AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #1 Skrevet 27. mars 2022 Jeg lever sammen med ei jeg mener det «er noe med» Dette gjør samlivet utfordrende. Jeg vil gjerne ha hjelp til å vurdere hvilken tilstand eller evt diagnose hun har. Jeg mener ikke å sette en endelig diagnose, men jeg vil gjerne bli satt på sporet avvhva dette er så jeg kan lese og lære mer. Typiske trekk: - Sort hvit tanke gang - Mye sint /frustrert med utagerende sinne - Mange konfrontasjoner / Høyt psykisk spill for å vinne sin sak. Gjerne stikk/sårende kommentarer - Tar ikke ansvar for egne feil / handlinger selv bår hun opplagt gjør feil eller sårer andre dypt - Ikke ønske om eller behov for nærhet/hudkontakt/sex - Ikke Empatisk - Tar ikke hensyn til hvordan andre rammes av ord/handlinger. Gjerne sarkastisk / spydig / sårende ordelag - Nesten ikke venner / lite sosial - Vil helst ikke ut av døra annet enn om nødvendig - Svært svingende himør, kan skjifte fra stor glede til nesten raseri på få sekunder, eller om noen sier eller gjør noe «feil» - Egne regler gjelder hos henne, hun kan si å gjøre som hun vil, men andre kan ikke for da er det sårende eller frustrerende for henne - Ofte aggresiv talemåte og bruk av stemme/tonefall. Oppfattes som sint/sur selv når hun selv mener hun ikke er det - Tåler ikke motgang / andre meninger enn hennes. Andre folk er stort sett håpløse eller dumme. - Hun liker ikke mine venner eller foreldre, og jeg skal helst ikke ha noe kontakte med andre snn de hun «godkjenner - Ofte sliten og uten energi - Har vanskeligheter med å si takk, fi komplementer eller generell positiv feedback - Svært usikker på seg selv, dårlig selvbilde og selvtillit. - Om jeg står for mine meninger, eller står for min sak så blir det som regel dårlig stemning eller krangel der jeg får høre at jeg er en kranglefant og en vanskelig type Jeg vil si hun generellt er svært krevende. Hun gir selvsagt mye også, og har mange veldig gode sider, men i perioder er det lett å glemme disse sidene når jeg har mer enn nok med å komme igjennom dagen pga de tingene jeg nevner over Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg ved å komme med egne erfaringer! Har andre opplevd tilsvarende? Hvordan taklet dere dette og klarte dere å få til noen endring? Anonymkode: af6bb...055
Gjest lavmålet Skrevet 27. mars 2022 #2 Skrevet 27. mars 2022 Jeg foreslår at du leser litt om personlighetsforstyrrelser, kanskje ting faller litt på plass? Vel så viktig er det vel om du vil leve med dette.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #3 Skrevet 27. mars 2022 På autisme-spekter kanskje? Anonymkode: c4f46...382
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #5 Skrevet 27. mars 2022 Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (Borderline) Anonymkode: e4f32...b4c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 Dette kan jo være så mangt, men autismespekter("asberger") ...kan oppfattes slik når de ikke har mulighet til å tilpasse hverdagen sin etter sine behov. Anonymkode: 3c3af...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 Først: Synes ikke du skal diagnostisere en partner. Det har du (og iallfall ingen tilfeldige på internett) kompetanse til, dessuten er relasjonen deres ikke nøytral. Symptomene kan være noe i hennes personlighet men det kan også være et negativt samspill mellom dere som gir et slikt symptombilde. Det kan være oppveksttraumer, overgrepsproblematikk eller en kombinasjon av mye. Synes du skal foreslå familievernkontor først og individualterapi for henne om du og en eventuelt tredjepart på familievernkontoret tenker at det er nødvendig i tillegg. Du kan også velge å gå om du tenker at hennes problemer må løses i henne og at du ikke har noe med dette å gjøre. Symptombildet slik du beskriver det gir et bilde av en emosjonelt ustabil personlighet. Men, du er partner, snakker fra ditt perspektiv og utelater informasjon om din del av dette samspillet, samt om atferden hennes er slik mot flere enn deg, om det er periodisk, om det oppsto tidlig i forholdet eller etter en tid mm. Anonymkode: 5d65a...39e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Det kan være at hun har Asperger. Og i så fall kan det bli mye bedre med tilrettelegging. Er hun i arbeid? Anonymkode: f28fe...9db
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 Det er en test som er en god indikator på Asperger. AQ testen. https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient Og du kan titte litt på videoer på YouTube for å bli mer kjent med autisme. Yo Samdy Sam og purple Ella er fine kanaler. Anonymkode: f28fe...9db
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg lever sammen med ei jeg mener det «er noe med» Dette gjør samlivet utfordrende. Jeg vil gjerne ha hjelp til å vurdere hvilken tilstand eller evt diagnose hun har. Jeg mener ikke å sette en endelig diagnose, men jeg vil gjerne bli satt på sporet avvhva dette er så jeg kan lese og lære mer. Typiske trekk: - Sort hvit tanke gang - Mye sint /frustrert med utagerende sinne - Mange konfrontasjoner / Høyt psykisk spill for å vinne sin sak. Gjerne stikk/sårende kommentarer - Tar ikke ansvar for egne feil / handlinger selv bår hun opplagt gjør feil eller sårer andre dypt - Ikke ønske om eller behov for nærhet/hudkontakt/sex - Ikke Empatisk - Tar ikke hensyn til hvordan andre rammes av ord/handlinger. Gjerne sarkastisk / spydig / sårende ordelag - Nesten ikke venner / lite sosial - Vil helst ikke ut av døra annet enn om nødvendig - Svært svingende himør, kan skjifte fra stor glede til nesten raseri på få sekunder, eller om noen sier eller gjør noe «feil» - Egne regler gjelder hos henne, hun kan si å gjøre som hun vil, men andre kan ikke for da er det sårende eller frustrerende for henne - Ofte aggresiv talemåte og bruk av stemme/tonefall. Oppfattes som sint/sur selv når hun selv mener hun ikke er det - Tåler ikke motgang / andre meninger enn hennes. Andre folk er stort sett håpløse eller dumme. - Hun liker ikke mine venner eller foreldre, og jeg skal helst ikke ha noe kontakte med andre snn de hun «godkjenner - Ofte sliten og uten energi - Har vanskeligheter med å si takk, fi komplementer eller generell positiv feedback - Svært usikker på seg selv, dårlig selvbilde og selvtillit. - Om jeg står for mine meninger, eller står for min sak så blir det som regel dårlig stemning eller krangel der jeg får høre at jeg er en kranglefant og en vanskelig type Jeg vil si hun generellt er svært krevende. Hun gir selvsagt mye også, og har mange veldig gode sider, men i perioder er det lett å glemme disse sidene når jeg har mer enn nok med å komme igjennom dagen pga de tingene jeg nevner over Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg ved å komme med egne erfaringer! Har andre opplevd tilsvarende? Hvordan taklet dere dette og klarte dere å få til noen endring? Anonymkode: af6bb...055 Synes faktisk det høres ut som standard mannlig klagesang. Hørt den før (menn omtale ekser)😁 Anonymkode: 6c6b1...dd4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 https://www.coraphysicaltherapy.com/autistic-burnout-how-to-recognize-the-signs-and-find-treatment/ Litt om autistisk utbrenthet. Anonymkode: f28fe...9db
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Først: Synes ikke du skal diagnostisere en partner. Det har du (og iallfall ingen tilfeldige på internett) kompetanse til, dessuten er relasjonen deres ikke nøytral. Symptomene kan være noe i hennes personlighet men det kan også være et negativt samspill mellom dere som gir et slikt symptombilde. Det kan være oppveksttraumer, overgrepsproblematikk eller en kombinasjon av mye. Synes du skal foreslå familievernkontor først og individualterapi for henne om du og en eventuelt tredjepart på familievernkontoret tenker at det er nødvendig i tillegg. Du kan også velge å gå om du tenker at hennes problemer må løses i henne og at du ikke har noe med dette å gjøre. Symptombildet slik du beskriver det gir et bilde av en emosjonelt ustabil personlighet. Men, du er partner, snakker fra ditt perspektiv og utelater informasjon om din del av dette samspillet, samt om atferden hennes er slik mot flere enn deg, om det er periodisk, om det oppsto tidlig i forholdet eller etter en tid mm. Anonymkode: 5d65a...39e Du vet det at det er leger som setter diagnoser og at ikke alle og enhver kan skrive inn det i journalen til noen? Å spekulere i diagnoser er fullt lovlig. Anonymkode: 68d85...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du vet det at det er leger som setter diagnoser og at ikke alle og enhver kan skrive inn det i journalen til noen? Å spekulere i diagnoser er fullt lovlig. Anonymkode: 68d85...cb9 Man skal lete lenge på internett for å finne et så lite intelligent svar. Hvis du ikke forstår hvorfor man skal holde seg god til å sette diagnoser på andre mennesker over internett så kan man undres hvor langt du har kommet i livet. Anonymkode: 31123...68a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 Det kan jo være mange forskjellige ting, og slett ikke alle er de alvorligste og tyngste diagnosene. Angst og utbrenthet kan helt fint gi en hel haug av disse symptomene. Folk med unnvikende personlighetsforstyrrelse har også mange kjennetegn fra lista di. Så har du noen trekk som går igjen hos personer med PTSD, og noen som kan passe med asperger, osv osv. Siden ingen personer er helt like, og alle er satt sammen av ulike personlighetstrekk er det jo selvsagt helt umulig å gjette en diagnose ut fra din liste. Noen av trekkene hennes trenger ikke henge sammen med diagnose i det hele tatt, men være innenfor normalen selv om det er trekk som du personlig ikke liker. Det må uansett grundige utredninger til for å stille en diagnose. Det kan høres ut som et krevende samliv. Sant å si kjenner jeg meg igjen i flere av trekkene du beskriver, så det kan godt hende at du er min samboer, TS. Jeg er sterkt preget av PTSD etter langvarig mobbing både i skoletiden og på en tidligere arbeidsplass. Jeg har også en god del trekk som kan stemme overens med tvangspreget personlighetsforstyrrelse og unnvikende personlighetsforstyrrelse, men mye av dette bunner i PTSD-en. Anonymkode: b4d5d...ada 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #15 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Man skal lete lenge på internett for å finne et så lite intelligent svar. Hvis du ikke forstår hvorfor man skal holde seg god til å sette diagnoser på andre mennesker over internett så kan man undres hvor langt du har kommet i livet. Anonymkode: 31123...68a 😂😂😂. Takk for dagens latter👍🏻 Anonymkode: 68d85...cb9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå