Gå til innhold

Er bunaden blitt for dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For all del, det er mange timers arbeid på en bunad, og lenge har det ikke vært god timelønn på  lage en bunad, som produseres i i god norsk tradisjon. 

Har gitt bort min egen til min datter og gitt opp å skaffe meg en ny. Så nå funderer jeg på å kaste meg på trenden å lage min egen festdrakt. Samtidig syntes jeg det er litt surt om festdrakten tar over for bunad tradisjonen. På en annen side, så er det vel bare en utvikling iht tidens tann. 

Anonymkode: 38608...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å melde deg på kurs og sy egen bunad?

Anonymkode: 67ea7...0b2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det syns jeg ikke. Min mor sydde min, og jeg vet hvor utrolig mange timer det tok. Et (skole-)år med kurs og mange timer hjemme.

Så når en mann i familien skulle få lagd sin for et år eller to siden ble jeg ikke overrasket over summen. Det er skikkelig håndverk, og det er jo sølv enten i knappene eller søljene.

Ikke minst har du et plagg for livet. 

Anonymkode: 55cfb...652

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan noen mene at det er for dyrt? Det ligger ekstremt mye kunnskap og arbeid i en skikkelig bunad, spesielt en som er produsert i Norge med norske lønninger. Det er ikke en menneskerett å ha bunad, og det eneste man kan gjøre om man har veldig lyst på en, er å spare.

Anonymkode: b32a3...cdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad ER eksklusivt, det skal koste litt. Det skal vera høystatus og vera eit gjennomtenkt valg. Vi selger ikke kulturarv på billigsalg. 

Anonymkode: 28be2...930

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke for dyrt. Vil vel heller si at de fleste bunader er billigere enn de burde vært om vi satte pris på godt håndtverk. 

Anonymkode: 535fc...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håndverksmessig, neppe for dyr. Har jeg råd? Absolutt ikke, og derfor altfor dyrt til at jeg noen gang får meg en bunad. Spiller det noen rolle? For meg, faktisk ikke. For min del handler det om å holde liv i en tradisjon, som kun de som arver eller har god inntekt kan gjøre. 

Anonymkode: 830f6...9e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for dyrt, for det er mye jobb og dyre materialer, men det er satans stygt. Kommer aldri til å kjøpe noe sånt selv om jeg har råd til det. 

Anonymkode: cb172...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sydde min egen bunad og det kostet 15.000 for kurs og stoff. Så kom sko, sølv, belte, veske osv i tillegg. Kurset startet i september og var ferdig 1. Mai med to økter i uka på fire timer hver. Det tok ufattelig lang tid og mye tårer og jeg satt med den hver dag omtrent i flere timer... Den hadde kommet på det dobbelte om jeg kjøpte den ferdig og det er den absolutt verdt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange brukte bunader til salgs på finn.no

Kjøp heller en brukt bunad enn å lage deg en fantasidrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bunad ER eksklusivt, det skal koste litt. Det skal vera høystatus og vera eit gjennomtenkt valg. Vi selger ikke kulturarv på billigsalg. 

Anonymkode: 28be2...930

Ja tidene forandrer seg.
For bare 35-40 år siden var bunad noe det mest "bondske" og lavstatus du kunne tenke deg, spesielt i byområdene.  På den tiden var det høystatus å IKKE bruke bunad. 
Nå er det motsatt.  Bunad har blitt et symbol på økonomisk velstand, og dermed høystatus.
 

 

Jeg har ikke bunad, og kommer heller ikke til å gå til anskaffelse av det, det er en ting som ikke ligger i de økonomiske prioriteringene mine.
Jeg synes vel egentlig ikke at bunad i dyrt, det er som mange andre sier mange timers arbeid som ligger bak, spesielt hvis den er håndsydd og håndbrodert som den skal være, men det er likevel mye penger, og det er penger jeg ikke har til å bruke på "pynt".

Anonymkode: b82dc...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to bunader, den ene er sydd av min mor. Og om det er verdt prisen? Tja, jeg tror min mor brukte 4 år på å få ferdig min 😅🙈 (MYE broderier over hele skjørtet samt at hun nok ble møkk lei og la den bort i perioder 🤪🙈

Så ja, dersom du ønsker deg en bunad er det verdt prisen, for det er mye jobb og stoffet er dyrt. 

Anonymkode: 34b20...490

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for dyrt! Jeg broderer bunad, og tipper timelønn for brodeiet kanskje er 30 kr... 

Hjemmesnekra festdrakter er drit stygt, og kan virkelig ikke måle seg med håndtverket i en bunad. 

Anonymkode: 2ea77...830

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja tidene forandrer seg.
For bare 35-40 år siden var bunad noe det mest "bondske" og lavstatus du kunne tenke deg, spesielt i byområdene.  På den tiden var det høystatus å IKKE bruke bunad. 
Nå er det motsatt.  Bunad har blitt et symbol på økonomisk velstand, og dermed høystatus.

Nei det stemmer da ikke, både i Oslo og Bergen var det stort å ha bunad rundt 1980

Anonymkode: ac29e...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja tidene forandrer seg.
For bare 35-40 år siden var bunad noe det mest "bondske" og lavstatus du kunne tenke deg, spesielt i byområdene.  På den tiden var det høystatus å IKKE bruke bunad. 
Nå er det motsatt.  Bunad har blitt et symbol på økonomisk velstand, og dermed høystatus.
 

 

Jeg har ikke bunad, og kommer heller ikke til å gå til anskaffelse av det, det er en ting som ikke ligger i de økonomiske prioriteringene mine.
Jeg synes vel egentlig ikke at bunad i dyrt, det er som mange andre sier mange timers arbeid som ligger bak, spesielt hvis den er håndsydd og håndbrodert som den skal være, men det er likevel mye penger, og det er penger jeg ikke har til å bruke på "pynt".

Anonymkode: b82dc...0b1

Jeg må bare kommentere påstandene dine. 
Jeg ble konfirmert for 40 år siden, og det var omtrent alle som hadde bunad på konfirmasjonsdagen sin, og den trenden har vært lik helt frem til denne tid. 
Til forskjell så det kommet opp noen alternative festdrakter som er helt ok. 
Bunad er et offisielt festantrekk som en kan bruke i alle festlige anledninger. 
At du menet at det var en bondsk tradisjon og lavstatus er jo bare å le av. 
Nå et bunaden blitt en investering 
Det er jo typisk at de som bor i større byer her i landet tror at de er noen ledestjerner. 
Det handler om kunnskap og tradisjon. 
Heldigvis så har trenden snudd, spesielt etter pandemien. 
Nå har de fleste sett og erfart at det å bo utenfor de store bykjernene er en fordel pga vi har mere plass å bevege oss på, og er ikke under hælen på MDG 

Anonymkode: 0a8a9...f40

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke FATTE hvorfor folk absolutt skal ha bunad?? Nei du, se heller på meg som fattig og ukulturell, det der gidder jeg ikke styre med. 

Jeg har flere kjoler som funker helt ok til 17. mai og konfirmasjoner. 

Anonymkode: 007bd...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):


Bunad er et offisielt festantrekk som en kan bruke i alle festlige anledninger. 
At du menet at det var en bondsk tradisjon og lavstatus er jo bare å le av. 
 

Anonymkode: 0a8a9...f40

Jeg synes IKKE at bunad er bondsk og lavstatus, men det var det jeg, en  landsens jente som var innflytter i Bærum, fikk høre (både fra voksne og ungdommer) da jeg sto til konfirmasjon i bunad.  (Lånt fra en tante)  Dette var i 1984.

 

Anonymkode: b82dc...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var konfirmant i Bergen sentrum i 1972. Mine foreldre hadde samlet til bunad til meg i mange år, og Hardangerbunaden var klar til min konfirmasjon. Jeg ville absolutt ikke ha bunad fordi jeg var 14 år og veldig opptatt av å være lik de andre konfirmantene. Jeg var den eneste konfirmanten med bunad og vi var vel ca 70 konfirmanter i den kirken. Jeg var sur og misfornøyd pga bunaden, men etter at jeg ble voksen så er jeg evig takknemlig for den fine bunaden jeg fikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes IKKE at bunad er bondsk og lavstatus, men det var det jeg, en  landsens jente som var innflytter i Bærum, fikk høre (både fra voksne og ungdommer) da jeg sto til konfirmasjon i bunad.  (Lånt fra en tante)  Dette var i 1984.

 

Anonymkode: b82dc...0b1

Jeg skjønner at dette har med hvor en kommer fra i dette landet. 
Jeg er født og oppvokst i nærheten av en middels stor norsk by. 
Levestandarden her har vært helt vanlig, men vi har sikkert et mindre snobbete og mere fornuftig verdisyn. 
Bærum er ikke spesielt representativt for resten av landet vil jeg tro. 
Synd at du måtte oppleve den kunnskapsløse holdningen når du var  konfirmant 

Anonymkode: 0a8a9...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er dyrt, men det ligger ofte dyre materialer og mange timers arbeid bak en ferdig bunad. 

Men lang tradisjon? Vel, hva er lang tradisjon? De første av dagens bunader er fra ca 1890. Hulda Garborg holdt kurs i bunadssøm mot slutten av 1800-tallet. En egenkomponert versjon med noen elementer fra de gamle folkedraktene. Bondekultur ble på moten igjen fra unionsoppløsningen. Nasjonalfølelsen våknet.

De fleste av dagens bunader ble konstruert i ti-året før 2.verdenskrig. Damebunadene har fortsatt elementer fra de gamle folkedraktene, men mye er konstruert og bærer preg av at bondestandens festdrakt har blitt statusplagg. Herrebunadene er vel så inspirert av uniforms tradisjoner som av bondedrakter. Men bunadene slik de fremstår i dag, er altså av ganske ny dato.

Hva som er lov å kalle bunad, er underlagt et utvalg fra 1947. Likheten med bondestandens festantrekk fra 1700-tallet er ikke veldig stor når det gjelder materialer og utsmykking. Bunaden har utviklet seg til å bli et statussymbol. 

Jeg sparte til bunad og planla å sy den selv, i den tro at jeg videreførte tradisjon. Nå funderer jeg på bærekraften i å bruke mange tusen kroner på en nymotens oppfinnelse som kommer til å brukes max et par ganger i året. 

Hvorfor man ikke skal kunne lage sin egen festdrakt basert på bilder av gamle tiders festdrakter, gjerne med gjenbrukt materiale, egenvevd forkle og strikket sjal, og bære den med like stor stolthet som den kommersielle  bunaden er meg en gåte. Det er jo mye nærmere det opprinnelige enn dagens bunader. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...