Fru Blå Skrevet 31. oktober 2005 #1 Skrevet 31. oktober 2005 Er det noen her som kan fortelle meg litt om det å starte en familiebarnehage? Jeg har begynt å leke litt med tanken om det kunne være noe for meg. Men jeg er usikker på hva jeg egentlig vil tjene, og hvor lett det blir å finne en annen barnehage å sammarbeide med. Jeg er ikke førskolelærer, så det må jeg også eventuellt ansette.
liv Skrevet 31. oktober 2005 #2 Skrevet 31. oktober 2005 Det vil jeg også vite.. *setter meg her for å vente*
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #3 Skrevet 31. oktober 2005 Det eneste jeg vet at dere blir j***** rike på å gjøre det. Det mangler barnehageplasser i Norge og hvis dere slår til i en kommune med lange ventelister kan pengene strømme inn på konto. Håper dere gjør suksess! -jente, 33-
Fru Blå Skrevet 1. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2005 Ingen med erfaring fra familiebarnehage her?
liljemor Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Jeg driver familiebarnehage, og rik på det blir du ikke. Du tjener bra men så er det utrolig mye jobb også. Det er en koslig jobb, men jeg anbefaler deg å ha kontakt med andre som jobber med det samme. Ellers blir det fort kjedlig, det er fint å ha noen å samarbeide med slik at du også ser andre voksne. Det første du gjør er å kontakte kommunen. Er det behov for barnehageplasser der du bor? Her er det snart full dekning og jeg er redd jeg blir overflødig desverre. Bare spør meg om det er noe du lurer på, for det er en del å sette seg inn i.
Fru Blå Skrevet 8. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2005 Takk for svar Liljemor! Bor i Trondheim hvor det er stort behov for barnehageplasser. Vet ikke hvor stort behovet er i den bydelen jeg bor, men har ikke fått overflyttet barnehageplassen til datteren min på 3,5 år hit enda. Jeg har ikke bestemt meg om jeg vil starte fambarnehage enda, prøver egentlig å bli gravid. Men jo mer jeg tenker på det, desto mer lyst får jeg. Jeg jobber selv i en familiebarnehage med 8 barn, vi er to ansatte. Så jeg vet at det er mye jobb, men det er også veldig givende. Desverre går vikariatet mitt ut etter jul, så da må jeg finne meg noe annet å gjøre. Lurer på hvor lang tid det tar fra du kontakter kommunen, til alt av papirer og barn er i orden, og barnehagen kan åpnes. Er det vanskelig å få andre familiebarnehager til å samarbeide med deg?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Familie barnehage? Hva vil det si.....?
Gjest Lille Solstråle Skrevet 9. november 2005 #9 Skrevet 9. november 2005 Tenker du å ansette en førskolelærer på deltid og én assistent i tillegg til deg selv? Eller skal du ansette to assistenter? Det er en utfordring å finne et lokale som passer, som har dertil egnet uteområde og lignende. Mange som driver familiebarnehage eier et hus og har barnehage i kjelleren, for eksempel. Det er jo også rimelig dyrt å kjøpe inn leker, møbler, utstyr, lønne de ansatte, betale strøm osv osv, og her i Oslo får ikke familiebarnehage særlig mye offentlig tilskudd, og foreldrene må jo betale makspris... Så jeg tror ikke det er veien å gå hvis man vil tjene lettjente penger!
Fru Blå Skrevet 10. november 2005 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2005 Det er lettest å få godkjent famiiebarnehage i ditt eget hjem, og hos oss blir det aktuellt å bruke stue, kjøkken, bad og gang. Jeg tenker å ha 4 barn under 3 år. Jeg bor i borettslag med en stor lekeplass rett utenfor stuen vår. Når det gjelder ansatte må man ha en førskolelærer 1,25 time per barn i uken., dvs. 6 timer til sammen. Ellers så blir det jo meg selv som er assistenten. Når det gjelder leker har jeg det meste fra før, siden jeg har en datter på 3,5 år. Her er hva ei på mammanett som driver familiebarnehage skriver om inntektene: "Jeg får 21200 i md. i stastilskudd for fire barn, da er forskolelærer på ca 4200 trukket fra. Jeg får også 2750 ganget fire i md fra hvert av barna. " Jeg tror ikke det er lettjente penger, for det er hardt arbeid å jobbe med barn. Men så gir det deg mye tilbake også.
Gjest MrsL Skrevet 10. november 2005 #11 Skrevet 10. november 2005 Du kan jo sende en mail til kommunen og høre hvordan du skal gå frem. Men husk, det etableres veldig mange nye barnehager i din kommune i kommende år.
liljemor Skrevet 10. november 2005 #12 Skrevet 10. november 2005 Jeg ser jo at du allerede vet veldig mye, og siden du jobber i familiebarnehage så er det vel mest det økonomiske og papirarbeidet du lurer på. Jeg leier førskolelærer av kommunen, men vi kan også gjøre det privat. Det er ikke vanskelig å komme i kontakt med andre fam.bhg her nei, vi er nesten blitt for mange. Har du hørt med førskolelæreren på jobben din om hun kan være interessert i en liten stilling til? Tror jeg begynte papirmøllen i november og startet i januar, men det varierer vel fra kommune til kommune. Hvis du har lest hele den tråden på mammanettet, så finner du jo mye der også.
Fru Blå Skrevet 10. november 2005 Forfatter #13 Skrevet 10. november 2005 Ja, det var nyttig å lese den tråden på mammanettet. Jeg må bare tenke litt over saken, så får jeg se om jeg ringer kommunen for å høre om jeg kan starte opp. Da skal jeg også høre med førskolelæreren på jobben, hun trenger nemlig mer jobb.
liljemor Skrevet 10. november 2005 #14 Skrevet 10. november 2005 Lykke til! Om jeg kan si noe negativt om jobben, så er det at det er lange dager og mye jobb. Men en venner seg til det, og det er jo en veldig koslig jobb da. Men det vet du jo, og det er veldig mye som veier opp for de lange dagene. Pass bare på å ha vikarordning i orden, det har jeg brent meg på for at jeg trodde jeg aldri skulle bli syk. Men det vet en jo aldri, det er lurt å ha sykeforsikring gjennom trygdekontoret også.
Fru Blå Skrevet 10. november 2005 Forfatter #15 Skrevet 10. november 2005 Takk for mange gode tips Liljemor! Kanskje det blir noen flere spørsmål hvis jeg bestemmer meg for dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå