Gå til innhold

Tenåringsbarn og nakenhet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har fram til nå ikke gjort noe for å dekke oss til på badet o.l. i vår familie. Nå er sønnen min blitt 14 årgammel, og fysisk sett ganske voksen. Han har ikke gjort noe for å trekke seg unna i situasjoner der han er naken. Han går naken til og fra badet, og later ikke til å ha noe i mot at jeg ser ham naken. Jeg synes igrunnen at det er helt greit, men det er vel ikke helt vanlig at mødre og tenåringssønner ser hverandre helt nakne. Er det noen som har noen kommentarer.

Tenåringsmor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke at dette høres hårreisende ut jeg.

Så lenge både du og sønnen din ikke synes at dette er pinlig eller ekkelt er det bare fint at han får et naturlig forhold til kroppen sin.

Men jeg tror nok at jeg ville banket på før jeg gikk inn på badet. Han er stor nok til å velge sånne ting selv. Og hvis du synes at det er ubehagelig kan du jo begynne å dekke deg til litt.

Da jeg bodde hjemme var det ikke sånn. Alle hadde på seg NOE. Jeg fikk ikke noe naturlig forhold til å vise meg naken annet enn i dusjen på skolen. Dette kan ha litt med plasseringen av badet hjemme å gjøre. Dessuten var vårt hjem preget av at kjentfolk hadde fri adgang inn i huset til alle døgnets tider. Litt kjedelig å møte onkel Lars i døra uten klær på.. :hoho:

For noen er nakenhet helt greit. Andre synes at det er OK å ha på seg litt klær når man går på badet. Dette tror jeg smitter over på ungene.

Skrevet

Jeg har også en sønn på 14 år. Han har alltid vært veldig åpen og naturlig i forhold til dette med nakenhet, inntil for godt og vel et år siden.

Da ble alt litt mer privat.

Mannen min og jeg og småbrødrene hans ser hverandre nakne på badet fremdeles, og 14 åringen kan godt komme inn på badet om morgenen før jeg har kledd meg, uten at jeg gjør noe nummer ut av det.

De fleste barn / ungdommer kommer nok til et punkt der det føles naturlig å skjerme seg litt og sette grenser for sitt privatliv, og dette må selvfølgelig respekteres.

Akkurat når dette skjer vil nok variere fra person til person, og har kanskje sammenheng med fysisk modning, men ïkke nødvendigvis. Min sønn er ikke spesielt tidlig utviklet, men han føler seg nok bare for stor til å vise seg naken for oss andre!

Hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det er veldig forskjellige holdninger til nakenhet rundt omkring i forskjellige familier. Da jeg vokste opp så ikke faren meg helt naken etter at jeg var en ni- ti år gammel.

Med mine egne barn har jeg hatt et avslappet forhold til nakenhet. Sønnen min sluttet å være naken når jeg var til stede i 13 årsalderen. Me nå som han er 18 hender det at vi tar bdstue nakne sammen igjen. Det var litt rart å se ham igjen etter 5 år. Han er vel nå så voksen og føler seg trygg på seg selv slik at det ikke gjør noe om moren hans ser ham naken.

marimor

Gjest Lottemor
Skrevet

jeg kan huske at jeg dysjet med min mor når jeg var nesten 4 år men etter det har ikke jeg sett henne uten t_skjorte og truse på og hun har ikke sett meg siden jeg var 6 år og klarte å finne rett temp.på vannet selv...min far ja nei han har jeg ikke setti adams drakten....

Så hos oss har det vært et annstrengt forhol til nakenhet....

Skrevet

Jeg så aldri mine foreldre nakne, uten at jeg har inntrykk av at dette var noe "fy fy".

Her hjemme passer jeg på å dekke meg til -når det er kaldt..

Guttungen bryr seg ikke, hvis han da ikke gjør et "poeng" ut av det for å være morsom. (han er forresten 8 år)

Skrevet

Det høres ut som om dere har et naturlig og greit forhold til nakenhet. Det er vel bare å fortsette å opptre slik det faller seg naturlig for dere, men respekter gutten hvis han begynner å dekke seg til eller ikke ønsker å se dere nakne lenger (det høres jo ut som om dere vil gjøre det, da) :)

Så lenge det ikke føles ubehagelig for noen synes jeg det er helt greit at familiemedlemmer i alle aldre ser hverandre nakne.

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg som trodde jeg var alene om være naken sammen med min tenåringssønn. Vi har bare et bad, og det er godt å ikke behøve være redd for at andre i familien skal se en naken. Det er flott at det også er andre som har det slik.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg kan ikke huske sist gang jeg så min mor eller far nakne. Jeg vokste opp i ett hus hvor jeg fra jeg var 8 år gammel hadde mitt eget bad i tilknytning til værelset mitt.

Mamma og pappa hadde sitt felles bad i 2 etg.

Milla

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at dere har et så naturlig forhold til nakenhet. Hjemme kan jeg godt være naken sammen med søster, bror og mamma, men pappa har ikke sett meg naken eller omvendt siden jeg var 12-13 år gammel. Når jeg selv får barn vil jeg at de skal få et så naturlig forhold til nakenhet som mulig.

Skrevet

Syns det er bra for de familier som har et naturlig forhold til nakenhet.

Selv kan jeg aldri huske å ha sett pappa eller brorsan naken, men mamma har jeg sett. Vi hadde bare et bad hjemme, så det hendte vi to brukte badet sammen hvis det var noe spesielt som alle skulle på så alle måtte dusje og pynte seg, og det kunne bli knepent med tid hvis alle gikk hver for seg med dusjing, barbering (for de voksne da), bodylotion, påkledning (var bare på badet at vi hadde stort speil) og det hele.

Selv trur jeg at jeg begynte å dekke meg til i tolvårsalderen hvis jeg husker riktig. Etter det var jeg livredd for at pappa eller brorsan skulle se meg i undertøy eller badetøy/bikini. Ville altså ikke sitte ute og sole meg hjemme, måtte bort. Vokste fra det etter en stund da :wink: .

Skrevet

hejsa

hjemme hos os er det på samme måde, her kan en være i dushen mens en anden pusser tænder og en sidder på do, vi kan gå nakne rundt uden at noen bliker med øjne af den grund, dette er bare til at børne får efter min mening en sundt begreb om kroppen sin, jeg har været vand til det hjemmefra og jeg kan den dag i dag selvom jeg er 37 være hjemme hos mine forældre og de går da stadig fra dushen til soverummet for at klæde om..

så bare forsæt med det :D

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg må si jeg er overrasket over at nesten alle som har deltatt i denne diskusjonen er så liberale i forhold til nakenhet. Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir flau og rødmer når jeg ser tenåringssønnen min helt naken. Jeg lar aldri han se meg helt naken lenger, men han har ingen skrupler med å f.eks skifte i mitt nærvær. Jeg har ikke lyst til å snakk med ham om det, og jeg prøver å opptre så naturlig som mulig. Men jeg føler at jeg rødmer, og har problemer med å se rett på ham. Er det bare jeg som ikke så blasert at jeg reagerer på nakne "menn".

• Liker 1
Skrevet

noen familier liker gjerne å spasere rundt nakne uten å skjemmes... men slik var det aldri hos oss! vi kledde alltid på oss før vi forlot badet som nesten alltid var låst mens vi badet. gikk vi inn på badet mens en av våre foreldrer stod der naken ropte de "nei hjelp kom deg ut!!!!" :hoho: helt sant! men slik var det bare

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er flott at så mange familier har et avslappa forhold til nakenhet. men jeg er ikke sikker på om så mange menn hadde turt å si at de var nakne på badet sammen med sine tenåringsdøtre. Jeg er ikke sikker på om toleransen hadde vært like stor da. Jeg mener at det er like naturlig som at en mor ser sin sønn helt naken. Men menn blir veldig ofte mistenkeliggjort, slik at noen menn er redde for å være naken sammen med familien sin.

Skrevet

Nå har ikke jeg bodd sammen med faren min siden jeg var seks da, men han gikk alltid naken mellom bad og soverom når vi var på besøk. Han så nok ikke meg naken etter at jeg ble gammel nok til å klare meg selv.

Men hjemme hos mamma, søsters og meg der så vi hverandre nakne rett som det var. En stod i dusjen, mens den andre pusset tenner etc. Har aldri hatt noe problem med at mamma eller søsters ser meg naken. eller at jeg ser dem nakne.

(eneste gangen mamma ikke fikk komme inn når jeg var naken var den sommern jeg hadde tatovert meg... og jeg visste at mamma i utgangspunktet var negativ til det... så da var det plusselig låst dør når jeg dusjet gitt!! ) :hoho:

Skrevet

Vel, så lenge dere begge synes det er greit, så er det jo bare å fortsette? Synes ikke det er uvanlig; heller noe mer vanlig idag enn da jeg var ung tør jeg påstå...

Skrevet

Så lenge tenåringen får lov til å gjøre det h*n føler seg vel med, er det neppe noe problem.

Selv kan jeg ikke huske å ha sett min far naken og min mor har jeg sett naken først og fremst når vi har vært i svømmehallen sammen (dvs det var jo i garderoben hun var naken, da..:) )

Etter at jeg begynte å dusje og kle på meg selv (ca 4-5 år??) har jeg heller ikke vist meg naken for foreldrene min i særlig grad.. Det har ikke føltes naturlig.. for meg

Gjest Anonymous
Skrevet

Da barna var helt små, dusjet vi sammen. Men etter som årene gikk var det sjelden at vi var nakne sammen med barna. Jeg så jo barna nakne, men jeg tror ikke sønnen min hadde sett meg helt naken siden har var en su åtte år gammel. Så en dag da sønnen min var ca 13 spurte han om han ikke kunne få se meg naken. Jeg ble veldig overraska, og var i tvil om hva jeg skulle gjøre. Men ettersom han ærlig og redelig hadde spurt, lot jeg ham få se. Det gikk helt fint.

• 1 år senere...
Skrevet

Ser det er mange mødre som skriver om sine tenåringssønner. Hvordan vil dere oppfatte det om far og tenåringsdatter er nakne sammen på badet og så videre.

Jeg har selv en gutt og en jente på henholdsvis 4 og 6 år. Pr i dag er det helt naturlig at hele familien (også mor) er nakne rundt omkring i huset.

Men som far lurer jeg litt på hvordan jeg skal takle det når datteren blir eldre. Vil svært gjerne at barna skal ha ett naturlig forhold til kropp og nakenhet, men man hører jo en del historier om menn som blir mistenkt for litt av hvert.

Hva synes dere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...