lyd.. Mange av facebook gruppene som handler om savnede dyr har ofte mange tips. Anonymkode: 73ace...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ALLE katter kan forsvinne. Det er størst sjanse for at ukastrerte hannkatter forsvinner, så ukastrerte hunnkatter, men kastrerte katter kan like godt forsvinne. Det finnes jo et par mulige grunner til at en kastrert hunnkatt fortsatt kan velge å være lengre vekke: Noen katter stikker av fordi at de har funnet en ny familie som gir de bedre mat eller de bare trives bedre der, noen fordi de er på jakt etter hunnkatter å parre med eller hunnkatter har løpetid..(generelt, og hvis hun har blitt kastrert sent, etter løpetider kan hun fortsatt ha litt lyster og vaner), hvis det kommer andre katter i nabolaget med «høyere rang» og krever territorie så kan kattene bli «kastet ut» av terretoriet, i tillegg til dette så er det en del katter som tar seg lengre turer (ofte mot sommeren, bedre vær, mye gøy som skjer) for å jakte og utforske. Dette er jo bare de grunnen som katten har litt kontroll over selv, det finnes jo en del til skumle ting som kan skje ute som kan være en forklaring: Påkjørsel. Sitter seg i motoren på biler og dør. Innelåst i garasjer, boder, hjem, lager osv. Innestengt i bil og blitt med på reise. Går seg vill. Slossing med andre katter som resulterer i død, skade, rømming. Kan bli tatt av rovdyr som rev, ørn osv. Bli forgiftet. Generelt skade seg. Drukne. Sitte seg fast i tre. Har hun halsbånd kan hun ha hektet seg fast et sted. Hvis hun har blitt skremt er det ikke sikkert hun kommer frem selv om de står akkurat der og roper heller så lurt å bruke tid på hvert sted og prøve å lokke hun ut og se nøye. Du har fått et par gode tips, facebook grupper, heng opp plakater, snakk med naboer, dyrebar.no, let i mørket med lommelykt (se etter lysende øyne), let GODT overalt, løft på ting, bruk litt tid og snakk med kosestemme, ha med godbiter/våtfor/tørrfor som lager lyd.. Mange av facebook gruppene som handler om savnede dyr har ofte mange tips. Anonymkode: 73ace...5c3 Takk. Hun ble kastrert da hun var drøyt to år, så da har hun jo hatt løpetid mange ganger og også fått kattunger, så det kan jo hende at hun har fått for seg at hun skal på mannfolk jakt, selv om hun aldri var lenge borte da hun var ukastrert. Halsbånd har hun heller ikke. Takk for tips😼 Ts Anonymkode: f5e34...d14
Tvist Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. Hun ble kastrert da hun var drøyt to år, så da har hun jo hatt løpetid mange ganger og også fått kattunger, så det kan jo hende at hun har fått for seg at hun skal på mannfolk jakt, selv om hun aldri var lenge borte da hun var ukastrert. Halsbånd har hun heller ikke. Takk for tips😼 Ts Anonymkode: f5e34...d14 Er hun chippet?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #12 Skrevet 29. mars 2022 Vår kastrerte hokatt er borte to uker hver sommer. Vi spøker med at ho reiser på ferie. Hvert år, omtrent på samme tid er ho borte i ca to uker. Anonymkode: 94020...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #13 Skrevet 29. mars 2022 Tvist skrev (9 timer siden): Er hun chippet? Nei, de tenkte det ikke var nødvendig siden de bor langt ute på landet i en bygd med150 innbyggere. Dyrlegen hadde heller ikke spurt om de skulle ha chip. Ts Anonymkode: f5e34...d14
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå