Gå til innhold

Å se avdøde før begravelse - erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer å dele rundt å se den avdøde før begravelsen? Jeg har fått spørsmålet om jeg ønsker. Jeg syns det er vanskelig å ta stilling til. Personen ble brått syk og ser ikke ut som den personen den en gang var. Er det fint å gjøre eller er det veldig traumatisk? 

Anonymkode: 0d5f1...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har noen erfaringer å dele rundt å se den avdøde før begravelsen? Jeg har fått spørsmålet om jeg ønsker. Jeg syns det er vanskelig å ta stilling til. Personen ble brått syk og ser ikke ut som den personen den en gang var. Er det fint å gjøre eller er det veldig traumatisk? 

Anonymkode: 0d5f1...a04

Personlig så synes jeg det er lettere å akseptere at personen er død etter å ha sett kroppen men det er opp til hver enkelt. 

Anonymkode: 418d3...6e6

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var godt å se faren min iallfall. Kysset han på panna og er glad for at jeg gjorde det.

Anonymkode: d0869...328

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det noen ganger. da har jeg synes det var godt og at jeg har fått mer en avslutning. Kommer selfølgelig an på kor nære man er med avdøde

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart og trist. Men jeg taklet det helt fint. Farfar så ikke ut som seg selv.

Anonymkode: 29e04...367

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ikke gjort det dersom personen er veldig forandret. Jeg så en avdød etter ulykke og angrer på det (men jeg var svært ung da).

Anonymkode: adbe0...19b

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne glatt klart meg uten. har sett to stk døde før begravelsen. vil helst ikke huske de på den måten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far døde brått og uventet da jeg var 17 år. Jeg var veldig usikker på om jeg ville dra og se ham og hadde i utgangspunktet tenkt å la være. Men familie og slekt overtalte meg til å gjøre det og det er jeg glad for nå. Det var fint å ta farvel. Det ble også tydelig for meg at min far ikke lenger var der, noe som gjorde begravelsen litt mindre trist (det var ikke min far som ble senket i jorden, bare hans skall).

Anonymkode: 36787...255

  • Liker 5
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg så min bestefar, det var veldig trist men samtidig fint å se han en aller siste gang. Husker han så veldig fredfull ut. Han døde av kreft og hadde det vondt den siste tiden, og det var godt å se han ikke hadde det vondt lengre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig hjerteskjærende vondt men kan være viktig for å komme videre og akseptere. Jeg så pappa og hadde nok gjort det igjen selv om synet gjorde det vanskelig å sove i mange mnd. Ikke fordi han ikke var lik seg men fordi det var så vondt og se og innse. 

Dette er noe alle må føle på selv, ingen må tvinges eller bli overtalt eller føle at de må gjøre det fordi det er forventet. Du er ikke et dårlig menneske om du sier nei. 

Vanskelig å gi noe fornuftig svar for folk er så forskjellig og av og til vet man først etterpå om det var et riktig valg å se. 

Anonymkode: 6000b...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så min bestemor etter at hun var død. Hadde bestemt meg for å ikke gjøre det, men en sykepleier mente at det var det beste, sånn rent bearbeidingsmessig og at jeg ville andre hvis jeg ikke gjorde det. Men jeg angrer på det.  Jeg hadde fint klart meg uten, for hun så helt annerledes ut med innsukne øyne og helt annen hudfarge. Hun så på alle måter død ut og det var veldig ubehagelig. Ikke traumatisk, men ubehagelig.  Det må være opp til deg og hva du føler er riktig. Aldri la en sykepleier eller prest påvirke deg til at det er den beste eller eneste måten å ta et endelig farvel

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det tre ganger og er usikker på om det alltid er like lurt. 
Men samtidig er jo det sjokket av å se en veldig endret/skadet død kropp et bilde som blekner.

Det er jo en del av prosessen som nok er nyttig om man sliter veldig med å ta innover seg at det har skjedd. 
 

Så…..tja. Man kan stå på avstand. Det jeg likte dårligst var å stå i et trang rom. 
 

Jeg så er nært familiemedlem min som liten, og h*n var skutt i hodet. Helt gul overalt - ikke noe jeg hadde trengt å se.

Bestemoren min var MYE tynnere plutselig - hadde ikke trengt å se det heller.

Et annet medlem i svigerfamilie fant vi død - og fikk se før ambulansen hentet. Det var mindre sjokkerende fordi personen ikke hadde noen brutale endringer eller skader. Det var veldig spesielt. Så personen en gang til før begravelse. 

Anonymkode: fb10c...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å ikke gjøre det, vil heller huske de som de var ❤️ 
 

Søsteren min velger å ta en siste hilsen og synes det er best for seg ❤️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har noen erfaringer å dele rundt å se den avdøde før begravelsen? Jeg har fått spørsmålet om jeg ønsker. Jeg syns det er vanskelig å ta stilling til. Personen ble brått syk og ser ikke ut som den personen den en gang var. Er det fint å gjøre eller er det veldig traumatisk? 

Anonymkode: 0d5f1...a04

Jeg har sett bestefar og bestemor. Bestefar døde når jeg var 8 år og så han i kista. Jeg så bestemor når jeg var 26. Jeg synes det er lettere å innse det da. Det er ikke traumatisk. Faktisk så er det fred over en død person. Man ser at den har fått fred for siste tiden når man blir syk ser man at de har det vondt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvakkekyllingen

Jeg så ikke farmor etter hun døde , angret meg litt etterpå. Men så tenkte jeg ikke så mye på det lenger. Husker henne som hun var :)

Ser ofte døde mennesker der jeg jobber og de ser fredelige ut stort sett så tror ikke det hadde vært så annerledes med henne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man ser at den avdøde ikke har det vondt og ser at det kun er kroppen som er der. Kroppen virker helt tom på en rar måte og ofte ser folk mindre ut. 

Anonymkode: 6000b...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gjort det flere ganger og vil gjøre det igjen hvis flere nære dør før meg.

Anonymkode: e6c91...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle fine svar. Sånn umiddelbart tenkte jeg ikke at det var et alternativ engang og har derfor ikke noe stort behov for det. Men så kom disse tankene om at det kanskje kunne vært fint likevel. Jeg har aldri sett et dødt menneske før så jeg aner ikke hvordan det er.

Anonymkode: 0d5f1...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bare det var ekkelt. Skulle ønske jeg ikke hadde fått det bildet på minnet. 

Anonymkode: c5ba7...13a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for alle fine svar. Sånn umiddelbart tenkte jeg ikke at det var et alternativ engang og har derfor ikke noe stort behov for det. Men så kom disse tankene om at det kanskje kunne vært fint likevel. Jeg har aldri sett et dødt menneske før så jeg aner ikke hvordan det er.

Anonymkode: 0d5f1...a04

Det er bare kroppen, sjelen har reist videre. Så det er ikke så skummelt om du tenker slik. 
Jeg så min farmor som hadde dødd av kreft, hun lignet overhodet ikke på seg selv men jeg er glad jeg så henne likevel sånn at jeg fikk bearbeidet det litt lettere enn med de andre besteforeldrene som jeg ikke har hatt anledning til å sett.

Anonymkode: 418d3...6e6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...